[AR] Beginnen met mennen .. Help?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Beginnen met mennen .. Help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 20:31

Hallo lieve bokkertjes :D,

Ook ik wil gaan beginnen met mennen. Ik krijg hulp ,maar ik wil het echt ook zelf doen anders leer ik er ook niets van
Eerst wou ik zelf voor 1 x met de slee gaan.
Borsttuigje kopen , even laten wennen en lekker sleeën!

Maaar.... mijn pony is 1,43 en over een jaar of 2 groei ik er toch vanaf..Dus mijn plan word dan dat ik met haar ga mennen :))
Maar waarom zou ik daar nu al niet mee beginnen? I don't know dus... Ik wil nu al beginnen :))
Ik heb al een aardig bedrag gespaard en ik ga door met sparen zodat ik een goede kar kan kopen en mijn ouders willen een goed tuig wel kopen.
Aangezien je toch nog niet direct het paardje inspant wacht ik nog even met een kar. En er ligt nu toch sneeuw dus heel mischien als het goed gaat kan ik nog een keer sleeën ,maar als dit niet gaat dan volgend jaar :j

Hoe moet ik beginnen ? Zowieso met er eerst achter lopen en zorgen dat ze goed op comandos gaat reageren.
Ze is nu nog best onervaren en ik weet ook niet of ze het leuk vind om voor de kar te gaan staan...

Weet ook niet of ze het geschikte karakter heeft... Ze is niet snel bang ,maar kan wel fris zijn .Als ze schrikt of ze gaat paar stappen harder of ze wil omdraaien (slechte eigenschap als ze voor de kar gaan staan ik weet het..)

Als ik achter haar loop wil ze zich weleens wat sterk maken ,maar ze reageert erg goed.
Ik ga hier verder mee oefenen ,maar wat moet nog meer ?

Tuig heb ik al op het oog ,maar is het al slim om dat te kopen ??
Trouwens een ervaren menner helpt me als ik haar ga beleren :) die staat op de pension stal waar ik sta (is de eigenaar) dus die is er altijd.
Die kan zowel beleren als normaal mennen ;)

Hoe moet ik alles gaan doen ??
Wat voor bit moet ze hebben ? hoe weet je welk maat tuig ze moet hebben? (twijfel tussen cob en pony... ze is 1,43 en niet zwaar gebouwt , rank type , normaal tot redelijk lang)

Trouwens ik wil geen wedstrijden etc doen ,maar gewoon recreatief (wat voor wagen is dus fijn? )
Laatst bijgewerkt door Elin_ op 28-12-10 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:37

Gebruik even de zoekfunctie, er zijn hier al heel erg veel topics over geweest, ook zeer recent nog:
[AR] vragen over beginnen met mennen
[AR] Pony beleren voor de kar?

En nog een topic waar je misschien ook wel wat aan hebt:
[AR] Waarom wordt er zo makkelijk gedacht?

Verder dus nog de zoekfunctie, en de FAQ van AR bevat ook veel bruikbare info:
[AR] FAQ voor AR

Kortgezegd;
ga zelf niet verder aanrommelen, maar ga bezig met een mencursus/cursus koetsiersbewijs. Laat je paard ondertussen beleren door een ervaren, professioneel persoon. Iemand met ervaring in het mennen hoeft niet per definitie ook ervaring te hebben in het beleren van paarden; dat zijn 2 hele verschillende dingen. Zoek dus een persoon die ervaring en verstand heeft van het beleren van paarden voor de wagen.
Iemand die paardrijd kan ook niet zomaar een paard inrijden.

Voor wat betreft je laatste opmerking, dat je geen wedstrijden wil rijden maar gewoon recreatief: dat is totaal niet relevant. Of je nou wedstrijdgericht of recreatief gaat rijden; je paard moet goed beleerd worden, jij moet goed leren mennen, je wagen moet deugelijk en veilig zijn en ook je tuig moet goed en veilig zijn. Dat maakt helemaal geen verschil ;)

Elin_

Re: Beginnen met mennen .. Help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 20:45

Bedankt voor de linkjes
Ik denk er ook zeker niet te makkelijk over ;)

Over je kortgezegd:
Ik wil er zowieso bijzijn en het zelf ook doen anders leer ik er ook niets van. En diegene die er ervaring in heeft waar ik het over heb , die beleerd ze ook allemaal ;) dus die kent het mennen van A tot Z

Nee oké ... met die wedstrijden maar toch moet je bij een wedstrijd nog wel wat meer leveren vind ik dan
MAAR die opmerking was meer bedoelt voor wat voor tuig / wagen ;)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 22:46

Meer mensen??

