[AR] Wondje van de culeron

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Suzan_bobar

Wondje van de culeron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 19:15

Hoi,

Ik ben weer heel langzaam aan mijn pony aan het laten wennen aan het tuig. De rugriem is het grootste drama. Nu was hij vandaag heel relaxt met het omdoen van de culeron en heb ik hem gelongeert. Haal ik na die tijd de culeron los, heeft hij een klein wondje precies naast zijn staart.
De culeron is van leer (ideal tuig) en andere ponys hebben nergens last van. Mijn pony knijpt wel wat met de staart nog, is nog onwennig, maar dat daar wondjes door ontstaan?

Heeft iemand een idee om dit te voorkomen? Zijn er meer mensen die dit probleem tegen komen? Alle tips zijn welkom.
Laatst bijgewerkt door Suzan_bobar op 08-08-10 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

DeHP

Re: Wondje van de culeron

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 19:19

Talkpoeder onder de staartwortel en op het culeron smeren. Verder natuurlijk even goed nakijken of je culeron wel schoon en soepel is en of je lendenriem wel op de goede maat zit.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 19:21

Lendenriem en culeron heb ik nagekeken, die zijn schoon en zitten goed. Talkpoeder is wel een goeie tip, ga ik onthouden.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 19:22

Is je culeron nog wel helemaal goed als er rimpeltjes of scheurtjes in komen gaat dat al snel schuren omdat het best een gevoelig stukje is. Een bontje oid lijkt me erg lastig schoon houden om het culeron dus verder zou ik niet echt iets kunnen bedenken.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 19:25

Tuig is nog niet zo oud en culeron is helemaal heel :j
Bontje leek mij ook geen oplossing :n vandaar dit topic ;) ik zal toch niet de enige zijn die dit probleem heeft.
Het wondje zit ook niet onder de staartwortel, maar er net naast zeg maar.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 20:23

Ik heb het even met een pijl geprobeert aan te geven:

Afbeelding

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 20:46

Dat is de meest voorkomende plek waar een paard een wondje kan krijgen van het culeron. Het kan zijn dat ie net te klein of te groot is, met de maat kun je een beetje spelen door hem op het eerste, tweede of derde gaatje vast te maken. Het kan ook zijn dat alles gewoon iets verschoven is door het longeren. Doordat je dan meer lengtebuiging hebt in de rug kan alles een beetje scheef zakken. Gewoon een beetje spelen met de lengte van je lenderiem en de plek waar je het culeron vastmaakt wil nog wel eens helpen. Voor je het culerom omdoet flink wat talkpoeder strooien en naderhand een klein beetje vaseline op het wondje smeren en dan is het zo genezen.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 20:51

Dank je Mirjam, daar kan ik wat mee :j

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 21:08

graag gedaan.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:45

Onze tinker heeft hier ook last van gehad. Ik heb een bontje gekocht dat eigenlijk bedoeld is voor de neusriem van een hoofdstel oid. Dit heb ik in twee stukken geknipt en om elke culerongesp de helft gedaan. Bij hem hielp dat wel.
Edit: die bontjes kun je op lage temperatuur wassen; doe alleen voor het wassen het klitteband goed dicht, anders zetten zich daar troepjes in vast.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 09:23

Dat is inderdaad ook nog een goed idee ElsB. Ik zal eens kijken, heb nog wel een neusbont liggen.

Wil eerst eens kijken hoe het nu gaat met talkpoeder. Zal altijd makkelijker zijn dan bont ;)

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 20:11

Het is ook belangrijk om goed af te spuiten na het werk. Dat is een plekje waar ze snel zweten ( onder de culeron), restjes oud zweet kunnen schuurplekjes veroorzaken.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 23:05

Vandaag zag het er al stukken beter uit. Heb er zalf op gedaan. Talkpoeder had ik nog niet gehaald, doe ik van de eek ff. Het korstje is er wel afgegaan vandaag met longeren, maar de plek is niet erger geworden!

Goeie tip Willemieke. Zal ik ook aan denken!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:50

Suzan_bobar schreef:
Het korstje is er wel afgegaan vandaag met longeren, maar de plek is niet erger geworden!

Dat is niet altijd positief. Misschien duurde het longeren te kort en is alleen het korstje eraf gegaan. Wie weet werd het wondje wel erger als je een half uur langer had gelongeerd (of als je was gaan mennen).
De kans is groot dat als je zonder korstje weer gaat longeren, dat het wondje weer erger wordt.

Ik spreek momenteel uit ervaring, mijn pony heeft wondjes onder zijn oksels en naast zijn ogen. Ik was ook blij dat de korstjes alleen maar waren af gegaan en het wondje niet erger geworden was. Toen ik weer ging rijden (toen de korstjes nog niet terug waren) ging het helemaal open.
Let er dus goed op en verzorg het goed! Een paard kan niet zeggen dat het pijn doet, maar zal het longeren/mennen wel linken aan de pijn, en dan gaat hij met tegenzin voor je werken.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 18:54

Uiteraard houd ik het goed in de gaten. Hij heeft van de week wat minder gedaan en het wondje is bijna weg nu.