[AR] Achenbach

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Peter7

Achenbach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 22:01

Hey
Bij mijn dressuur wedstrijd van afgelopen week kreeg ik commentaar (van een toeschouwer) dat mijn leidselvoering een beetje rommelig was.
Ik heb geleerd achenbach te mennen, maar is het niet netter en rustiger om gewoon leidsels in beide handen te nemen?
Groeten Peter

Tigra_

Re: Achenbach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 22:10

Bij de dressuuur houdt je toch de leidsels in beide handen?

Romy130

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 06:48

ik denk dat het ging over je tempo en je leidsels

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 07:15

Dit gaat over mennen ;) Ik heb voor je getemt.

Zelf vind ik Achenbach olok niet zo fijn. Ik kan het wel, want ik moest het leren voor mijn koetsiersbewijs. Daarna ben ik ook weer met twee handen gaan rijden, zoals je doet als je op het paard zit. Ik vind dat veel makkelijker en ben daarom ook rustiger met mijn handen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 10:59

Tigra_ schreef:
Bij de dressuuur houdt je toch de leidsels in beide handen?

Afbeelding

Dit is de dressuurhouding van het achenbach neem aan dat als je dressuur rijdt je dus zou je leidsels vast houdt.
Want ik volg nu niet helemaal wat je bedoelt.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 17:27

RT-->AR

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 17:30

Ligt er net aan wat je fijn vind. Ik wissel het af. Ik kan in principe prima achenbach rijden (het is erg handig als je wilt roken op de kar :+ ) maar ik rijd ook veel met twee handen. Vooral als het heel hard gaat vind ik twee handen fijner. Het is net wat je beter vind.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 18:50

Ik wissel nogal eens.

Bij jonge pony's en in de vaardigheid vaak met 2 handen (zoals onder het zadel). In de dressuur en op buitenrit pak ik m'n leidsels vaak in achenbach.

Peter7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 19:08

Hoor vaak dat men achenbach mooier vind, maar vind zelf gewoon in 2 handen wel zo netjes staan en dan heb je iets minder snel dat het gaat rommelen met je leidsels in de marathon hindernissen doe ik dit altijd, maar dressuur is dan achenbach niet mooier? (als ik er nog even mee oefen)

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 19:29

Ik denk dat je niet echt meer punten zal krijgen als je achenbach rijd in de dressuur. Het gaat er uiteindelijk namelijk om dat je paard goed en onspannen loopt en dat je zelf ook een goede leidselvoering hebt, ongeacht welke manier van rijden.

Peter7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 19:34

hafjelinger schreef:
Ik denk dat je niet echt meer punten zal krijgen als je achenbach rijd in de dressuur. Het gaat er uiteindelijk namelijk om dat je paard goed en onspannen loopt en dat je zelf ook een goede leidselvoering hebt, ongeacht welke manier van rijden.

Dankje ga denk ik toch maar met 2 handjes proberen, heb over 2 weken les, ben benieuwd wat de leraar ervan zegt.

Wagoneer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:40

Bij Achenbach wordt er vanuit gegaan dat het paard(en) al een bepaalde mate van aanleuning hebben. Achenbach is moeilijker als het paard nog niet helemaal goed in de hand staat. In principe geef je hele kleine hulpen met Achenbach en de verschillen tussen links en recht zijn nooit heel groot. Met twee handen heb je in die zin meer speelruimte.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 18:43

Tijdens mijn dressuur rijdt ik tegenwoordig altijd met 2 handen. Moest er eerst heel erg aan wennen maar nu vind ik het steeds fijner. Buiten is het nog steeds achenbach.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 08:45

Sinds ik het heb leren kennen, rijd ik altijd Achenbach.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:18

Euhm, achenbach rij je het grootste gedeelte gewoon met 2 handen?
Daarbij mag je de leidsels op elke manier houden zoals je wilt. Je bent niet verplicht een bepaalde leidselvoering aan te houden (wat ik begrijp uit het regelement)

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:22

Ik schreef nog wel eens op aangespannen dressuur wedstrijden en mijn vaste jury liet bijna altijd het commentaar 'Achenbach!' opschrijven als er op een andere manier gemend werd.
Met achenbach dressuren ziet er mijns aanziens ook netter uit dan anders. Uiteraard is het dan wel mogelijk om met 2 handen te rijden. Zeker als je verder komt in de dressuur en je ook voltes met 1 hand moet gaan rijden is iets anders dan Achenbach eigenlijk geen optie.
Maar Achenbach is inderdaad wel oefenen. Ikzelf heb mijn leidsels eigenlijk nooit anders...

