[AR] Vallen in de bocht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lizzzzz

Vallen in de bocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 20:56

Hallo allemaal,

Een tijdje geleden hadden mijn pony en ik les met onze nieuwe marathonwagen. Na jaren recht toe, recht aan is dit zoals je wel begrijpt iets heel anders.
Mijn pony gaat de bocht door, door haar schouder naar binnen duwen. Ze gaat infeite als een verkeerd gedraaide banaan de bocht door.

De hulp die ik (volgens de instructeur) zou moeten geven is kneepjes geven.

Maar met werken aan de hand en aan de longeerlijn 'kan' ze wel gebogen lopen. Dus is dit dan iets wat ze moet leren of zal ze echt 'vast' zitten.
En/of hoe zou ik het op kunnen lossen?

Alvast bedankt!

xElienx

Re: Vallen in de bocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 22:00

kleine kneepjes/ophoudinkjes met de binnenhand geven. buitenhand goed opvangen. eventueel ondersteunen met de zweep aan de binnenkant (net als het been van de ruiter). wending goed voorbereiden met de juiste stelling. beginnen met flauwe wendingen en de volte voorzichtig steeds iets kleiner proberen te maken.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 22:22

Om goede wendingen te krijgen is je tempo ook heel belangrijk. Dus echt vanuit rust, eerst wat opvangen, dan stelling (kneepjes binnenhand, druk ook houden op buitenleidsel, buitenleidsel voorzichtig naar voren, niet 'pakken' op je binnenleidsel maar dus ontspannen houden alles) en als ze stelling nemen rustig door de wending, dus dat ze niet de kans krijgen te 'vallen'. Anders eerst in stap paar keer oefenen en later paar keer in draf. Ook niet te lang doen, pony is het niet gewend, spiertjes dus ook niet ;)

't Is een hele kunst hoor, je pony/paard mooi gebogen voor de wagen als je wilt en dan later ook weer goed recht :D
Je kunt trouwens ook heel goed stelling vragen links / rechts als je langs de weg rijdt hoor. Gewoon af en toe links/rechts laten inbuigen en dan blijf je rechtdoor rijden maar wel mooi om ze wat soepeltjes te houden. Of door woonwijkjes rotondes nemen, kleine straten / rustige straatjes links/rechtsaf etc. En dan keurig door de bochten laten lopen.

Ik zeg het wel zo maar 't lukt mij ook lang niet altijd hoor :o

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 08:17

Past het lamoen wel goed? Want als ze het aan de longe wel kan zal ze niet vastzitten, maar als het binnenlamoen haar bv in de schouder prikt is het vrij 'logisch' dat ze die gaat ontwijken door (licht) de andere kant op de buigen of recht te blijven.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 08:25

Ha heel herkenbaar ! Maar wat ze hierboven schrijven is zeker waar, en zal helpen het probleem op te lossen, ik kreeg afgelopen woensdag onderstaande advies :
kneden aan de binnenzijde, het buitenleidsel zeker voldoende contact mee bewaren, eventueel ondersteunen met de zweep aan de binnenzijde en door oefening zal dit beter gaan worden, kost heel veel tijd, en geduld !
Maar door herhaling zullen de spieren getraind worden en je paardje weer mooi gebogen door de wending kunnen komen .

Veel succes........... ;)

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 18:12

Hee :D Bedankt voor de reacties allemaal, ik ga er zeker wat mee doen!
Wat ik de eerst volgende keer wil/ga proberen is denk ik haar eerst te werken aan de hand (want dan kan ze het nl ook/wel), vervolgens de kar erachter te binden en aan de hand en dan als dat lukt ga ik erbij zitten ;-)

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 20:29

Begrijp ik je nou goed :7 dat je zonder op de wagen te zitten met je paardje aan het werk wil terwijl de wagen er wel achter hangt ???? dat zou ik niet doen ! als je paardje dan schrikt o.i.d. gaat hij met kar en al ......met alle gevolgen van dien.
Gewoon op de bok ! dan kun je het allemaal goed overzien, het heeft tijd nodig, en komt wel goed.
Maar gewoon vanaf de bok of lange lijnen (zonder kar erachter ......)

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 20:36

of is je lamoen misschien te smal?

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 18:14

Marjo: agh, nouja dat zie ik dan wel weer.. Daar ga ik niet vanuit, maar bedankt voor je bezorgdheid..

Elien: Hmm, ik denk het niet.. Want de man van wie ik de kar gekocht heb heeft hem 'op maat' gezet/gemaakt.. Maar dat kan ik altijd nog even navragen! Er zijn bij mij op stal meer menners dan ruiters volgens mij ;-)