[AR] Passend bit voor jonge pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WikiMien

Passend bit voor jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 15:58

Wat is nu eigelijk een passend bitje om mee te beginnen mennen.
Ik heb het dan over een jond mini-paardje (3 jaar) dat pas beleerd is voor de sulky.

Eerst ben ik begonnen met een enkelgebroken trensje, daarna overgegaan (op aanraden van lesgever)
op een Liverpool. Ik heb alleen de indruk dat ze op de liverpool heel gevoelig reageert...

Nu is mijn vraag, wat eigelijk het beste bitje is om mee te beginnen?
Een trensje of toch eerder naar een stang gaan?

Bedankt :)

TLNLSDB

Re: Passend bit voor jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 15:59

als ie goed reageerde op een enkelgebroken waarom niet daarmee doorgaan?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 16:00

Dat vraag ik me ook af Tesz. Waarom raadde je instructeur dit aan?

Ik zou gewoon nog op enkel gebroken houden :j of ongebroken trensje.

WikiMien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 16:01

Bit zou niet stil genoeg liggen in de mond, is mij gezegd.
Zelf heb ik geen idee, want ik vond idd dat ze op het trensje beter reageerde dan op
de LP

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 16:03

als hij niet stil genoeg lag was ie dan niet te groot?
ik zou het er echt op houden hoor.. de lp is wel strenger...

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 16:04

Wat voor neusriem heb je? :)
daar kan je het ook mee oplosen. Zeker als het een jong dier is, zou ik niet meteen een scherp bit inhangen.

WikiMien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 16:05

Bij de LP zitten we op een 9.5 nu.
Trensje was een maatje groter, klopt.

En kan ik best een enkelgebroken, dubbelgebroken of ongebroken nemen?
Wat werkt het zachtste in van de drie?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 16:06

LP valt zowiezo altijd een maat kleiner.

Je moet naar je pony kijken. Je zegt dat ze op enkel gebroken goed loopt, dan zou ik het daar bij laten.
En ieder bit is zacht, maar word scherp gemaakt door de hand van de ruiter.

WikiMien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 16:08

EngeltjeS schreef:

Klopt, maar als beginnend menner vraag je soms nog ietsje teveel, waardoor het met een zachter bitje
toch minder effect heeft op het paard he?

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 16:08

teminste..je kan hem zo streng maken als je zelf wilt maar De B-stang heeft een minder scherpe inwerking dan een Liverpool stang en wordt vaak gebruikt tijdens het beleren en/of bij paarden met een gevoelige mond of bij landaanspanningen De B-stang heeft 2 sleutelgaten die door hun ronde vorm een wat mildere inwerking hebben Ik ben best wel benieuwd wat voor Liverpool je hebt, met kartels of zonder kartels eenlicht gebogen of juist recht, of met een tongboog??

WikiMien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 16:09

Hier een foto hoe ik de laatste keer gemend heb met de LP

Leidsels zitten door het bovenste 'gleufje', dus net onder de ringen.
Afbeelding

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 16:10

WikiMien schreef:
EngeltjeS schreef:

Klopt, maar als beginnend menner vraag je soms nog ietsje teveel, waardoor het met een zachter bitje
toch minder effect heeft op het paard he?

Dan zou ik ongebroken doen :)

Geen speling van scharnieren ofzo. Gewoon een simpel bitje.
Mij is verteld: als je rechts vraagt, gaat links van de lagen af. Waar andere bitjes niet hebben (enkel gebroken doet dat niet, dubbel ook niet.)

Woooow wat een groot bit, voor zo'n kleine pony.

WikiMien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 16:12

En met een ongebroken trensje zit je wel nog 'veilig' genoeg als je de baan op gaat?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 16:13

Je bedoelt qua inwerking?
Ja wel hoor, maar pin me er niet op vast. Ik ken je pony niet, en ik ken ook paarden die door ieder bit heen rennen. (heb het ook mogen ervaren :\ )

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 16:17

Ik zou persoonlijk voor de liverpool gaan, of in iedergeval een stangbit met ongebroken mondstuk.

