[AR] Wat voor veiligheidsatributen gebruiken jullie tijden mennen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bolletje

Wat voor veiligheidsatributen gebruiken jullie tijden mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 23:33

Vroeg me af wat de mogelijkheden zijn met veilig mennen, wat zijn de nieuwste dingen op gebied van veiligheid en waar zijn ze te koop?
Ben namelijk 1 keer van mijn kar afgedondert, kar schaarde in een te scherpe bocht toen ponny op hol sloeg. Ik lag ernaast en kar hing scheef achter hem aan, en meneer ging hard, gelukkig na flink wat rennen, hijgen en puffen van mij, was ie gestopt, en kon ik hem wonder boven wonder binnen 1 minuut uit te tuigen. Nu had ik de mazzel dat er iemand mijn ponny vast hield.
Nu had ik de mazzel dat ik hem snel uitgetuigd kreeg, maar mischien volgende keer niet.

Weet dat er het een en ander te koop is maar waar en waar bevestig je dat.
Heb inmiddels een andere wagen een marathonwagen is zwaarder en stabieler dan mijn mini marathonwagentje.
Maar heb nu wel iets dat ik denk, alles wat veiligheid betreft is mooi meegenomen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 01:04

Pfoe, je hebt inderdaad dan mazzel gehad dat jullie er nog zo 'goed' vanaf zijn gekomen!
Die hele mini-marathonwagentjes zijn idd vaak niet erg stabiel, mede vanwege de heel erg kleine wieltjes die er onder zitten.

Hier zijn trouwens al wel meer topics over geweest; daar vind je ook veel zeer handige informatie, misschien een idee om eens door te lezen?
[AR] Veilig mennen?
[AR] Ik ga er op uit en ik neem mee...
[AR] Panieksluiting voor de broek, ervaringen?
[AR] Welk mes hebben jullie mee tijdens het mennen?
[AR] Welke maat paniekhaken?
[AR] veiligheid vraagjes
[AR] veilig mennen, mes, safetytuig etc etc
[AR] Wat voor mes nemen jullie mee tijdens het mennen?
[AR] Wat mee te nemen tijdens een rit?
[AR] Gevaren driehoek

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 23:49

Geweldig dank je, mijn zusje is met de 2 wieler in sloot gedondert, was even afgestapt om wat goed te doen, hij schrok en rende zonder haar weg, toen ze op stal aan kwam lag ie met kar en al op zijn kop in de sloot, hartje winter zij de sloot in, kar had niks en paard geen schram, met de schrik vrij gekomen, tot 2 keer toe een engeltje, maar 3e keer kan ik het niet na vertellen denk ik

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 02:04

bolletje schreef:
Geweldig dank je, mijn zusje is met de 2 wieler in sloot gedondert, was even afgestapt om wat goed te doen, hij schrok en rende zonder haar weg, toen ze op stal aan kwam lag ie met kar en al op zijn kop in de sloot, hartje winter zij de sloot in, kar had niks en paard geen schram, met de schrik vrij gekomen, tot 2 keer toe een engeltje, maar 3e keer kan ik het niet na vertellen denk ik

Bah, dat zijn idd erg nare dingen!
Natuurlijk is niet altijd alles te voorkomen.... maar........ je neemt wel een heel groot risico als je in je eentje op pad gaat, zonder groom. En dan al helemaal natuurlijk als je als menner afstapt om 'wat goed te doen', of wat dan ook.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 14:05

Dat afstappen doet ze ook nooit meer, ze moest een kleine 20 min hardlopen, en ze heeft geen conditie, ze had een week lang spierpijn. Hij rende iedere keer weg als ze er bijna was. Leuk zo n opgevoed paardje :+

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 14:05

Heeft iemand foto s van waar en hoe het bevestigd word?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:07

bolletje schreef:
Heeft iemand foto s van waar en hoe het bevestigd word?

Wat moet er waar en hoe bevestigd worden??
Volgens mij geven bovenstaande topics een hoop bruikbare informatie, o.a. over plaatsing/bevestiging panieksluitingen aan strengen, rugriem, broek e.d.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 14:08

Nog een vraagje waarvoor zit bij het ene 2 spantuig wel een broek en de ander niet, is het echt nodig met een geremde kar?
Het is wel veiliger met remmen toch?

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 14:20

De sluitingen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:26

@ TS: kun je wat specifieker zijn alsjeblieft? Nogmaals; wat bedoel je, welke sluitingen? Voor bevestiging van paniekhaken/panieksluitingen e.d. verwijs ik je graag nogmaals naar bovenstaande topics.

Voor wat betreft 2span en broeken (ook wel omloop genoemd); is vrijwel zelfde als voor enkelspan; sommige enkelspannen zie je ook zonder broek rijden, omdat ze dan een rem hebben. Zo is dat bij 2span ook. Rem is handiger, veiliger misschien ook wel, maar als ze aan de kletter gaan dan trekken ze daar gewoon door heen. Rem is meer bedoeld om ze te 'helpen' bij overgangen, en om dus idd bij heuveltjes e.d. wat te helpen met remmen.
Heb je geen rem, dan in principe niet zonder broek rijden. Ik rijdt wel met broek én rem (enkelspan), omdat ik jaren zonder rem heb gereden en nog wel eens wil vergeten om bij ieder heuveltje de rem te gebruiken. Vind persoonlijk rem én broek ook handiger, maar dat is voor iedereen verschillend.

Edit: rare post van Bih123 is al verwijderd.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 23:28

Heb het al gevonden, dank je voor het opzoeken van de posts