[AR] Koets slaat om: wat doe je dan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

b485

Koets slaat om: wat doe je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 10:09

Stel, je bent heerlijk aan het rijden. Je neemt de wending te kort en te snel. De koets gaat om, pony/paard ook.
Menner en groom vallen/springen van de kar. Een van de twee (laten we voor dit voorbeeld de groom nemen) kan op de nek van het paard gaan zitten voor deze rechtstaat.

De koets is een tweewieler, een sulky of een vierwieler waarbij de linker en rechter lamoen aan elkaar vast zitten. (bij het inspannen komen beide bomen dus tegelijk naar beneden)

De menner begint de veiligheidssluitingen van schoft, strengen en broek los te maken. (Want we rijden natuurlijk allemaal veilig). Dit lukt, maar dan? Het paard ligt dus nog steeds tussen de lamoenen (en op het ene deel).

Wat doe je dan? Hoe krijg je dat paard tussen die lamoenen uit? Want natuurlijk rechtstaan terwijl hij er nog tussen zit, gaat niet.

Laat jullie ideeën/theorieën los.

(Natuurlijk is dit een scenario wat ik niemand toewens, maar het is allemaal snel gebeurd)

Bluebontje

Re: Koets slaat om: wat doe je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 10:11

Regel 1 van het mennen: altijd een mes in de zak.
Mocht het dus niet lukken om gewoon uit te spannen, zet ik eht mes erin!

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 10:17

haha dit hebben wij al een paar keer gehad met mijn pony jaren geleden...tijdens een wedstrijd en ja in de hindernis mag je geen hulp van derden dus alleen mijn broer (de menner) en ik als groom moesten het redden...
pony en wagen ging op zijn kant en inderdaad broer en ik sprongen van de wagen, ik zat bij rocky's hoofd en broer deed tuig af. daarna is mijn broer achter de pony gaan staan en heeft het lamoen losgemaakt van de wagen en deze plat gelegd en vlak voor het lamoen plat lag heb ik rocky op laten staan, daarna lamoen weer vast gemaakt, pony opgetuigd en weer ingespannen en de wedstrijd uitgereden...we hadden wel strafpunten omdat we te lang in de hindernis waren, maar we hebben hem wel uit kunnen rijden zonder schade...

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 10:35

Ja maar dat is de vraag niet, hoe uit te spannen. Ze vraagt hoe je het paard tussen de lamoenen uit krijg, toch? Ik kan je er zelf niet mee helpen sorry.

@bluebontje

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 11:19

Ik heb dit een keer meegemaakt. Inderdaad pony op de grond houden door op de nek te zitten, steunen. Vervolgens singel en ondersingel, staatsriem, halsriem en leidsels losgemaakt. Dan komt het hele tuig los van de pony en dan kan die opstaan.

(en vervolgens zet je de kar op de wielen, tuig er weer op en rij je rustig verder :D)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 11:46

Helaas heb ik dit ook wel eens meegemaakt.
lamoen zat helemaal onder haar buik gedraaid; dus 1 boom over haar rug en de ander onder haar buik; schoftje was op die manier ook meegedraaid
Pony stond, en bleef ook heel rustig staan. Zo verschrikkelijk braaf van haar! Groom kon dus direct pony bij het hoofd pakken.
Ik heb eerst het lamoen van de kar gehaald, dat ging vrij makkelijk vanwege de splitpen. Daarna direct al het tuig van de pony gehaald, en kar weer rechtgezet. Ondertussen was mijn groom met de pony aan de hand aan het stappen.

xMnOn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 11:56

ik heb het ook wellis meegemaakt met macho. Gelukkig was hij zelf niet erg geschrokken. Hijstond met de kar op zijn kant, fotografe eraf gesprongen, ik eraf gesprongen, pony stond ondertussen rustig na te denken wat er nou eigenlijk gebeurd was. 1 boom zat onder zijn buik door en de ander over de rug, net als hierboven. Even rustig de kar losgemaakt, en daarna weer rustig ingespannen en verder gereden.

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 12:06

Toevallig twee weken geleden meegemaakt. Precies hoe jij omschreef. Zat iemand op de nek van de pony en derest was bezig met het uitspannen.
We hebben de kar met lamoen en al eronderweggeschoven. Het ging eigenlijk erg vlug, dus ik kan je de details zo even niet vertellen.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 13:55

@ Bluebontje (en Napie): even goed lezen. In het verhaal is het tuig al los van de kar. Paard ligt op de grond tussen de lamoenen. Met een mes kan ik niets beginnen op ijzer.