Edit: Vind het zelfs makkelijker als je een wat sterker span hebt, dat je dan met je rechter hand je linkererhand kan ondersteunen...

Peter7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 19:41

Sijs15 schreef:
Ik schreef nog wel eens op aangespannen dressuur wedstrijden en mijn vaste jury liet bijna altijd het commentaar 'Achenbach!' opschrijven als er op een andere manier gemend werd.
Met achenbach dressuren ziet er mijns aanziens ook netter uit dan anders. Uiteraard is het dan wel mogelijk om met 2 handen te rijden. Zeker als je verder komt in de dressuur en je ook voltes met 1 hand moet gaan rijden is iets anders dan Achenbach eigenlijk geen optie.
Maar Achenbach is inderdaad wel oefenen. Ikzelf heb mijn leidsels eigenlijk nooit anders...

Edit: Vind het zelfs makkelijker als je een wat sterker span hebt, dat je dan met je rechter hand je linkererhand kan ondersteunen...

Ik rijd zelf ook altijd achenbach (behalve de hindernissen). ik heb niet veel ervaring met dressuur rijden dus vind dit het wel mooi te horen. Ik wacht mooi de les even af wat de leraar er van zegt.

lyzander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:44

Achenbach blijft toch de basis van de hedendaagse mensport, maar kan in sommige gevallen bij dressuur minder ideaal zijn. Vind het zelf vaak wel het mooist.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:56

Ik vind de dressuurhouding van Achenbach wel netjes, omdat je je handen niet verder uit elkaar kunt doen. Ik rij eigenlijk altijd volgens achenbach.

CLaUd_iA05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 00:18

Bij de dressuur moet je in de dressuurhouding rijden. tenzij je een volte met 1 hand moet rijden.
Peter7 schreef:
Hey
Bij mijn dressuur wedstrijd van afgelopen week kreeg ik commentaar (van een toeschouwer) dat mijn leidselvoering een beetje rommelig was.
Ik heb geleerd achenbach te mennen, maar is het niet netter en rustiger om gewoon leidsels in beide handen te nemen?
Groeten Peter

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:27

CLaUd_iA05 schreef:
Bij de dressuur moet je in de dressuurhouding rijden. tenzij je een volte met 1 hand moet rijden.
Peter7 schreef:
Hey
Groeten Peter

Kun jij mij dan in de regelementen laten zien waar dat staat ben erg benieuwd.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:37

De leidselvoering is vrij; je bent niet verplicht het Achenbach systeem te gebruiken, maar in een dressuurproef zitten figuren die je met een hand moet rijden en dan is het Achenbach systeem wel erg handig. De wisseling van uitgangshouding (een hand) naar dressuurhouding (twee handen) gaat gewoon veel sneller dan bij het JBF :D en zonder dat het paard het merkt.

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:50

Wij hebben die discussie ook al is gehad. Wij zijn zelf niet voor/tegen achenbach iedereen zijn eigen manier. Maar zoals Ijsbrand Chardon toen zo mooi zei (die stond erbij) in de marathon blijf ik nergens met dat achenbach. Ik heb altijd zoiets als juryleden daar op gaan letten, lijkt het of ze dat achenbach belangrijker vinden dan je paard/pony goed en netjes rond te sturen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 00:35

Ook IJsbrand Chardon rijdt volgens het Achenbach systeem in de dressuur en daar hadden we het over.
Bovendien rijdt hij vierspan en daar ging het niet over dacht ik.
Wat vergeten wordt is dat het Achenbach-systeem ook inhoudt dat er leidsel toegestaan wordt op de wending in plaats van leidsel te halen zoals dat bij het JBF vaak gebeurt. Daarmee is het ook een vriendelijke manier van mennen, maar inderdaad in de hindernissen een te traag systeem voor de langspannen.

ChristinaGW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 00:16

@ Albert: Met twee handen rijden lijkt me niet direct JBF

Je kunt met twee handen ook goed geven met je buitenhand (zoals bij het rijden)
Ik probeer altijd via Achenbach te rijden maar soms pak ik twee handen over, om het beter te voelen bijvoorbeeld, of tijdens vaardigheidsproefjes. Ik vind het Achenbach systeem eigenlijk voor de dressuurles redelijk onhandig, maar ik men ook nog niet zo lang.