[AR] Wanneer is paard/pony geschikt om voor de kar te lopen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zidore

Wanneer is paard/pony geschikt om voor de kar te lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 12:00

Ik kon hier geen topic over vinden en ik ben erg benieuwd wat jullie menners hier van vinden.

Wanneer is je paard/pony geschikt om voor de kar te lopen. Ik snap dat je dier aan de hulpen moet zijn etc. maar welk karakter is geschikt.

Ik hoef geen rassen te horen want dat weet ik wel (en het gaat juist om die karakter-eigenschappen) maar het gaat mij er om wanneer je wel of niet beslist of je paard/pony geschikt is.

Ik hoor het graag!

Anoniem

Re: Wanneer is paard/pony geschikt om voor de kar te lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 14:21

Goed willen stilstaan, voorwaarts, dapper
Geen rilbil maar ook geen dooie diender

Een heleboel paarden voldoen aan die beschrijving en soms worden ze in het werk ook anders. Ik denk dat je pas weet of je een menpaard hebt als ze daadwerkelijk voor de wagen lopen en er de lol van inzien.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 14:50

dankje, da's helder!

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:16

Naar mijn idee een paard dat rustig is maar toch fanatiek.
tenminste zo ken ik de paarden waar ik mee men.
En als je paard er lol inheeft is het volgens mij goed.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:58

Een paard wat steigert, bokt, bij het minste of geringste schrikt en onbestuurbaar wordt/aan de kletter gaat, niet wil stilstaan, bang is voor de zweep etc. etc. is totaal niet geschikt.
En natuurlijk kan er aan sommige dingen wel gewerkt worden; bij de één zal het wel lukken, bij de ander niet.

Een ideaal menpaard is imo een paard wat goed verkeersmak is en niet snel onder de indruk is, maar idd wel fanatiek en geen dooie diender. Ze mogen best af en toe eens ergens van schrikken, maar ze moeten niet van alles een drama maken en direct onbestuurbaar worden of aan de kletter gaan.
Verder heel belangrijk dat hij netjes blijft stilstaan als jij hem dat vraagt, en niet constant loopt te dribbelen omdat hij stilstaan 'zo vervelend' vind.

Dat vind ik persoonlijk het belangrijkste. Ik heb trouwens ook het liefst een erg werklustig paard, mag best af en toe wat fris en heet zijn, maar moet nog wel controleerbaar zijn en moet ook willen meewerken in 'moeilijke' situaties. En wat daarnaast ook héel erg belangrijk vind, is dat het betreffende paard echt plezier en lol in zijn werk heeft; als je hem er geen pret mee doet om hem in te spannen en als hij niet graag voor je wil werken dan is mijn plezier ook weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 17:23

Werkwillig noemen ze dat

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 17:51

Gewoon een werkwillig en braaf paard.

Of dat nu een wat heter of juist flegmatiker paard is hangt af van wat jou het best ligt.

Ik heb zelf altijd met een hele fijne flegmatike merrie gereden, pony is goud waard. Ben ZZ met haar geworden. Heb nu een wat hetere merrie, is even wennen, maar kan het er al beter mee vinden, die loopt nu M.

menwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 21:49

elk paard kan voor de wagen lopen als je het hem rustig leert niet gehaast en gun hem de tijd het ook te snappen wat er van hem verlangd word. Als je paard dat allemaal door heeft dan is het belangrijk om de manieren van je paard in de gaten te houden, vind hij het leuk als hij voor de wagen mag/ of komen juist dan de vervelende manieren van je paard boven. Door te varieeren kun je het voor je paard interresant houden.
Als wij zelf steeds hetzelfde moeten doen hebben wij er ook snel genoeg van. Je merk het snel genoeg of je paard geschikt is. belangrijkste is dat hij werkwillig en braaf is.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 09:45

dankjewel allemaal, eigenlijk heel logisch natuurlijk, maar wij twijfelden erover bij een paard hier op stal. Nu, we gaan het gewoon proberen. Hij is werkwillig, vind het leuk nieuwe dingen te leren. Het komt wel goed denken we zo!