[AR] Menners op pensionstal of rijverenig, hoe doen jullie dat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Crista

Menners op pensionstal of rijverenig, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 17:54

Hallo allemaal,

Beetje vreemde titel maar wist niet hoe ik het anders moest noemen....

Sinds ruim een jaar ben ik steeds fanatieker aan het mennen. Ik sta met mijn pony op een manege en we hebben 1 buitenbak en 1 binnenbak beschikbaar. Voornamelijk nu de buitenbak niet te gebruiken is kan ik weinig mennen.

Ik moet altijd rekening houden met de manege lessen en met de andere prive ruiters. Nu heb ik daar helemaal geen moeite mee maar soms wordt ik er toch wel moedeloos van hoor....

Ik sta op een kleine manege met dagelijks vanaf 4 uur tot een uurtje of 9 manege lessen, op woensdag zelfs al vanaf 2 uur. Op zaterdag zijn er van 9 tot 6 lessen en op zondag zijn er 3 lessen verspreid over de dag. Dan is er nog eens 3 tot 4x per week onderhoud aan de bakken na de laatste les en kan ik dus ook niet terecht. Inmiddels zijn er op een aantal dagen vrije uren ingelast voor de prive ruiters maar met de kar durf ik daar niet in te gaan rijden. Ik weet dat de paarden van de andere priveruiters daar namelijk niet van gecharmeerd zullen zijn....

In de zomer, of wanneer het niet vriest is het makkelijker want dan ga ik gewoon naar de buitenbak maar dan nog kan ik gewoonweg niet vaker als 2x per week mennen. Altijd wil er wel iemand van de prive ruiters rijden en dan ben ik eigenlijk niet gewenst in de bak met mijn kar...

Mijn vraag: Hoe doen jullie dat? Rijden jullie gewoon met de kar tussen de prive ruiters door en moeten ze niet zeuren? Of houden jullie net als ik ook aan alle kanten rekening met de overige prive ruiters? Vind dit een zeer moeilijke kwestie omdat ik de enige ben bij ons op stal die ment en ik wil het niet op mijn geweten hebben dat iemand straks van zijn paard valt doordat ik zo nodig met de kar erbij wil rijden... Maar aan de andere kant vind ik het super jammer dat ik zo weinig kan mennen hierdoor....

Mogen jullie eigenlijk uberhaupt wel in de bak rijden met jullie kar? Want daar lopen sommig bij bij op stal ook over te miepen...ik zou de bak te vast rijden en te hard maken, maar volgens mij maakt mijn kar de bak alleen vlak, en stamp ik het met mijn kar minder aan als wanneer er een paard van 700 kg. overheen stampt....

Of zie ik dit verkeerd?

Graag jullie meningen en ervaring!

HMM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 17:58

Bij ons op de club zijn er uurtjes ingelast voor het mennen.
Dit is op dinsdag en vrijdagmorgen een uurtje en op zaterdag en zondag middag ook.
Ook hebben we om de week menles op vrijdagavond.

Verder geld bij ons de regel dat je mag mennen als je niemand hinderd = meestal alleen als de bak vrij is.
gr. Hellen

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:00

Klinkt herkenbaar!
Wij hebben 2 buitenbakken en 1 binnenbak.
Vorig zomer heb ik altijd wel mazzel gehad dat ik een van de bakken terecht kon met mijn kar.
Vaak reed ik dan nog alleen ook, wat erg fijn was gezien mijn pony beleerd werd.

Nu in de winter hebben wij ook alleen de binnenbak en had ik al 2 maanden niet gemend.
Dit vooral omdat ik de andere ruiters niet lastig wou vallen en de binnenbak al niet zo heel groot is en we toch met zo'n 100 paarden op stal staan. Dus bijna altijd is de bak wel bezet.

