[AR] "snel" cursus menbewijs?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

juf_esther

"snel" cursus menbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 23:01

Hoi allemaal,

Een tijdje geleden heeft mijn vader een tuigpaard gekocht. We willen graag allebei het koetsiersbewijs gaan halen. Het probleem is alleen dat mijn vader voor z'n werk heel vaak (onverwachts) naar het buitenland moet. Een cursus die bijvoorbeeld uit 10-15 zaterdagen oid bestaat is voor hem dan ook lastig in te plannen. Hij heeft inmiddels al wel aardig wat ervaring opgedaan met mennen.

Weten jullie of het ook mogelijk is je koetsiersbewijs in een soort van snelcursus te halen? Bijvoorbeeld in een paar aaneengesloten dagen?

We wonen in Zeeland, maar een stukje rijden is op zich niet zo erg.

Groetjes, Esther

Afbeelding

Mastrootje

Re: "snel" cursus menbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 23:11

Ik weet dat deze inderdaad wel bestaan, maar ik vraag me af hoe goed je kan mennen na deze cursus. Mennen leer je door ervaring, niet door een cursus van een kleine week.

Ik denk dat je er meer aan heb dat je eerst met je eigen paard veel oefent. Als je nog helemaal niet kan mennen kan je altijd wat privé lessen nemen. Als het er wat meer in zit, is mijn ervaring, dat een cursus ook een stuk makkelijker op te pakken is, en dat het dan ook niet zo heel erg is als je een paar lessen mist.

juf_esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 23:15

Bedankt voor je reactie!

We zijn idd druk aan het oefenen en worden daarbij geholpen door iemand met ervaring. We rijden nu zo'n 3-4 keer per week. Het gaat er vooral om dat je als je een koetsiersbewijs hebt volgens mij ook verzekerd bent, en kan gaan deelnemen aan evenementen enz.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 08:18

Je bent ook verzekerd als je een WA verzekering hebt. Ik zou ook gewoon lekker aan de gang gaan en als je iemand hebt die je helpt die ervaring heeft is dat ook goed om te leren :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 08:32

juf_esther schreef:
Het gaat er vooral om dat je als je een koetsiersbewijs hebt volgens mij ook verzekerd bent, en kan gaan deelnemen aan evenementen enz.

Menbewijs is nergens verplicht voor, ook niet voor evenementen. Je hebt alleen in sommige natuurgebieden een ruiter-/menbewijs nodig, maar er zijn er zat bossen waar je zó mag rijden.
De verzekering keert pas uit als je eigen WA dat niet doet (en aangezien de verzekering die aan ruiterbewijs/menbewijs is gekoppeld óók alleen WA is, vraag ik me af in welke hypothetisch geval dat dan in hemelsnaam zou moeten gebeuren).

Als je 'm toch wilt halen, doe dan net als ik: neem een paar privélessen waarin je met name leert wat er precies op het examen wordt geeist (oa. Achenbach mennen, keertwendingen, en wendingen met 1 hand), zelf de theorie leren (verkeersregels!), en je gewoon opgeven voor een examen. Handigst is als degene die je privélessen geeft ook een keer een cursus organiseert, dat geeft minder 'gezeik' dat ze cursusinkomsten van je zijn misgelopen terwijl je wel van de organisatie van het examen wilt 'profiteren'.

tassie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 08:33

Er bestaat nu de FNRS cursus.....deze kun je volgen op je eigen tempo en examen doen wanneer jij denkt dat je het kunt...

Je volgt dan zeg maar opvolgcursussen......je kunt volgens mij ook instromen.....als jij al kunt poetsen en halster omgooien dan kun je bv. gelijk de F2 doen.......daar leer je bv. eerst optuigen........maar dat zou je eens moeten informeren of die oobij jullie in de buurt gegeven worden....

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 15:13

Volgens mij zijn er welke zulke cursussen bij onder de kastanje in Kootwijkerbroek.

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:14

Ik heb in Oenkerk, in Friesland bij het PTC in 5 dagen mijn koetsiersbewijs gehaald.
En ik had daarvoor al geoefend met verzorpony's. Optuigen, inspannen, uitspannen, aftuigen en achenbach heb ik daar al regelmatig kunnen oefenen. Daardoor was het toen vooral de puntjes op de i zetten en de theorie leren. En ik heb hem toen gehaald in 5 dagen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:20

Ipsilonka schreef:
Volgens mij zijn er welke zulke cursussen bij onder de kastanje in Kootwijkerbroek.

Volgens mij ook, bij onder de kastanjen.
(kunt daar ook logeren, dus soort vakantie van maken.)
Heb je in ieder geval een begin van het mennen.
De rest komt later, met lessen etc.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:15

Ipsilonka schreef:

In Breda worden ze ook gegeven.

Hi_Jack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 20:17

Google eens op Jan Peter Van Hezel. Die geeft ook curussen op maat. Je kan dan je paard wellicht meenemen zodat die ook nog enigzins beleerd wordt en dat je samen ervaring opdoet.

juf_esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 17:37

Bedankt allemaal voor de reacties! Waarschijnlijk gaan we de cursus doen bij Groot Prooyen in Middelburg. Wanneer er lessen niet door kunnen gaan kunnen we die vervangen door privéles, dus dat is ook een prima oplossing.

En voor volgend voorjaar willen we een weekendje onder de kastanje boeken, dat ziet er echt super uit!

hoikarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:05

hoi

ik heb ook prive les en ben ook veel weg voor mijn werk
in oirschot heb ik nu een afspraak om om de week op woensdag te rijden voor mijn koetsiersbewijs de andere lessen die we missen kunnen op afspraak op een andere dag ingehaald worden

daar willen ze graag mensen die willen dan maakt een vaste dag niet uit

ik weet ook dat een koetsiersbewijs niet verplicht is maar als die dat ooit word heb ik hem vast

je kan ook je eigen paard meenenmen hoefd niet