[AR] veiligheidssluitingen aan bestaant tuig.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

charily

veiligheidssluitingen aan bestaant tuig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 18:34

even een vraagje ik heb dit tuig voor mijn dravertje
http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 004663/158

en ik wil daar veiligheidssluitingen aan maken, of laten zetten, heeft iemand daar ervaring mee, en welke heb ik daarvoor nodig.

de menwagen heeft een dicht oog waar ik de singel door heen doe. dus mij lijkt zo'n veiligheidssluiting dus beter.
als ik het oog van het tuig er achter hang schiet deze er overheen..
(zal eens een foto maken ;) )

kan iemand mij iedeeën geven?

charily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 18:38

hierbij een snel tekeningetje :P
Afbeelding

JoyCiej007

Re: veiligheidssluitingen aan bestaant tuig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:50

Je hebt het dus over veiligheidslichtogen, en niet over veiligheidssluitingen/paniekhaken aan je strengen?

Rijdt je met dit tuig voor een tweewielige of vierwielige wagen? Aangezien het een concourstuig speciaal voor sulky's betreft, lijkt het mij logisch dat de riemen waar de lichtogen aan zitten, heen- en weer kunnen schuiven, en dus niet vast zitten. Dat zou het misschien wat moeilijker kunnen maken.

Ideal verkoopt wel losse tuigonderdelen, en volgens mij ook wel losse veiligheidslichtogen. Maar of dat zal passen op dit tuig weet ik niet. Denk dat je het beste even naar een tuigenmaker kan, en je verhaal uit leggen.

Maar aangezien het hier om een vrij simpel en goedkoop concourstuigje gaat, heb je kans dat een halve 'verbouwing' van het tuig het niet eens waard is, en dat je beter nog even kan doorsparen en dat meteen een goed tuig kopen, incl. veiligheidslichtogen.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:55

Ik hoop niet dat je je binnensingel door je karretje vast maakt, maar je lichtogen/buitensingel.
En ik wil niet heel vals overkomen, maar een menlesje (theorie) lijkt me ook niet echt overbodig. Je komt erg onervaren over.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:02

Wat ik overigens ook niet begrijp; Heeft het lamoen van die 'vaste driehoeken' als stophaken? Als dat zo is, is het namelijk niet de bedoeling om de lichtogen daar in vast te maken, de lichtogen horen vóor de stophaken te liggen. Ook het 'vastmaken van de singel' door de ogen heen snap ik niet hoe je dat bedoeld.

Hier een foto van stophaken die een soort 'driehoekje' vormen, alleen heeft dit tuig geen lichtogen maar brancardbeugels:
Afbeelding

Uitbreiding van je tuigkennis en van je optuig kennis zou geen slecht idee zijn.

Edit: ter verduidelijking van hoe je je tuig precies hebt zitten en hoe je precies in spant, is een foto van de gehele aanspanning en de manier waarop je je paard hebt ingespannen wel handig inderdaad :)

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:06

Bij een lamoen volgens jouw tekening, horen de lichtogen vóór de driehoekjes te liggen, zeker niet er achter, en ook niet er door. Als je lamoen uit de lichtogen schiet zijn je strengen simpelweg te lang.
Als je de lichtogen áchter de driehoekjes legt, kan bij het afremmen van de pony en het doorrollen van de wagen, het lamoen verder door de lichtogen schieten, richting het hoofd van je pony. Dat is niet de bedoeling. Daarom ook de driehoekjes er op, die dus achter de lichtogen komen te liggen.

Veiligheidslichtogen zijn onder andere bedoeld voor een lamoen met dichte uiteinden, wat je tegenwoordig veel ziet bij moderne (marathon)wagens.
Zie mijn tuig/wagen: Afbeelding

Het lamoen dat je nu hebt heeft geen "veiligheid" nodig, je kan het er zo uitschuiven bij nood. Bij zo'n lamoen als op de foto hierboven kan dat niet, daarom zijn die veiligheidslichtogen er. Het enige dat jij moet doen zijn je strengen een stuk inkorten... that's all!

charily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 19:24

het lamoen heeft van die vaste driehoeken ja. 4wieler oud type marathonwagen.
verbetering van tuigkennis etc ben ik mee bezig, het is als probeersel begonnen met een heel simpel karretje, maar paardlief doet het toch wel heel erg leuk, vandaar dat ik me er meer in ga verdiepen. ;)
planning is ook menles te nemen van het voorjaar, diegene die mij eerst hielp gaat erg slecht. vandaar dat ik het hier vraag :)
heb nu ook een simpel tuig omdat we niet wisten hoe paardlief hierop ging reageren. heb inmiddel een spaarpotje voor wat mooiers en beters! :P
@ Divine, ga dat is nakijken :)

foto zal ik binnekort eens maken!

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:08

Span em maar eens in, lichtogen vóór de driehoekjes, en laat iemand je paard vasthouden zodat ie geen stap verzet. Trek de wagen zelf rustig naar achteren, totdat de strengen goed strak staan. Op dat moment moeten de lichtogen netjes langs het schoftje naar beneden hangen, en tegen de driehoekjes liggen. Is er ruimte tussen de driehoekjes en je lichtogen, dan zijn je strengen te lang....

charily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 20:12

goede tip bedankt! :)

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:23

Als je in de buurt zou wonen, had ik je wep een paar lesjes willen geven. :-) Ik ken helaas ook niemand in die buurt.