[AR] Wie is er tegen een opzetteugel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Easy_Pelle

Wie is er tegen een opzetteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 20:24

Hallo bokkers,

Vinden jullie dat een opzetteugel slecht is?
Of is er helemaal niks mis mee?
Ik stel deze vraag omdat ik er mensen over heb horen praten dat het mishandeling is omdat het het paard hindert en hun krachten vermindert.
Het zou ook heel onatuurlijk zijn om het hoofd zo hoog te houden en het paard zou er zelfs medische klachten van kunnen krijgen.
Zelf zou ik geen opzetteugel gebruiken, van mij hoeft het hoofd niet perse hoog en als het waar is van die medische klachten zou ik het al helemaal niet doen.
Ik zou graag jullie mening hierover willen horen.

:wave:

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:35

ik vind het allemaal niks opzet teugels bijzet teugels etc.als je je paard en pony goed aan het lopen hebt en ze lekker ontspannen zijn lopen ze ook mooi met hun hoofd en dan hoeven ze niet in een gedwongen houding te lopen.ik ben er helemaal tegen vind het niks.

LoveLoes

Re: Wie is er tegen een opzetteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:40

Ik weet niet of het slecht is en blabbalbla.. maar ik vind het nergens voor nodig!

bobolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:42

een opzetteugel word ook meestal gebruikt in de tuigpaardensport om het hoofd in een houding te ´´dwingen´´
ik ben hier dus wel op tegen

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 22:53

Tja hier zijn al heel lang discussies over ook over de proppen in de oren. Meeste trainers trainen al jaren zo en de mensen die er problemen mee hebben zijn meestal de mensen die zelf niet met deze tak van sport bezig zijn. Voor mij hoeft het niet.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:36

Tsja.... zeer vriendelijke hulpteugels zijn het idd niet. Maargoed, alles wat wij 'hulpteugel' noemen is meer gebaseerd op dwang en een geforceerde houding, dan op 'hulp'...
Ik ben er zelf ook niet van, maar heb het wel vaak gezien op tuigpaardwedstrijden. En net als overal in het paardenwereldje, waren er daar ook tuigpaardrijders die zo'n teugel echt misbruiken en op een brute wijze gebruikten.

Heb ook deelnemers gezien die er welliswaar een opzetteugel aan hadden zitten, maar die dan heel losjes hing.

Ik weet niet zo goed wat ik er van moet denken.... bedoel als je kijkt naar bepaalde gangenpaarden wedstrijden en de manier van trainen, dan denk ik ook wel eens 'mijn god waar zijn we met z'n allen mee bezig' >;) :n
En dan bedoel ik bijv. de Tennessee Walking Horse e.d.

Iedere tak van de paardensport heeft zo zijn gruwelmethode's....

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:48

ik ben absoluut ANTI opzetteugel!!
reden? heel simpel; om te kunnen trekken heeft een paard kracht nodig, en die kracht haalt hij oa uit zijn rug, iedereen heeft al wel eens gezien dat een trekkend paard zelf zijn hoofd naar beneden brengt, en door zijn hoofd omhoog te dwingen , dwing je hem dus om zijn rug te forceren.
zag het laatst weer op het tuigpaardengala in chaam.....paarden staan opgesteld, en net voor vetrek spant de groom snel de opzetteugel vast,,,sommige paarden gingen er spontaan van omhoog!
nee, sry, die krengen zijn alles behalve vriendelijk voor het paard en ik vind het triest dat ze nog steeds toegestaan worden.
zelfs de eigenaren geven toe dat het pijnlijk en oncomfortabel is voor het paard, maar doen het omdat de jury het graag ziet.......BAH!
en zo heb ik ook een hekel aan de staartdragers en al helemaal aan mensen die GEMBER in het achterste van het paard stoppen om er zo voor te zorgen dat ie tijdens de wedstrijd zijn staart hoog houdt en voorwaarts gaat.(gember brandt als de hel!!)

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 13:07

denk dat het grootste gros hier weer niet weet hoe eem opzet teugel werkt. Een opzet teugel werkt pas alshij niet werkt. Als een paard erin gaat hangen werkt het aferechts en zal een rijder hier ook snel mee stoppen om het te gebruiken. Een stang en trens met kinketting in de dressuursport is dan wel paardvriendelijk?

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 18:43

denk dat het grootste gros hier weer niet weet hoe eem opzet teugel werkt.
"weer"? niet weet? --denk dat er hier genoeg menners zijn die het wel degelijk weten.

Een opzet teugel werkt pas alshij niet werkt.--
maw ; de opzetteugel stopt pas met zn werking wanneer het paard in een afschuwelijk ongemakkelijke en vaak ook pijnlijke houding loopt.

werkt het aferechts en zal een rijder hier ook snel mee stoppen om het te gebruiken.
weinig andere keuze, het paard wordt dan zo belemmerd dat ie alleen nog maar omhoog kan!

maar als jij zo goed weet hoe ie werkt en waarom ie gebruikt wordt en volgens jou'; werkt als ie niet werkt....dan mag je mij uitleggen waarom de groom als een bezetene van de kar afspringt zo gauw men stil moet staan om de opzetteugel los te maken, en dan kan je mij ook vertellen waarom de paarden omhoog komen en weg proberen te drukken op het moment dat de bijzetteugel vast gezet wordt. het paard komt dan zodanig in protest dat de groom weg moet springen!!

en zeg niet dat dit uitzonderingen zijn want dat is niet zo.

het gaat hier ook niet om een stang&trens combi met rijden, dat was de vraagstelling van TS niet.