@lammie2701: jullie oplossing was dus het lamoen van de kar losmaken. heb je dit met een "snel" systeem, of moesten er een sleutel (voor bijvoorbeeld bouten los te draaien) aan te pas komen?

@JoyCiej007: bij jou stond je paard dus al recht. Heb je misschien een foto van die splitpen?

@Poeltje: waren jullie met veel mensen? Ik vraag me dan af of het haalbaar is met 1 persoon (als je slechts met 2 personen weg bent)

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:00

Wij mennen al jaren niet meer met een lamoen wat geen onafhankelijk van elkaar beweeglijke bomen heeft.
Als dit iemand wel overkomt dan trek je de kar met een paar man naar achter, de ene boom onder het lamoen vandaan en los is hij.

Ik vind dit een heel vreemd topic. De meeste lamoenen met vaste boom buig je zo uit, dan is het paard ook zo los.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:01

Dit heb ik vorig jaar meegemaakt. alleen mijn paard schrok en sprong een paar x naar achteren waardoor de kar begon te scharen en omviel. paar zelf ging niet helemaal onderuit. we stonden net op het punt om het tuig los te maken en evt. de split/borgpen uit het lamoen te trekken totdat m'n paard weer vooruit sprong en de kar weer overeind trok. wat dat betreft hadden we dus geluk. had echt niet geweten hoe we met z'n tweeen die kar weer overeind hadden moeten krijgen.

maar als hij wel met kar en al helemaal plat zou liggen dan zou ik i.i.g. het tuig losmaken van de kar. evt met een mes. mijn schoftje heeft snelsluitgingen dus het lamoen is zo los. stel dat ik niet bij een sluiting kan omdat m'n paard erop ligt dan zou ik proberen het schoftje in ieder geval los te gespen of evt. te snijden zodat ik die eraf kan trekken. strengen ook met snelsluitingen.
Laatst bijgewerkt door Tieme op 30-09-10 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:03

bijdehandje1 schreef:
Ik vind dit een heel vreemd topic. De meeste lamoenen met vaste boom buig je zo uit, dan is het paard ook zo los.

wat is er vreemd aan dit topic :? de meeste lamoenen met vaste boom kan je juist niet buigen. zou toch een teken zijn dat het niet zo'n best spul is. :n
mijn lamoenen kan je i.i.g. echt niet zo uitbuigen.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:04

Ga er maar eens met twee volwassen mensen aan hangen, het geeft meer mee dan je denkt.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:25

b485 schreef:
@ Bluebontje (en Napie): even goed lezen. In het verhaal is het tuig al los van de kar. Paard ligt op de grond tussen de lamoenen. Met een mes kan ik niets beginnen op ijzer.

@lammie2701: jullie oplossing was dus het lamoen van de kar losmaken. heb je dit met een "snel" systeem, of moesten er een sleutel (voor bijvoorbeeld bouten los te draaien) aan te pas komen?

@JoyCiej007: bij jou stond je paard dus al recht. Heb je misschien een foto van die splitpen?

@Poeltje: waren jullie met veel mensen? Ik vraag me dan af of het haalbaar is met 1 persoon (als je slechts met 2 personen weg bent)

wij hebben ons lamoen met een splitpennen door een staaf vastzitten...scheelt als je broer wagenbouwer is geweest... bij ons zat het dus zo: 1 dikke metalen staaf die door het lamoen moest en door de buisjes aan de wagen en aan het uiteinde aan 1 kant een splitpen (splitpen in ons geval is een klein soort boutje met een oog wat je terug kan klappen tegen de onderkant van de bout aan)...

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:26

bijdehandje1 schreef:
Wij mennen al jaren niet meer met een lamoen wat geen onafhankelijk van elkaar beweeglijke bomen heeft.
Als dit iemand wel overkomt dan trek je de kar met een paar man naar achter, de ene boom onder het lamoen vandaan en los is hij.

lamoen uitbuigen hebben wij inderdaad ook een keer gedaan...ik liep daarna ondertussen met de pony rond en mijn broer boog het lamoen tussen 2 bomen in recht en daarna hoppa inspannen en weer verder rijden...

b485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 15:52

Het is inderdaad een vreemd verhaal, maar wel iets om bij stil te staan. Een vierwieler met lamoen waarvan beide delen niet apart kunnen bewegen, is misschien zeldzaam, maar met een tweewieler of sulky heb je toch dit probleem.

