[AR] tuig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ayas

tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 21:29

Wat voor tuig gebruiken jullie voor je pony? Ik ga onze Bandit binnenkort laten betuigen en zal dan ook tuig voor haar moeten aanschaffen. Ze is 1.35 (of iets groter).

Susanne

Re: tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 10:01

Ik heb twee Ideal tuigen, een zwarte en een bruine. Ben er zeer tevreden over.
Voor tweespan heb ik een Clever tuig, die worden geloof ik niet meer gemaakt of onder een andere naam. Deze is ook wel fijn, maar mijn voorkeur gaat uit naar Ideal.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:22

heb een leren enkelspan tuig goede kwaliteit leer merk weet ik niet,en ons 2 span tuig is van ideal en dan het combinatie tuig van nylon.de 2 tuigen bevallen zeer goed,als het ideal tuig over een aantal jaar om de een of andere reden vervangen zou moeten worden of het leren enkelspan.dan zou ik zo weer voor een ideal tuig gaan,onze pony's zijn 130cm.
verder vind ik merk niet belangrijk wel de kwaliteit.
zilco moet ook erg goed zijn geen eigen ervaring mee maar is erg duur,wel handig want kunt het afspuiten met de slang

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 15:05

Ons ene enkelspan tuigje is een samenraapsel van Ideal, Pfiff en iets wat ik niet thuis kan brengen :o (maat mini/shetland/pony, pony's zijn 1.15). Ons tweespantuig is ook van Ideal (maat shetland). En we hebben nog een enkelspan minituigje van Pfiff.
Ideal is wat dikker leer en voelt allemaal wat degelijker dan Pfiff. We hebben dan de luxe marathon versie (is gewoon de goedkoopste leren versie) Maar ik vind Pfiff ook best goed hoor, zeker om mee te beginnen. Is net even wat makkelijker geprijsd.
Trouwens alles tweedehands gekocht. Kwestie van beetje geduld en regelmatig rondsurfen op marktplaats.
Voor pony van rond 1.30 heb je de maat 'pony' nodig (klinkt logisch he ;) ).
Ideal en Pfiff hebben allerlei maten, van mini t/m trekpaard.
Maar een tuig van BR of Imperial Riding is kwalitatief ook prima om mee te beginnen. Als je echt marathons gaat rijden of zwaar trekwerk moet je naar de wat duurdere / stevigere tuigen.

Kieffer, Zilco zijn allemaal weer duurder (prima tuigen trouwens).

Mijn idee, beter een goede tweedehandse dan zo'n goedkoop nieuw tuigje. Je tuig is erg belangrijk voor je veiligheid en het comfort voor je pony, moet je niet op bezuinigen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:15

je schrijft dat het logische is dat je pony maat nodig hebt voor pony's van rond de 130,nou ben ik het niet mee eens heb helaas geen mogelijkheid om de shet maat van ideal eens op onze pony's te leggen,maar ik heb dus bij het pony tuig of alles op het laatste of zelfs gaten bij moeten maken,dus beste is misschien je pony mee nemen voor te passen of je moet het niet erg vinden als er gaatjes bij komen zou het moeten.
VanHuisUit schreef:
Ons ene enkelspan tuigje is een samenraapsel van Ideal, Pfiff en iets wat ik niet thuis kan brengen :o (maat mini/shetland/pony, pony's zijn 1.15). Ons tweespantuig is ook van Ideal (maat shetland). En we hebben nog een enkelspan minituigje van Pfiff.
Ideal is wat dikker leer en voelt allemaal wat degelijker dan Pfiff. We hebben dan de luxe marathon versie (is gewoon de goedkoopste leren versie) Maar ik vind Pfiff ook best goed hoor, zeker om mee te beginnen. Is net even wat makkelijker geprijsd.
Trouwens alles tweedehands gekocht. Kwestie van beetje geduld en regelmatig rondsurfen op marktplaats.
Voor pony van rond 1.30 heb je de maat 'pony' nodig (klinkt logisch he ;) ).
Ideal en Pfiff hebben allerlei maten, van mini t/m trekpaard.
Maar een tuig van BR of Imperial Riding is kwalitatief ook prima om mee te beginnen. Als je echt marathons gaat rijden of zwaar trekwerk moet je naar de wat duurdere / stevigere tuigen.

Kieffer, Zilco zijn allemaal weer duurder (prima tuigen trouwens).

Mijn idee, beter een goede tweedehandse dan zo'n goedkoop nieuw tuigje. Je tuig is erg belangrijk voor je veiligheid en het comfort voor je pony, moet je niet op bezuinigen.

Varenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:14

Op mijn vrij ranke pony van 135 cm heb ik sinds kort een zilco kunststof tuig liggen, maat pony. Dit is tot nu toe het eerste tuig, waarvan alles in één keer pastte. Ik heb geen gaatjes bij hoeven knippen en heb ook geen hoofdstel in maat shetland nodig gehad. Dat had ik met mijn vorige 2 leren tuigen wel.

Voor de maat is het dus altijd toch wel even zoeken. Zilco is ideaal, maar het is inderdaad wel prijzig.

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 20:55

ok, bedankt. Ik zat ook al aan ideal of zilco te denken.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 21:01

Ik men mijn shetter ook met een IDEAL, fijne tuigen met een goede pasvorm...........

Lisanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 13:01

ik men met een clever tuig, een merkloos 2span tuig.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:44

Hier ook ideal en zilco. Heb maat pony van zilco voor een welsh van 1,22 maar dat past ook op een pony van 1,42

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 18:53

Ik krijg dit weekend mijn zilco binnen!

Heb meerdere maten met elkaar gecombineerd.
2 ijslanders, de 1 ruim142 de ander 137.

Maar het complete pony-tuig paste niet, dus moest dingen met cob aanpassen.

Ben benieuwd hoe alles zo word, maar ben wel erg enthousiast.

Klaaswoeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 21:45

Ik rij (nu nog, ben naarstig op zoek naar een nieuwe/betere) met goedkoop imperial riding tuig met mijn shet (ook maat shet). De goedkoopte straalt er vanaf en het is moeilijk soepel te houden, maar pony heeft nergens last van (lijkt het, loopt er verder prima onder). Maten lijken me voor jou niet veel van belang (aangezien mijn dier rond de 98cm is) maar het tuig valt groot, alles staat op het kortste gaatje. Hoofdstel was daarentegen weer veel te klein.

Wat ik heb ervaren (en wat iedereen hier ook zegt) is dat goedkoop echt duurkoop is. Ga gewoon voor een wat duurder, steviger, dikker en mooier tuig, daar blijf je veeel langer tevreden mee dan een goedkoop dingetje.

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 21:54

Mijn enkelspantuig is er een die ik bij GJ van Boven vandaan heb, merk weet ik niet maar het is best een prima tuig. Mag ook wel voor dat geld. Na 2,5 jaar inclusief enkele marathons doet hij het nog steeds super. Moet nu voor het eerst de nylonrandjes bijbranden, maar als dat alles is..

Zojuist hebben wij onze zoektocht naar een tweespantuig/tandemtuig afgerond. We waren eigenlijk aan het kijken naar een Idealtuig omdat je daar vaak losse onderdelen van kunt bestellen, maar we hebben vandaag iets veel mooiers gezien. We zijn zeer gecharmeerd van het BR Premiere Marathontuig, en zijn helemaal blij dat het ook in onze maat (Shet) verkrijgbaar is. Het kost ook meer dan Ideal, maar volgens mij kunnen we hier jáááren lang mee doen..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 21:54

Ik heb een bruin enkelspan marathon tuig van Clever