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:57

Elin_ schreef:
Meer mensen??

Het is niet de bedoeling om te vragen of nog meer mensen willen reageren; die reageren vanzelf wel ;) Dergelijke berichtjes worden door de mod vaak verwijderd, om dat het op bokt niet is toegestaan om je topic omhoog te schoppen/te bedelen om berichtjes.

Tuurlijk kan je er bij zijn en deels zelf doen, daar leer je inderdaad wat van. Maar het wordt vaak nog even duidelijk gezegd, omdat er helaas veel mensen zijn die denken 'hun paard wel ff voor de wagen te kunnen knuppen' zonder enig verstand van zaken (zoals o.a. besproken in dat topic).

Klopt, maar op het moment dat je je paard beleerd, gebeurd dat eigenlijk niet anders, of je nou wedstrijden of recreatief gaat rijden. Verder gelden voor tuig en wagen dus beiden dat ze deugdelijk en stevig moeten zijn, alleen gelden idd wel andere eisen aan een wedstrijdwagen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 23:11

Ja sorry ,maar ik wil zo graag aan de slag :o

Ik ga het zeker niet zelf ''ff doen'' Alleen ik ga wel nu al beginnen met even tuig opdoen (van een ander , alleen voor het gevoel of ze het eng vind)

En een keer met even snel geimproviseerd iets haar vor een slee doen en dan ernaast lopen (gaat me alleen om dat ze het voelt zegmaar
Niemand komt er dan op (ivm het geimproviseerde tuig en ik wil dat alles goed gaat) ,want ik wil gewoon dat ik zie dat ze het wel / niet leuk vind

(Als ze wegschiet etc door iets wat er achter haar zit... )

Als dat goed gaat koop ik een goed tuig en gaan we pas echt beginnen ,maar eerst die 2 dingen om te checken of ik wel al dat geld wil uitgeven aan iets wat mijn pony mischien helemaal niet leuk zou vinden.. of juist wel :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:22

Elin_ schreef:

Ik ga het zeker niet zelf ''ff doen'' Alleen ik ga wel nu al beginnen met even tuig opdoen (van een ander , alleen voor het gevoel of ze het eng vind)

En een keer met even snel geimproviseerd iets haar vor een slee doen en dan ernaast lopen (gaat me alleen om dat ze het voelt zegmaar
Niemand komt er dan op (ivm het geimproviseerde tuig en ik wil dat alles goed gaat) ,want ik wil gewoon dat ik zie dat ze het wel / niet leuk vind

Als dat goed gaat koop ik een goed tuig en gaan we pas echt beginnen ,maar eerst die 2 dingen om te checken of ik wel al dat geld wil uitgeven aan iets wat mijn pony mischien helemaal niet leuk zou vinden.. of juist wel :D

Zonder enige voorbereiding een slee achter een pony knuppen, zou ik niet doen. Leer haar dan eerst even aan de strengen wennen, laat haar een paar keer over de strengen stappen, zodat ze niet schrikt als ze bijv. door een bok een of beide benen over de strengen krijgt.

Zelfde met slepen; heb slepen al vaak genoeg verkeerd zien gaan, met alle gevolgen van dien. *Lees: paard aan de haal met autoband, autoband knalde de beste man op z'n hoofd (enkeltje ziekenhuis) en kwam uiteindelijk bovenop het paard terecht, paardlief helemaal compleet aan het flippen met een stuiterende band achter hem aan, dwars door de omheining heen*.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:25

Citaat:
Eerst wou ik zelf voor 1 x met de slee gaan.
Borsttuigje kopen , even laten wennen en lekker sleeën!

