[AR] Gymnastiseren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Biancacoo

Gymnastiseren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 18:04

Wat doen jullie eraan om je menpony of paardje soepel te maken / houden.
Even er van uit gaan dat je er NIET op kunt rijden.

Ik ben begonnen met de dubbele longeerlijnen.
Zijn er nog meer mogelijkheden om je paardje goed soepel te krijgen.
zo ja, hoe begin je eraan, en hoe train je. :7

Ipsilonka

Re: Gymnastiseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 20:06

Ik longeer eigenlijk nooit. Ik werk aan de hand volgens de methode van Bent Branderup.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 20:15

Soms longeren, maar meer dressuur aan de lange teugel. Probeer ook zo veel mogelijk clinic's van Piet Bakker te volgen hiervoor.

hafjelingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 20:30

dubbele longeerlijnen. Dat gaat super met zorro :) en ik vind het ook heel leuk om te doen.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 21:27

Mijn paardje zit rechtsom heel erg vast, ik hoop haar daar losser te kunnen maken.
Dus zoek daar iets voor om dat beter te maken. :7

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:00

Ik longeer met touwtjes. En VD is ook goed om bepaalde spieren te oefenen/los te maken.

VB: hoofd tussen de voorbenen laten doen: de rug wordt omhooggedrukt
Hoofd richting achterhoeven (linksom en rechtsom) ook dit maakt ze terhoogte van de rug en hals soepeler.

Deze 2 kleine oefeningen doe ik telkens voor ze gaat werken (op aanraden van mijn fysio). En ik merk dat mijn pony al serieus losser is op links (gecombineerd met voorwaarts neerwaarts lonegren met touwtjes)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:03

Werk aan de hand :)

Als je paard heel erg vast zit rechtsom is het misschien verstandig im eerst er even een osteo of fysio bij te halen zodat eerst de blokkade's weggehaald worden, dat kan al een stuk schelen :)

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:20

x_Marr schreef:
Als je paard heel erg vast zit rechtsom is het misschien verstandig im eerst er even een osteo of fysio bij te halen zodat eerst de blokkade's weggehaald worden, dat kan al een stuk schelen :)

:j
Op aanraden van mijn instructeur heb ik er een chiropractor bij gehaald, heeft bij mijn pony ook enorm geholpen.
Ook als er niets aan de hand is, hoef je vaak niets te betalen. En mocht er wel wat aan de hand zijn, dan gaat er een wereld voor je open hoe anders ze erna lopen.. :)

Mijn mening over longeren met touwtjes is dat ze zichzelf alsnog heel erg vast kunnen houden. Ik werk eigenlijk alleen nog maar met de dubbele longe, of lange lijnen.
En vooral voor de kar ook vaak enkelspan rijden.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:25

Ipsilonka schreef:
Ik longeer eigenlijk nooit. Ik werk aan de hand volgens de methode van Bent Branderup.
Bij deze methode wordt juist gebruik gemaakt van longeren...

Ik heb geen men pony maar heb wel kleine pony's waar ik niet op rij en met hun werk ik aan de hand en die longeer ik ook. Daar worden ze enorm soepel en los van.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:54

Je moet wel lezen IK longeer niet, ik werk aan de hand....... Maar dan wel volgens de methode Bent Branderup. De rest los ik zelf onder het zadel op.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 14:04

Bij het werken aan de hand zit ook een stuk longeren hoor, in iedergeval wel in de methode van Bent Branderup. Maar daar gaat het niet over in dit topic.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 14:21

xmarliez schreef:
Bij het werken aan de hand zit ook een stuk longeren hoor, in iedergeval wel in de methode van Bent Branderup. Maar daar gaat het niet over in dit topic.

Dat bedoel ik met LEZEN! Ik longeer niet, omdat poownie daar geen hol aan vind. Dat er longeren zit bij de methode Bent Branderup dat weet ik ook wel :roll:

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 14:26

Jeetje, relax :+.. Inderdaad verkeerd gelezen/gesnapt. Mijn excuses.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 14:36

x_Marr schreef:
Werk aan de hand :)

Begrijpelijk, ze heeft een jaar niks gedaan en is daarvoor alleen beleerd, dus ..... ga eerst zelf aan het werk met haar, ze begint goed vertrouwen in ons te krijgen.
Ze was een beetje een bommetje als je met haar bezig was, dat is nu over.
Buigoefeningen aan de hand doe ik met haar, dat gaat al erg goed, ook gaat het buigen aan de dubbele lijnen al erg goed, steeds iets beter, dus er zit goed vordering in binnen 2 weken.

We gaan vooruit.
Ik ga er nu nog geen osteo of fysiotherapeut bij halen, omdat ze erg verbeterd, maar wel bedankt voor de tip, idd een goed idee, mochten we alsnog vastlopen, dan is dat een volgende stap.