Nu zijn we tot de oplossing gekomen om bijv. een dag of 2 van te voren op het bord te schrijven wanneer ik wil mennen. Dan kunnen de andere ruiters daar rekening mee houden. Mochten ze het niet erg vinden dat ik er tussen rij met mn kar kunnen ze er best bij.
Zo hebben de menners ook nog een kans om te rijden. Al zal t niet elke dag zijn.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:02

Lastig probleem... Bij ons (pensionstal maar ook rij- én menvereniging) is de bak op bepaalde momenten in de week verhuurd speciaal voor menners. Verder zijn er dan nog de menlessen, maar daarbuiten mogen menners ook niet in de bak komen. Te risicovol voor beide partijen, maar in goed overleg wordt er soms wel samengereden/gemend. Is het geen optie om te overleggen of jij de bak misschien een uurtje in de week (of meer) kan "huren" zodat alleen jij erin mag?

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 18:12

wat jullie inderdaad zeggen van de bak een uurtje afhuren heb ik ook over zitten denken. Dat kan immers ook voor een priv'e les, er mogen dan idd wel mensen bij, maar dan weten ze dat je er rijdt....Alleen wel altijd erg jammer dat er een aantal mensen bij ons op de club zijn welke gewoon standaard niet op het bord kijken hoe of wat en dus zwaar beledigd zijn als ik dan meld dat ik een week geleden al op het bord heb gezet dat ik wil rijden met mijn kar....

Probleem is echter dat er ook mensen van buitenaf komen rijden bij ons. En die komen op de meest onverwachte tijdstippen, kijken niet op het bord en tja, rijden heeft helaas voorrang bij ons. Dus dan moet ik weer uitwijken als zij niet willen dat ik erbij kom.

Vanaf januari ga ik 5 maanden fulltime stage lopen en kan ik dus alleen in de avonduren terecht maar ik vind niet dat ik het kan maken om dan ik de vrije uurtjes die er al zo schaars zijn dan ook nog eens te gaan mennen...

Ik heb denk ik ook als groot nadeel dat ik de enige menner bij ons op stal ben....We hebben maar 22 manege beestjes en in totaal 9 prive beesten maar iedereen bij ons komt op andere tijdstippen en dat maakt het zo moeilijk.... Daarbij kan ik in de ochtend tot een uurtje of 11 meestal ook niet terecht omdat dan de manege beesten worden losgegooid....Dus dan blijft er weinig tijd om met de kar te rijden over.
hmmmm misschien moet ik voortaan maar om 3 uur in de nacht gaan rijden, danheb ik de bak wel voor mezelf denk ik!

Wel fijn te lezen dat ik niet de enige ben met dit probleem haha

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:16

ik sta op een men stal waar veel menners zijn. Zodra de 2 binnenbakken vrij zijn kan ik mennen in de grote bak en wil je er niet bij rijden dan kan je in de kleine binnenbak rijden. En er zijn menlessen die je kan volgen.

Rickymennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:29

HOI

Ik kan me voorstellen dat het lastig is maar ik vind ook dat je ruiter onder het zadel ook niet te veel moeten zeuren. Waarom zou als je "gewoon" dressuur met je menwagen niet tussen de ruiters rijden. Omdat de kar mischien een keer piept en daar een paard van schrikt? Als je met een pony onder het zadel rijdt dan is er toch ook verschil in gangen.

Wij hebben het geluk op onze vereninging dat we twee bakken hebben. De grote bak van 25x50 is voor de menners en de 20x40 bak voor de ruiters, maar als je als ruiter geen problemen hebt om tussen de menners mag dat ook gewoon.

JoyCiej007

Re: Menners op pensionstal of rijverenig, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:40

Ik heb gelukkig helemaal nergens last van; ik heb niet eens een binnen/buitenbak tot mijn beschikking; ik huur een weiland met schuilstal, en that's it. Trainen doe ik buiten, weer of geen weer. Op rit, veel mooie ritten maken en als ik wil dresssuren dan rijdt ik op een veldje vlak bij huis.

Maar, ik kan me voorstellen dat je in een lastige situatie zit. Ik kan me ook voorstellen dat er bepaalde ruiters niet van gecharmeerd zijn als er bij hen in de bak ook een menner rijdt; sommige paarden zijn écht als de dood voor wagens. Aan de andere kant; ik als ruiter zou het juist de perfecte gelegenheid vinden om mijn paard daar ook aan te laten wennen.

