[AR] Ervaringen Ideal Web Tech combi tuigen + bit/bitloos

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Ervaringen Ideal Web Tech combi tuigen + bit/bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 10:48

Gezien ik 'ooit' in de toekomst wil gaan mennen met mijn pony's en de ene nu 2.5 is en de andere 7, wil ik toch eens gaan uitkijken naar een goed tuigje. Qua mensport is alles nogal chinees bij mij :), dus voldoende tijd nemen om in te lezen en ook om te gaan aanleren. Ik zag onlangs die Ideal Web Tech combi enkelspan tuigen. Wie heeft hier ervaring mee? Eventueel ook mogelijk om later in dubbelspan te gaan gebruiken? Kun je als recreatief tuig gebruiken, voor een gewoon marathonkarretje. Hoe is de pasvorm? Ik heb 2 welsh sectie A pony's, de een een stukje groter dan de andere maar ze meten ong tussen 1.10 en 1.20. Dus vermoedelijk heb ik maatje shet nodig?
Wat voor bit wordt standaard gebruikt? Ik zag dat Ideal ook bitloze hoofdstellen heeft, wie heeft daar ervaring mee?

delerium

Re: Ervaringen Ideal Web Tech combi tuigen + bit/bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 16:22

HAR ->AR

Divine

Re: Ervaringen Ideal Web Tech combi tuigen + bit/bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 17:28

Bitloos heb ik een duidelijke mening over die niet iedereen zal delen: doe het niet.
Voor verdere uitleg: gebruik de zoekfunctie binnen AR.

Over de Ideal WebTech combi-tuigen. Ik heb met zo'n tuig mijn pony beleerd. Het is oersterk, niet kapot te krijgen en als je het een beetje netjes onderhoud niet eens zo lelijk :D.
Lelijk? Ja... lelijk. Het nylon kan wat gaan rafelen, maar als je dit bijhoudt met een aansteker, dan blijft het dus wel netjes.

De pasvorm is perfect, alleen heeft het schoftje vrij harde kussens. Met een onderlegger is dit prima op te lossen. Overigens hebben alle Ideal-varianten harde vierkante kussens.

De tuigen zijn prima te vermaken tot een 2-span tuig, heb er zelf geen ervaring mee maar een clubgenootje heeft zijn tuig aan de mijne gekoppeld en is zo met zijn 2-span op pad geweest.

Voor recreatief gebruik, maar ook voor marathons is het een ideaal tuig, met een goeie prijs/kwaliteitsverhouding.

Ik had het op een pony van 1.23 liggen, en gewoon maatje pony nodig. Denk dat Shet te klein gaat worden...

Het meest gebruikte bit is de Liverpool, daarnaast wordt ook vaak een bokkenbitje gebruikt. Ook hiervoor: gebruik de zoekfunctie even, er zijn al talloze onderwerpen over de juiste bit-keuze geweest.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 21:32

Afbeelding

Webtech in dubbelspan. Schimmel meet 1,22 en ongeveer net zo breed heeft maat pony en de bruine 1,18 heeft
maat shet.

Afbeelding
In enkelspan

Afbeelding
Webtech in enkelspan + bitloze neusriem van ideal. Vallen klein uit. Alleen gebruikt om te beleren ivm tandarts
bezoek voor pony. Ik durf ze er niet mee voor de kar te zetten.

Ideal webtach is een goed degelijk tuig voor een redelijke prijs maar het is nylon en blijft niet echt heel mooi.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:18

super tuig ik heb er het 2 span van gekocht.heb een maat pony gekocht voor mijn pony's van 128/130cm nou alles zit bij ons op het kleinste gaatje en heb zelfs gaatjes bij moeten maken,dus denk dat dat per pony verschilt of je shet of de pony maat nodig hebt.het tuig blijft heel mooi geen rafels ofzo heb het nu 1jr ongeveer.de tuig verkoper zij dat de tuigen nu beter gemaakt zouden zijn en niet mogen gaan rafelen.ik zou het tuig ook zo weer kopen erg fijn en sterk en ik vind het niet lelijk als het op de pony's licht.en een voordeel je hoeft niet te vetten.
hier foto's van mijn span nu hebben ze ook 2 spanbroeken aan het tuig staan niet op de foto
[AR] hengst en merrie in span