[AR] Stug in de mond.. Wat nu?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nathalie_v

Stug in de mond.. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 23:38

Hallo,
Sinds 3 maanden ben ik gaan mennen, na 2 jaar niet meer te hebben gereden (wat ik nu helaas helemaal niet meer kan door medische redene (meer info,, via PB graag) begon het onzettend te kriebelen om weer terug wat met paarden te gaan doen!)
Ik rij puur recreatief door de polders (heerlijk!) en af en toe pakken we een stukje bos mee.
Nu men ik met een shetlander (vermoedelijk ijslander kruising), en gaat 't prima. ze schrikt praktisch nergens van en loopt op een heerlijk tempo.
Nu loopt ze op een bokkenbitje maar is helaas vreselijk stuk in de mond! De pony is +/- 15 jaar en is altijd puur recreatief gebruikt. Er heeft altijd wel iemand mee rond gegehobbeld, maar voor de rest is het echt een pony voor de gezelschap. Ik merkte afgelopen zondag dat ik toch behoorlijk wat kracht moest gebruiken om haar tot stilstand te krijgen (heb voor noodgevallen altijd mijn rem nog hoor!) omdat de stemcommando's er nog niet helemaal in zitten (zijn we nog hard mee aan 't werk!)
Nu kan ik door m'n medische verhaal niet zo veel kracht leveren (wat eigenlijk niet nodig zou moeten zijn!!) om de pony tot halt te roepen.
Ik hoop dat jullie tips hebben, ik heb geen zin om helemaal afgekraakt te worden!!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 00:55

Leuk dat je zo'n plezier hebt met mennen. Ben zelf ook begonnen met mennen, ook doordat ik fysiek niet meer goed kan paardrijden. En er valt veel te leren...Hierbij wat ik er tot nu toe van begrijp ;)

Je schrijft dat je met een bokkebitje rijdt, ik neem dan aan dit model:
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... qXOvb8xJIB

Maar goed, waar het me om gaat is dat er dus ook een kinkettinkje onder zit. Kijk eens of je daar wat mee kunt varieren. Bij een van onze pony's men ik ook met een bokkenbitje. Als ik de kinketting op schakeltje 4 heb loopt hij stukken minder fijn dan op schakeltje 5.
Dus dat kan wellicht een beetje zorgen dat je met wat minder druk kunt rijden.

Maar.... er zijn meer mogelijkheden (gelukkig maar :+ ).
a. hoe meer jij vasthoudt, hoe meer je pony gaat trekken. Leer los te laten, gaat hij harder, maak dan een ophouding, dan weer loslaten, steeds opnieuw. Hij moet leren op een ophouding minder hard te gaan. Als hij dat wat doorheeft kun je langzamerhand genuanceerdere ophoudingen maken en zal hij daar ook op reageren. Maar bedenk altijd dat hij pas ontspannen kan lopen als jij je hand ook ontspant. Aanleuning mag, trekken niet.
b. ga veel lange lijnen oefenen, halthouden, voorwaarts, rustig stappen, sneller stappen. ZOdat hij leert luisteren naar jouw commando's
c. zoek een stukje op waar je kunt gaan oefenen en ga heel gericht oefenen. Ophouding is rustig, voorwaarts is voorwaarts, halt is halt enz.
d. je kunt eventueel nog proberen of hij beter loopt op een liverpool of een knevelstangetje. Maar persoonlijk denk ik als je recreatief wilt rijden dat je met wat rommelen met je kinketting, ontspannen en heel veel oefenen een heel eind kunt komen.

e. je kunt ook nog iets doen met zeemleertje eromheen, maar }:0 daar heb ik geen ervaring mee :o
Veel succes, want mennen is hartstikke leuk!

