Verassing voor moeder, haalbaar?

Moderators: Apple, Nicole288, C_arola, Coby, Dyonne, Pistasche

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Leonyr

Verassing voor moeder, haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-10 17:15

Hallo allemaal,
Mijn moeder heeft reuma, dus kan ze niet op ricky rijden. Een andere oplossing is een karretje. Nu wil ik dat graag als verrassing voor haar regelen, maar wat moet je dan allemaal hebben, en hoeveel onderhoud heeft het nodig?

Gevonden spullen:
Sulky: € 140,-
Kar compleet met tuig: € 150,-

Als je iets goedkopers weet hoor ik het graag. Tips zijn ook welkom. :)

w w w . s o g n o f o t o g r a f i e . n l

1 vast bedrag, alle foto's achteraf. Dat is service en kwaliteit bij Sogno Fotografie.

Letsdunit

Re: Verassing voor moeder, haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 17:16

Is Ricky al beleerd voor de kar want dat kost ook al gauw zo'n 400 euro.

[o] [o] [o]

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 17:17

Omdat het vooral om aangespannen gaat verplaats ik het topic van HAR naar AR

:)ddd Wie laat zich niet koeioneren :)ddd

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 17:17

Wat een lief idee om je moeder op deze manier toch te kunnen laten genieten van een paard!
Zou een sulky niet te instabiel voor haar zijn?
In dat geval is een "kar", of wagentje wellicht fijner?
Ik heb er verder geen verstand van en kan je dus geen tips geven. Succes met je plan!

Suuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 17:18

Ik heb geen tips voor je maar vind dit wel heel erg leuk van je om te doen. Heel veel succes!

Edit: Wat betreft het beleren is er misschien een lief persoon die je na dit verhaal wilt helpen? :)

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 17:20

Als ik jou was zou ik voor een vierwielertje gaan :)

Ik rijd met een sulky, welke mijn vriend nog aangepast heeft mbt de vering en ik moet zeggen als ik van een uurtje 'bossen' thuis kom heb ik weinig rug meer over........

Edit:

Goede sulky's voor €140,00 kunnen 'technisch' gezien niet heel veel zijn. Voor een e-pony zou ik toch in de richting van 250/350 euro denken. Voor het tuig geld hetzelfde als bij een zadel: het moet wel passend zijn.

Ik kocht een jaar geleden een mooi tuigje van BR voor mijn pony. Gerei kostte me €130,00 maar paste voor geen meter. Ik heb nu een Ideal tuig. Betaalde €500 maar het zit perfect. Van Ideal en andere goede merken wordt er met regelmaat 2e hands op MP het een en ander aangeboden. Wellicht kun je op die manier goedkoop aan een degelijk tuigje komen?
Laatst bijgewerkt door linda_arnold op 06-09-10 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-10 17:24

Wauw, bedankt voor alle snelle reactie's. :D Maar die grotere karren zijn toch vaak duurder? En waar moet je op letten bij het kopen van een kar? Betreft het beleren: Ik heb zo mijn kenissen. :D

1 vast bedrag, alle foto's achteraf. Dat is service en kwaliteit bij Sogno Fotografie.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 17:27

casperzot schreef:
Wauw, bedankt voor alle snelle reactie's. :D Maar die grotere karren zijn toch vaak duurder? En waar moet je op letten bij het kopen van een kar? Betreft het beleren: Ik heb zo mijn kenissen. :D

Dat het karretje 100% in orde en vooral veilig is :D !

Netjes achter de pony liggen, bomen voldoende ruimte en lengte hebben en vooral niet te zwaar!

Is jou pony beleerd voor de wagen?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 17:30

Is Ricky al beleerd voor de wagen?
Oke je kennissen gaan je helpen, maar...
Ik zou eerst kijken of Ricky geschikt is voor het mennen, voor je al het geld uitgeeft aan tuig en wagen.

