[AR] vragen over beginnen met mennen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rathmiron

vragen over beginnen met mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 23:58

wij hebben vandaag om te kijken of ze het goed deed, onze haflinger de slee laten trekken. het was de eerste keer dat ze zoiets deed, maar ze deed het heel goed. we willen daarom een karretje kopen (of laten maken door handige opa) en leren mennen, maar ik had daar een paar vraagjes over.
1. is een stang echt nodig? want mijn moeder vindt dat te hard in de mond.
2. zijn oogkleppen echt nodig? ons paardje is nogal kijkerig, dus denk ik dat ze erg nerveus wordt van oogkleppen

wietske98

Re: vragen over beginnen met mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 00:02

kan je dat niet beter aan een ervaren iemand vragen ?? is er niemand die jij kent (die bij jou in de buurt woont) die er verstand van heeft ... want die kent jou paardje dan miss ook wel of kan hem even bekijken dan kan die miss wel bepalen of die oogkleppen nodig zijn enz...

veel suc6

xxx

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 00:04

oogkleppen kun je proberen stang kan slim zijn als pony erg sterk is, maar ik rijd zelf ook zonder stang, omdat pony gevoelig is in de mond. (Alleen rubber bit accepteert ze, de rest is of te dik, of simpelweg te hard) De stang is zo scherp als jij zelf in je hand bent.
wel slim om gewoon een wagentje te komen en niet zelf 1 te bouwen, er zijn niet voor niets mensen die hier jarenlang hunbest op moeten doen, gewoon een veilige kar + tuig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 00:07

Als je geen ervaring hebt met mennen,ga dan eerst lessen. Jij bent onervaren, je paard ook = slechte combi. Goed en vooral veilig en verantwoord mennen is zoveel meer dan een brave haf effe doodleuk voor een karretje spannen hoor. Je zou niet de eerste zijn die een zwaar ongeval heeft. Daarnaast dien je ook de verkeersregels te volgen die van toepassing zijn op een aangespannen combinatie als je de weg op gaat.

Een karretje laten maken door een handige opa? NO GO! Voor je eigen veiligheid koop je best een wagen bij een erkend handelaar/wagenbouwer. Zij kunnen je ook het beste adviseren welk formaat en welk gewicht. Daar dien je ook rekening mee te houden. Is niet omdat je een haf hebt dat je er zomaar eender wat achteraan kan sleuren!

Leer eerst inspannen en werk met degelijk tuig. Ideal is heel goed van prijs/kwaliteit verhouding. Goed, degelijk tuig kost toch al snel zo'n 500 à 600€ (in leer). Het moet ook goed passen, anders kan je enorm lelijke schaaf- en schuurwondes krijgen en da's helemaal niet aangenaam voor je paard. Slecht passend tuig kan ook zorgen dat de krachtverdeling slecht komt, waarmee je je paard meer in de vernieling werkt dan wat anders.

Een haflinger is een sterk paard. Een stang hoeft daarom niet superscherp in te werken, het is maar hoe je'm instelt en gebruikt. Daarin zitten diverse soorten en modellen. Ik gebruik bijvoorbeeld een Liverpoolstang, recht mondstuk met ribbels met 2 teugelgaten. Wij hebben de leidsels echter op de bitringen zitten. Werkt toch genoeg in om duidelijk te zijn, maar zonder stangwerking. Als je geen kennis hebt van stangbitten = laat je informeren. het ene bit is het andere niet!

oogkleppen zijn handig als je paard snel schrikt. Het zorgt vaak dat dat mindert en zodat ze iets rustiger blijven.

Enneuh... het is niet omdat je haf een slee kan trekken, dat dat ook lukt met een wagentje erachter. Een slee stopt als je paard stopt, een kar rijdt door en remt ofwel op de broek, ofwel omdat je op de rem gaat.

Ik denk dat je beter eerst een paar cursussen gaat volgen en je verdiept in mennen ipv in het wilde weg maar wat aan te modderen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 00:16

Je zou eerst eens kunnen kijken bij de FAQ van AR, staat veel relevante informatie:
[AR] FAQ voor AR

Verder zijn er al heel veel van dergelijke topics geopend, je zou ook de zoekfunctie kunnen gebruiken.

