[AR] Onrustig bij het inspannen en het weggaan!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

luba

Onrustig bij het inspannen en het weggaan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 14:49

Hallo,
Ik heb een 11 jarige Fries gekocht van een wat oudere man die hem voor de koets had lopen.
Weet niet hoe en of hij vaak ging mennen met de Fries.
Nu ben ik ook aan het rijden met haar, maar ik moet zeggen gaat niet geheel vlekkeloos.
Het is wel duidelijk dat het een Fries is met Pit.
Het optuigen gaat goed, bij het halster aandoen wordt ze al wat onrustig.
Zeker ook het inspannen, daar is ze erg onrustig bij. gewoon even stil staan is er niet bij.
Tijdens het mennen in het begin staat ze wel stil maar niet rustig.
Als ze een tijdje gelopen heeft zijn de problemen voorbij, staat ze prima stil. MOE?

Nu ga ik voortaan eerst longeren met haar zodat ze de meeste pit kwijt is en ik moet zeggen dan
gata het stukken beter.
Maar dit is niet normaal, toch?
Wie heeft er tips en of ervaringen waar ik wat mee kan?
Thanks

JoyCiej007

Re: Onrustig bij het inspannen en het weggaan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:55

Misschien was het beter geweest, als je dus op zoek naar een menpaard was en ze was al beleerd, om voor de koop nog een testrit te maken met het paard? Maargoed, dat is achteraf gepraat.

Ik zou met haar weer even helemaal bij de basis beginnen; pak de dingen aan wat nu niet zo goed gaat, en zorg dat alles er goed in zit alvorens verder te gaan met de volgende stap. Rustig stilstaan tijdens optuigen en inspannen, en in het begin als ze ingespannen op pad gaat, is essentieel. Zou dit heel veel gaan oefenen, en voorlopig haar even niet meer voor de wagen zetten. Is ze ook echt angstig, of is het puur onrust zonder angst?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:58

Misschien is ze gewend om voor een muur te staan tijdens het inspannen zelf? Dat ze daarna omdraaide om te vertrekken (snap je wat ik bedoel?) Het is denk ik vooral een kwestie van oefenen, mijn pony was ook zo'n hittepetit maar uiteindelijk leerde ze wel om redelijk rustig weg te stappen maar dat heeft wel even geduurd.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:28

mijn verzorgshetlander heeft dit ook..
Hij blijft stil staan tot hij helemaal ingespannen is, dan is hij niet meer te houden. We moeten een klein heuveltje op waarvoor we moeten draven, maar daarvoor moet hij stil staan om te kijken of er verkeer aan komt. (dit moet iemand anders kijken) Hij is dan niet te houden en komt soms zelfs een beetje omhoog..

Dus ik lees even mee;)

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 16:37

Hier nog zo eentje die dat deed....

Eigenlijk sloop het er langzaam in, dat 'heftige vertrekken', in het begin tijdens beleren was dit namelijk niet het geval.
Met de instructeur ben ik van voren af aan begonnen, een half uurtje voor de les. Pony optuigen, halster over het hoofdstel en vastzetten aan muur/bakrand. Tijdje laten staan (hij stond op een gegeven moment op 3 benen te snurken), wagen er achter, inspannen, maar nog steeds vastlaten staan. Werd ie vervelend, stoppen.... afwachten, en weer verder gaan. Net zo lang herhalen dat ie er flauw van werd en de strijd opgaf. Op de bok gaan zitten, leidsels aannemen, en verder.... afwachten. Afstappen, er weer op gaan zitten, afstappen, etc etc.

Dit konden we wel een half uur doen zonder dat ie daadwerkelijk met de wagen van zijn plek afkwam. Op een gegeven moment werd ie vastgehouden door iemand, en niet meer vastgezet aan de muur. Nog steeds met een halster er overheen, zodat ie tijdens vasthouden niet werd gestoord in zijn mond.
Langzaam voorbereiden op het wegstappen, en zodra ie druk werd, weer vast laten houden/zetten.