Wil helemaal niet zeggen dat als het met sleeen leuk gaat dat het met mennen ook goed gaat en andersom hoor, dus laat je daar niet door leiden / verrassen. Onze zeer ervaren menpony vindt de slee doodeng (voor de wagen nergens bang voor), onze andere pony die nu bijna jaartje voor wagen staat vindt sleeen prima :+ Mijn haflinger destijds vond de slee prima, maar voor de wagen is hij nooit gekomen :o

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 00:30

JoyCiej007 schreef:
Elin_ schreef:

Zonder enige voorbereiding een slee achter een pony knuppen, zou ik niet doen. Leer haar dan eerst even aan de strengen wennen, laat haar een paar keer over de strengen stappen, zodat ze niet schrikt als ze bijv. door een bok een of beide benen over de strengen krijgt.

Zelfde met slepen; heb slepen al vaak genoeg verkeerd zien gaan, met alle gevolgen van dien. *Lees: paard aan de haal met autoband, autoband knalde de beste man op z'n hoofd (enkeltje ziekenhuis) en kwam uiteindelijk bovenop het paard terecht, paardlief helemaal compleet aan het flippen met een stuiterende band achter hem aan, dwars door de omheining heen*.

Oke bedankt!
Nou ik doelde meer op dat ik zegmaar even iets in mekaar flans (borsttuig) of ik leen het even van een ander
en dan gewoon alleen een slee erachter (niet erop) of iets anders licht maar toch dat ze het gevoel iig krijgt.
Slee is ontzettend licht dus vandaar dat ik een slee ;)

Hoe dan wennen met strengen? want als er niets aan zit dan slepen ze maar over de grond toch?

Nee slepen begin ik zeker nog niet aan ;) iig niet in mijn eentje :) En ook niet met geimproviseerd tuig hoor ;) Daaarvoor wil ik eerst begeleiding hebbben + goed tuig

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 01:00

wat doet je paard met een slee dan? gaat ie die dragen?
die sleept ie toch ook?
Dus je zegt toch dat je dat wel al wilde doen voordat je tuig ging kopen? :)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 01:17

er zijn al veel topics over en nu er sneeuw ligt wil iedereen gaan sleeen met pony's/paarden die niets beleerd zijn etc, of dan hebben ze gesleeet en denken ze dat de pony het ook wel leuk gaat vinden voor een wagen, mensen denken zo simpel over mennen...

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 01:28

@Naaltje
Nou die eerste zin hoeft toch niet zo ??
Ja dat wou ik al doen ja.
Omdat een slee zonder iemand erop ontzettend licht is en die glijd beter dan dat ik er een balk (Binnekant hol) aan doe
Gaat mij er alleen om om te kijken of ze het eng vind als iets achter haar aan sleept

@Suikermeisje
Ik dacht eerst ook zo , dus? So what? SOmmige paarden zijn nou eenmaal braaf ,maar als je beter leest dan zie je dat ik haar wil beleren alleen als ''controle'' is kijken hoe ze het vind als er wat achter haar aan sleept.Tis nu de slee ivm de sneeuw, maar als er nu geen sneeuw was had ik het wel gecheckt met een holle buis hoor ;) Dus dat maakt geen reeet uit.

En wie zegt dat we gaan sleeën? Ik heb alleen het vb v/d slee gegeven (zie hierboven) das het enige.
En ja stel ik heb goed tuig en ze vind het allemaal goed en we gaan verder met beleren en slee ZOU ze kunnen trekken kan ik zien of ze er wat aan vind ja of nee.
Of dat we het mennen toch nog een halfjaartje tot in de zomer voor geziien houden.

Niet zo snel oordelen of iets stom weg opschrijven als je de rest niet kent/leest ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 01:44

Kun je zelf al wel mennen?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 01:57

Een beetje.. Tenminste.. ik zal maar gewoon eerlijk zijn :)
Ik heb nog nooit op een kar gezeten en zelf gestuurd
maar de basis
Erachter lopen , erachter lopen + bandje laten trekken al wel.

Maar gelukkig helpt de eigenaar v/d stal waar ik sta me (die is menner en heeft ervaring met beleren) ,maar de basis zoals erachter lopen etc en bandje laten trekken kan ik al wel.
Maar de rest nog niet.

