[AR] totaal nieuw

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

totaal nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 13:39

Hoi allemaal

Ineens dacht ik; dat is misschien wel ontzettend leuk, mennen!
Ik heb een vzp van 14 jaar. Zij heeft nog nooit voor de kar gestaan, zou ze het nog kunnen leren?
Waar moet je rekening mee houden en hoe en waarmee kun je het beste beginnen? Dit zou misschien ook wel heel erg leuk zijn voor haar eigenaresse, die niet durft te rijden (hoogtevrees in extreme vorm) maar wel heel erg dol op haar is!
Ik zou graag wat meer info willen, heeft iemand tips voor links voor beginners?

vanLotje

Re: totaal nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 13:40

kijk eens wat ze doet met lange lijnen? dus jij erachter lopend?
als ze zo 'stuurbaar" is zou je er iets aan kunnen hangen, autoband wordt vaak gebruikt...dan heb je in elk geval 'n idee wat ze ervan vindt :)

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 13:42

Haal er iemand bij die er verstand van heeft!
Die kan je helpen.
Het is nog prima aan te leren, maar doe het sub met iemand samen die er verstand van heeft! :D
Succes!

Hierboven @ Met autoband etc, is opzich neit verkeerd.
Maar dat moet je met het juiste tuig doen, en met iemand die er verstand heeft :j

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 13:44

ok, dat met die lange lijnen is misschien wel een goed startpunt ja. Gek he, ik ben nog helemaal nooit bezig geweest daarmee!

Waar haal ik in vredesnaam iemand vandaan die er verstand van heeft.... ik zit in de uithoek van de wereld in Goudswaard....

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 13:45

ja, absoluut met ervaren begeleiding! :j
Zelfs als je de lange lijnen probeert, altijd verstandig om bij nieuwe (en potentieel enge) dingen een extra mannetje erbij te hebben

*edit*
plaats een berichtje bij 'gezocht - diensten' hier op bokt?
:)

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 13:47

Er is overal wel iemand te vinden!
Mischien eens googelen in de buurt. (Mischien zijn er bokkers die je kunnen helpen?)
En anders zijn er wel langelijn cursussen ofzo.
Maar het kan echt gruwelijk fout gaan als je zelf dingen gaat proberen.
Ook door verkeerd tuig kan het paard last krijgen.
Ik zal wel eens zoeken voor je :j

Edit: MyGuy94 deze bokker woont ook in goudswaard, en ment.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 14:24

Ok, bedankt voor de tips! Ik heb eens even zitten kijken op marktplaats, maar die gewone kleine wagentjes zijn helemaal niet zo duur, ik dacht dat veeeeeeeeeeel meer zou zijn! Dat hoeft dus geen bezwaar te zijn.
Ik ga me er nu maar eens uitgebreid in verdiepen en eens kijken of ik iemand kan vinden die me zou willen helpen!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 14:35

Besef dat goedkoop bij mennen een linke duurkoop kan zijn: zowel voor jezelf, je paard als de omstanders. Goed tuig, goede wagen, goede begeleiding, voorbereiding zijn heel belangrijk. Dan kun je veilig mennen.
Voor jezelf moet je beseffen dat mennen echt een vak apart is en niet iets is wat je eventjes gaat doen. Net als met het rijden op een paard is het rijden (immers: je ging er toch ook niet direct opzitten en stappen, draven, galopperen?) achter een paard iets wat je moet leren. Voordat je met je eigen paard aan de slag gaat (die dus ook nog groen is) raad ik je aan menlessen te volgen en/of je koetsiersbewijs te halen. Ga eens kijken bij mensen die mennen, ze willen je allemaal graag helpen. Bekijk voordat je een wagen of tuig koopt eens wat er allemaal is, waar een goede wagen voor jou aan moet voldoen. Je zult niet de eerste zijn die met een te kleine, grote, verrotte of te zware wagen thuiskomt (is mijzelf ook al eens overkomen :o ).

Mennen is hartstikke leuk alleen zie het echt als een totaal andere discipline zowel voor jou dus als voor je paard.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 14:39

Zo zie ik het ook, en ik realiseer me zeker dat het iets is waar ik geen kaas van gegeten heb en waar ik als het ware echt vanaf 0 moet beginnen. Ik ben al de hele dag aan het speuren op internet, wat er allemaal te leren valt!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 14:45

Goed bezig hoor. Idd omdat je een leek in het gebied van mennen bent iemand die er echt verstand van heeft. Ook zou je ergens als je het echt leuk lijkt te vinden je koetsiersbewijs halen. Leer je optuigen, theorie over je paard, wagen en tuig.
Het karretje hoeft niet duur te zijn, maar kijk wel het liefst naar 1 met een rem goede wielen en geen verrot hout, want dat blijft nooit lang goed gaan. Een beetje degelijk karretje is wel fijn.

lange lijnen is een goed begin, als je zelf vaker longeert dan kun je ook gewoon eerst met dubbele longe proberen.
ook kun je vast bij jezelf bedenken: leert de pony makkelijk/braaf. Slaat die/bokt die, want dit is bij mennen altijd erg vervelend en vrij gevaarlijk en zelf zou ik er dan niet aan beginnen.

ik zag in je profiel dat je problemen hebt met je rug, probeer dan een stoel op je kar te hebben die wel geveerd is, scheeld een hoop rugpijn, die stoelen kun je ook nog los kopen geloof ik, dus dat zal niet direct een erg probleem zijn.
Probeer als je een tuig koopt wel een kwaliteit, want je wil natuurlijk geen ongelukken :)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 14:46

Ineens moest ik denken aan Stal de Ronde (Zwartewaal, vast bekend bij jullie). Daar geven ze ook menlessen. Ik heb gelijk even gemaild voor info.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 14:50

suikermeisje schreef:
Goed bezig hoor. Idd omdat je een leek in het gebied van mennen bent iemand die er echt verstand van heeft. Ook zou je ergens als je het echt leuk lijkt te vinden je koetsiersbewijs halen. Leer je optuigen, theorie over je paard, wagen en tuig.
Het karretje hoeft niet duur te zijn, maar kijk wel het liefst naar 1 met een rem goede wielen en geen verrot hout, want dat blijft nooit lang goed gaan. Een beetje degelijk karretje is wel fijn.

lange lijnen is een goed begin, als je zelf vaker longeert dan kun je ook gewoon eerst met dubbele longe proberen.
ook kun je vast bij jezelf bedenken: leert de pony makkelijk/braaf. Slaat die/bokt die, want dit is bij mennen altijd erg vervelend en vrij gevaarlijk en zelf zou ik er dan niet aan beginnen.

ik zag in je profiel dat je problemen hebt met je rug, probeer dan een stoel op je kar te hebben die wel geveerd is, scheeld een hoop rugpijn, die stoelen kun je ook nog los kopen geloof ik, dus dat zal niet direct een erg probleem zijn.
Probeer als je een tuig koopt wel een kwaliteit, want je wil natuurlijk geen ongelukken :)

Ja, als ik een karretje ga kopen wil ik wel een goede, want ik moet er niet aan denken dat zo'n ding instort als je bezig bent!
Ik longeer geregeld idd, Lucky is een pony die enorm makkelijk dingen aanleert, en ze slaat nooit. Ze is eigenlijk vrij makkelijk. Ze reageert ook heel goed op stemhulpen (lijkt me ook wel handig) Ik denk dat ze er best wel eens erg geschikt voor zou kunnen zijn...

Ja, mijn rug, idd, en dat is ook een beetje waar het me dus ook zo handig voor lijkt; stel dát ik ooit niet meer zou kunnen rijden, dan is dit echt iets om mee verder te kunnen! Ik let idd wel extra op de stoel als ik iets ga kopen, goede tip!

Tuig is belangrijk, dat realiseer ik me. En het is iets waar je heel lang plezier van wilt hebben, vind het wel charme hebben als je een echt mooi kwaliteitstuig koopt. Heb ik minder met het rijden maar met mennen vind ik dat wel anders.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 14:55

Ik heb een tuig van Ideal (combi web tech, volgens mij de goedkoopste), en het leer onder de borst enzo gaat scheuren, maar als je er altijd een onderlegger onderhebt gaat het al een stuk langer mee.
Ik heb er nu al zo'n 4 jaar plezier van :)

Het is fijn dat de pony zo braaf is en makkelijk dingen oppakt, dat helpt echt bij het aanleren. Mijn pony was ook zo vraaf en kon ik binnen een half jaar zelf mee rijden (alleen bij ons in de wei, zonder hulp etc) mijn moeder heeft mij geholpen met beleren.

sommige mensen willen zo goedkoop mogelijk klaar zijn, dat kan, maar er zitten gevaren aan, en weer extra kosten, of je moet het sneller vervangen.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 14:58

ja, misschien dat ik in het begin niet gelijk de allerduurste dingen ga kopen, tenslotte weet je niet hoe het gaat bevallen, maar je kunt natuurlijk wel opbouwen daarin. Maar het moet wel veilig zijn, dat vind ik wel heel erg belangrijk. En ja, dan kom je wel in een bepaalde prijsklasse uit natuurlijk.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 15:16

Je zou ook kunnen kijken of je eerst spullen van iemand anders mag gebruiken (bijvoorbeeld een goede kar). En als het tuig nog goed eruit ziet en nog helemaal heel is, kun je het denk ik weer redelijk goed verkopen!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 15:44

Ja dat is handig ja!