In geval van nood, is plooien wel een oplossing (met een flinke dosis adrenaline kan een mens veel) maar ik vind een oplossing zoals de splitpennen een betere oplossing. Geen bijkomende schade aan de koets, snel uit te voeren en ook door 1 persoon uit te voeren (in het geval dat je maar met 2 personen onderweg bent)

@Tieme: het tuig is (in dit verhaal) niet het probleem, maar wel de lamoenen die op en onder het paard liggen.

Heeft er iemand een foto van zo een systeem met splitpennen?

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 16:02

Helaas heb ik het zelf meegemaakt. Ik heb er verder niet veel van gezien hoe ze het opgelost hebben, maar iig zat mijn paard tussen de hindernis en de burries op zijn kont. Ze hebben hem losgemaakt en toen is ie volgens mij zelf overeind gekomen, maar hij bleef wel rustig. Maar wij hebben onafhankelijke burries, dus dat scheelt natuurlijk wel een hoop.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 16:12

b485 schreef:
Het is inderdaad een vreemd verhaal, maar wel iets om bij stil te staan. Een vierwieler met lamoen waarvan beide delen niet apart kunnen bewegen, is misschien zeldzaam, maar met een tweewieler of sulky heb je toch dit probleem.

In geval van nood, is plooien wel een oplossing (met een flinke dosis adrenaline kan een mens veel) maar ik vind een oplossing zoals de splitpennen een betere oplossing. Geen bijkomende schade aan de koets, snel uit te voeren en ook door 1 persoon uit te voeren (in het geval dat je maar met 2 personen onderweg bent)

@Tieme: het tuig is (in dit verhaal) niet het probleem, maar wel de lamoenen die op en onder het paard liggen.

mijn broer doet dat buigen ook gewoon alleen hoor...en de 4 wielers worden ook vaak standaard nog gewoon gemaakt met een vast (uit 1 geheel bestaande) lamoen, losse bomen zijn vaak een duurdere optie die je kan kiezen...

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 16:19

Afbeelding
een splitpen zoals ie het meest gebruikt wordt...

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 16:38

b485 schreef:

Zoiets bijvoorbeeld (mijn oude trainingswagen van de shetjes) Deze wagen is door een wedstrijdmenner zelf gebouwd.

En dit is een ander systeem. Je hebt hier een grote pin die alles bij elkaar houdt.
Hier heb ik het een beetje uitgetekend, hoop dat je het begrijpt. Dit is hoe het bij mijn marathonwagen zit.
Hier zie je het niet zo goed, maar wel op foto.

Zo zeldzaam vind ik ze trouwens niet hoor... :)

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 16:50

nee is ook niet zeldzaam...is vrij standaard die manier van bevestigen...

b485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 17:32

Nu snap ik het. Weer iets bijgeleerd
Misschien iemand een idee hoe je dit bij een tweewieler zou kunnen oplossen?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 17:41

@ TS: pony is inderdaad niet gevallen oid tijdens het omslaan van de wagen, die bleef gelukkig staan, vandaar dat het ook niet erg moeilijk was om de lamoen van de wagen te halen. Het is inderdaad een systeem wat je bij veel recreatiewagens tegenkomt; een lange pin die door de buis van het lamoen gaat, met een gat er in die er aan het eind uit komt. In dat gat stop je een splitpen.
Eerder hadden wij zo'n splitpen:
Afbeelding

Daarna hebben wij gekozen voor zo'n splitpen, is veiliger/handiger, gaat minder makkelijk uit zichzelf los met hobbelen e.d.:
Afbeelding

Ik heb er trouwens niet echt een foto van volgens mij, maar hierboven is ook al het één en ander uitgelegd zie ik :)