We hebben een paar weken op die manier ingespannen (soms duurde het inspannen bijna langer dan de rit _O-), maar het was wel dé manier om em weer rustig te krijgen. Hij moet gewoon weten dat stilstaan tijdens inspannen/wegrijden erbij hoort.
Eindeloos oefenen totdat ie er zelf moe van wordt en de strijd staakt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 17:17

idd heel consequent zijn en veel oefenen. Mijn shetmerrie had daar ook wel eens een handje van. Beest stond altijd te slapen met optuigen en inspannen. Als ik op de bok ging zitten ging het ook nog wel, maar soms was ze zo heet dat ze dan ineens 'wakker' werd en in volle vaart wilde vertrekken.
Jammer dan; pony vastgezet, ik op de bok en daar heerlijk een tijd blijven zitten. Gewoon stilstaan, óók als ik ben opgestapt.

Dat ging een tijd goed, maar toen werd ze wel eens erg heet op het moment dat ik de leidsels opnam; dat betekende namelijk dat we vertrokken.... pony vastzetten/vast laten houden en gerust zo een tijd blijven zitten met de leidsels in de hand, leidsels iedere keer op pakken en net zo hard weer neerlaten, tot dat ze in de gaten had dat álleen mijn stemcommando aangeeft of en wanneer we vertrekken.

Meerendeel krijg je er op die manier idd wel uit. Maar ja, soms dan had ze zóveel zin (eper paardenvierdaagse bijvoorbeeld) dat ik dat dan wel wat kon begrijpen. Al moest ze dan nog rustig stilstaan. Maar als ze dan braaf was, ging ik haar ook niet 'pesten' door expres langer stil te zetten; zodra ze braaf even rustig wachtte, gaf ik direct het sein om te vertrekken, anders wek je alleen maar meer ongehoorzaamheid op.

NewForestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 17:59

mijn paardje was 3,5 toe we begonnen met mennen. Als ik op de bok ging zitten stond hij gewoon te stijgeren om maar weg te kunnen. Nu 2 jaar later, heb alles heeel rustig aan gedaan, staat hij doodstil te wachten tot ik klaar ben met een sjaggie draaien. Dus is een trainingsmomentje voor mij omdat ik anders hem te snel weg liet gaan. Dus wees geduldig en blijf rustig, en consequent blijven in wat je van hem/haar wilt. Met de tijd komt het wel goed. Succes

CLaUd_iA05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 18:31

Hoe tuig je haar op? Zet je haar vast, of staat er iemand voor haar die haar vast houd?
Het belangrijkste is dat je duidelijk bent tegen haar. Stil staan is stil staan! Opvoeden!
Dus zet iemand voor haar die haar corrigeerd als ze niet stil wil blijven staan.
luba schreef:
Hallo,
Ik heb een 11 jarige Fries gekocht van een wat oudere man die hem voor de koets had lopen.
Weet niet hoe en of hij vaak ging mennen met de Fries.
Nu ben ik ook aan het rijden met haar, maar ik moet zeggen gaat niet geheel vlekkeloos.
Het is wel duidelijk dat het een Fries is met Pit.
Het optuigen gaat goed, bij het halster aandoen wordt ze al wat onrustig.
Zeker ook het inspannen, daar is ze erg onrustig bij. gewoon even stil staan is er niet bij.
Tijdens het mennen in het begin staat ze wel stil maar niet rustig.
Als ze een tijdje gelopen heeft zijn de problemen voorbij, staat ze prima stil. MOE?

Nu ga ik voortaan eerst longeren met haar zodat ze de meeste pit kwijt is en ik moet zeggen dan
gata het stukken beter.
Maar dit is niet normaal, toch?
Wie heeft er tips en of ervaringen waar ik wat mee kan?
Thanks

CLaUd_iA05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 18:38

Ik lees dat je je pony met tuig en koets gewoon vast had gezet ? Weet je wel hoe gevaarlijk dat is? Er hoeft maar wat te gebeuren en je pony is weg en een koets achter hem aan......
Ze zeggen niet voor niks dat de koetsier nooit van de bok af mag zonder dat er iemand voor je paard staat.
Divine schreef:

Eigenlijk sloop het er langzaam in, dat 'heftige vertrekken', in het begin tijdens beleren was dit namelijk niet het geval.
Met de instructeur ben ik van voren af aan begonnen, een half uurtje voor de les. Pony optuigen, halster over het hoofdstel en vastzetten aan muur/bakrand. Tijdje laten staan (hij stond op een gegeven moment op 3 benen te snurken), wagen er achter, inspannen, maar nog steeds vastlaten staan. Werd ie vervelend, stoppen.... afwachten, en weer verder gaan. Net zo lang herhalen dat ie er flauw van werd en de strijd opgaf. Op de bok gaan zitten, leidsels aannemen, en verder.... afwachten. Afstappen, er weer op gaan zitten, afstappen, etc etc.