Dat je pony leuk een slee kan trekken, wil nog niet zeggen dat je er ook maar meteen mee kan gaan mennen. Zo te horen is de pony verder niet beleerd, en hebben jullie geen ervaring met mennen en beleren.
Ik zou je pony laten beleren door een ervaren, professioneel persoon met verstand en ervaring in het beleren van paarden voor de wagen. Daarnaast kan je zelf dan ondertussen mooi op mencursus/cursus koetsiersbewijs. Mennen is nl. veel meer dan een karretje achter je pony knuppen en gaan met die banaan. Slee-en is ook heel wat anders dan daadwerkelijk mennen.

Om antwoord op je vragen te geven:
1. Dat een stang (te) hard in de mond is, is niet juist. Elk bit kan grof of (te) hard inwerken; men zegt wel 'het bit is zo hard/zacht als de hand van de menner'. Als jij normaal en eerlijk met een stangbit om gaat, werkt dat echt niet te hard in de mond door; het paard zal er ook niet harder of dood in de mond door worden. Of een stang echt nodig is, daar is nog altijd veel discussie over.
Laten we zeggen dat een stangbit wordt gekenmerkt door de hefboomwerking; daardoor heb je de mogelijkheid om soms wat scherper door te komen; bijvoorbeeld in noodsituaties, of als je paard aan de kletter slaat. Daarbij heb je vele diverse menbitten/stangbitten; verschillende soorten bitten, maar ook per soort bit heb je verschillende mondstukken, qua dikte, gebroken, ongebroken, tongboog, tongvrijheid, etc. etc.
Persoonlijk vind ik het voordeel van een liverpool wel erg fijn; je hebt verschillende mogelijkheden om je leidsel te bevestigen en zo de inwerking van het bit te bepalen qua hefboomwerking en 'scherpte';

Afbeelding

als je de leidsels in de bril gespt (1) heb je eigenlijk haast geen hefboomwerking. Op manier nr. 2 heb je ze in de bril, maar wel om de schaar heen, dan heb je iets meer hefboomwerking. Hoe verder naar onderen op de schaar, hoe meer hefboomwerking je hebt. Je kan dus bijv. je leidsels wat hoger hangen, en als je paard dan wel heftig wordt, of fris of heet is, je groom de leidsels eventjes een gat lager laten gespen.

2. Dit is puur uitproberen. Sommige paarden reageren veel beter op oogkleppen, en zijn stukken fijner en relaxter te rijden dan zonder oogkleppen. Anderen flippen helemaal de pan uit van oogkleppen, en zijn haast niet meer te rijden, terwijl ze zonder oogkleppen heel fijn en relaxt zijn. Ik zou zeggen; geef dat gewoon de tijd; laat haar er aan wennen, steeds wat meer, als dat goed gaat, neem haar dan eens aan de hand mee naar buiten met het menhoofdstel met oogkleppen. Maar geef het wel de tijd; er zijn veel mensen die hun paard oogkleppen op doen, paard reageert daar wat paniekerig op de eerste keer (op zich nog vrij logisch) en dan worden de oogkleppen meteen aan de kant geschoven 'want paard vind het zóooo eng, die kán niet op oogkleppen'. Persoonlijk vind ik dat je dat pas na een tijdje kan beoordelen, als je ze eerst de tijd hebt gegeven om daaraan te wennen.

Maar nogmaals; ga je alsjeblieft eerst meer verdiepen in het mennen an sich; het is een stuk risicovoller dan het rijden ohz. en vergt een stuk meer voorbereiding/kennis/ervaring dan je paard voor de slee zetten. 'karretje laten maken door handige opa' zou ik ook mee oppassen; zo makkelijk is het allemaal nog niet, en om veilig op pad te kunnen moet je wel beschikken over een degelijk, goed tuig en een goede, veilige wagen.
Volg een cursus koetsiersbewijs/mencursus, ga eens een keer mee met een menner op de wagen, kijken of je het zelf ook leuk vind. En als je het dan wil doorzetten, laat je paard dan door iemand beleren, en ga er niet zelf mee aanrommelen. Je hoeft je paard ook niet persé weg te brengen; je kan ook onder begeleiding van een beleerder aan de slag.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 00:26

Varekaj schreef:
Enneuh... het is niet omdat je haf een slee kan trekken, dat dat ook lukt met een wagentje erachter. Een slee stopt als je paard stopt, een kar rijdt door en remt ofwel op de broek, ofwel omdat je op de rem gaat.

