[AR] Wat is DE menzweep ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Letsdunit

Wat is DE menzweep ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 21:54

Ik heb op het moment zo'n goedkope menzweep maar merk dat mijn handen lam worden van het gewicht en hij is veel te kort.
Ik wil dus op zoek naar een goede zweep en dan maar wat meer betalen.
Wat is jullie ervaring met zwepen ?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:12

goed in je handen houden in de winkel, meestal heb je fijne lichte zwepen alleen in een hogere prijsklasse, maar soms vind je ook wel eens een goedkope die niet zwaar is en fijn in de hand ligt...

ik heb nu een vrij lange, maar wel lekker licht en met een dun handvat, die vind ik zelf erg prettig.
zou even moeten zoeken wat voor merk het is, ik heb 'm een paar jaar geleden gekregen van m'n instructeur...

SuSEQ

Re: Wat is DE menzweep ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 23:18

Ik heb een glasvezel Fleck van 1,80m. Die heeft me 50 EUR gekost en ik heb absoluut geen last in mijn handen/armen door met zweep te rijden.

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 00:34

Daar had ik eerst ook last van. Toevallig keek ik bij de Welkoop en daar heb ik een lichte menzweep gekocht. Kostte 12,50 en ik krijg geen lamme arm meer. Dus als je een welkoop in de buurt hebt, zou je eventueel kunnen kijken.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 07:34

Fleck heeft idd heel mooie lichtgewicht zwepen, kost wel wat, maar dan heb je ook wat.
Op paard en koets hebben ze vaak heel mooie aanbiedingen, vorig jaar kocht ik er eentje voor vijftien euro !! een echte fleck !!
Even zoeken, maar ze zijn dan vaak mooi in de aanbieding *D

hafjelingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:20

Ik heb er ook een van Fleck, 2m lang geloof ik. Superzweep :D De eerste zweep die het nu al een jaar volhoud (ja, ik heb hem nog steeds niet gebroken :+ )

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:53

ik heb er ook van fleck. mooie zwepen.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:56

Ik heb ook een fleck, super fijn ding!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 18:20

wij hebben een dobbert ook super licht en zeer flexibel wel een zweep in de hogere prijsklasse zijn in verschillende lengtes te krijgen

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:39

Veel te kort is natuurlijk kwestie van lengte maar dat weet je zelf ook wel.
Lamme hand kan ook komen van hoe je hem vasthoudt. Ik balanceer hem eigenlijk altijd een beetje, dat wil zeggen dat ik meestal niet het handvat vastheb, maar een beetje naar voren, zodat hij lekker in je hand ligt. Eigenlijk balanceert hij dan zo'n beetje, waardoor je hem niet echt hoeft vast te houden, maar hij gewoon ergens in je hand ligt.

Let niet op hoe ik hier voor de rest kijk :+ was 1e keer deze pony voor de wagen, maar zoals je ziet hou ik de zweep dus niet bij het handvat vast.
Afbeelding

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:49

Ik heb er ook eentje van de welkoop, erg fijne lichte zweep en niet zo duur. een eentje van Jan Borneman, ook een hele lichte fijne zweep, kostte iets van 20 euro, dus ook niet zo duur! Vaak is het even een kwestie van wennen aan het gewicht. vroeger had ik er ook wel eens last van, maar tegenwoordig merk ik niet eens dat ik een zweep vast heb.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:22

Het is idd ook een kwestie van wennen aan het gewicht.
Blijf je last houden van het gewicht leg dan de zweep tijdens het rijden op je linker duim.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 12:58

Ik heb een Fleck (gekocht op P&K voor 25 euro) en een vriendin van me heeft laatst een premiere zweep gekocht, ook echt licht!

JJJose

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 17:28

Bij t peerdewinkeltje hadden ze laatst nieuwe, superlichte zwepen. Volgens mij ook van Fleck idd.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 19:23

VanHuisUit schreef:
Veel te kort is natuurlijk kwestie van lengte maar dat weet je zelf ook wel.
Lamme hand kan ook komen van hoe je hem vasthoudt. Ik balanceer hem eigenlijk altijd een beetje, dat wil zeggen dat ik meestal niet het handvat vastheb, maar een beetje naar voren, zodat hij lekker in je hand ligt. Eigenlijk balanceert hij dan zo'n beetje, waardoor je hem niet echt hoeft vast te houden, maar hij gewoon ergens in je hand ligt.

Let niet op hoe ik hier voor de rest kijk :+ was 1e keer deze pony voor de wagen, maar zoals je ziet hou ik de zweep dus niet bij het handvat vast.
Afbeelding

Volgens mij heb ik dezelfde zweep. Maar ik hou hem inderdaad ook zo vast (automatisch). Is het minder 'zwaar'. Ondanks dat het toch een lichte zweep is..

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:07

Ik houd mijn zweep juist liever vast op het uiteinde. Vooraan het handvat is inderdaad lichter, maar je kunt er imo minder hard mee uithalen. Voor ik hier versleten word voor dierenbeul: als je kort en snel moet corrigeren, dan kun je met de zweep op het uiteinde een grotere versnelling realiseren dan meer naar het midden toe.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 00:24

ik heb er een van ideal, en houd het niet bij het uiteinde vast, als je hem verder naar voren neemt is die meer in balans. Maar heb nu wel een super fijne zweep moet ik zeggen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:52

Ik zoek ook nog steeds de ideale menzweep.

Heb alles in een hand dus meot een dun handvat hebben en licht zijn, 145 a 150 cm met korte slag. Zoekt en gij zult vinden zegt men meestal maar ben nog aan het zoeken.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 21:30

Heb sinds gisteren een 2 meter Fleck en idd wat een verademing, heb hem meteen getest en ben er erg blij mee.