nathalie_v

Re: Stug in de mond.. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 01:22

VanHuisUit @ Heel erg bedankt voor je uitgebreide verhaal!!
Ja geniet heel erg van 't mennen!! 'vroeger' dacht 'k dat het ontzettend saai zou zijn en dat het alleen maar een beetje kop om hoog en gassen was.. In middels weet ik wel beter!!
Ja het is inderdaad dat model van 't bokkenbitje. De kinketting zit zo dat ik er gemakkelijk een (platte) hand er tussen kan steken, zou ik hem dus nog losser 'moeten' doen? of juist strakker??
De 'truck' van de ophoudingkjes ga ik zeker eens proberen, gelukkig hebben we lange wegen waar heel weinig verkeer langs komt dus oefenruimte zat!
wat betreft het 'te veel zorgen maken' en dus te veel druk op de leidsels zou inderdaad ook nog goed kunnen. Zeker omdat het voor mij in princiepe nog allemaal nieuw is zou het best kunnen dat ik er teveel druk op hou. Ik krijg regelmatig les van iemand die zijn menbewijs wel heeft gehaald (ik heb 'm niet.. ga hem ook niet halen (ben een arme student... die dus geen geld over heeft!! :O) maar ik ben wel verzekerd natuurlijk!!) We zijn dan voornamelijk bezig om de pony recht te laten lopen, ipv. richting de sloot!! haha

Ja er licht nog een liverpooltje op stal (overgerens is de pony niet van mij ;) ), maar om die er nou gelijk in te gaan hangen terwijl ik er weinig (oké geen) ervaring mee heb zag ik nou niet echt zitten.. Wil zeker geen onnodige en bewuste schade aanrichten!!

Nogmaals ontzettend bedankt voor je uitleg!!
En ja genieten van 't mennen zal zeker lukker (zeker met strak blauwe lucht en een zonnetje op ons gezicht door de polders trekken! Heerlijk!)

offtopic,, ben jij niet de eigenaar van dat schimmeltje met dat rode 'bontje' onder 't tuig??

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 09:13

Dressuurmatig wat trainen idd. overgangen rijden, schijnovergangetjes, en proberen zo ligt mogelijk met je handen te blijven, idd los laten, het paardje niet de kans geven om te gaan hangen.
Consequent zijn, een commando is een commando, daar moet je paardje op reageren !
Moeilijk is het wel, zit met hetzelfde probleem, door spierproblemen kan ik ook niet op kracht mennen, maar ................dat is ook helemaal de bedoeling niet van mennen, het dient juist zo ligt mogelijk te gaan.
Lange lijnen is heeel fijn om je paardje te verbeteren, bokkebitje moet niet het probleem zijn, daar moet hij gewoon op reageren, alleen heb je met een liverpool meer verstelmogelijkheden.
een vierringstrens is een goed middel om het paardje weer te wennen om lichter in de mond te worden, maar dat is echt iets voor een gevorderde menner, denk ik.

Op de rechte lijnen is het juist lastig om dit te gaan verbeteren, ik zou dressuurmatig wat gaan oefenen in een bak of weiland als je die mogelijkheid hebt.......
Juist in wendingen heb je de mogelijkheid om je paardje meer lichter in de hand te laten worden, omdat je paardje moet buigen en stelling geven in de wending.

Lekker kilometers maken, komt vast helemaal goed !!
Succes.

Klaaswoeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 18:22

Ik heb dit probleem ook. Mijn shet loopt ook op een bokkebitje en is ook met wendingen (en dus met halthouden) erg stug. Soms reageert ze zelfs haast niet op mijn hulp naar links of rechts, vaak omdat ze zo vol van overtuiging is dat we dan rechtdoor of links moeten in plaats van rechts (of andersom) omdat ze nog nooit de kant is op geweest die ik dan wil.

Nou men ik sinds kort (want dat ze zo eigenwijs is met inhouden en halthouden is nog maar pas, na dat ze vreselijk schrok van een grote zandwagen) op het laatste gaatje van het bit en de ketting iets strakker dus als ik echt druk zet houd ze wel in en blijft ze ook wel staan (na veel hoofdschudden) maar is de hefboomwerking dus wel heftig, naar mijn idee. Ook vraag ik me af of het wel helpt met het wenden omdat je naar mijn idee ook weer dat bit kantelt (aan beide kanten) als je aan de linker of rechter teugel komt en zo het idee geeft dat t beestje moet inhouden.