Helemaal eens met je post. Dit even gequote; als je gaat sleeen en de slee slaat om/paard schrikt/paard aan de kletter vallen de gevolgen nog redelijk te overzien, te meer omdat het minder gewicht is en omdat je toch vaak in de wei rijdt met een slee.

TS: paard voor de wagen aan de kletter, dat wil je niet meemaken. Toch gebeurd het haast iedere ervaren menner wel een keer, en ook de meest ervaren personen met járen ervaring met dóodmakke paarden krijgen weleens zeer ernstige ongelukken.
Kan je je voorstellen wat er gebeurd als je een onervaren menner en een onervaren paard met elkaar combineert? Tel daarbij op het één of andere brakke karretje door opa-lief in elkaar gedraaid, en het rampenscénario is compleet.
Wil je helemaal niet ontmoedigen hoor, juist niet. Maar denk wel eerst eens goed na over wat je precies wil en hoe je het precies gaat doen. En zoals Varekaj ook al aangaf; het is allemaal niet goedkoop. Reken een paar honderd euro voor een goed en degelijk tuig, tel daar bij op mínstens een paar honderd euro voor een degelijk, stevig en veilig wagentje (en dan heb je nog niet echte luxe hoor).

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 00:42

Eerst zelf leren mennen. Daarna met ervaren iemand het paard voor de wagen leren lopen.

Je kan je haf de beginselen wel al leren voor de slee, dan zal ze het voor de wagen sneller snappen.
Oogkleppen raad ik je juist aan als ze kijkerig is, ze moet zich dan meer op jou concentreren. E en stang is niet verplicht, maar heb bij mijn paard gemerkt dat ze het juist prettiger vond doordat het rustiger in haar mond lag. En een stang is net zo scherp als je eigen hand. Nu rij ik sowieso met erg losse leidsels, maar dat komt omdat haar voor 100% vertrouw omdat ze er niet vandoor zal gaan.
Dus laat haar lekker voor slee oid leren trekken. Die van mij leerde het voor een pallet met een paar stenen en heeft daarna echt geen stap fout gezet.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 01:45

Ik persoonlijk vind ongebroken mondstukken vaak ook vriendelijker en stiller in de mond liggen.
Van een enkelgebroken bit is de werking wel bekend:
Afbeelding

Dubbelgebroken doet dit ook wel, maar in mindere mate.

En als je een bit met hefboomwerking neemt, zoals bijv. de liverpool of B-stang, met een enkel/dubbelgebroken mondstuk, kan je wel nagaan wat dat voor een effect heeft; bovenstaand plaatje icm. hefboomwerking = notenkraakeffect.

Als paarden nog geen (stang)bit gewend zijn, begin ik vaak eerst aan de hand en aan de longe met een ongebroken trensje, daarna laat ik ze wennen aan een liverpool.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 10:02

Zou je ooit zomaar denken een paard een zadel op te doen en er zomaar op te stappen als je zelf nog nooit op een paard hebt gereden en het paard het ook niet kent?
Zou je dan vragen stellen als: moet een singel echt goed vast zitten, want dat knelt toch? En moet je echt met je benen aansporen, want dat voelt toch ook niet lekker aan voor een paard? En zo'n bit waar je links en rechts aan trekt doet toch pijn?

