[AR] HCA sulky in evenwicht brengen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

__Suzanne__

HCA sulky in evenwicht brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 09:52

Ik heb al even gezocht, maar heb nog geen dergelijk topic kunnen vinden :D

Gisteren heb ik via marktplaats een tweedehands HCA Sulky gekocht *\o/* Wil ik lekker met onze pony mee door het bos gaan rijden :) Nou heb ik alleen ervaring met vierwielers en er zit geen gebruiksaanwijzing bij :+ Hebben jullie misschien tips hoe ik het op maat maken en balanceren/in evenwicht brengen het beste kan aanpakken?

Sappos

Re: HCA sulky in evenwicht brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:15

Het is echt een kwestie van kijken en voelen. De wagen mag niet in de lichtogen gaan zweven maar mag er mag ook niet veel gewicht in de lichtogen hangen. Zorg er eerst voor dat jij lekker zit en dat je pony er goed voor staat. Dan kan je gaan verstellen aan de wagen, het zitje, de voetsteunen of het tuig. Ik heb het wagen het liefst een tikkeltje met het lamoen omhoog.

Mijn HCA op 3 verschillende pony's

Afbeelding
(91 cm)

Afbeelding
(94 cm)

Afbeelding
(106 cm)

Bij de laatste vond ik de sulky toch te hellend, ik zat te scheef dus ik heb de lichtogen een gaatje naar beneden gedaan. Ook heb ik het lamoen iets meer uitgeschoven zodat Femur iets meer ruimte heeft want ga niet elke keer met rijden verstellen, rijd ze soms alle drie op een dag.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 20:22

Ah thanx, daar kan ik wat mee! Ze staan best dicht op het rekje, dat kan dus gewoon :j ik heb namelijk nogal lange benen ;) dus het rekje moet best ver naar voren voor mij ;-)

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:28

ik zet ze liver wel ietsje verde van het rekje. niet dat als je remt dat ze er met de kont (bijna) tegenaan zitten. want dan gaan ze in galop met hun achterbenen langs die van jou.

mijn lag perfect in evenwwicht bij marty. zo als hij er voor staat, zie ik het ook het liefst

Afbeelding

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 20:33

Oh suf dat ik daar niet aan gedacht had, ik heb natuurlijk voorbeeldfoto's met mijn eigen pony :+ ik ga hem er van de week maar gewoon eens voor knopen met de voetsteunen op een fijne afstand voor mij, kijken hoe dat voelt...

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:49

Haha idd. Elien die van mij is nu bij Feem zoals die van jou bij Marty was. Feem stond idd te dicht erop en het is dan lastig een lijn te trekken zodat ze alle drie goed lopen. Nu heb ik dat redelijk voor elkaar. Alleen zijn de strengen bij feem niks, eerste gat is te lang, tweede te kort. Ga dus maar aan de staalkabel O:)

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 12:28

Vandaag heb ik mijn nieuwe sulky even getest :) Hij rijdt fijn, maar er moeten wel nog wat dingen aangepast worden. Vering onder de panzitting, zodat ik wat hoger zit, rekje en voetsteunen wat naar voren zodat ik lekkerder zit en dus hele pony wat meer naar voren :+ Maar dan zijn mijn strengen te kort, dus moet ik een staalkabel of zo. Komen die ook gewoon bij HCA vandaan?

Ik heb geen foto nog, sorry ;)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:31

Staalkabel kan je gewoon bij de doe-het-zelf zaak halen :) zo ook klemmetjes om er een lusje in te maken.
Zorg wel dat je kabel erg goed vast zit. Bij mij heeft ie 2 keer niet goed vastgezeten waardoor ik halverwege de rit terug kon lopen omdat madame haar gehele gewicht in de strijd gooide :+

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 12:34

Hoe maak je het dan vast aan het borsttuig?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:51

nu nog met karabijnhaken, maar ga er panieksluitingen aanzetten :) net zoals bij mijn marathonwagen.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:53

ik haal de staalkabel altijd bij de welkoop. 1 met zo'n laagje plastic er om. dat schuurt niet.

aan het eind heb ik zeg maar het stukje streng waar de gaatje in zitten (ik heb er meerdere pony's voor lopen, dus verschillende maten), maar als je hem goed op maat hebt voor 1 pony, kun je er ook een papikehaak/karbijnhaak aan maken en aan de gesp van het borsttuig bevestigen

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 13:06

dat vond ik juist zo handig bij jou, Elien, dat stukje leer er aan. maar hoe krijg je dat er stevig aan vast?

En zit de staalkabel alleen door de 'oogjes' aan het einde zeg maar, of is er meer bevestiging/geleiding nodig?

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 14:25

Oh nog een vraagje :o hebben jullie een zweephouder op de sulky? Met rijden niet nodig, maar nu moet ik voor ik opstap eerst de zweep van de grond vissen :+

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:28

Ja, die zat standaard aan het voorbord :)

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:29

klopt, bij het oude model was dat nog niet. HCA heeft ze ook los. hij heeft er toen bij mij ook een mooie RVS op gezet :P

de zadelmaker heeft mn strengen en het zeiltje gemaakt

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 14:32

ja, dat zeiltje van jou is ook handig :j Scheelt een hoop bagger volgens mij :+

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:39

zeiltje van de onderkant

Afbeelding

katrollen
Afbeelding

Afbeelding

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 14:40

Oh dat zit mooi zeg, die katrollen! hebben jullie dat er zelf op gemaakt? Of met hulp van de zadelmaker?

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:42

nee, die zaten er al op. maar toen was het nog een vrij nieuw systeem. eerst hadden we er touwstrengen bij, maar die sleten te snel. dus toen kwamen we bij de staalkabels