[AR] nieuwe dressuurproeven

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sumic

nieuwe dressuurproeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 21:52

Ik ben er net op gewezen dat de nieuwe dressuurproeven voor de samengestelde wedstrijden online staan!
erg leuk om meteen door te nemen en te kijken wat er zoal veranderd is. Ik ben net over naar de klasse 2 (1 wedstrijd gereden in klase 2) dus die proef was net nieuw voor ons, maar ik vind het toch wel leuk om weer wat anders te rijden. Zo op het eerste gezicht zijn het toch heel andere proeven geworden!

http://knhs.nl./news.asp?pCatID=158&CatID=201&ID=7424&style=1&zoomstyle=11&men=02&ppCatID=201

Wat me zo opviel is dat het achterwaarts gaan in klasse 1 is vervallen.
een grote volte in middendraf is vervangen door een halve volte in middendraf klasse 2 (ben ik erg blij mee, want ik vond dit erg moeilijk)
Wat me wel lastiger lijkt is het halstrekken in draf ipv in stap. En veel drafonderdelen in klasse 2, wat ik ook wel weer leuk vind.
Er zit wel een 'vrije stap' in. Kan iemand mij vertellen wat dat precies inhoud?
Ik kan niet wachten om de proef eens te rijden om te kijken hoe het allemaal in elkaar zit.
De oude klasse 3 proef ken ik eigenlijk niet en weet niet wat daarin veranderd is.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

ZEJA

Re: nieuwe dressuurproeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:22

Hoef je tegenwoordig in de klasse 2 ook niet meer te groeten bij binnen komst.

Wel een fijn iets nu eerst halthouden en dan pas achterwaarts en plaats van andersom.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:37

Nou, klasse 3 enkelspan is compleet veranderd!! Maarja, volgend jaar nog geen nieuwe voor in het enkelspan, dus maak mij nog niet druk :) Maar volgens mij zit er geen halsstrekken meer in??

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:43

Kl 2 is inderdaad ook compleet omgegooid.

Normaal op de ac lijn een volte links bij D en daarna een volte rechts bij de L da is nu veranderd in een volte 40 meter bij A.

Nu hebben ze ook een achtje op de x ingepland wat er eerst ook niet was.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 10:31

Hmm A-L boog naar rechts voor de langspannen...

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 21:50

Wij hebben (2span pony klasse 3) ook een totaal andere proef..

hafjelingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 13:47

Halleluja! Voor mij is de proef nu toch een tikje makkelijker :)

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 14:13

Hafjelinger: Nouja, makkelijker... In principe wel, maar je moet nu vooral uitblinken door de figuren zo precies en nauwkeurig mogelijk te rijden. Geen middendraf, geen achterwaarts... Mag ik zeggen dat ik hem een beetje saai vind? :oo

hafjelingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 16:15

lienepien610 schreef:
Hafjelinger: Nouja, makkelijker... In principe wel, maar je moet nu vooral uitblinken door de figuren zo precies en nauwkeurig mogelijk te rijden. Geen middendraf, geen achterwaarts... Mag ik zeggen dat ik hem een beetje saai vind? :oo

Dat is ook wel zo. Maar dat zijn toevallig wel de onderdelen waar ik moeite mee heb, daarom blijf ik ze uiteraard wel oefenen.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 23:59

jouke_h schreef:
Hmm A-L boog naar rechts voor de langspannen...

Hiervoor was het een slangenvolte 3 bogen.
Ik vind het een stuk lastiger geworden.
Misschien is het mijn gevoel, maar het lijkt als of er maar weinig ruimte in zit.
De handelingen komen snel achter elkaar.

Misschien veranderd dat gevoel als ik de proef gezien heb ipv gelezen. :)

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:13

De kilometers stappen zijn er ook uit. Iig duurt het altijd zo megalang bij de ponies

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:32

Om eerlijk te zijn mis ik eigenlijk wel het hals strekken voor de klasse 3.
Het is niet altijd even makkelijk maar wel essentieel in de africhting om het technisch goed uit te kunnen voeren.
Ook later moet je er steeds weer op terug kunnen vallen.

