[AR] Waar let je op als je bij een menpony gaat kijken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Biancacoo

Waar let je op als je bij een menpony gaat kijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 11:10

De vraag is duidelijk hoop ik : waar let je op als je bij een menpony gaat kijken.....
Natuurlijk let je op of hij goed op z'n benen staat, en een eerlijk karakter heeft, maar waar let je nog meer op als je een pony zoekt om dressuur, vaardigheid en ook marathon wilt gaan rijden in de toekomst.

Heeft iemand tips.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:21

Vooral of het karakter van het paard past bij het karakter van de menner.
Een angstige menner met een onzekere pony zal nooit een fijne combinatie worden.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:27

Dat ligt er maar net aan wat je wilt? Ik zou kijken naar hoe koel het paard blijft voor de koets in verschillende omstandigheden, want dat vind ik erg belangrijk. Ten tweede wil ik bij het mennen graag paarden hebben die wat sterker de aanleuning zoek. Geen paarden die hangen of knoerhard in hun mond zijn, maar absoluut geen paarden die extreem licht zijn of zelfs achter het bit kruipen...Voor de koets wil ik een degelijke aanleuning hebben, ik voel me daar beter bij :)

Ten derde kijk in graag naar hoe het paard zich algemeen in de schaar beweegt. Je kunt een paard veel leren dus het speelt geen hoofdrol, maar ik kijk er toch naar (dus neemt het paard ook in de schaar zonder problemen stelling aan, kijk maar eens hoeveel paarden dat niet doen...). En last but not least: De wil om te trekken! Ik vind het voor de koets echt belangrijk een vechtertje ervoor te hebben, eentje die niet opgeeft...Wat ik dan wel eens doe bij het testen is dat ik wat sterker op de rem trap, en dat klinkt echt naar boeren-logica wat ik nu ga zeggen, maar het paard wat stil blijft staan is imo geen goed koetspaard, het paard wat gaat knokken en de koets zo verder trekt, die wil ik hebben :D

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 14:21

Bedankt voor de info, daar heb ik idd wel veel aan.
ben benieuwd !

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 15:28

Citaat:
Ik vind het voor de koets echt belangrijk een vechtertje ervoor te hebben, eentje die niet opgeeft...

Hou ik ook van maar wat jij beschrijft als vechtertje is niet 'mijn' vechtertje. Ik heb er ongelovelijk hekel aan als ze door de rem heen willen trekken :o , daar moeten ze gewoon respect voor hebben. Maar ik vind het heerlijk als ze goed voorwaarts zijn en lekker door willen lopen / altijd willen blijven 'gaan', ook als het zwaarder wordt / is. Volgens mij bedoelen we denk ik hetzelfde ;)

Simba hebben we gekocht omdat hij heel ervaren was en vrolijk plus nergens bang voor. Was prima keus, heb veel van hem geleerd.
Alwyn omdat hij zo'n lieve stoere uitstraling had en me zo aankeek van 'ik wil dat jij mijn baas wordt' , hij kon toen nog vrijwel niets en de mevrouw die hem eerst was kon er volgens haar zeggen niets mee omdat hij zo zenuwachtig was. Ik ben toen met Alwyn gaan wandelen langs een hele drukke weg hij keek nergens naar en ik was verkocht. Alwyn is echt een super menpony zoals het er nu uitziet.
Snuit heb ik gekocht vanwege zijn ervaring, uitstraling en omdat hij totaal niet bang was voor een enorme combinatie met tractor en zo geweldig door het bos heen ging toen we met hem gingen proefmennen.

Conclusie, wat ik het belangrijkste vind, is dat het dappere pony's zijn 8-)
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 03-09-10 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Re: Waar let je op als je bij een menpony gaat kijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 15:33

Als ik vraag door te trekken wil ik graag dat ze door trekken, of ik nu de rem in trap of niet.