TS; jou paard staat daar dus ook in pension, net als de rest van de eigen paarden? En jij betaald hetzelfde bedrag als de rest van de pensionklanten?
Dan vind ik het niet meer dan redelijk dat ook jij regelmatig recht hebt op gebruik van de bak; daar betaal je immers voor. Ik zou met de staleigenaar overleggen en de situatie uitleggen; dat je nu zelf vaak verstek laat gaan omdat je andere mensen ook niet tegen wil werken, maar dat het voor jou nu wel heel erg moeilijk wordt om zelfs maar 1x per week te mennen in de bak. Dat je begrijpt dat alles goed verdeeld moet worden en alles eerlijk moet verlopen, maar dat jij net zo veel pensiongeld betaald als de rest van de pensionklanten die ohz. rijden, en dat je daarom eigenlijk ook gewoon net zo veel recht hebt op het in de bak rijden als de rest. Dat je graag een oplossing wil vinden, waar zoveel mogelijk mensen zich in kunnen vinden; desnoods spreek je een vaste dag en vast tijdstip af, dat jij dan zowiezo mag mennen in de bak, ongeacht wat de rest wil. En de mensen die dan ook willen rijden, hebben dan de keuze; een keer niet rijden, of samen met jou in de bak.

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:04

De pony staat bij de buren op een zorgboerderij en aan de andere kant van mijn huis is een rijvereniging. met 3 bakken en er zijn ongv 70 menners lid en 20 ruiters, dus eigelijk is mennen geen probleem!
Ook woon ik dicht bij het bos, dus ga bijna altijd naar buiten!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:13

Om wat jij beschrijft staat mijn paard nu in Breda (ik woon in Rotterdam) bij een stal waar eigenlijk vooral gemend wordt. Zodra je (hier in ieder geval) op een pensionstal staat zijn het 9 van de 10 keer allemaal dressuurprikkers die spontaan in de stress schieten als er maar een wagen op nog 10 kilometer afstand is.
Van de zomer komt ze 'thuis', heb ik eigen stal/wei(tje) en dan zal ik als ik wil gaan mennen over de weg gaan. Met mijn pony's men ik alleen over de weg / heel soms op de wei/ op een veldje, maar dus ook niet in een bak / bij een manege om dezelfde redenen die jij aangeeft. Met de pony's en met het paard ben ik van plan eens in de zoveel tijd menlessen te nemen bij waar mijn paard nu staat.

OVerigens is bij ZOetermeer een menvereniging, de Zoetermeerse Aanspanning (moet je even googlen zie je hun website wel). Misschien weten zij stallen voor je in de omgeving waar wel meer gemend wordt (ik ken ze niet hoor, maar je weet het niet ;) ).

Caadhola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:05

Bij ons rijden we gewoon met menners en onder het zadel bij elkaar.
Ook de vierspannen rijden er gewoon tussen.
Zelfs als er iemand les heeft rijden we er gewoon bij.
Het is een pensionstal met alleen eigen paarden,er zijn dus alleen prive lessen.
We houden gewoon de bestaande voorrangs regels aan,en dat gaat prima.
Ik kan dus mennen zoveel ik wil.

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 15:05

Ik sta op een pensionstal met alleen een buitenbak, ook hier onmogelijk om even te rijden met mijn wagen(de meeste ruiters zijn bang voor mijn wagen, de paarden vinden het vaak wel best :P ), daarbij is het geen goede bak om met je wagentje te rijden (tenzij het is gesleept)

Dus gewoon naar buiten en alle veldjes omploegen :D heerlijk! Maar eerlijk? ik zou best een grote 20 60 binnen bak willen hebben zodat ik mooi kan oefenen voor mijn dressuur!