Helaas is het tegenovergestelde mij ook wel eens overkomen, met alle gevolgen van dien. Ik reed met andermans wagen; splitpen was blijkbaar zoekgeraakt oid en de idioot had de spitpen vervangen door een spijkertje oid.... Zonder dat mij te vermelden. Alles leek prima toen ik aan het inspannen was. Paar tellen later, toen ik mijn pony op een open grasveldje aanzette in draf, schoot het lamoen compleet los van de wagen, knalde op de kogels van de achterbenen van m'n pony die daar gígantisch van schrok, en met tuig, lamoen, leidsels en al in blinde paniek een hele woonwijk heeft doorgerend, met het super zware lamoen steeds precies op haar kogels en hakken kletterend. Gevolg: pony had de achterbenen bij de kroonrand helemaal open en diepe wonden, haar pezen waren bijna door, gelukkig is er geen kind/mens geraakt, maar helaas heeft ze nog wel in haar dollemansvlucht een geparkeerde auto flink geraakt; meer dan €2000,= schade.

bijdehandje1 schreef:

Tegenwoordig heb ik gelukkig nu ook een marathonwagen met een lamoen met onafhankelijk beweegbare bomen.
Zo vreemd vind ik dit topic helemaal niet! Het lamoen van mijn laatste wagen was echt gigantisch zwaar en dik, dat buig je écht niet zomaar, sterker nog, dat hebben we wel eens geprobeerd met een paar sterke mannen, maar dat lukt je niet. Vind jou redenatie dan ook niet helemaal kloppen; er zullen ongetwijfeld lamoenen zijn die wel 'makkelijk' te verbuigen zijn, maar de echte, zware kwaliteit lamoenen, speciaal gemaakt door de wagenbouwer (zoals mijn vorige lamoen bij mijn vorige wagen) die buig je echt niet zomaar eventjes hoor....

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 17:47

JoyCiej007 schreef:
@ TS: pony is inderdaad niet gevallen oid tijdens het omslaan van de wagen, die bleef gelukkig staan, vandaar dat het ook niet erg moeilijk was om de lamoen van de wagen te halen. Het is inderdaad een systeem wat je bij veel recreatiewagens tegenkomt; een lange pin die door de buis van het lamoen gaat, met een gat er in die er aan het eind uit komt. In dat gat stop je een splitpen.
Eerder hadden wij zo'n splitpen:
Afbeelding

Daarna hebben wij gekozen voor zo'n splitpen, is veiliger/handiger, gaat minder makkelijk uit zichzelf los met hobbelen e.d.:
Afbeelding

Ik heb er trouwens niet echt een foto van volgens mij, maar hierboven is ook al het één en ander uitgelegd zie ik :)

Helaas is het tegenovergestelde mij ook wel eens overkomen, met alle gevolgen van dien. Ik reed met andermans wagen; splitpen was blijkbaar zoekgeraakt oid en de idioot had de spitpen vervangen door een spijkertje oid.... Zonder dat mij te vermelden. Alles leek prima toen ik aan het inspannen was. Paar tellen later, toen ik mijn pony op een open grasveldje aanzette in draf, schoot het lamoen compleet los van de wagen, knalde op de kogels van de achterbenen van m'n pony die daar gígantisch van schrok, en met tuig, lamoen, leidsels en al in blinde paniek een hele woonwijk heeft doorgerend, met het super zware lamoen steeds precies op haar kogels en hakken kletterend. Gevolg: pony had de achterbenen bij de kroonrand helemaal open en diepe wonden, haar pezen waren bijna door, gelukkig is er geen kind/mens geraakt, maar helaas heeft ze nog wel in haar dollemansvlucht een geparkeerde auto flink geraakt; meer dan €2000,= schade.

bijdehandje1 schreef:

Tegenwoordig heb ik gelukkig nu ook een marathonwagen met een lamoen met onafhankelijk beweegbare bomen.
Zo vreemd vind ik dit topic helemaal niet! Het lamoen van mijn laatste wagen was echt gigantisch zwaar en dik, dat buig je écht niet zomaar, sterker nog, dat hebben we wel eens geprobeerd met een paar sterke mannen, maar dat lukt je niet. Vind jou redenatie dan ook niet helemaal kloppen; er zullen ongetwijfeld lamoenen zijn die wel 'makkelijk' te verbuigen zijn, maar de echte, zware kwaliteit lamoenen, speciaal gemaakt door de wagenbouwer (zoals mijn vorige lamoen bij mijn vorige wagen) die buig je echt niet zomaar eventjes hoor....

die onderste hebben wij dus ook...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:01

lammie2701 schreef:
die onderste hebben wij dus ook...

Werkt super, extra veilig.
Maar........... je moet je vinger er niet tussen krijgen bij het los maken! := >;)