Dus pas kopen als paardje het kan.

Wat betreft de kar, als je moeder reuma heeft, zou ik toch echt voor een 4 wielertje gaan.
Weet niet hoe makkelijk ze op kan stappen, maar dan kar met opstapje.
Kan via via wel plaatjes jatten hoe ik dat bedoel.
(ook van iemand met reuma)
Tevens zit 4 wieler gewoon comfortabeler.

Wel super dat je dit voor je mams wil doen.
Maar denk wel dat je wat meer geld nodig hebt dan je nu wilt uitgeven.

(ga de plaatjes zoeken edit gevonden!)
http://i260.photobucket.com/albums/ii32 ... egekar.jpg
Zwarte opstap ding achter het wiel.

Andere wagen...
http://i260.photobucket.com/albums/ii32 ... rtekar.jpg
Voor de rechtervoet bovenste plaatje en onderste voor daarna linker voet..
http://i260.photobucket.com/albums/ii32 ... rtekar.jpg

Bedenk ineens dat kunststof tuig lichter is dan leren, weet niet in hoeverre je moeder kan tillen etc.
Ik heb een tedex van zilco, weegt niet veel, makkelijk te gespen is soort nylon achtig.
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 06-09-10 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-10 17:32

Dat het veel geld kost daar ben ik nu ook achter.
Gelukkig kan mijn buurvrpuw me helpen met beleren. :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 17:35

Gewoon eerst met de buurvrouw beleren, gaat dat goed, dan komt de rest wel!

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 17:46

ik vind het een ontzettend lief idee van je. Is het de bedoeling dat je moeder zelf gaat mennen of dat ze alleen maar mee gaat als jij aan het mennen bent?
Anders moet je er namelijk ook rekening mee houden dat mennen vrij veel kracht in de handen kost. Om de leidsels goed vast te houden moet je een vuist van je hand kunnen maken. Dat is iets wat veel reuma patienten helaas niet meer kunnen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 17:48

Er bestaan aangepaste lijdsels met lussen ;) .
En paardrijden behoeft geen kracht sport te zijn, mennen toch ook niet?
Enne, mennen doe je altijd met een groom (althans is de bedoeling)
dus rijdt er een "valide" iemand mee, die desnoods in kan grijpen :+
En is nog gezellig ook.

(probeer je idee warm te houden, voor veel problemen is een oplossing)

~ Nuno Oliveira

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:30

Mennen is inderdaad geen krachtsport. Maar omdat je leidsels de enige verbinding zijn met je paard is het wel belangrijk om een goede aanleuning te houden. Voor reuma patienten kan het maken van een vuist al te veel kracht kosten en pijn opleveren. Natuurlijk valt een deel op te lossen met lussen in de leidsels, maar als je geen vuist kunt maken, kun je de lussen dus ook niet vasthouden.
Een goede vriend van mij moest om die reden ook stoppen met mennen toen zijn reuma erger werd. Vandaar dat ik het gewoon even als tip meegeef aan de ts. Het is iets waar je niet meteen aan denkt als je zelf nergens last van hebt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:35

@Deph, ja daar heb je gelijk in, maar met een bijrijder en juiste materiaal zou ze misschien hier toch veel plezier in kunnen hebben.

Kan jouw vriend ze nog tips geven over wagen en tuig?

edit. heb al getemd voor die lastpost met vlaggetjes en PB is al gelezen door mod.

~ Nuno Oliveira

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:49

Ik zou eerst kijken of je paard het wil leren voor de wagen, en dan alles aanschaffen, bij voorkeur een vierwielige wagen, dat is fijner :)

FNRS jury dressuur, mennen, carrousel, springen en parcoursbouwer
http://www.sintels.nl

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:30

Ik ben de eigenaresse van de karren waarvan Sjolvir linkjes van foto's heeft geplaatst. Dit bevalt mij erg goed. Zonder kom ik niet op mijn karren.
Ook heb ik een stel aangepaste leidsels met lussen. Deze zijn speciaal voor mij aan een gewoon stel leidsels gemaakt. Daarnaast heb ik nog een stel leidsels waar op diverse plaatsen stukjes leer er dwars op gestikt zijn zodat ze niet zo snel door de handen worden getrokken.