Wat voor mezelf ook nog wel een uitdaging is, is een galopwissel, maar ik ben blij dat die er nog niet in zit. :D

Caadhola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:05

Ik vind de klasse 1 proef wel erg saai geworden,geen achterwaards,geen middendraf,niet meer met 1 hand.
De voltes 30 meter zijn 40 meter geworden.
Dat wordt dus idd alle figuren heel netjes rijden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:07

Ik hoop dat, door het verwijderen van de 'kunstjes', het gereden paard belangrijker wordt.
En dat dan inderdaad de mensen bovenaan komen die hun paard het beste voor elkaar hebben en niet de mensen die de kunstjes het beste uit kunnen voeren.

Caadhola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:30

Volte 30 meter vind ik geen kunstje,middendraf ook niet,lastig genoeg om hem netjes zijn achterhand onder te laten houden en te verruimen i.p.v te versnellen.
Ook achterwaards,netjes recht diagonaalsgewijs en actief naar achteren is niet makkelijk,je kunt ieder paard op commando naar achteren laten gaan,maar om het goed gereden te doen,komt toch meer bij kijken.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:39

Ik heb me persoonlijk niet verdiept in de klasse 1 proef.
Maar als ik de klasse 3 proef vergelijk met hoe die eerst was. Dan denk ik/hoop ik dat het goed gereden paard meer van belang gaat worden. Waarbij het zeker een gemis is dat het halsstrekken eruit gehaald is. Maar het correct uitvoeren van de gebroken lijnen met 2 handen, van verschillende grootte. Zal meer om het rijtechnische gaan draaien, dan die twee gebroken lijnen met 1 hand. Waarbij het er met name om ging dat je dat figuur gestuurd kreeg met 1 hand.

Caadhola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:50

Dat is misschien wel zo.
ik heb me niet in de klasse 3 proeven verdept,heb alleen mijn eigen proef bekeken.
Juist met halsstrekken val je door de mand,als het paard niet over de rug loopt.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:26

Een figuur sturen met één hand is natuurlijk niet alleen een kunstje maar laat ook de africhting van het paard zien.
En of de aanpassing van de proef de jury er bij zal helpen om een proef op de juiste waarde te beoordelen vraag ik me ook af.
Het is afhankelijk van het inzicht, gevoel en ervaring van de verschillende juryleden.
Met name in de basissport moet veel kennis hebben van de africhting van een paard. Een Fries die de rug wegdrukt kan immers voor een "leek" beter lopen dan een draver die goed loopt, puur door zijn presentatie en natuurlijke aanleg.
Er zijn mijns inziens weinig juryleden die daar doorheen kunnen prikken.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:30

Dat is uiteraard het volgende punt.
Maar nu zal iedereen die zijn paard enigzins kan sturen geen moeite meer hebben om het figuur correct te rijden. Dan kun je je onderscheiden door je paard die wendingen correct te laten lopen. Hem te buigen, recht te stellen, de andere kant op te buigen, recht te stellen etc. En dit alles zonder verlies van o.a. takt, aanleuning, impuls, tempo, houding. Ook de juryleden worden op deze manier meer uitgenodigd om naar deze punten te kijken. Want het volgen van het voorgeschreven lijntje is nu niet meer het moeilijkste onderdeel van de gehele oefening.
Ook de stap op de slangevolte zal meer kwaliteit van de stap vragen dan alleen van hand veranderen over een rechte lijn. De slechte stappers, of de blokkerende menners-hand zal op deze lijn eerder duidelijk worden.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 00:08

Als er echt zo gejureerd wordt zoals Sjonniej zegt, dan ben ik een groot voorstander van deze proeven.
Ik ben benieuwd of de juryleden zo kritisch willen kijken.
Een partijdige jury is de mensport niet vreemd. ;)

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:51

Sjonniej schreef:
Maar nu zal iedereen die zijn paard enigzins kan sturen geen moeite meer hebben om het figuur correct te rijden. Dan kun je je onderscheiden door je paard die wendingen correct te laten lopen. Hem te buigen, recht te stellen, de andere kant op te buigen, recht te stellen etc. En dit alles zonder verlies van o.a. takt, aanleuning, impuls, tempo, houding. Ook de juryleden worden op deze manier meer uitgenodigd om naar deze punten te kijken. Want het volgen van het voorgeschreven lijntje is nu niet meer het moeilijkste onderdeel van de gehele oefening.
Het lijkt me niet dat wanneer je de proef minder moeilijk maakt dit makkelijker te beoordelen is door de jury.
Wanneer een paard goed los en nageeflijk is kunnen alle figuren vanuit één hand gereden worden. Het zegt wat over de africhting, dus waarom achterwege laten?