[AR] Hoe beginnen m.aanleren? (Voor slee en v. bandje ,geen kar)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Hoe beginnen m.aanleren? (Voor slee en v. bandje ,geen kar)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 00:24

Hallo bokkers!
De winter komt eraan en het leek me leuk om dan me paardjes toch een keer voor de slee te doen MITS dit natuurlijk kan en verantwoord + veilig is.

Maar nu heb ik eigenlijk een vraag
Ik zou mijn paard mischien wel voor de kar willen beleren of iig voor de slee.
Maar ik wil het gewoon goed doen , maar het is niet om de weg bijv. op te gaan of wat dan ook.
Gewoon puur met de slee tijdens de sneeuw of bandje trekken etc.
Aangezien ik zelf gewoon nog rij en zo hele kar mij nu even 1) te veel geld is 2) Helemaal niet nodig is ivm tijdgebrek bijv.

Maar gewoon bandje trekken + slee trekken.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Om te beginnen etc.

Mijn pony zelf kan zich ontzettend sterk maken als ik met dubbele longe erachter ga lopen (word aan gewerkt! gaat al stukken beter) ,maar onze fries is daarin tegen echt ontzettend makkelijk hierin.

Maar hoe kan ik het beste beginnen?
Ik dacht zelf aan met longeersingel erachter lopen en comando's oefenen om mee te beginnen ?

En dan later pas verder gaan?

Of hebben jullie andere tips ? Ik haast niet en kan het deze winter niet dan kan het volgende winter wel als het maar leuk is en blijft :)
Wat heb ik bijv. nodig? (Ik weet natuurlijk zelf al een deel wat ik nodig heb maar als iemand een lijstje heeft dan zou dat natuurlijk fijn zijn :) )

Alvast bedankt!

_Lott_Wanda_

Re: Hoe beginnen m.aanleren? (Voor slee en v. bandje ,geen kar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 00:36

Hee TS,
Ben zelf ook pas begonnen om met mn KWPN'er onze paddock en wei te slepen met een paar autobandjes :) de eerste keer heb ik samen met mn zus gedaan.. ik ernaast blijven lopen en mn zus bij de bandjes zodat zij de dmv een paardenknoop los kon trekken bij paniek. Maar ging super goed.. 2e keer kon ik het zelfs alleen!! alleen de bandjes erachterdoen is ene gedoe alleen.. gaat ze de hele tijd draaien en al die touwen haha. Maar heb t nu voor de 3e keer gedaan maar blijf er nog steeds wel naast lopen.. eerst het voortrekken leren dan pas met dubbele longe (wat ze wel al gewoon goed gewend is)

hoop dat je er wat aan hebt :)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 00:37

Bedankt vooor uw / je snelle reactie!
Wat heb ik allemaal nodig?
Tuig?? Of is het ook anders wat ik kan gebruiken ?

_Lott_Wanda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 00:41

uhm ik ben gewoon erg creabea geweest :) longeersingetje.. en met een longeerlijn (met bontje eraan) voor de borst langs beetje aan de singel geknoopt (dan krijg je een soort van borsttuigje) en dan die longeerlijn weer aan de touwen van de bandjes... gewoon inelkaar zetten met wat je hebt... hmm jammer dat ik altijd opmoet letten en geen foto's kan maken ondertussen hihi

(enne ben gewoon een je hoor ben ook nog maar 20 :P poeh hee voel me zo net een oude mevrouw)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 00:47

Prima
Kijk als ik haar echt voor de kar zou doen zou ik zeggen een tuig (wel zo veilig) maar het gaat om een keer een slee trekken in stap en in een rustig drafje klein stuk (ben niet zo held wat betreft mennen :') )
Waarschijnlijk wil ik het met onze fries gaan doen aangezien mijn eigen pony echt goed moet worden begeleid (Bij dresuur en springen kan ik dat wel -ervaring natuurlijk- maar mennen ken ik niet dus dat zullen we dan bijde moeten leren en daar moet ik echt de tijd voor hebben en les om het echt goed te doen :D )
Onze fries die vind het alemaal wel leuk :')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 00:55

Wat het meest practische werkt is iig een borsttuig met strengen en een dissel. De strengen verleng je met (stro) touwtjes, zet je aan de dissel vast, en de dissel weer met een touwtje aan de slee.
Ik zou wel kiezen voor een ouderwetse houten slee
Afbeelding
Zo'n idee, vind ik een stuk veiliger dan die rare plastic bakjes.

Verder als je niet weet hoe ie reageert zou ik zeer zeker even kijken hoe hij reageert als de strengen tegen of tussen zn benen komen. Zoals ik in een ander topic al zei: 2 hoeven in je hoofd is ook weer zo banketstaaf en t wordt zo'n smeerboel ;)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 00:56

ik voel me echt een groentje..maar wat zijn dissels?
Maar moet ik ook zegmaar een heel tuig dan kopen ?
Dat is namelijk best een dure grap voor 1 á 2 keer per maand een keer proberen te mennen xd

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 01:01

Ik zie dat ik fout zit, ik noem het altijd dissel, maar t heet zweng kom ik in mijn speurtocht achter (misschien zijn beide benamingen goed?)

Kijk ff in dit topic, daar staan plaatjes in :j
[AR] Sleeën komende winter
Je gaat trouwens niet mennen, je gaat, als het allemaal wil, een keer op een sleetje achter je pony zitten, das IMO heul wat anders ;)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 01:05

Oke ... Sorry dan voor mijn foute benoeming
;)
Ik zal erom denken.
Ik vind mennen (het echte) ontzettend leuk (naja heb er alleen nog maar naast gezeten ,maar lijkt me echt ontzettend leuk!) maar rij dresuur + springen en binnekort dresuurwedstrijden en vind dat wel mooi zat.
Het mennen laat ik dan maar aan de ''profs'' of de liefhebbers over :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 01:12

Hi, sneeuwpret nadert!