Mijn Fjorden:
Meline (Havstad) moeder van:
Celony┼ en Djambo (Balony) - Ferro, Hindra, Indre, Jilco (verkocht) en Luco┼ (Karant) - Gino (Rudsmo Råssar) - Kayo (Anton, verkocht) - Mirko (Topas), grootmoeder van: Leneke (HindraxKventin) - Mara en Nolan (IndrexTopas) - Marinde en Nivar (HindraxTopas)
Topas staat bij ons ter dekking

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:10

Echt super lief idee.
Afgezien van wat al is gezegd zou ik je ook nog mee willen geven een wagen aan te schaffen waar je moeder goed haar benen kwijt kan. Ik heb zelf fikse artrose in mijn benen & handen en als ik te lang in de dezelfde houding zit is dat niet prettig.
Vwb de leidsels is bij mij op dit moment erg belangrijk goede handschoenen waarbij de stiksels niet aan de binnenkant zitten maar aan de buitenkant (bij mennen heb je eigenlijk altijd handschoenen aan, zit lekkerder). En een goede anti slip leidsel, beetje dunnere is ook al heel prettig in vergelijking met standaard maat leren leidsels.
Maar dat is een kwestie van uitproberen.
Als je een pony hebt die licht in de hand is heb je ook vrijwel niets in handen (ik spreek uit ervaring). Natuurlijk moet je af en toe druk kunnen zetten maar die druk is dan af en toe, in principe moet je op je pinkjes kunnen mennen.
Met een dergelijke pony plus genoeg ruimte bij je benen hou ik het mennen makkelijk een paar uur vol.
Heel veel succes!

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-10 19:12

Echt bedankt voor alle hulp van iedereen! Ricky is een rijpaard dat op iedere stemhulp perfect reageert, dat is dus vast stap één, nu ben ik benieuwd hoe hij reageert op gewicht dat achter hem hangt. Verder hoop ik met mijn vader en broer én met mijn eigen spaargeld een goede kar + tuig te kunnen kopen, heel duur grapje, ik moet het allemaal nog overleggen. Echt bedankt voor jullie hulp! :D

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:49

wij hebben bij mensen een pup gekocht deze man had ernstige reuma en kon niet gewoon rijden en ook niet mennen wel,reed hij heel veel buiten lange afstanden met een western geschoold paard dat erg braaf is hij rijd er dagelijks mee,geweldig om zo iets te horen.dus misschien je paard western beleren voor je moeder mennen met reuma lijkt me geen goed plan of jij m,oet al rijden en zij zit er naast.wel leuk dat je iets voor je moeder wilt doen succes
DeHP schreef:
Mennen is inderdaad geen krachtsport. Maar omdat je leidsels de enige verbinding zijn met je paard is het wel belangrijk om een goede aanleuning te houden. Voor reuma patienten kan het maken van een vuist al te veel kracht kosten en pijn opleveren. Natuurlijk valt een deel op te lossen met lussen in de leidsels, maar als je geen vuist kunt maken, kun je de lussen dus ook niet vasthouden.
Een goede vriend van mij moest om die reden ook stoppen met mennen toen zijn reuma erger werd. Vandaar dat ik het gewoon even als tip meegeef aan de ts. Het is iets waar je niet meteen aan denkt als je zelf nergens last van hebt.

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-10 06:13

Ricky is gelukkig al gedeeltelijk western beleerd. Hij reageert al op een simpele handverplaatsing.

We zijn nu ook aan het denken aan andere optie's. :)

lottemarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:58

wat een lief idee.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie