[AR] Kar zonder rem en broek = gekkenwerk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26853
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 12:43

karuna schreef:
dus of een goede rem of eengoede broek maar beiden is altijd beter natuurlijk maar niet iederen kan een kar met rem betalen. Dat is alles.


OK, en - en = optimaal, of - of = minimum.

De kar remmen met de remmen is een illusie, want de bandjes hebben onvoldoende grip en een paard lácht daarom, dus voor de veiligheid in het verkeer heb je ze niet echt nodig denk ik.

Geen remmen kunnen betalen vind ik evenwel geen argument. Is hooguit 500 Euro meerprijs op een nieuwe kar en op een gebruikte nauwelijks van invloed op de prijs. Verder is het vrij normaal dat als je iets niet kan betalen het feest niet doorgaat...

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37267
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 13:42

500 euro is voor veel mensen een hele hoop geld en vaak het maximum dat ze voor een kar kunnen betalen. En een kar stilzetten met remmen heeft inderdaad geen zin, maar om te voorkomen dat een paard een kar op zijn hielen krijgt bergaf is het wel handig. Als ze er vandoor gaan heb je toch alleen wat aan je leidsels of desnoods een hele dikke boom. en een dosis geluk

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37267
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 13:44

In Nederland is het helaas inmiddels wel zo dat een tweedehands geremde kar aardig wat duurder is dan dezelfde zonder rem.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 13:53

Ik heb ook jaren gereden met een wagen zonder rem en dat ging eigenlijk prima, ook bij heuvelachtig landschap. Het paard was gewend dat ze de wagen met de broek tegen moest houden. We lieten dan meestal wel de passagiers afstappen.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 19:18

Net een lange tocht met een huifkar achter de rug door heuvelachtig landschap en ik ben er wel achter gekomen dat een rem dan erg handig is; bij elke steile afdaling moest iedereen uit de wagen en het paard helpen afdalen! Gelukkig kon hij goed op de broek remmen, maar volgende keer zou ik liever beide hebben!! Ik sluit me aan bij de mening dat je sowieso 1 van beiden moet hebben, anders zit er immers geen rem op! En als je geen rem op je fiets heb ga je daar ook niet de weg mee op toch?!!

Huertecilla

Berichten: 26853
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 20:07

Nét een solide sulky besteld voor off-road en de caminos hier in bergachtig terrein. Weegt slechts 115 kilo en ik zal er vrijwel altijd alleen opzitten, doch met schijfremmen en het tuig met broek.
Deze nieuwe kar kost met toeters en bellen, inclusief transport naar Spanje, goed 2000 Euro en hoewel dat natuurlijk geld is wat niet iedereen heeft, vind ik dat bepaald goedkoop ondanks dat we daar hier twee maanden van zouden kunnen leven en het duurder is dan onze paarden kostten. Je doet járen met zo'n kar en heeft dan nog een fikse restwaarde.
Mijn punt wat dat geld betreft is dat je beter geen kar kan aanschaffen als je geen veilige kar kan betalen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 09:56

Huertecilla schreef:
Mijn punt wat dat geld betreft is dat je beter geen kar kan aanschaffen als je geen veilige kar kan betalen.


Daar ben ik het mee eens, maar een wagen zonder rem is niet per definitie geen veilige wagen. Wagens tot een bepaald gewicht kunnen prima door het paard zelf op de broek geremd worden. Natuurlijk is met rem beter, maar het kan ook zonder, mits de wagen niet te zwaar is tenminste.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37267
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 14:40

klopt wij hebben ook een oude dresseerkar gehad zonder rem ging goed in heuvelachtig gebied maar wel met een ervaren pony.alleen bij een jong paard wil een heuveltje soms paniek opleveren als ze opeens die broek tegen hun billen voelen duwen.

Huertecilla

Berichten: 26853
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 21:24

karuna schreef:
zonder rem ging goed in heuvelachtig gebied


...en hier is het bérgachtig; met een 125 cc. viertakt off-road kom je sommige hellingen volgas in zijn één nog niet op!
Volgende week ga ik met een paar Spaanse rijmaten naar een dorpje hier verderop over de camino. Is dan maar 20 kilometer, maar wel over een pas waar mijn 3500 cc. zescilinder diesel LandRover moeite mee heeft. Diezelfde pas is ook te doen met een kar, doch reken maar dat het paard dan ervaring én een rem nodig heeft. Dit is wel een extreem voorbeeld, maar ook de doodnormale caminos vertonen gemene hellinkjes van meer dan 20%. Kortom, we hebben hier echt remmen nodig Lachen

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 09:33

In Spanje is het idd wat anders, maar ik denk dat weinig (waarschijnlijk geen enkele) gebieden hier zo bergachtig zijn als daar.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37267
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 22:25

De Utrechtse heuvelrug doert aardig mee, zijn mischien geen hele hoge heuvels maar wel lang.

Huertecilla

Berichten: 26853
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 00:49

karuna schreef:
De Utrechtse heuvelrug doert aardig mee, zijn mischien geen hele hoge heuvels maar wel lang.


Voor Nederland wellicht, maar de weg naar onze buurtkroeg is geaccidenteerder dan de steilste route rond Maarn-Doorn b.v. en die weg is voor ons vlak geworden. Mijn Honda Innova (moderne Dream) 'scooter' trekt het ook nét in zijn 3de versnelling, terwijl ik de op zich prima camino vanaf ons land naar Chorillero, een buur-gehucht, hele stukken in één en twee moet doen.
Nee, je kan Nederland in zijn geheel niet vergelijken: we wonen op 750 meter en kijken op de Gibalto van 1600 meter en de top ligt hemelsbreed op 8 kilometer. Ons land ligt in het stroomdal (ís het stroomdal) van de Guadalhorce waar deze een bocht om de Cerro Gordo heen maakt. Ons cortijo ligt nét tegen de helling aan en de top is 900 meter. Je kan met een kar waarschijnlijk niet boven komen omdat het té stijl is én door olijfboomgaarden gaat, maar in het zadel doe ik het regelmatig.
Nogmaals, zelfs de Paddenstraat is een makkie vergeleken met wat hier doodnormaal is, laat staan met wat hier stijl is....
De eerder genoemde pas is 1200 meter en gaat van 800 meter ruim binnen 2 kilometer omhoog. Dit is dus een hellingspercentage van 40% gemiddeld over een afstand van 2 kilometer. Vanuit Alfarnate is dit het bijna de helft stijler. Dat is zelfs hier pittig, maar er zijn verschillende stijlere stukjes op de lokale caminos. Enkele tientallen meters dan, maar soms 70-80%. Ik ben daar na drie jaar bijna dagelijks op rondtorren hier nog steeds niet aan gewend. Echt een andere wereld hier. Ik bedoel, veel stenen van onze erfgrens zijn groter dan de Amersfoortse kei!

loez

Berichten: 11075
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 11:54

heb je fotos van je andalusiers???
mail maa naar:
tha_loez@hotmail.com
weet je ook hoe je een eigen profiel maakt?
ben wel aangemeld maar ik weet niet hoe ik ee profiel moet maken!!

groetjes anneloes