Dit konden we wel een half uur doen zonder dat ie daadwerkelijk met de wagen van zijn plek afkwam. Op een gegeven moment werd ie vastgehouden door iemand, en niet meer vastgezet aan de muur. Nog steeds met een halster er overheen, zodat ie tijdens vasthouden niet werd gestoord in zijn mond.
Langzaam voorbereiden op het wegstappen, en zodra ie druk werd, weer vast laten houden/zetten.

We hebben een paar weken op die manier ingespannen (soms duurde het inspannen bijna langer dan de rit _O-), maar het was wel dé manier om em weer rustig te krijgen. Hij moet gewoon weten dat stilstaan tijdens inspannen/wegrijden erbij hoort.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 18:42

Als je een pony gewoon vastzet, is er niets aan de hand. Helemaal niet als de menner ook nog eens gewoon op de bok zit.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 19:17

CLaUd_iA05 schreef:
Ik lees dat je je pony met tuig en koets gewoon vast had gezet ? Weet je wel hoe gevaarlijk dat is? Er hoeft maar wat te gebeuren en je pony is weg en een koets achter hem aan......
Ze zeggen niet voor niks dat de koetsier nooit van de bok af mag zonder dat er iemand voor je paard staat.
Divine schreef:

Voor de duidelijkheid: De instructeur (of wie dan ook in geval van TS) staat bij het hoofd, of de pony daarbij nu ook nog eens vaststaat, maakt het niet gevaarlijker....
Mag je mij het verschil uitleggen tussen A: vaststaan en de leidsels vasthebben, al dan niet op de bok zittend, of B: iemand houdt em vast en je hebt zelf de leidsels vast, al dan niet op de bok zittend.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 19:56

Bekend probleem, mijn merrie heeft dat ook heel lang heel erg gehad, ik kreeg nauwelijks de tijd om op de bok te stappen, ze trok strak en vuurde zichzelf af naar voren...

Staan stil nog steeds niet haar hobby, maar bij het inspannen zijn we nu thuis zo ver dat het momenteel heel goed gaat, en dat komt vooral door volhouden, rustig blijven en consequent zijn...
Met optuigen hebben wij geen problemen, daarbij staat ze keurig stil, groom houdt haar vast, ik tuig op, altijd zelfde manier, zelfde taken, zelfde volgorde, is alles duidelijk voor iedereen en kan er zo min mogelijk fout gaan.
Inspannen ook samen met vaste groom, ik zet haar goed en blijf er voor staan, mijn groom maakt alles vast, ook altijd allemaal op dezelfde manier.
Als ze rustig staat laat ik haar los en geef ik haar wat ruimte, dat zorgt ook voor ontspanning, als ze wat onrustig is pak ik haar losjes vast, zonder trekken/druk uit te oefenen.
Als ze ingespannen staat wisselen we van plek, groom gaat goed voor haar staan en zorgt dat ze hem ook echt goed kan zien (daar gaat het ook nog wel eens mis, een niet zo ervaren groom staat soms teveel opzij zodat paard met oogkleppen groom niet goed ziet en onzeker wordt).
Als ze onrustig is praat hij tegen haar en aait hij met de vrije hand over haar hals zodat ze meer ontspant.
Ik stap op de wagen en groom blijft er voor staan als ze nog onrustig is, praat tegen haar en aait haar hals nog steeds.
Als ze rustig is doet hij een klein stapje schuin opzij, zodat ze meer ruimte heeft maar hij nog niet uit zicht is.
Als ze rustig blijft gaat hij verder opzij, ze moet echter blijven staan tot ik zeg dat ze weg mag, ze mag nooit uit zichzelf vertrekken, doet ze dat wel houd ik haar tegen op leidsel, stem en rem en onspan mijn hand weer als ze weer staat.
Als ze onrustig blijft beginnen weer van voren af aan met de groom.