Easy_Pelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 21:35

Dat meen je niet...
GEMBER tussen de billen?
Wat mensen wel niet kunnen bedenken. :(
Ik denk dat de meeste mensen niet weten dat ze hun paard pijn doen, dus gewoon onwetendheid.
Maar als mensen het weten en ze doen het toch vind ik het echt wreed.

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:40

Ik ben anti hulp teugel.
Een hulpteugel los het probleem niet op het verstopt het alleen :n

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 22:25

De paarden mogen nog blij zijn dat ze in Nederland wonen en aardig beschermd wonen. In Amerika gaat het er veel erger aan toe.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 22:48

Easy_Pelle schreef:
Dat meen je niet...
GEMBER tussen de billen?
Wat mensen wel niet kunnen bedenken. :(
Ik denk dat de meeste mensen niet weten dat ze hun paard pijn doen, dus gewoon onwetendheid.
Maar als mensen het weten en ze doen het toch vind ik het echt wreed.

dat meen ik heel serieus!!
heb het tot mij grote spijt met mijn eigen ogen zien gebeuren, heb vervolgens mijn navraag gedaan bij het secretariaat en kreeg te horen dat er nergens stond dat het niet mocht en dat het met regelmaat gedaan wordt op hoger niveau.
kon het echter niet laten om de betreffende persoon even mijn ongezouten mening te geven.(alsof hem dat iets intresseerde)

Chestnut89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 11:46

rachel_j schreef:
maar als jij zo goed weet hoe ie werkt en waarom ie gebruikt wordt en volgens jou'; werkt als ie niet werkt....dan mag je mij uitleggen waarom de groom als een bezetene van de kar afspringt zo gauw men stil moet staan om de opzetteugel los te maken, en dan kan je mij ook vertellen waarom de paarden omhoog komen en weg proberen te drukken op het moment dat de bijzetteugel vast gezet wordt. het paard komt dan zodanig in protest dat de groom weg moet springen!!

.

De groom zit bij de aangespannen sport helemaal niet op de wagen, maar komt lopend binnen. Zo gauw de rijder zich moet opstellen zal de groom pas in actie komen en dan bij het gebruik van een opzet deze in veel gevallen loshalen.

De groom neemt af en toe plaats tijdens de ereronde, maar dit is meer uitzondering dan regelmaat.

Er zijn echter ook heel veel rijders die de opzet gewoon laten zitten, omdat deze bij hen niet zo strak zit en alleen werkt in het geval van 'duiken'.

Gember is al sinds jaren niet meer toegestaan, inderdaad vanwege het dieren-on-welzijn.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 11:59

dan ben ik blij dat er ook menners zijn die de opzet niet zo belachelijk strak trekken, respect voor deze , al heb ik die dan helaas niet gezien.
wat de gember betrefd ; mijn ervaring is dat t nog steeds wordt gebruikt, denk dat het voor een jury ook erg moeilijk is om te beoordelen of er gember gebruikt is.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 08:51

Ik ben er een beetje heel erg fel op tegen, vind het zwaar onzin dat mensen die dingen gebruiken. Een paard/pony moet ook plezier hebben in hetgeen wat ie aanhet doen is...
Ik zou ze dan ook NOOIt gebruiken! :o

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 15:36

Ik was gister bij een hackneyshow waar ik verbaasd was enkele paarden zonder opzet te zien, aangezien dat dus vroeger standaard was.
Nu schijnt het te zijn dat de opzet binnen enkele jaren niet meer toegestaan is, en dat enkele rijders al aan het afbouwen zijn en dus zonder rijden.
Persoonlijk heb ik geen problemen met een correct gebruikte opzet (met extra bitje). In de draf en rensport is er zelfs een duidelijke reden dat het soms gebruikt wordt: Als de paarden moe worden, kunnen ze erop gaan hangen.
Bij de mini shows (singel/country pleasure) is het heel gebruikelijk en zelfs verplicht om met een side of overcheck te rijden (geen extra bitje, zit direct aan het bit vast) en hier heb ik ook bij correct gebruik geen moeite mee. Het moet echter niet zo zijn dat het hoofd door de check omhoog getrokken wordt, en er vervolgens weer een martingaal aan geknoopt wordt om het hoofd laag te houden.

Ik snap ook echt niet dat er mensen claimen compleet anti hulpteugel te zijn.
Met correct gebruik is er niks mis mee, het wordt anders als er misbruik gemaakt wordt

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:32

Het is toch ook zo in de nederlandse tuigpaardensport, dat men met minder hulpmiddelen, hogere punten krijgt?

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 12:38

Ik heb er helemaal niks op tegen, dat is ieder voorzich...
Ik heb het regelmatig ook gebruikt bij zowel de tuigers als Hackneys.
Maar bij goed gebruikt ben ik helemaal niet tegen hulpteugels.