Er hangt zo veel van eigen smaak af.
Zelf zou ik het liefst een groene pony kopen die mijn aanspreekt.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 19:46

Ik heb zelf ook dat gevoel dat het een dapper paardje moet zijn, lekker koel in het koppie, en idd de wil om te trekken en te lopen.

Groen wil ik juist niet meer .......... omdat ik geen wedstrijdervaring heb, en wel wedstrijden wil gaan rijden leek het mij juist fijn om een ervaren pony te zoeken, misschien wel lastig, maar niet onmogelijk.

Een groene pony heeft voor en nadelen idd....

maar ik ben een jaar geleden met een raar ongeluk er goed afgekomen, en zie een groene pony dus niet zo zitten, ik zeg niet dat je met een ervaren paardje niet op de hobbel kunt gaan.......maar daar heb ik dan toch meer vertrouwen in.

Ik hoop met "proefmennen" even in een bak als ook even buiten langs de weg te kunnen mennen, om een goed gevoel over het paardje te kunnen krijgen.
Denk dat het wel belangrijk is om zo'n paardje in verschillende omstandigheden even mee te maken, om een goed oordeel te kunnen geven. *D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:12

Ik zou zowiezo zelf ook proef rijden. Niet alleen een rondje in de bak, maar ook een rondje buiten in het verkeer en eventueel ergens wat meer gas kunnen geven (stukje bos, grasveldje oid).
En eens gaan kijken als een pony nog uitgebracht word op wedstrijd, hoe is hij op het wedstrijd terein. Ook niet geheel onbelangrijk!

Ik heb eens een levensgevaarlijke pony voor de wagen gehad die betuigd moest gaan worden, die bleek achteraf helemaal niet groen te zijn maar juist verpest. Verder heb ik eigenlijk nooit gereden met pony's die door een ander betuigd zijn.

Ik ben groen begonnen met Roos toen die 5 was, die is in minder dan 3 jaar (incl pauze van een half jaar toen ze Lotje kreeg) ZZ geworden. Dat terwijl ze echt niet bijzonder talentvol is.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:41

Misschien kun je voor jezelf nagaan wat je echt het allerbelangrijkste vindt, naast gezondheid en type e.d., aan je toekomstige menpony. Voor ons was dat 99% verkeersmakheid (die ene % weet je nooit ;) . En dat hele belangrijke wil je dan ook wel enigszins uittesten als je tot koop overgaat. In ons geval langs drukke weg mennen en langs plekken waar tractoren / vrachtwagens langskomen. Met die ene belangrijkste eis viel er er al heel veel af ... vandaar uit weer verder zoeken naar wat je dan belangrijk vindt. Kan dan bijv wedstrijdervaring / tweespan/meerspan ervaring / ook onder het zadel kunnen of wat dan ook zijn. En dan gaan zoeken...en kritisch blijven. Laatste is erg moeilijk als je een pony ziet staan die je ontzettend leuk vindt maar die niet echt aan je eisen voldoet of die je niet goed kunt uitproberen ... dan moet je sterk blijven en niet denken 'dat het wel goed komt', want als het niet goed komt (wat er ook goed moet komen :+ ) zit je met een pony die dus niet aan je eisen voldoet hoe leuk de pony voor de rest ook is.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:50

Inderdaad kijken wat je wilt gaan doen qua mennen en wat je aanspreekt, maar ook wat je eigen ervaring is.
Alles even op een rijtje zetten, wat je wel wilt en wat echt niet, en dan op zoek gaan...

Ik kom bijv. bij mijn merrie tegen dat ze heel slecht stil kan staan en met spanning moeilijk stapt soms, buiten dat het stil staan probleem erg vervelend is in het verkeer kosten beide ook erg veel punten in een dressuurproef...

dat vind ik nu wel iets om evt rekening mee te houden...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 01:19

VanHuisUit schreef:
Citaat:
Ik vind het voor de koets echt belangrijk een vechtertje ervoor te hebben, eentje die niet opgeeft...

