[AR] wanneer nou een pony leren om voor de kar te lopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lammelanne

wanneer nou een pony leren om voor de kar te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 22:20

ik hoor zoveel verschillende dingen wanneer je nou het beste een paard/pony kunt laten beleren voor
de kar, ik zou graag jullie ervaringen willen weten. ik heb een welshje van 1,5 das nog te jong hoor!!
maar ik zou graag van jullie, jullie ervaringen willen weten.

Mariska_28

Re: wanneer nou een pony leren om voor de kar te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 22:23

hangt er m.i. vanaf hoe, hoeveel en waar?
Ik heb mijn merrie Ciara met 2 beleerd.. Maar voornamelijk in het 2-span, enkele keren per maand, en direct de bossen in, rechte lijnen stappen en draven. Wil je in enkelspan, in een mulle zandbak gaan rijden, meerdere keren per week, dan zou ik wachtten tot ze minimaal 2,5 of 3 jaar oud zijn.. Vooral het lopen in een bak is funest voor dat jonge spul..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 22:25

Net als onder het zadel vanaf 3 jaar vind ik.

scilla123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 16:00

ik zou zelf persoonlijk wachten tot de leeftijd van 2,5 jaar en dan langzaam beginnen met longeren, zodat er een beetje een stuur op zit als je hem voor de kar gaat beleren. daar zou ik mee wachten tot hij 3 jaar is, tot hij wat volgroeid is en de jeugdigheid wat af is.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 16:03

bo123 schreef:
ik zou zelf persoonlijk wachten tot de leeftijd van 2,5 jaar en dan langzaam beginnen met longeren, zodat er een beetje een stuur op zit als je hem voor de kar gaat beleren. daar zou ik mee wachten tot hij 3 jaar is, tot hij wat volgroeid is en de jeugdigheid wat af is.

Ik vind 2.5 nog veel te vroeg, je moet niet vergeten dat longeren best een zware belasting kan zijn..
En met 3 jaar is de jeugdigheid er echt nog niet af.

Je kunt vanaf een jaar of 3 best met je pony aan de gang, bijvoorbeeld door wat voor je uit te mennen oid....persoonlijk zou ik hem niet eerder dan op de leeftijd van 4 voor de kar beleren en dan nog piano aan..

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:42

2,5 jaar de basis. Zoals droog mennen ( mennen zonder karretje erachter) en als hij 3 jaar is echt met het karretje erachter! ;)

Zo heb ik het gedaan.
Mijn mening! ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:48

Hier met 5 begonnen. Kwestie van hooguit drie keer lange lijnen voor de gein, toen bedachten we dat we er ook wel een kar achter konden hangen. Hoofdstel hadden we niet dus gewoon een halstertje, ging prima. Ponylief was er door haar leeftijd helemaal aan toe, en staat altijd vrolijk klaar met een smoeltje van "mag ik weer gezellig mee?" :D
Dat is alsnog maar 1 keer in de week, wil nu naar twee keer gaan. Maar hoe langer je wacht aan het begin van een paardenleven, hoe langer ze aan het eind fit blijven!
Plus, een volwassen, uitgepubert paard is er mentaal beter aan toe.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:23

RT-->AR

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 18:55

je mag geloof ik met 2 jaar rustig aan beginnen.oefenen aan de longeerlijn en wennen aan het tuig gewoon wat spelender wijs er mee bezich zijn.als deze 2,5/3jr kun je langzaam in spannen(maar sommige paardjes/pony's zijn nog slungelig echt van die baby's daar zou ik dan nog een half jaar tot 1jr mee uitstellen).als je begint met inspannen met een jong paard moet je recht uit gaan rijden en kilometers maken.zodat hij conditie en bespiering krijgt,erna zou ik pas in een bak gaan werken.ook kun je hem in een 2span zetten naast een ervaren paard hier leren ze ook veel van.

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 22:09

eerst het paard lekker veulen laten zijn en dan zou ik rustig beginnen met hem (laten) beleren.
ik denk rond de 3 / 3,5 jaar.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:44

afhankelijk van het paard, maar zo met 2.5 eens rustig beginnen met een tuigje, een bitje, beetje sturen, beetje naar buiten, etc. Dan eens een keer een sleepje, een bandje, en eer je zover bent dat ie er echt voor kan is ie 3 (mits je het dus idd rustig doet)

Welsh4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:56

Wij zijn nu ook bezig met een nu 3 1/2 jarige.
Van de zomer begonnen met tuig enz.
Gaat goed. Loopt ook al in 2 span. Rustig aan.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 14:57

rond 4 jaar net zo als met onder het zadel. En dan vooral rechtuit en niet gelijk allemaal bochten enzo

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:25

Mijne is nu 4,5 en staat sinds 2 weken bij een andere stal om professioneel beleerd te worden. Maar ik heb hem pas een half jaar, anders was hij een jaartje eerder beleerd geweest :)

anhiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:46

wij doen altijd in sept okt van het jaar dat ze 2en half zijn rustig op de verharde weg beleren tot nov en dan lekker nog op de wei en pubberen om in het voorjaar de training weer rustig op te pakken

menwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 04:53

vanaf de 2 jaar kun je makkelijk beginnen met het begin werk zoals longeren en vertrouwen geven aan je paard. vanaf de 2,5 kun je eventueel met slepen beginnen en als he tweespan wilt gaan rijden kun je hem ook al langs een ander paard voor de wagen zetten en korten ritten maken. als je alles in het tempo van paard doet en niets overhaast en geen overmatige kracht inspanning van hem vraagt moet het allemaal geen problemen opleveren

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 00:14

2 jaar of 2,5 vind ik echt not done. Het is dan nog maar een baby, je kunt er best een keer tuig op leggen tijdens een poetsbeurd, als je paard dat vertrouwen heeft, maar zeker nog geen bit in, of zelfs longeren. Met dat laatste help je op die leeftijd ook alleen je paard naar de paasei.

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 00:22

een paard kan volgens mij vanaf ongeveer zijn 2e levensjaar beleerd worden voor de kar, dat ligt geloof ik anders dan met het rijden, maar ik zou dan persoonlijk heel rustig aan doen,
gewoon rustig aan laten wennen, en kijken wat goed voor jou paard is, al jij denkt dat hij/zij er klaar voor is. maar ieder paard is natuurlijk anders

Therocker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 00:35

Ja dat vroeg ik me nou ook af. Je hoort namelijk vaak van de ene kant dat je voor de kar met 2 jaar heel rustig kunt beginnen. En van de andere kant hoor je niet eerder dan 3 jaar liever nog 3,5. Is dit ook nog rasgebonden?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 08:58

Nee, bij elk ras sluiten de laatste groeischijven pas als ze een jaar of 5 zijn.
Dat wil echter niet zeggen dat je dan niet rustig en spelenderwijs aan de gang kan.
Je moet niet verwachten dat een 3 jarige een perfecte marathon loopt uiteraard, maar het voorbereidende werk, op een rustige manier, zie ik geen kwaad in

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 09:58

Idd daar kan ik me wel in vinden. Ze mogen best wat leren, luisteren hoort erbij, maar je zult goed moeten kijken naar wat het concentratievermogen van het dier is.