[AR] Is paard geschikt voor aangespannen werk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Meloen

Is paard geschikt voor aangespannen werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 18:15

Is er een manier om te testen of een paard geschikt is voor aangespannen werk?

Aangespannen rijden het lijkt mij echt fantastisch!!
Het allerliefst natuurlijk met eigen paard.
Nu weet ik dat er wel wat voorwaarden zijn als; werklustig, braaf, goed kunnen stilstaan, verkeersmak etc.
Tijdens het buitenrijden en het rijden in de bak voldoet mijn paard aan de voorwaarden.
Als hij iets echt eng vindt, dan is hij een kijker. En indien mogelijk wil hij het liefst met een grote boog eromheen.
Maar anderzijds, als er op een smalle weg een bus en motor passeren en koeien naast je in het weiland staan (zijn grootste angst) dan lijkt mij dat je redelijk koel in je kopje bent.

Vandaar ook de vraag, voordat ik er een godsvermogen in ga steken, is er een manier om te testen (of iets dergelijks) of je paard geschikt is?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 22:57

ja het paard naar een bedrijf brengen die doen beleren dan weet je of die geschikt is
Dagmar_k schreef:
Is er een manier om te testen of een paard geschikt is voor aangespannen werk?

Aangespannen rijden het lijkt mij echt fantastisch!!
Het allerliefst natuurlijk met eigen paard.
Nu weet ik dat er wel wat voorwaarden zijn als; werklustig, braaf, goed kunnen stilstaan, verkeersmak etc.
Tijdens het buitenrijden en het rijden in de bak voldoet mijn paard aan de voorwaarden.
Als hij iets echt eng vindt, dan is hij een kijker. En indien mogelijk wil hij het liefst met een grote boog eromheen.
Maar anderzijds, als er op een smalle weg een bus en motor passeren en koeien naast je in het weiland staan (zijn grootste angst) dan lijkt mij dat je redelijk koel in je kopje bent.

Vandaar ook de vraag, voordat ik er een godsvermogen in ga steken, is er een manier om te testen (of iets dergelijks) of je paard geschikt is?

Meloen

Re: Is paard geschikt voor aangespannen werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 14:36

Ik overweeg inderdaad om dergelijk bedrijf te benaderen.
Maar voordat je er ontzettend veel geld in gaat pompen, zijn er misschien nog andere mogelijkheden.
Vandaar even advies.
En eerlijk is eerlijk, geld is geen probleem. Maar onnodig geld uitgeven.. tja in ben een Nederlander?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:57

maarja, dat weet je soms toch niet.
je denkt dat een paard uitermate geschikt is, en beest blijkt compleet over de zeik te gaan, of andersom: Je twijfelt of t wel zal gaan, en paard laat zich met t grootste gemak in spannen

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 16:48

Ja, lastig.
Dat is inderdaad ook het 'probleem'. Is hij wel of niet geschikt.
Ik heb inmiddels Stal Berghuis aangeschreven voor wat meer informatie en mogelijkheden.
Maar het blijft lastig, wat is voor jullie nou het doorslaggevende om met een paard aan de slag te gaan? Met een paard wat bijv. al wel onder het zadel is?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 17:24

Kan makkelijker zijn, hoeft niet. Maar voor een prof stal maakt het geen enkel verschil
Ik snap je vragen, maar je kan er niet zo heel veel mee. Als je het echt wilt, zou ik er gewoon voor gaan

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:38

Tja, hier worden regelmatig fjorden voor de kar beleerd.
Sommigen pakken het super op, maar er zijn er ook bij die lastig zijn (understatement!!). Als een paard ongeschikt blijkt zeggen we het eerlijk tegen de eigenaar, dan gaan we in overleg. Moeten we doorgaan, stoppen we ermee, hoe kundig is de eigenaar, zal die er straks wel mee kunnen mennen of is het niet vertrouwd??

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 22:33

Ja, dat begrijp ik heel goed.
Blijkt een lastig feit natuurlijk, koffiedik-kijken is wat er dan nog overblijft
Het zou gewoon fijn zijn als er een antwoord was :)
Dan maar afwachten denk ik

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 23:21

Blijft lastig in te schatten.. We hebben wel eens paarden gehad waarvan we dachten, nou, dit kan nog wel eens wat worden waarbij de paarden het prima oppikten, maar ook wel andersom, paarden waarbij je denk, nou die hebben we zo klaar die helemaal van jetje gaan!!
Dus het is toch gewoon proberen, al zijn er uiteraard wel paarden waarbij je gewoon weet dat het niet een goed idee is..

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 11:40

Ik heb stal berghuis al benaderd om te kijken hoe of wat. Ik ben erg benieuwd.
Zij geven ook advies en beleren is voor hun geen probleem.
Zelf ga ik er niet mee aan de slag.
Natuurlijk wel longeren thuis, maar niets verder.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 22:12

Het beleren van mijn coole doch werklustige Haflinger was inderdaad moeilijker dan bij onze luie Sammy die vaak vol streken zit. Sammy pakte het super op en liep een jaar later M dressuur, Ilse loopt nu nog niet recht in het enkelspan.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 22:29

Zo zie je maar weer!
Ik ben ook erg benieuwd en natuurlijk nieuwsgierig.
We zullen zien en afwachten.

Maar ik blijf erbij dat het heel handig zou zijn als je een paard aan bepaalde voorwaarden kan laten voldoen.