Hou ik ook van maar wat jij beschrijft als vechtertje is niet 'mijn' vechtertje. Ik heb er ongelovelijk hekel aan als ze door de rem heen willen trekken :o , daar moeten ze gewoon respect voor hebben. Maar ik vind het heerlijk als ze goed voorwaarts zijn en lekker door willen lopen / altijd willen blijven 'gaan', ook als het zwaarder wordt / is. Volgens mij bedoelen we denk ik hetzelfde ;)

Of ze nou door de rem trekken of niet, een paard hoor je sowieso niet af te remmen met de rem. Is ook logisch, want juist door te remmen creëer je meer druk op de borst en een echt koetspaard (in mijn ogen dan) gaat (en moet!) dan nog meer trekken.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 01:23

Adil18 schreef:
Ten derde kijk in graag naar hoe het paard zich algemeen in de schaar beweegt. Je kunt een paard veel leren dus het speelt geen hoofdrol, maar ik kijk er toch naar (dus neemt het paard ook in de schaar zonder problemen stelling aan, kijk maar eens hoeveel paarden dat niet doen...)

Wat is dat? Ik ben een leek wat mennen betreft, maar mag ik zo nieuwsgierig zijn?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 01:26

F_Orumster schreef:
Adil18 schreef:
Ten derde kijk in graag naar hoe het paard zich algemeen in de schaar beweegt. Je kunt een paard veel leren dus het speelt geen hoofdrol, maar ik kijk er toch naar (dus neemt het paard ook in de schaar zonder problemen stelling aan, kijk maar eens hoeveel paarden dat niet doen...)

Wat is dat? Ik ben een leek wat mennen betreft, maar mag ik zo nieuwsgierig zijn?

Wat is wat? :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 01:27

hoe het paard zich in de schaar beweegt?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 01:33

F_Orumster schreef:
hoe het paard zich in de schaar beweegt?

Veel paarden waarmee niet op de juiste manier mee gemend wordt weigeren zeg maar stelling aan te nemen in de schaar, ze laten zich over de schouder heenvallen, kantelen of nemen zelfs contrastelling aan en laten zich over de schouder vallen. Dit ligt eigenlijk niet zo zeer aan de schaar, want past het allemaal goed dan heeft het paard genoeg bewegingsvrijheid. Echter is het bij mennen een stukje lastiger stelling te vragen (geen been en gewicht), de pony of het paard moet dus bekend zijn met de zweep als stellende hulp als vervanging voor het been....

Verdraaid moeilijk, dat wel, maar een paard/pony wat geen stelling neemt in de schaar is imo niet geschikt om mee te nemen voor een marathon of dressuurproef (en ook bijv. een keertwending buiten wordt moeilijk als je je eens vastgereden hebt...ik ken het uit eigen ervaring).

ik ben geen held in uitleggen via het internet, hopelijk snap je een beetje wat ik bedoel.

Edit:

Afbeelding
Rechts een ervaren paard, neemt vrijwel moeiteloos stelling aan (ook zonder zweep). Links een jong en onervaren paard, heeft wat meer moeite met het stellen (hoewel ze het inmiddels perfect doet).

Niet de beste foto, maar je krijgt een beeld van wat ik bedoel
Laatst bijgewerkt door Adil op 04-09-10 01:36, in het totaal 1 keer bewerkt

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 01:35

Je uitleg is helder!
Ik heb geen menervaring, vandaar :)
waar boots je met de zweep je beenhulp na?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 01:36

F_Orumster schreef:
Je uitleg is helder!
Ik heb geen menervaring, vandaar :)
waar boots je met de zweep je beenhulp na?