Het is ook meer een oplossing voor als ik eraf groei en omdat het me ontzettend leuk lijkt om te doen met mijn pony.
Maakt me oook niet uit hoelang het duurt ,als het maar goed gebeurt.
Ga ook niet echt veel de weg op denk ik.
Ben pas 13 en je mag pas (volgens de wet) pas op je 16de gaan met ruiter/koetsier bewijs de weg op (met begleiding) en dan ben je pas verzekerd voor eventuele schade

(Ik rijd ook nooit in mijn eentje zonder begleiding buiten 1) vind het in mijn eentje ongezellig :P 2) als er dan wat gebeurt ben je niet verzekerd 3) Vind ik niet veilig. Met zijn 2e is het toch een stuk veiliger iig voelt dat zo )

Maar gewoon ..Beetje dresuur doen. Bij de pensionstalling om de weilanden is een breed pad en daar gaat de eigenaar ook vaak mennen (das dus hun terrein , kan ik ook oefenen )

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 02:07

Je mag als je 6 bent ook gewoon de weg op hoor.
Of het verstandig is, is een tweede.(dit geldt trouwens voor Nederland).
Verzekerd ben je automatisch via je APV

Het is hetzelfde als het beleren van een pony onder het zadel.
Dat is zeer onverstandig; Je kunt niet zonder ervaring een beestje zelf goed beleren.

Eerst veel!! ervaring opdoen op de kar (en het in- en uitspannen) en dan pas zelf aan de gang.
(hoe stuur je een paard en hoe gebruik je daarbij je zweep).
Je weet nu niet precies welke hulpen je wil en hoe je deze moet aanleren.
Ook weet je niet wat je in een noodsituatie moet doen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 02:21

O oke , ik dacht pas bij 16 sorry foutje ;)

Zoals je leest heb ik hulp (gelukkig) maar ik wil het deels zelf doen (onder toezicht dus) om het ook te leren

Bedankt voor de uitleg! Ik ga eerst is kijken hoe ze op tuig reageert en op iets achter zich.
Als bij bijde ''testen'' ze positief reageert (dus ze vind het tuig niet eng en iets achter haar aan is min of meer Oké ) dan pas ga ik echt beginnen dmv een tuig kopen , dubbele longe oefenen (die dingen kan i kwel zelf) Optuigen en aftuigen (aftuigen in de zin van het tuig af doen , niet de pony slaan ofso :') )

En ga ik natuurlijk me er in verdiepen en dan als alles goed gaat met erachterlopen , in en uit spannen , op en af tuigen gaan we rustig beginnen met alleen een balkje achter haar en dit steeds verder uitbouwen.

Is dat ong. een goed stappenplan? (Globaal dan)

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:15

De kans lijkt me groter dat er straks ongelukken gebeuren met pony, slee en zelfgefrutseld tuig.
Dat geeft je wel 1 garantie; pony vindt mennen dan niet leuk meer :')

Koop een goed tuig, een goede wagen en geniet ervan dat je een ervaren menner op stal hebt staan die je helpen kan. Zomaar een slee erachter knopen is 10 stappen overslaan, zwaar onverstandig en vragen om ongelukken.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 01:20

wss laat ik iemand (beleerder) komen :j
wegbrengen ga ik zkr niet doen.
1) kan haar niet missen
2) wil erbij zijn en wil ook niet dat ik niet zie wat er met haar gebeurt

Die eigenaar wou alleen helpen met de kleine dingen ivm dat zij ook de tip gaf om echt iemand te laten komen
(zij heeft wel ervaring met beleren ,maar het nooit zelf gedaan -erbij geweest- ) ik had me vergist
dacht echt dat zij ZELF echt haar paarden voor de kar belerd had ,maar ondanks haar ervaring met mennen opzich ,heeft zij nog nooit zelf beleerd ivm de gevaren

dus ik volg julie raad op en mocht ik haar voor de kar willen komt er iemand met jarenlange evaring met beleren (zoiets als wegbrengen ,maar dan iemand die bij mij komt)