Waarom denk je dan wel dat je een paard zomaar voor een kar kan knopen, en vraag je je dingen af die door schade en schande al honderden jaren geleden 'ontdekt' zijn en al honderden jaren gebruikt worden?
Pas als je ervaring hebt en wéét wat je doet, ga je eens zonder zadel rijden, of zonder bit. Want natuurlijk hoeven we niet klakkeloos alles te blijven doen zoals de oude Romeinen dat al deden. Maar je moet wel weten wat je doet, voordat je gaat experimenteren.
Datzelfde geldt ook voor mennen. Pas als je heel goed weet wat je doet, en ook weet wat je paard doet, ga je afwijken van wat 'normaal' is. En 'normaal' is wat voor 90 van de 100 paarden werkt: oogkleppen en een stang.

Voor de rest sluit ik me bij de anderen aan: koop goed materiaal (tuig en wagen, reken op 1500-2000 euro alles bij elkaar, tweedehands), laat je paard professioneel beleren (500 euro) en neem zelf goed les, en ga als je paard goed beleert is met je eigen paard door met lessen.

rathmiron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 12:03

Ik was ook al van plan om het beleren apart te doen, ben me bewust dat onervaren + onervaren niet slim is.
dat van de slee bedoelden we gewoon om te kijken of ze trekken leuk vindt, want anders zou het niet leuk zijn het te leren.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 12:05

rathmiron schreef:
Ik was ook al van plan om het beleren apart te doen, ben me bewust dat onervaren + onervaren niet slim is.
dat van de slee bedoelden we gewoon om te kijken of ze trekken leuk vindt, want anders zou het niet leuk zijn het te leren.

En de rest van de reacties en antwoorden op je vragen? Hoe bedoel je trouwens 'het beleren apart te doen'; apart van het sleeen, door iemand laten doen, zelf doen?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 17:52

Leuk dat jullie denken aan te gaan mennen, en er zijn al heel veel tips gegeven (allemaal prima) om goed & veilig te gaan mennen.
Tja, en het sleetje, dat is geen trekken hoor ;) Ze hebben volgens mij nauwelijks in de gaten dat er iets achter hangt, zeker een haflinger niet, die zijn werkelijk beresterk 8-) . Dus op zich zegt dat niet zoveel, alleen dat ze voorwaarts gaat als jullie erachter zitten.

Een van onze pony's vindt de slee trouwens doodeng (en is super voor de wagen), dat hij denkt dat hij iets moet gaan trekken (hij heeft tuig dan om) en dan gaat er zo'n licht sleetje achter hem aan. Je ziet hem een beetje paniekerig reageren en denken van help, wat wiebelt daar achter me aan :+ Dus omgekeerd, angstig voor slee en dan ook angstig voor wagen, geldt niet per definitie, en goed voor slee goed voor wagen ook niet.

rathmiron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 17:54

JoyCiej007 schreef:
Hoe bedoel je trouwens 'het beleren apart te doen'; apart van het sleeen, door iemand laten doen, zelf doen?

met apart bedoel ik dat we ( ik en het paard) allebei bij onze eigen leraar gaan. niet dat ik bijvoorbeeld menles neem met mijn paard
ik heb van mijn moeder gehoord dat we misschien van iemand tuig kunnen krijgen wat die niet meer gebruikt, maar ik weet niet in wleke staat dat is.

Wat is eigenlijk heb beste soort kar als je dus niet eerder hebt gemend, en het ook niet vaak zal doen?

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:11

rathmiron schreef:
wij hebben vandaag om te kijken of ze het goed deed, onze haflinger de slee laten trekken. het was de eerste keer dat ze zoiets deed, maar ze deed het heel goed. we willen daarom een karretje kopen (of laten maken door handige opa) en leren mennen, maar ik had daar een paar vraagjes over.
1. is een stang echt nodig? want mijn moeder vindt dat te hard in de mond.

Nee (bitloos kan ook prima)

Citaat:
2. zijn oogkleppen echt nodig? ons paardje is nogal kijkerig, dus denk ik dat ze erg nerveus wordt van oogkleppen

Nee, er zijn genoeg landen waar ze zonder kleppen mennen. Mijn paard loopt beter zonder en zo zijn er nog veel meer. Heeft misschien een beetje nut bij meerspan mennen; als je één van de twee paarden aan wilt tikken met de zweep bv.