[AR] Zou het nog kunnen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LovesBo

Zou het nog kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 15:42

Hallo,

Omdat mijn paardje al ouder wordt en ik meer met haar wandel wou ik ook iets anders gaan doen.
Mennen heeft mij al heel leuk geleken.. en ik wou dit ook eens gaan proberen.

Ik heb thuis een kruising tussen een Gelderlander en een KWPN, ze is deels een tuiger.
Maar ze heeft nooit voor een kar gelopen.. en ze is al 20 jaar.
En ik vroeg me af of het nog zou kunnen dat ik haar het mennen beleer en daarna met haar kan mennen?
Of ben ik er te laat bij en moet dit al van jongs af aan gebeurd zijn?

Reacties zijn welkom.

Michellette

Re: Zou het nog kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 15:45

het zou nog wel kunnen, maar dat hangt helemaal van je paard af. Maar is het fair zo'n oudje nog in te gaan zetten, ook mennen kost kracht en energie.

LovesBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 15:46

Michellette schreef:
het zou nog wel kunnen, maar dat hangt helemaal van je paard af. Maar is het fair zo'n oudje nog in te gaan zetten, ook mennen kost kracht en energie.

Ze is eigenlijk best een pittig en energiek paard.
Maar haar rug zakt beetje bij beetje en ik wou niet OP haar gaan rijden, maar ACHTER haar gaan rijden.
Ze vindt buitenritten ge-wel-dig. Het zou ook super zijn als ik met mijn vriendje met haar naar het bos kon.

_sil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 22:53

Ik denk dat het nog wel kan.. Als je gewoon rustig aan begint met longeren met dubbele lijnen enzo, zie je vanzelf wel hoe je paard het oppakt!

LovesBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 19:03

_sil_ schreef:
Ik denk dat het nog wel kan.. Als je gewoon rustig aan begint met longeren met dubbele lijnen enzo, zie je vanzelf wel hoe je paard het oppakt!

Hm.. Ja..
Hoeveel kost het om een paard te laten beleren?
En weet iemand waar ik terecht kan als ik in de buurt van Beilen woon?
Moet het paard reageren op je stem?

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:04

Het licht er ook aan wat je plannen ermee zijn!

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:07

Wij hebben afgelopen zomer de ijslander van mijn schoonzusje nog beleerd (23 jaar) hij loopt nu zelfs nog ritten van ruim 25km mee. Geen probleem. Ook deze ijslander is erg vitaal en energiek nog. Dus waarom zou je het niet proberen??

Mijn eigen die is 15 nu, heeft er een beste kop op zitten en die pakt het nog niet zo makkelijk op. Dat is dan een nadeel van een wat ouder paard,... Gewoon proberen dus, haal er wel hulp bij.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 23:19

Er lopen genoeg paarden van 20 jaar of ouder rond die het nog steeds leuk doen voor de wagen dus daar zou ik me niet druk over maken. Leeftijd zegt niet zoveel, vitaliteit des te meer.

Citaat:
Hoeveel kost het om een paard te laten beleren?
En weet iemand waar ik terecht kan als ik in de buurt van Beilen woon?
Moet het paard reageren op je stem?

Via het AR kun je allerlei info opvragen, even wat spitten in diverse topics en je komt een heel eind.
Even snel antwoord, anders heb je er ook niets aan ;)
Met mennen is reageren op stem heel belangrijk en super makkelijk. Wat je dan allemaal gebruikt ? Er is zelfs een heel topic over geweest [AR] welke stemhulpen gebruiken jullie? :+

Paard laten beleren, zie de diverse topics, o.a. [AR] Wat kost beleren voor de kar?

Kijk maar eens in het FAQ van AR.

Maar zo te horen kan je zelf ook niet mennen, cursus / lessen voor jezelf zijn ook wel handig / zeer aan te raden <:)

Beleeradressen (stond ook in FAQ)
Naam: Bertus Bakker
Provincie: Drenthe
Nuttige info:
Beleerd alles, dubbelspan, tramritten met hafingers, trouwerijen, prima adres

Naam: Johan Berghuis
Plaats: Beilen
Provincie: Drenthe
Nuttige info:
Beleerd alles, dubbelspan, huifbedrijden voor mensen met beperking, haflinger hengsthouder en fokker, prima adres. http://www.stalberghuis.nl/

Dus ook ff zelf zoeken -:)

femkexx16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 17:19

het zou opzich nog wel kunnen hoor, maar dat hangt helemaal van je paard af! :D

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 00:06

Wij hebben mijn 20-jarige merrie ook nog laten beleren voor de kar. En dat is prima gelukt. Ze is overigens bloedfanatiek als ze ervoor staat. Niks geen oud, sloom beest.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 00:55

ja jeetje, 20 is toch eigenlijk ook helemaal niet oud..ik weet nog dat mijn allereerste verzorgpony, een fjord al 26 was, die had volgens zn baas ooit wel eens voor de wagen gestaan maar was nooit ingereden. Nouja, jong(en onbezonnen..) gingen we dat toch eens proberen, gewoon relaxt hoor, nou hij had het zo door en had er reuze plezier in!! Dus voor de wagen rustig aan moet toch ook kunnen,al zullen de spieren wel wat minder snel opgebouwd worden als bij een jong dier. Maar ja rustig aan beginnen en als je merkt dat ie t leuk vind,..ga ervoor!