Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
VanHuisUit schreef:Ons ene enkelspan tuigje is een samenraapsel van Ideal, Pfiff en iets wat ik niet thuis kan brengen(maat mini/shetland/pony, pony's zijn 1.15). Ons tweespantuig is ook van Ideal (maat shetland). En we hebben nog een enkelspan minituigje van Pfiff.
Ideal is wat dikker leer en voelt allemaal wat degelijker dan Pfiff. We hebben dan de luxe marathon versie (is gewoon de goedkoopste leren versie) Maar ik vind Pfiff ook best goed hoor, zeker om mee te beginnen. Is net even wat makkelijker geprijsd.
Trouwens alles tweedehands gekocht. Kwestie van beetje geduld en regelmatig rondsurfen op marktplaats.
Voor pony van rond 1.30 heb je de maat 'pony' nodig (klinkt logisch he).
Ideal en Pfiff hebben allerlei maten, van mini t/m trekpaard.
Maar een tuig van BR of Imperial Riding is kwalitatief ook prima om mee te beginnen. Als je echt marathons gaat rijden of zwaar trekwerk moet je naar de wat duurdere / stevigere tuigen.
Kieffer, Zilco zijn allemaal weer duurder (prima tuigen trouwens).
Mijn idee, beter een goede tweedehandse dan zo'n goedkoop nieuw tuigje. Je tuig is erg belangrijk voor je veiligheid en het comfort voor je pony, moet je niet op bezuinigen.