wij hebben bij mensen een pup gekocht deze man had ernstige reuma en kon niet gewoon rijden en ook niet mennen wel,reed hij heel veel buiten lange afstanden met een western geschoold paard dat erg braaf is hij rijd er dagelijks mee,geweldig om zo iets te horen.dus misschien je paard western beleren voor je moeder mennen met reuma lijkt me geen goed plan of jij m,oet al rijden en zij zit er naast.wel leuk dat je iets voor je moeder wilt doen succesDeHP schreef:Mennen is inderdaad geen krachtsport. Maar omdat je leidsels de enige verbinding zijn met je paard is het wel belangrijk om een goede aanleuning te houden. Voor reuma patienten kan het maken van een vuist al te veel kracht kosten en pijn opleveren. Natuurlijk valt een deel op te lossen met lussen in de leidsels, maar als je geen vuist kunt maken, kun je de lussen dus ook niet vasthouden.
Een goede vriend van mij moest om die reden ook stoppen met mennen toen zijn reuma erger werd. Vandaar dat ik het gewoon even als tip meegeef aan de ts. Het is iets waar je niet meteen aan denkt als je zelf nergens last van hebt.