Het kost even tijd en energie maar als je dit consequent volhoudt heb je er straks zeker heel veel plezier (en veiligheid) van!

succes!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 23:32

Hier ook zo'n onrustig type :+
Die ondertussen ook al heel wat rustiger is geworden :D
We hebben met onze Snuit trouwens wel proefritten gemaakt, maar op een of andere manier heb ik niet goed opgelet bij het wegrijden / halthouden. En natuurlijk is een vorige baas daar veel handiger mee dan een nog niet zo ervaren menner als ik (en jij wellicht).
Mijn aanpak is net als boven is beschreven, rust, rust, rust en pas vertrekken als jij het zegt. En dan ook nog rustig vertrekken :7
Snuit had dat trouwens vrij snel in de gaten, net zoals hij alles vrij snel in de gaten heeft, dus ook als je zelf niet goed oplet of minder consequent bent.
Keurig stilstaan bij het optuigen deed hij al, gewoon drie benen, maakt hem niet uit...
Afbeelding
Bij ons begon het gedoe als ik hem losklikte van het halster. Hij was gewend dat hij dan direct weg mocht. Bij ons moet hij gewoon blijven staan. Ik ga op de wagen en dan moet hij ook blijven staan. Pas als ik zeg dat hij mag gaan mag hij gaan. Ik wacht standaard altijd toch minstens een minuut omdat hij er in het begin zo'n moeite mee had.
Dan is ook nog de kunst rustig weg te stappen. Dat heeft ook even geduurd maar gewoon toch weer terugnemen en halthouden, wachten en weer weg. Was in begin enorme toestand met steigeren en gedoe. Maar na een paar keer (3 , 4 x) oefenen werd dat steeds beter. Nu is het zelfs zo dat hij rustig wegstapt en ik desnoods een paar meter verder weer goed kan stilstaan.

Waar je ook op moet letten is dat je je leidsels juist niet te strak hebt met halthouden en met wegstappen. Klinkt raar maar ze moeten als ze halthouden wel de ruimte hebben om normaal halt te houden en als ze gaan stappen de ruimte om normaal te stappen. Ik hield Snuit soms ook veel te strak vast, waardoor hij ging dribbelen en ik dus nog meer pakte en dan ging hij springen. Geen wonder, hij kon geen kant op :o tja, ook een ervaren menpony heeft nogal wat te stellen met een minder ervaren menner ;)

Succes en...veel geduld toegewenst!

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 23:40

Hier ook een turbofries, die van mij wil ook al weg als ik nog op moet stappen. Ik heb er nu gewoon altijd iemand voor staan terwijl in inspan en ze krijg een snoepje op het moment dta ik zit en alles op orde heb. Dit gaat nu prima.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 23:52

VanHuisUit schreef:
Waar je ook op moet letten is dat je je leidsels juist niet te strak hebt met halthouden en met wegstappen. Klinkt raar maar ze moeten als ze halthouden wel de ruimte hebben om normaal halt te houden en als ze gaan stappen de ruimte om normaal te stappen. Ik hield Snuit soms ook veel te strak vast, waardoor hij ging dribbelen en ik dus nog meer pakte en dan ging hij springen.

Ook hier hetzelfde; leidsels op druk houden of strak vastpakken werkt alleen maar averechts, daar worden ze idd nog veel gekker van vaak.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 21:23

ik heb het beter kunnen krijgen door vooral op de stem te werken en de leidsels zo los mogelijk te laten, dat was de enige manier om de spanning te verminderen...

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:43

Het paard is misschien inderdaad andere dingen gewend. Weet je nog hoe de vorige eigenaar hem aanspande?
Mijn fjord is het gewoon met opstijgen met het hoofd naar de muur en dan gaat ze vaak lopen als ik bijna zit.. Slechte opvoeding ik weet het.. Wordt aan gewerkt..

Met aanspannen weet ze wel hoe het hoort, maar ben daar ook wel heel consequent in. Ze moet altijd wachten als ik op de bok plaats neem, dan ga ik rustig zitten, ik wiebel wat met de kar, ook dan mag ze niet gaan lopen. Omdat ik weet dat het een druktemaker kan zijn houdt ik dit erin, ook als ze superrustig blijft wachten. Ze moet wachten op mijn teken.

Even geduld hebben met haar en laat haar wachten, leer haar dat..
Komt wel goed!!