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 17:13

ik sta op een pensionstal met enkele menners waarvan ik eigenlijk wel de enigste die het uitoefend. als ik wil mennen doet niemand moeilijk en rijden er gewoon bij. nu men ik vaak buiten en in de zomer heb ik dan een groot weiland om in te rijden. toen ik in de bak ging met de slee vond iedereen het geweldig dat ik gewoon kon doortrainen vele gingen mij dan gebruiken als schriktraining dat is dan erg leuk hoe iedereen daarop reageerd.

henkluijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 17:20

waarom ga je dan niet buiten rijden als ik vragen mag

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 18:11

tegen mij?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:42

TS woont / staat in Zoetermeer. Da's midden in de Randstad. Buiten rijden leuk en aardig, maar niet altijd even ontspannend en je pony/paard moet al wel heel behoorlijk in de hand staan wil dat altijd mogelijk zijn. Wij rijden dus wel vrijwel altijd buiten maar mijn ene pony is nu bijna 14 en heeft werkelijk al zoveel gezien en meegemaakt, daar kan ik gewoon mee op stap (en dan nog: in het verkeer kom je soms zulke idioten tegen ook al zou je pony 100000% shockproof zijn werkt het soms niet), mijn jongere pony zoek ik de dagen en het tijdstip echt wel uit (plus natuurlijk de route).
Voor 't idee, dit kan je altijd overkomen en daar moet je pony dus mee om kunnen gaan: zit je op een rustig weggetje, en jawel grote vrachtwagen en aan de andere kant water :7
Afbeelding
Met andere woorden: dan is het toch wel erg prettig als je ook in een soort van bak / veld kan zonder elke minuut een langsrijdende auto, vrachtwagen, bus, brommers, moteren, vuilniswagens, containerauto's etc }>

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 20:06

hier ook geen rijbak, wel een professionele menstal :D

ik rij heerlijk buiten. voor het dressuurmatige ploegen we wat veldjes om ;)
de manege's hier verhuren de rijbanen niet, hoewel er nauwelijks gereden word door de pensionklanten in de buitenbakken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 20:16

vroeger toen ik op een pension stal stond ,stond daar ook een groepje menners en die kregen een eigen vakje op de indeling van de week. ik meen dinsdag avond een uur en zondag ochtend. en je mocht erbij rijden als ruiter . ik heb ook vaak zat bij ze in de baan gereden moet kunnen en het is goed voor je paard vind ik. is er geen mogelijkheid dat je zoiets ook regeld bij jou op stal? of ben je de enige die ment?
en mensen van buitenaf horen toch geen voorrang op de daar staande pension klanten te hebben? als jij daar staat en jij gaat mennen en iemand van buitenaf heeft dan het recht om te zeggen dat jij er niet bij mag? nee vreemd jij betaald toch ook voor die baan? en je hebt meer recht dan die ander..[vind ik]

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 20:28

TS ik staat in bleiswijk, Manege Rottemeren, zij willen de bak ook open gaan stellen voor menners. Ik ben een van de 2 menners daar op stal dus ben erg blij, maar weet nog niet vanaf wanneer ze dit gaan toestaan.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 23:46

ik woon zelf idd in zoetermeer maar pony-lief staat in in pijnacker :)
Ze is gelukkig heel erg verkeersmak dus ik kan gewoon naar buiten enzo maar dan heb ik altijd het probleem dat ik niet alleen wil. Dat vind ik gewoon te link....

Ik ga morgen maar weer eens een poging doen.

En wat ik hier boven ergens ook al las, het zijn voornamelijk de ruiters die het eng vinden en niet de paard hahaha

maar toen ik idd de afgelopen 2 weken ging sleeen stond iedereen in de rij om een ritje te maken haha

Ach.... ik moet er maar mee leren leven vrees ik, ik ben de enige menner op stal en dat zal denk ik wel altijd zo blijven maarjah... dan maar lekker buitenritjes maken, ook leuk :)

Fjordje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 01:07

Hier nog iemand met het zelfde probleem.

