[AR] Shetlander Leren Mennen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lonniepony

Shetlander Leren Mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 10:40

Hoi Hoi! :D
Ik en mijn vriendin hebben een aantal verzorgshetlanders en eentje daarvan willen wij leren mennen.
we waren zo begonnen: we hadden onze shet(ze heet christa dat is wat makkelijker) we hadden Christa een halster aangegeven, en de teugels daar aan vast gemaakt. Mijn vriendin liep er achter (het zelfde als met een kar alleen deden wij het nog niet met een kar) en ze had een zweepje vast. Ik loop er naast en houd haar vast aan het halster om haar te lijden. maar ze moet de komando's opvolgen van het persoon die erachter staat (zoals welke kant ze op moet of ze moet stappen/draven/halt houden)
is dat een goede manier? of hebben jullie nog tips?

alvast bedankt! ;)

xxxxxxx :D

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 10:57

Hoi,

Opzich zijn jullie goed op weg!!

Ik weet niet of de pony bekend is met een hoofdstel?
Anders zou ik haar daar eerst is aan leten wennen.
Zo wel zou je kunnen proberen om het haar met een hoofdstel te leren vaak heb je daarvoor veel minder strenge hulpen voor nodig.
Ik weet niet of je een longeersingel of mensingel hebt?
Ik heb namelijk van af het begin die om gedaan en de teugels daardoor.
Ook helpt het vaal als je het in een bak doet.

Zo kunnen ze in het begin wat steun aan de bakrand vinden.
Succes!

Punz

Re: Shetlander Leren Mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:04

Ga in je omgeving zoeken naar (volwassen) iemand met ervaring, en kijk of deze jullie wil helpen. Zonder voldoende kennis een pony beleren is mi toch wat gevaarlijk.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:13

Kun je zelf mennen? Zo nee, ga eerst zelf op les.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:16

hafjelinger schreef:
Kun je zelf mennen? Zo nee, ga eerst zelf op les.

Dat is wel een goede ja!!

Ik had mijn menbrevet al voor ik mijn pony beleerde

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:39

Het lijkt allemaal erg leuk en makkelijk, maar dat is het zeker niet. Beleren van pony's voor de wagen moet je echt overlaten aan ervaren mensen met genoeg ervaring in het beleren van pony's voor de wagen. Stel je eens voor dat iemand die nog nooit op een paard heeft gezeten en niet kan paardrijden, even een groen en jong paard gaat inrijden.
Dat is gedoemd om verkeerd te gaan.

Naast dat je professionele hulp zal moeten inschakelen, moet je zelf ook leren mennen; dmv. het volgen van een mencursus en/of cursus koetsiersbewijs.
En dan moet je nog een degelijk tuig en een veilige, stevige wagen hebben. Laat ik zeggen dat je dan zowiezo al een paar honderd euro verder bent.....

Begin er alsjeblieft niet zelf aan, maar blijf er lekker zo achter lopen als jullie dat leuk vinden; wordt ook wel 'werk aan de lange lijnen' genoemd, daar heb je zelfs dressuurproefjes en wedstrijdjes voor. Maar ga alsjeblieft niet zelf 'even je vz-shet beleren', er wordt niet voor niets vaak gezegd; 'groen + groen = bont en blauw'.
Lees anders ook dit topic eens door:
[AR] Waarom wordt er zo makkelijk gedacht?

en de FAQ van AR bevat ook veel relevante informatie:
[AR] FAQ voor AR

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:59

Een paard kan niet leren mennen, jij leert mennen en je paard kan je alleen beleren voor de kar. Daarnaast geef je een paard geen halster aan maar doe je die om...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:06

Millanka schreef:
Een paard kan niet leren mennen, jij leert mennen en je paard kan je alleen beleren voor de kar. Daarnaast geef je een paard geen halster aan maar doe je die om...

Oei, scherp opgemerkt :') _O-

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:19

Milanka als het wel kan dan gaat de pony op de kar en de meiden ervoor dan is er wel minder risico dat het mis gaat wellicht.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:24

Ik vind je een beetje jong om zelf de pony te beleren. Eerst heel veel ervaring op doen met goed beleerd pony's en zelf lessen volgen. Pony laten beleren door iemand met veel ervaring, niet zelf gaan kl*ten.