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 15:47

ik beleer tuigpaarden voor mij werk. we beginnen eerst altijd met longeren, kracht en conditie maar ook vooral super goed reageert op stem. natuurlijk ook een hoofdstel om en een schoftje met eventuele staart riem. als dit allemaal goed gaat, gaan wij nde grote bak mennen, aan de lange lijnen, we lopen er zelf achter. als dat helemaal voor mekaar is, dan voor de band zodat ze leert om wat te slepen en uiteindelijk voor de kar. voor dat je langs de weg gaat mischien eerst goed om het een zonder kar aan de lange lijnen te doen. weet niet in hoe verre je paardje verkeersmak is? zou zonde zijn als t mis ging. succes!!! :D

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 16:14

Cavalia schreef:
ik beleer tuigpaarden voor mij werk. we beginnen eerst altijd met longeren, kracht en conditie maar ook vooral super goed reageert op stem. natuurlijk ook een hoofdstel om en een schoftje met eventuele staart riem. als dit allemaal goed gaat, gaan wij nde grote bak mennen, aan de lange lijnen, we lopen er zelf achter. als dat helemaal voor mekaar is, dan voor de band zodat ze leert om wat te slepen en uiteindelijk voor de kar. voor dat je langs de weg gaat mischien eerst goed om het een zonder kar aan de lange lijnen te doen. weet niet in hoe verre je paardje verkeersmak is? zou zonde zijn als t mis ging. succes!!! :D

bedankt voor je bericht. Lucky is goed verkeersmak, ze ziet de hele dag niet anders dan grote landbouwvoertuigen langs de wei komen. Alleen als we op een dijkje lopen en zo'n apparaat komt met volle vaart langsdenderen op centimeters afstand vind ze dat eng, maar dat vind ík zelfs eng.....

Met wat voor lange lijnen doe je dat? Moet ik dan gewoon lange leidsels kopen of wat gebruik je in het begin? Longeren gaat al heel goed met haar.
Als je eenmaal begint met iets te slepen, hoe maak je dat vast? Gewoon al een aan tuig?

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 17:22

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 18:15

haha die kunnen het erg goed.ze mogen blij zijn dat hij niet echt ophol geslagen is whaaa wat een mafkezen en maar blijven proberen he
Cheetahfan schreef:
Even nog op mijn vorige reactie.
Dit zijn dus mensen die dachten dat ze het zelf wel konden :n
http://www.youtube.com/watch?v=dbKPnNLyDfA&feature=fvsr
Aan het eind loopt het dus echt uit de hand...

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 18:26

Cheetahfan schreef:
Even nog op mijn vorige reactie.
Dit zijn dus mensen die dachten dat ze het zelf wel konden :n
http://www.youtube.com/watch?v=dbKPnNLyDfA&feature=fvsr
Aan het eind loopt het dus echt uit de hand...

O MY GOD! Ik heb echt met afgrijzen zitten kijken naar dit schouwspel! Waar zijn deze in godsnaam mee bezig zeg, allemachtig...... hier begrijp ik totaal niets van!!!!!!!!!!
Nee, maak je geen zorgen, zo gaat dat bij mij niet gebeuren!

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 18:30

+:)+ Er zijn genoeg cursussen etc :j

MyGuy94 deze bokker woont ook in goudswaard, en ment.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 19:26

Cheetahfan schreef:
+:)+ Er zijn genoeg cursussen etc :j

MyGuy94 deze bokker woont ook in goudswaard, en ment.

Ja, heb ik inmiddels contact mee gehad, en ik mag een keer met haar mee! Maar helaas... ze kan me het niet gaan leren want ze gaat soort van emigreren |(

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 19:46

Jammer, maar je kan iig een keer mee :j
Veel succes verder! :j

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 23:36

Haha ff tussendoor.. dat beleren van dat filmpje is natuurlijk té triest voor woorden, maar dat diegene die erachter zit dan zo voorover van die rare wagen valt.. daar moet ik dan wel om lachen. }> }> .. Dan heb je toch geen hersenen..

TS Leuk dat je intresse is gewekt.. ga lekker rondkijken, mee rijden en misschien eens een lesje nemen.. Mischien is het koetsiersbewijs dan ook wel erg leuk voor je! Alvast heel veel menplezier toegewenst, want er zijn maar weinig mensen die er niet verslaafd aan raken! :o