Ik vroeg me af of een liverpoolstang misschien een afstelling daartussen heeft. Dat er dus wel een beetje hefboom is in combinatie met kinketting maar dat ie niet meteen zo heftig is. Ook verwacht ik daar van dat die misschien wat duidelijker is wat betreft wendings hulpen, weet iemand hier of dit klopt en of een liverpool een dergelijke tussen-oplossing is/heeft?

Sorry voor het lange verhaal, maar vond het wel handig hierbij aan te sluiten en dan is een inleidingkje (?) toch wel nodig leek me:P

Alvast bedankt:)
Hanne

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 19:21

Citaat:
offtopic,, ben jij niet de eigenaar van dat schimmeltje met dat rode 'bontje' onder 't tuig??

Haha, ja dat ben ik, pony is Alwyn <3

Citaat:
De kinketting zit zo dat ik er gemakkelijk een (platte) hand er tussen kan steken, zou ik hem dus nog losser 'moeten' doen? of juist strakker??
Je moet de kinketting zo doen dat als je de scharen van je bitje naar achteren duwt, voorzichtig, je een hoek van 45 graden kunt maken met de mondspleet (moet degene weten / kunnen uitleggen die het menbewijs heeft). Dan zit hij dus 'normaal'. Of dat een platte hand is ligt aan hoe de kin/mond/e.d. van je pony is 'gebouwd'. Het lijkt vaak alsof de ketting best slap hangt maar als je dat dus test valt het best wel mee.

Het bokkenbitje heeft als je het in het 1e gat doen maar een heel bescheiden hefboomwerking, is mij verteld. Een liverpool heeft denk ik als je hem op de 1e sleuf zet net een wat sterkere werking dan het bokkebitje en minder dan op het bokkebitje en dan het tweede gat. Bij een liverpool kun je de leidsel ook nog gewoon door de bril doen, dus helemaal bovenin. Is het gewoon een recht bitje/stangetje zonder hefboomwerking. Dus een liverpool is prima in te stellen op zachter / hardere inwerking zeker in combi met kinketting en is dus ook geen 'gemeen' bit of zoiets.

Citaat:
blijft ze ook wel staan (na veel hoofdschudden
is toch niet helemaal de bedoeling ;) Kijk anders of je meer 'pompend' kunt remmen. Dus niet zagen of continue druk, maar gewoon leidsels op druk nemen en dan knijpen met je handen en ontspannen. Om makkelijker te leren stilstaan, kun je ook veel overgangen oefenen, niet alleen van stap naar draf en omgekeerd, maar ook in draftempo. Dus dat ze leert aan te nemen dat ze langzamer / sneller mag als je wat meer druk neemt (dan rustiger gaan) en ontspant (zo blijven) en met stem / zweepje of wat dan ook zegt dat ze vlotter mag dat ze vlotter gaat totdat je haar weer tegenhoudt , ontspant (en dan weer zo blijven).

En da's hartstikke ingewikkeld om 100% goed te krijgen B-) en maakt mennen juist zo leuk.

Sorry, alweer een heel verhaal, maar goed, het is ook best lastig uitleggen zo al typende :o

Oja...
Citaat:
Soms reageert ze zelfs haast niet op mijn hulp naar links of rechts

Als je stuurt met je leidsels, zorg dan dat je tegelijkertijd je zweep links of rechts van de pony legt. Als ze niet genoeg reageren op je nageven van je leidsel (je wilt links af, je geeft rechts na) dan tik je met je zweep als je links wilt op rechts. Dus dan moet ze wijken voor de druk van de zweep en moet ze naar links. En omgekeerd. Dus probeer, als dit een probleem is, zoveel mogelijk je leidselhulp te combineren met je zweephulp. Laat je niet verrassen, maar probeer zo'n situatie voor te zijn door je zweep er al naast te houden. Als ze dat weten, hoef je je zweep er maar naast te houden en ze gaan al de andere kant op ;)
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 18-11-10 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 19:22

miisschien longeren zodat ze beter leert luisteren naar je stem? super gaaf dat mennen!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:02