Daar waar je het been ook aanlegt om stelling en buiging te krijgen. De zweep vervangt het stellende been :)

Heb nog een foto geplaatst als voorbeeld, zie hierboven

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 01:40

Foto verduidelijkt het al helemaal, maar je tekst was ook al helder hoor!
Thnx, vind het wel leuk om te lezen wat er meer komt kijken bij mennen.
Nu ik dit snap, kan ik op bed ;)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 01:50

F_Orumster schreef:
Foto verduidelijkt het al helemaal, maar je tekst was ook al helder hoor!
Thnx, vind het wel leuk om te lezen wat er meer komt kijken bij mennen.
Nu ik dit snap, kan ik op bed ;)

Oke, mooi :j Je legt de zweep dus aan direct achter het schoftstuk zeg maar (man, een eeuwigheid geduurd voordat ik op de naam kwam, ik ken het eigenlijk alleen maar in 't Duits :+ )

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 14:11

Citaat:
Of ze nou door de rem trekken of niet, een paard hoor je sowieso niet af te remmen met de rem. Is ook logisch, want juist door te remmen creëer je meer druk op de borst en een echt koetspaard (in mijn ogen dan) gaat (en moet!) dan nog meer trekken.

Ik snap ook wel dat je een paard niet afremt met de rem, ik rem de wagen af met de rem als die naar mijn mening te veel zal gaan drukken op de broek / in verhouding met wat mijn paard/pony op dat gebied aankan. En als ik halthoud op een heuveltje (dus als de koets anders naar beneden zou rollen tegen de broek aan of blijft hangen achter het paard zeg maar, rem ik ook. Dus ik creeer niet meer druk op de borst met de rem maar zorg dat de wagen gewoon op zijn plek blijft waar mee ik het paard help, als ik dat nodig vind.

Maar zullen we 'de rem' maar even op de rem zetten, is niet de vraag van topic starter ;)

Op de 1e DVD van Tjeerd Velstra legt hij ook uit waar hij op let bij aankoop van een paard, leuk om eens te kopen / bekijken, hoor je het verhaal van een prof.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 15:23

Blijft lastig vind ik,..... in ieder geval wil ik geen vluchter... weet het een paard is een vluchtdier, maar er zijn er ook die stil gaan staan en kijken wat er nu eigenlijk zo eng is.
Dus dapper, en licht op de hand, (geen hanger of duwer/trekker.)
Moet goed kunnen bewegen, niet te oud, zou het jammer vinden als ik na een jaar of 3 al weer een ander paardje moet zoeken.
een paardje die in het werk nog moet groeien is niet erg, dan kun je samen opbouwen.
Nou goed, morgen bekijk ik 2 paardjes,.........ben heel benieuwd ! *D en een beetje nerveus ook wel :):)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 15:36

Ik heb je een pb gestuurd :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 17:30

Citaat:
maar er zijn er ook die stil gaan staan en kijken wat er nu eigenlijk zo eng is.

en dat mogen ze voor de wagen dus niet zomaar doen want dan botsen er mensen tegen je aan, gaat je wagen scharen e.d. of je moet altijd alleen rijden en niet op de openbare weg ;)

Veel plezier morgen!

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 18:29

VanHuisUit schreef:
Citaat:
maar er zijn er ook die stil gaan staan en kijken wat er nu eigenlijk zo eng is.

en dat mogen ze voor de wagen dus niet zomaar doen want dan botsen er mensen tegen je aan, gaat je wagen scharen e.d. of je moet altijd alleen rijden en niet op de openbare weg ;)

Veel plezier morgen!

Nee misschien niet, maar ik heb liever dat ze ergens om stoppen dan dat ze blind ervandoor gaan.
Een mix is het beste, bij angst even kijken maar wel blijven lopen, en dan rustig ervoorbij gaan.

Meestal is het zoeken van een pony precies naar je zin zoeken naar een speld in een hooiberg, maar ik heb wel goede hoop !
En best veel zin in morgen........maar als iemand een pony weet tussen de 135 en 148 die goed gereden is in enkelspan en te koop ?? laat het maar weten... ;)

kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 22:38

Marjo je een pb van mij