Géen enkelgebroken trensje (eigenlijk ook geen dubbelgebroken), dat prikt nl. heel erg in het gehemelte en is absoluut zelfs minder vriendelijk dan de liverpool.

Kun je 'heftig reageren op de liverpool' wat beter definieeren? en wat voor liverpool heb je? Vaste/losse scharen, tongboog/tongvrijheid/recht mondstuk, dik/dun mondstuk, geribbelde kant naar voren of achteren?
En waar heb je je leidsels zitten?

In principe zijn er veel menners die juist voor de liverpool kiezen, vanwege de vele verstelmogeijkheden. Een liverpool hoeft helemaal niet 'scherper' in te werken; hier op AR was laatst ook al een topic waarin iemand met een enkelgebroken trensje reed en de pony de wagen gewoon op het bit trok, en het bit door z'n hele mond gejast kreeg.
Gooi er dan een liverpool in; dan kan je veel preciezer en subtieler werken, en in bovengenoemd geval is dat juist mínder scherp. Bit is nog altijd zo scherp als de hand v/d menner.

Verschil tussen trensje en stang is voornamelijk de hefboomwerking, en dus de plaatsen waar de 'druk' inwerkt op het paardenhoofd. De 'scherpte', inwerking en hefboomwerking van de liverpool kan je heel makkelijk verstellen naar gelang de situatie of de pony.

Edit: ik zie nu de foto; als ze er echt 'heftig' op reageerd, zou ik de leidsels óm de bril vergespen, niet ín de bril maar nog wel om de hefboom heen:
Afbeelding
manier van nr. 2 zou ik eens proberen dan.

WikiMien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 16:17

Ik vind het moeilijk...
Ik ken mijn paardje zelf ook nog niet goed op dat vlak, omdat we pas begonnen zijn...
Merk alleen dat ze op de LP heel erg gevoelig loopt, en eerlijk gezegd voel ik me er zelf ook niet goed bij.
Maar ik wel houvast hebben als ik buiten ga mennen en ze zou van iets schrikken.

En elk bit uitproberen kost geld, véél geld, dus da's ook de oplossing niet :)

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 16:18

ik heb dit ff voor je opgezocht..kan je even op je gemak kijken welke het beste bij joun pony past ik kan tips geven maar ikweet niet hoe je pony reageerd dus vandaag moeilijk te zeggen.. http://www.horseparadise.be/bitten.htm

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 16:19

Engeltjes; ik weet niet of jij bekend bent met de werking van de liverpool of andere menbitten? De scharen zijn inderdaad misschien wel ietsje lang voor deze pony, maar dat 'wooooow wat een groot bit voor zo'n kleine pony' vind ik eerlijk gezegd nog wel meevallen....

Bovendien heb je met een liverpool vaak toch wel net iets meer te vertellen in sommige situaties, als met een trensje.....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 16:21

Tesz_2208 schreef:
ik heb dit ff voor je opgezocht..kan je even op je gemak kijken welke het beste bij joun pony past ik kan tips geven maar ikweet niet hoe je pony reageerd dus vandaag moeilijk te zeggen.. http://www.horseparadise.be/bitten.htm

Bovenstaande site noemt eigenlijk alleen bitten die vaak voor het rijden ohz. gebruikt worden, maar rept met geen woord over de diverse menbitten.

TS: aangezien je de onderste sleuf van je liverpool toch haast niet zal gebruiken, kan je die er net zo goed afslijpen. Dan zijn de scharen ook wat minder lang.
Maar ben toch wel erg benieuwd hoe het mondstuk van je liverpool er uit ziet, hoe je het bit gebruikt, en hoe je pony daar nou precies 'heftig' op reageert....

WikiMien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 16:23

LP die ik nu heb liggen, is een rechte...
Wat ik wel moet zeggen is, de kinketting die bij het bit zat was duidelijk te groot/ te zwaar.
Die keer hebben we er wel gewoon mee verder gemend, omdat ik thuis geen andere had liggen.
Misschien dat dit ook een verschil geeft?

