[AR] Drukplekken van de binnensingel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Drukplekken van de binnensingel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 23:11

Helaas is mijn paard nog al gevoelig voor singelplekken.
Bij mijn zadel heb ik een neopreensingel, Kiefer die zijn het zachtst.

Bij een tuig is de binnensingel altijd van leer en daar krijgt ze drukplekken van.
Zowel van het grove boerentuig op de foto, als van haar marathontuig waar zo'n gevoerde singel aan zit.
Het is niet de huid onder de singel die kapot gaat, maar huidplooien die tijdens het lopen tegen de singel aan stoten.

Wie heeft een oplossing?
Afbeelding

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 23:14

bontje om de singel doen is misschien een goede oplossing voor dit probleem

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 06:43

Ik heb van een oude neopreen singel (voor het zadel) de binnen singel verwijderd en dan de neoprene hoes om de singel van het tuig gedaan en dat werkt prima. Gemakkelijk schoon te houden en niet te dik.

bora

Re: Drukplekken van de binnensingel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 07:50

Je kunt bij de ruitersportzaak ook losse neopreen singelhoezen kopen. Heb je hetzelfde effect als wat janouk ook schrijft, alleen iets minder gepruts. Ik rij ook met zo'n hoes.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:36

ik gebruik er een echt schapenvacht bontje voor, en sindsdien heeft mijn paard er geen last meer van...

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:04

Ik heb dit probleem ook met mijn fjord: ontzettend gevoelige huid.

Sinds kort rijd ik met zo'n singelhoes van schapenvacht en sindsdien heeft ze geen irritaties van de singel meer en herstelt haar huid.
Maar... ik vind het zelf ontzettend tobben met die singelhoes: de gespen van de singel zitten nu net in die hoes (= tunnel) en daardoor krijg ik de riemen moeilijk vast. Ik sta iedere keer te foeteren bij het optuigen.
Heb nog een ander schapenbontje liggen ook: een kant vacht en de andere kant gewoon zwarte stof met elastiek dat je om de singel doet. Dat bontje is veel makkelijker met optuigen, maar dat verschuift regelmatig bij het rijden, waardoor dan soms toch weer de singel de pony raakt en de huidirritaties weer optreden.

Kortom: ik vind het tobben met die bontjes!

Ik heb volgende week een afspraak met een tuigenmaker om te bekijken of we dit niet op een andere manier kunnen oplossen.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:03

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:19

Zo, zo'n bontje is mooi. Waar koop je dat?

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:25

Divine schreef:
@MarjaR: je hebt gewoon het verkeerde bontje :D

Als je zoeen hebt, schuift het niet onder de singel vandaan, én je kan gewoon de singelstoten netjes wegsteken en daarna het bontje dichtvouwen (het lijkt op maandverband-met-vleugels _O- ). Simpeler kan niet, en het werkt perfect:

En die uiteinden schuiven niet weg?
Want ik zie op de foto's precies de singel die ik volgens mij ook heb (Zilco Classic) en mijn pony loopt zich dus open op die vierkante passantjes. En die steken op de foto nog uit de 'tunnel' als het bontje is dichtgevouwen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 18:51

ik heb een gewone singelhoes van schapenbont, en aan beide kant heb ik in een V-vorm een stuk eruit geknipt waardoor ik bij de gespen kan, maar het bont er wel overheen valt, werkt prima en schuift niet!

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 19:01

@MarjaR:
Ik heb een leren tuig, geen Zilco met harde passantjes. Het bontje gebruik ik alleen in de marathon, hij krijgt alleen kleine schuurplekjes als er water/zand tussen de huid en de singel komen. De uiteinden schuiven absoluut niet, daarvoor zijn ze te kort en te "stug". Door de schapenvacht op de stof is het een stevig geheel dat niet gaat vouwen of schuiven.
Ik weet dat ze er in verschillende lengtes zijn, wellicht dat bij een iets langere de passanten net onder de flapjes vallen.

Deze komt bij een plaatselijke ruitersportzaak vandaan, weet zo niet hoe lang ie is.
Bij www.superhorse.nl staan ze op de site (webshop, rijden&training, zadels&toebehoren, singels&singelhoezen), die kunnen ook meerdere lengtes leveren. Die zijn van Mattes. Een ruitersportzaak kan em ook wel voor je bestellen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:20

Inderdaad, een Mattes hoes lijkt me hier ook ideaal. Bovendien kan je de kleur kiezen (leuk bij je tuig).
Als je vragen hebt roep je maar.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 18:40

Ik ga zo'n Mattes hoes bestellen en zal laten weten hoe die bevalt.

Die heb ik hier in de buurt nog niet gezien, bedankt alvast voor de informatie.

menwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:23

ik zou inderdaad een bontje gaan gebruiken onze pony had daar ook last van en dan de singel niet te strak aantrekken los vast is ook vast.
Onze pony had er met bontje en de singel losjes vast nergens meer last van.

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:18

Een bontje denk ik ;)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 00:41

ik deed ook altijd een bontje en altijd alsnog wondjes
nu heb ik een singel van finntack (past aan Ideal tuig maat shet) en nu heeft ze nergens meer last van, zonder bontje :)