Ik ben een wedstrijdmenster en wil graag mijn pony meerder keren in de week trainen. Helaas was dat niet mogelijk bij mij op de manege waar ik lid was (per 1 januari niet meer). De tijden waren: zaterdagavond van 18.00 uur tot 19.30 uur en zondagochtend van ongeveer 09.00 uur tot 12.00 uur, en het leuke was dan nog zo, dat er negen van de tien keer op zondagochtend activiteiten werden gedaan. Dit gebeurde dan onder de tijd van het vrij mennen.
Doordat ik dit allemaal niet meer leuk vond, heb ik dit aan gegeven aan het bestuur van mijn vereniging. Het hele jaar ben ik zal bezig geweest om dit eventueel anders te krijgen, of dat er een ander moment op de zondag moest komen als er activiteiten waren. Helaas wilden ze hier niet aan mee werken, en werd er gewoon tegen mij gezegt "Er zijn meer rijdende leden en mennende leden" (er zijn in totaal 3 mensen die mennen en ongeveer 120 rijdende leden). En daarnaast vonden ze het heel erg jammer als ik weg zou gaan bij de manege.

Doordat ik hier totaal niet blij van werdt, ben ik per 1 januari niet meer lid van de vereniging. En dat betekend nu dus ook dat ik geen train mogelijkheid meer heb.
Dus ik ben nu druk opzoek naar een ander mogelijkheid om in dit weer te trainen.
Helaas wil dit nog niet helemaal lukken, omdat de vereningen/ prive stallen in de omgeving dat niet willen van wegens het vast rijden van de bak. En als het wel kan worden de kosten heel erg hoog omdat ze dan na dat ik ben geweet de bak moeten gaan trekken.

Nu heeft mijn pony nooit gedwongen vakantie, omdat ik niet kan trainen. En helaas is onze buitenbak ook bevoren.

Dus ik snap jullie problemen ook helemaal.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 01:14

Ik men zelf niet, maar onze vereniging zit in een bak van een stichting. Deze stichting herbergt ook een flinke menvereniging. Er zijn afspraken over lessen en je kan de bak op vast tijden huren. Maakt niet uit of je ment of dat je rijdt. Als je daarna maar zorgt dat een ander niet jouw 'zooi' hoeft op te ruimen. Eén menner is zeer fanatiek met een 4-span en hij rijdt ook op een flink niveau wedstrijden. Hij traint meestal na de lessen en huurt regelmatig de bak. Dan traint hij. Wij ruiters hebben de mentaliteit: 'Paard went er maar aan!' Ik kom hem regelmatig tegen. Met mijn paard kan ik gewoon trainen, als hij aan het mennen is. Het zijn welsh-hengstjes, maar mijn paard kijkt nog niet naar het spul. Ook mijn dochtertje kan probleemloos rijden als hij ment, maar hij houdt net zo goed rekening met mij en mijn dochter als ik met hem. Persoonlijk vind ik dat ruiters hun sportiviteit het beste kunnen laten zien, door anderen de ruimte te geven om ook te kunnen trainen. Gewoon even samen bespreken en rekening houden met elkaar dus! Mennen en rijden kunnen uitstekend naast elkaar.
Afgelopen jaar gingen de menners samen met de ruiters zelfs op buitenrit. Oergezellig!
Ook op mijn vorige pension reden menners en ruiters regelmatig samen in één bak. En ja, lessen blijven lessen, dan kun je als ruiter ook de bak niet in als je niet in die les thuis hoort.
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 02-01-11 01:18, in het totaal 1 keer bewerkt

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 01:17

Ik was vandaag trouwens bij een manege in Rijswijk, waar ook een menner klaarstond. Daar ging alles ook gewoon door elkaar heen. Mss moet je daar eens gaan kijken?

Fjordje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 11:24

idefix4 schreef:
Ik was vandaag trouwens bij een manege in Rijswijk, waar ook een menner klaarstond. Daar ging alles ook gewoon door elkaar heen. Mss moet je daar eens gaan kijken?

Voor mij is dit geen optie, woon in het hoge Noorden. Net onder Pieterburen.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:40

Wij hebben 1 buitenbak, maar ik men gewoon tussen de paarden door hoor! Maakt niks uit, wel rekening houden met paarden die het eng vinden enz. Maar verder niks geen probleem.