Ik kan de leidsels idd eens op die manier aanbrengen...
Wat ik thuis ook nog heb liggen is bitbandage, om het bitje zachter te maken. Is dat ook een optie?¨

*Heftig reageren: Wel, als ik ietsje teveel vraag bij het halthouden, schiet ze gelijk in paniek. Ik vind dat ze gewoon niet soepel loopt, heel erg zenuwachtig en drammerig..
Laatst bijgewerkt door WikiMien op 01-08-10 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 16:24

Nou, wat ik op de foto kan zien, is dat het inderdaad groot oogt, en ook de trensdikte lijkt mij best enorm voor een klein mondje.

Wat Joycie zegt, kan ik me goed in vinden :j

*en ik heb enkel gement met paarden die het al jaren doen :) *

WikiMien schreef:
Wat ik wel moet zeggen is, de kinketting die bij het bit zat was duidelijk te groot/ te zwaar.
Die keer hebben we er wel gewoon mee verder gemend, omdat ik thuis geen andere had liggen.

Wat ik thuis ook nog heb liggen is bitbandage, om het bitje zachter te maken. Is dat ook een optie?

Maakt het wel voller in de mond he.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 01-08-10 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd die direct na elkaar geplaatst zijn.

WikiMien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 16:26

EngeltjeS schreef:
WikiMien schreef:

Wat ik thuis ook nog heb liggen is bitbandage, om het bitje zachter te maken. Is dat ook een optie?

Maakt het wel voller in de mond he.

Klopt, maar is het niet zo dat een dikker bitje minder scherp inwerkt?
In de winkel raadden ze het me aan, vandaar dat ik het meenam.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 16:29

Het probleem bij mini-paardjes en shetten (maar ook wel eens grotere pony's met een smal/klein bekkie hoor) is vaak dat men nog steeds denkt; 'hoe dikker het bit hoe vriendelijker'. Dat is echt je reinste onzin; jou pony heeft een vrij smal en klein mondje volgens mij. En helaas, zijn de meeste standaard liverpools (van bijv. Harry's Horse) wel in kleine maten verkrijgbaar, maar dan is de dikte van het mondstuk eigenlijk nog steeds wel redelijk dik. Gooi je er dan óok nog eens een bitbandage om (beter kan je een zeempje gebruiken, igg geen latex want dat schuurt e.d.) dan wordt het mondstuk alleen nog maar dikker en kan je pony z'n mond haast niet meer open krijgen.

Die kinketting zat ik al naar te kijken op de foto, maar kon het niet duidelijk genoeg zien. Ik heb in het verleden via internet een HH liverpool maat 10,5 cm. en 11,5 cm. gekocht, daar zaten kinkettingen bij met gígantische schakels. Natuurlijk maakt dat uit voor de inwerking, helemaal met zo'n klein hoofdje en mondje.

Beste kun je een kinketting hebben met hele fijne, kleine schakels, liefst ook nog een 'dubbele'.
Afbeelding

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 16:32

WikiMien schreef:
Klopt, maar is het niet zo dat een dikker bitje minder scherp inwerkt?
In de winkel raadden ze het me aan, vandaar dat ik het meenam.

Kan je nagaan; ik typte mijn vorige berichtje nog voordat jij bovenstaand had getypt.
Nee echt dat is gróte lariekoek! Vóoral bij die kleintjes; kan je zelf ook wel nagaan als je logisch nadenkt; als jij je pony's mond zó volstopt met een dik mondstuk dat het tegen het gehemelte gaat zitten en je pony z'n mond nauwelijks nog dicht kan krijgen, ben je echt niet vriendelijker bezig, in tegendeel!

Voor mijn shetmerrie heb ik nu een liverpool met erg dun mondstuk en pompwerking, met heel iets tongboog. Werkt súper, loopt ze veel beter op dan zo'n liverpool met erg dik mondstuk. Dun mondstuk is écht niet scherper hoor.....

WikiMien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 16:41

Dus Joyciej, jij zou gewoon verder mennen met de LP, maar dan de leidsels versteken?
Misschien dat ik er heb overgelezen, maar ben je niet voor een ongebroken trensje?