Je komt uit ander topic zag ik net, dus hoef je niet te vertellen wat er mis kan gaan :D .
En wat voor gekkigheid er bestaat.

Ik zou beginnen met longeren met dubbele longe (die dingen ook echt overal door langs en
tegen aan laten komen, zodat je paard dat echt gewend is.) en lange leidselen als het eerste goed gaat.
Paard moet uiteraard super reageren op stem commando's.
Als het kan iemand vragen die kan mennen om je te helpen?
Zo niet in ieder geval zorgen dat er een 2e iemand is om je te helpen met oefenen met slepen etc.
Gaat dat goed, tja, dan hopen dat er echt ooit sneeuw komt? Hie rnu op dit moment nog niets.
(houden zo! willen morgen op bosrit en hebben zondag cross training :D )

wat betreft tuig.
Misschien dat zoiets voldoet voor incidenteel slee avontuurtje?
http://www.kraemer-pferdesport.de/Skijo ... &ci=247730
En dan houten slee en daarvooraan een tja, hoe zeg je dat kan iemand dat tekenen of laten zien?
Een zweng die vast zit aan je "strengen" en dan ziet je slee dus weer aan de zweng.

Let er wel op dat je je cap opzet. En ook sleeen een 2 persoons activiteit is, mocht jij van je slee ploffen,
dan kan iemand het paard nog pogen uit de knoop te halen.

niet te strak wenden :+ , want paard draait dan al en jij zit er aan slechts touwtjes achter dus voor je het weet
staat hij je aan te kijken. Slee volgt best slecht in wendingen, want die neemt gewoon de kortste weg....

Ga niet zeggen niet doen, maar wees wel voorzichtig.
(heb stiekum slee bij pa in de schuur al gereserveerd, voor slee actie)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 01:34

dat tuig voor 40/50 euro is me voor 5 x iets te veel .. :o
Ja ik ga goed oefenen vooral omdat ik hetmet een fries van 1.72 ga doen :')
Mijn eigen pony is hier veel te hittepettit voor ;)
Houten sleek omt in orde
Ik wou daaraan zegmaar zo 3 hoek v. touw doen met daaraan zo lang ding... Waar je dan die 2 touwen aan bind
En die lopen altijd naar het tuig (de broek toch? heet dat zo ?)
En dan moet ik alleen nog zo borstuig en longeersingl kan eronder waardoor de leidsels heen gaan.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 01:46

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 09:41

Elin_ schreef:
dat tuig voor 40/50 euro is me voor 5 x iets te veel .. :o

Dat is een tientje per keer. Wel eens nagedacht over hoe duur een DA is als het fout gaat?
Bioscoopje doe je wel? Avondje stappen ook? Kost dat per keer?....

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 12:52

de kosten van dat tuig vallen toch wel mee, 50,-.. wie weet sneeuwt het volgend jaar wel weer?? ;-)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 16:29

Wie weet dat het helemaal niet lukt of het paard het niet toestaat ;)

Dan is dat toch wel even 50 euro ;)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 22:30

Als 50 euro al teveel is doe het dan niet.

Ik schrik er echt van hoeveel ik nu al zie dat mensen even snel hun paard te beleren om iets te kunnen trekken en dan met de meest idiote tuigfratsels aankomen.

Doe het goed of doe het niet.
Aangespannen rijden of sleeen moet je met verstand doen en niet omdat het zo leuk is voor die ene keer. Beleer je paard goed neem er de tijd voor en gebruik goed spul. Ik heb het al zovaak fout zien gaan doordat men dacht het wel ff te doen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 23:59

Ik wil niet even snel beleren .
ik wil alleen weten HOE ze erop reageren voor ik zeg: Ik ga ermee door of ik stop ermee en blijf gewoon rijden en dan zie ik wel of ik haar toch beleerd wil (dit zal dan door een ervaren iemand zijn)

50 euro is me te veel als me paard het gewoon nog niet klaarvoor is / eng vind.
Dan ga ik deze winter gewoon verder met rijden en als ik dat dus nog zou willen laat ik haar in de lente / zomer beleren door erv. iemand (zie hierboven)

Dus vandaar ;)
Misschien iets meer lezen voor er conclusies worden getrokken :7

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 00:38

ach mensen kom op.... Voor een keer sleeen, een keer lol met je knop, daar hoef je toch geen 50 euro voor een tuig aan uit te geven? Daarbij CG, je geeft aan dat je goed spul moet gebruiken, een goed tuig heb je niet voor 50 euro :n
Overdrijven is ook een vak hoor.
TS, je zal even moeten zoeken, want ik weet niet meer wie het was, maar vorig jaar had iemand van een singel en nog wat riempjes een borsttuig gemaakt.
Je kan ook nu vast marktplaats in de gaten houden of je misschien iets tegen komt

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 00:06

@stef, kijk maar in die link, is een heel simpel borsttuigje,vandaar maar 50 euro.

ook al is zoiets voor de lol,ik denk dat je dan toch beter tuig kunt gebruiken wat ook daadwerkelijk voor dit doel gemaakt is ipv een zelf in elkaar geknutseld tuig wat waarschijnlijk nooit helemaal goed zit en misschien niet eens veilig is. Je kunt natuurlijk wel op marktplaats kijken, wie weet is er wel een borsttuigje te vinden voor een leuk prijsje....