[AR] minimale hoogte shetlander om mee te mennen en tot welk...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

minimale hoogte shetlander om mee te mennen en tot welk...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 17:39

gewicht?

al heel lang loop ik met de gedachte om met bono (mijn shet) te gaan mennen.
Nu vroeg ik me af of er een minimale hoogte is waar shets aan moeten voldoen willen ze het wel aankunnen.
en hoeveel gewicht kunnen zij trekken?
een sulky met twee volwassenen zou dat te doen zijn voor een shet van rond de 85 a 90 cm?

Rhine_

Re: minimale hoogte shetlander om mee te mennen en tot welk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 17:43

Ja hij is groot genoeg om te menne, je kan ook met 2 in een kar maar dan moet de kar niet te zwaar zijn.

zep_bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 17:50

ligt er aan op wat je rijdt denk ik.
ik denk dat het over harde grond wel gaat. maar zacht zand en gras word te zwaar denk ik.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 17:52

Richtlijn voor shet qua trekken, mits niet te dik, goede conditie en bespiering is :
3x lichaamsgewicht op asfalt, 2x op gras en 1x voor zand en andere zware ondergrond.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 20:02

hoe zou je een beetje kunnen schatten wat je shet weegt?
bedankt voor de reacties overigens ;-)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:16

Is voornamelijk afhankelijk van wat je er precies mee wil; met z'n 2en op een sulky op pad dus. Echte grote ritten, of is een uurtje weg al heel wat? En op wat voor ondergrond zal het voornamelijk zijn?

Er zijn speciale meetlinten voor gewicht in de handel, zijn veel ervaringen mee, maar het kan soms ook erg afwijken volgens mij.
DA's kunnen meestal wel redelijk goed het gewicht schatten. En als je het echt goed wil weten, dan zijn er nog speciale paardenweegschalen/weegbruggen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 20:19

het zal idd de sulky worden,om te beginnen inderdaad met twee op pad (ivm veiligheid)
het zullen ritjes worden over asfalt maar ook in het bos. (rekening houdend met zware zandgrond)

Klaaswoeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:56

Mijn pony van 98cm loopt prima voor vierwieler met twee volwassenen op asfalt. Na een uurtje (met stukken stevig doordraven) wel bezweet (maar komt ook door haar ondertussen alweer dikke vacht) maar niet buiten adem. (Nat) gras is wel een stuk zwaarder voor haar met twee volwassenen op de kar en vind dat na twintig minuten trekken wel welletjes geweest:P
Qua conditie: Ze is niet erg afgetraind en loopt ook niet elke dag, maar maakt wel haar kilometers en loopt ook (nog) 24 uur per dag buiten met ander paard die haar ook wel laat lopen (hehe).
Ik schat haar zelf altijd rond de 250 tot 300 kg.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 21:38

tamary schreef:
Richtlijn voor shet qua trekken, mits niet te dik, goede conditie en bespiering is :
3x lichaamsgewicht op asfalt, 2x op gras en 1x voor zand en andere zware ondergrond.

Als ik er vanuit ga dat mijn shet rond de 250 kilo zit, dan vind ik jou regeltje toch wel aan de zware kant hoor.
Mij is altijd geleerd: 2x eigen gewicht op verharde weg, 1x op onverharde weg.
Die van mij heeft er moeite zat mee als de bak droog (en dus mul) is met 1 persoon + wagen, zeg ff 100 kg.....
En das geen pony die af en toe voor de leut een rondje ingespannen loopt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 23:08

stef schreef:
tamary schreef:

Als ik er vanuit ga dat mijn shet rond de 250 kilo zit, dan vind ik jou regeltje toch wel aan de zware kant hoor.
Mij is altijd geleerd: 2x eigen gewicht op verharde weg, 1x op onverharde weg.
Die van mij heeft er moeite zat mee als de bak droog (en dus mul) is met 1 persoon + wagen, zeg ff 100 kg.....
En das geen pony die af en toe voor de leut een rondje ingespannen loopt

Ranke D hier is 300 kg (de stevige 400kg). Lijkt mij sterk dat shet dan slechts 50kg lichter is bij 40+cm kleinere stokmaat.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 08:48

wij hdden en shet van 95cm voor een sulky van horse shop international en daar gingen we met zijn 2en op zitten dus sulky en dan nog eens samen 110kg.wij wonen in zuid limburg dusook nog eens veel heuvels en moet zeggen dit ging heel goed en ik ging niet enkel over asvalt dit vind ik zelf mnder leuk maar gras en bos was voor hem ook geen probleem.dit was geeen getrainde shet maar wel een die wou blijven lopen.dus denk ook dat dat aan de pony zelf ligt.nu loopt hij bij een kennis van mij in het 2 span met hun hengst en hun zeggen ook hij blijft trekken wat er ook gebeurt(is een kleine begische trekpaard,haha).ps de sulky was zelfs niet geremd en dat hield hij hier bij ons tegen erg knap want rij nu alleen nog met rem zijn teveel heuvels en is veiliger.