Grondwerken en daarmee pony leren dat ho ho is. Mijn paarden stoppen zodra ze het commando halt krijgen. Aan het touwtje, aan de lijn, voor de wagen, onder het zadel, whatever.
Heb je geen ingewikkeld bit voor nodig :n

Qilan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 21:49

Bitloos :)?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 00:42

whow, wat een veelzeggende reactie.... :n

Klaaswoeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 17:17

Citaat:
Het bokkenbitje heeft als je het in het 1e gat doen maar een heel bescheiden hefboomwerking, is mij verteld. Een liverpool heeft denk ik als je hem op de 1e sleuf zet net een wat sterkere werking dan het bokkebitje en minder dan op het bokkebitje en dan het tweede gat. Bij een liverpool kun je de leidsel ook nog gewoon door de bril doen, dus helemaal bovenin. Is het gewoon een recht bitje/stangetje zonder hefboomwerking. Dus een liverpool is prima in te stellen op zachter / hardere inwerking zeker in combi met kinketting en is dus ook geen 'gemeen' bit of zoiets.

Dankje voor dit antwoord. Denk dat een liverpool dan inderdaad wel iets beter zal gaan dan dit, want t tweede gat is toch wel te heftig, vind ze niet leuk. Vanmiddag ook maar weer gewoon op de (eerste) grote ring gedaan en toen ging het opzich ook wel.

Ook bedankt voor je aanwijzingen wat betreft afwenden + zweephulpen, dat zal waarschijnlijk ook wel goed gaan werken als het er eenmaal in zit (hopen dat ik het er in krijg dan, maar dat is kwestie van oefenen natuurlijk). Al is ze soms in zon stront-eigenwijze bui dat ze alles negeert maargoed..

Pony weet heel goed wat ho/halt is en omdat t zon klein beestje is ook altijd getraind op stem, dus die commando's kent ze allemaal prima. Aan de hand en longe doet ze dan ook altijd wel halt, maar voor de wagen heeft ze op de een of andere manier geen geduld of heeft ze zoiets van ik zie de baas toch niet dus dan kan ik wel een beetje smokkelen ofzo. En inhouden/halthouden doe ik doorgaans wel met ophoudingen :).
Ze schud trouwens zelden zo met haar hoofd als ik haar inhoud/laat halt houden hoor, dat was toen ze zo bang was van een vrachtwagen en ik echt grove ophoudingen moest maken om haar terug te krijgen.
Zoals ik het geschreven heb lijkt het alsof ze altijd zo met haar hoofd schud als ze moet halthouden of een gang terug moet, maar dat is niet zo (gelukkig, anders zou er iets helemaal verkeerd zijn denk ik). Vanmiddag ging het ook weer wat beter wat dat betreft, dus waarschijnlijk was het de afgelopen keren nog drukte van die vrachtwagens dat ze zo panisch was.

Bitloos is voor mijn geen optie, heb ik slechte ervaringen mee. Maar weet niet hoe dat voor de ts is natuurlijk..:)

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 20:22

Dank jullie wel voor jullie antwoorden, heb helaas nog niet eerder kunnen antwoorden!
Ik ben zondag gaan oefenen aan de longeerlijn, zo'n half uurtje.. daarna kon ik het niet laten om toch even een klein rondje met de kar!
Ik heb er uiteindelijk toch geen liverpool ingehangen,, (ligt er wel, maar wil het eerst zo oplossen). Wel heb ik het bokkebitje en gaatje lager gedaan toen we de weg op gingen,, hij was behoorlijk fris en vond het anders niet verantwoord om de weg op te gaan! (tuurlijk had ik ook kunnen besluiten om dan niet te gaan... maar ja het bloed gaat waar het niet kruipen kan! haha)
Bitloos wil ik liever niet,, heb daar geen fijn gevoel bij deze pony, ieder zijn methode, ieder zijn mening daarover ;)
Wij zullen zeker gaan genieten en veel kilometers gaan maken!!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 23:00

niet elke pony loopt lekker op een stang....een ander bit zou ook beter kunnen werken.
Ik wissel wel eens af met de bitjes, ook een gewoon watertrensje.