[AR] mennen met de 2span shetjes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

linn123

mennen met de 2span shetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 15:03

hallo,

We hebben 2 shetlanders en 2 tweespan thuigjes en een karretje met een 2 en 1 span boom.
We hebben ze alle 2 al voor de 1span gezet en rijden zelf al alle 2 ong3 jaar voor de sulki.

Wij hebben geen ervaring met het in spannen van de 2span

Hebben jullie tips over het in spannen?
of een site waar je het precies kan zien?

Mastrootje

Re: mennen met de 2span shetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 15:05

zou een cursus volgen. Volgens mij is dat een hele hutseklus met 2span, en ook het sturen en dergelijk. Als je geen cursus wilt volgen zou je misschien met iemand bij jou in de buurt die 2span rijd kunnen groomen zodat je het leert?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 17:25

Ik heb tweespan koetsiersbewijs gevolgd omdat we met tweespan willen gaan mennen met onze welshjes. Zou niet zelf gaan prutsen. Anders iemand die er verstand van heeft paar keer voor laten doen. Als je het niet goed doet, heb je een groot probleem. En je moet ook leren hoe de kruisleidsels werken e.d.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 18:11

Kan iedereen aan zo'n tweespancursus beginnen of moet je eerst de cursus voor enkelspan hebben afgerond?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 18:17

Volgens mij moet je eerst enkelspan doen en dan mag je tweespan. Je enkelspan moet je minimaal 3 maanden hebben.

Met tweespan zit je met inspannen met het goed gespen van de kruisleidsels, de juiste lengte van de disselriemen, de manier waarop je de borst goed aan het schoftje bevestigd, de strengen dat je die goed moet doen, juiste manier bevestigen broeken als je daar mee rijdt / strengophouders en gewoon ook het mennen op zich, is toch anders dan enkelspan. Niet de leidselvoering (als je Achenbach rijdt, dat is hetzelfde) maar wel het goed bochten laten maken en bijv het gezamenlijk op laten lopen is een hele kunst.

Dan simpelweg nog tijdens het mennen zorgen dat de paarden/pony's niet in elkaar verstrikt raken met leidsels, of zitten k-en met de disselriemen, ook het uitspannen, wat doe je eerst, wat als laatst. Anders wordt het een grote zooi :+ met alle risico's van dien.

Ben zelf nog maar een beginner hoor, zeker met tweespan, zijn vast andere mensen die daar veel beter over kunnen vertellen :o

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 19:56

Idd....2-span is heel anders dan enkelspan. Teugels moeten goed afgesteld
en het stuurt heel anders.

cybrdynk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 20:48

Wow, ik had bijna een 2-span Shets gekocht, dacht het ook wel even 'zo' te gaan doen.
Wel ervaring met enkelspan en groom geweest met 4-span. Maar als ik dit zo zie... helemaal alleen die verantwoording of 2 grobbebollen is inderdaad wel beter om een aantal keer van een prof of ervaren iemand mee te krijgen, met je EIGEN paardjes...

SUCCES!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 22:52

wij hebben eerst ook enkelspan gereden dit hebben wij ons zelf geleerd dus geen enkelspan diploma,nu wilde we 2 span gaan rijden en we wisten niet hoe in te spannen,we hebben dus nu lessen met het 2 span en ook soms enkelspan erg leuk.maar je kunt je 2 span diploma niet halen als je het enkelspan nog niet hebt,dit heeft onze instructeur ons verteld,dus toen kozen we gewoon voor wat lessen en het is prachtig.als je het een paar keer gezien hebt het in spannen en alles is afgesteld dan is het een makkie.veel plezier met jullie span.en als ze al enkelspan gelopen hebben zal het 2 span even leren in te spannen en dan zul je er zo mee weg kunnen rijden.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 23:21

@Keona, dat het bij jullie zo makkelijk is gegaan wil niet zeggen dat dat met elk span zo makkelijk gaat. Je hebt ook spannen die totaal niet met elkaar kunnen, terwijl ze beide apart, in enkelspan super zijn.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 09:07

ik denk dat deze pony's ook samen op wei lopen,en alle ervaren menners die ik ken zeggen allemaal dat 2 span makkelijker is als je eenmaal kunt in spannen,maar dat is wat ik hoor.en ja hier ging het super en dat zelfs met een hengst en een merrie in spannen en weg wezen.ik zeg toch ook dat ze er de eerste paar keer een ervaren instructeur bij moeten pakken.begrijp niet goed wat fout is aan mijn advies .
VanHuisUit schreef:
@Keona, dat het bij jullie zo makkelijk is gegaan wil niet zeggen dat dat met elk span zo makkelijk gaat. Je hebt ook spannen die totaal niet met elkaar kunnen, terwijl ze beide apart, in enkelspan super zijn.

linn123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 14:25

super bedankt voor al jullie reactie's ze lopen bij mekaar in de wei ja en doen heel veel samen, We hebben het nu 2x geprobeert en het ging echt super goed, wel gaan we er een ervaren iemand bij halen dus het gaat allemaal goed komen

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:28

nou dat is mooi veel plezier met het span
linn123 schreef:
super bedankt voor al jullie reactie's ze lopen bij mekaar in de wei ja en doen heel veel samen, We hebben het nu 2x geprobeert en het ging echt super goed, wel gaan we er een ervaren iemand bij halen dus het gaat allemaal goed komen