[AR] Sulky voor grote pony?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cherish

Sulky voor grote pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 18:44

Hallo,

Ik heb zojuist mijn zware recreatiewagen verkocht omdat ik deze niet echt geschikt vond voor ons.
Ik hoor om mij heen zoveel verhalen over omslaande wagens en ongelukken met wagens dat ik geen zin meer had in het mennen.

Nu gaat het toch wel weer een beetje knagen en zit ik te kijken naar iets simpel.
Nu dacht ik aan een sulky dat lijkt mijzelf wat fijner en veiliger.
Gewoon om af en toe eens een leuk ritje te maken.
Deze zie ik veel te koop staan voor de shetjes en minder voor de grotere.

Is een sulky geschikt voor een grote pony? (kruising fjord)

Ik hoor het graag!

Groetjes Cherish

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 21:09

Ik bedoel niet echt een sulky maar een tweewieler, zoals onderstaande foto.

Afbeelding

trustHim

Re: Sulky voor grote pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:20

ik heb zelf een pony van 1.46 voor een omgebouwde sulky lopen. is een bankje opgebouwd en een soort voetensteun. voldoet voor mij prima

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:26

Hoe groot is je paardje precies?

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 21:32

ongeveer 1,45 cm, ze staat in mijn profiel

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 10:47

niemand verder ervaring met een grote pony voor een sulky/tweewieler?

arijanne123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 10:50

Mijn dochter heeft een haflinger van ongeveer 152 en rijd ook met zon 2 wieler als op de foto.Rijd heel goed,we wonen op een eiland en dat daar is haast geen recht stuk weg te vinden.Ze rijd en komt overal.

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 11:13

bedankt voor de reactie, leuk om te horen!

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 11:42

wegesn reviladatie heb ik mijn epony voor een sulky staan. dit omdat het lichter is dan mijn 4 wielige. Gaat prima geen probleem hoor. dus ga ervoor . alleen geen scherpe bochten maken.

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 21:57

bedankt voor de reactie. Ik ga er ook eentje aanschaffen! het liefst die van de foto hierboven.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 01:14

Ik ben de desbetreffende dochter van arijanne, en ik heb deze tweewieler, de sylky courbette:
Afbeelding

Deze vond ik er wat steviger uit zien als degene die jij een foto van hebt gepost.
Hij is iets duurder, maar wel degelijk. Ik ben er erg tevreden mee

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 01:25

jawel, ik heb een tweewieler, met een haf van 1.50 ervoor. Ik heb net 1x met een vierwieler gereden, maar kijk op de site van mijn onderschrift, voor verdere foto's en info, bij Nieuws staat zat! ;)

9jinte9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 02:09

Hoi TS.
Ik denk dat het heel erg verstandig is om de voor en nadelen tegen elkaar op te schrijven. En dan bedoel ik die van een tweewieler ten opzichte van een lichte vierwieler. Waarom begin ik over een vierwieler? Omdat ik uit eigen ervaring heb gemerkt dat een tweewieler ook niet heilig is en je daarmee ook wel degelijk over de kop kunt gaan.

Ik weet niet wat voor zwaardere vierwielige wagen je hebt gehad. Maar degene die ik ken verschillen toch wel met de wat modernere marathon wagens. Vaak hebben die wat zwaardere wagens kleinere dikkere wielen, liggen de wielen wat dichter bij elkaar en is de wagen vaak hoger.

De modernere marathon wagens zijn licht, hebben stevige wielen met die wat wijder uit elkaar liggen. De wagens zijn lager en je zit als bestuurder meer wat "tussen" de voorste wielen i.p.v. echt ver boven deze wielen. hierdoor hebben ze een goede wegligging. Ze zijn wel iets duurder maar als je voor een degelijke goede sulky gaat zoals op de foto van Wereld, kom je al aardig in de buurt van de aanschaffing van een leuke tweedehands modernere marathon wagen.

Zelf heb ik met beide gereden en had ik voor mijn A welshje een degelijke stevige twee wieler gekocht bij een wagenmaker. Een als op de foto van wereld. Op zich was ik hier heel erg tevereden over maar zo'n tweewieler zit niet zo prettig als een vierwieler. In draf en galop wiebel je toch wel erg heen en weer en sla je een beetje met je rug tegen de achterzitting. Dit komt omdat de tweewieler de bewegingen van het paard meer volgt. Een voordeel van de tweewieler vond ik dat ik mijzelf erg goed kon redden. Hij was ligt en wendbaar en nam weinig ruimte in.

Dan een "modernere" marathon wagen. Deze zitten stevig en veilig voor de bestuurder door de "stoel" op de bok. Hierdoor blijf je goed zitten en sla je niet tegen de achterkant van de zitting aan. de meeste stoelen zijn ook nog geveert. Het fijne is dat je meerdere mensen mee kunt nemen en je je vaak beter kunt redden in de natuur (off road ;) ). Bij een twee wieler stuiter je soms namelijk in de berm of in het bos heel erg op en neer. Nadeel van een vierwieler is dat deze weer meer ruimte inneemt en je jezelf wat minder goed kunt redden.

Als ik het opnieuw zou doen kocht ik ondanks de grote tevredenheid over mijn tweewieler toch een lichtere marathonwagen. Ze liggen wat steviger/stabieler op de weg en je neemt makkelijker iemand mee. Uiteindelijk voel ik mij veiliger op een moderne vierwieler. Overigens op die zwaardere vierwielers voel ik mij helemaal niet veilig. Als ik tussen die en een tweewieler moet kiezen dan ga ik toch weer voor de tweewieler.

Als laatste nog een tip. Mocht je besluiten een tweewieler te kopen. Koop dan echt een degelijke en niet een wat goedkopere uit China. Die zijn namelijk helemaal niet stevig en zo kapot. En dan word het een gevalletje, goedkoop is duurkoop!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 09:59

Ik heb ook de sulky die je op de foto laat zien. Er staat een haf van 1.50 voor, past prima. Een grotere pony zou ik niet doen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:15

nou ben het hier niet helemaal mee eens,mits je een sulky goed afsteld en in goede balans hebt lopen merk je er niks van als je er op zit het slaat dan absoluut niet in je rug ook niet in draf en galop.is deze niet goed afgesteld dan heb je dit probleem wel,een sulky is veioliger als je een pony beleerd omdat deze niet kan scharen,maar als je een hebt die veel stijgerd is een 4 wieler weer beter.ik zou gewoon zelf kijken wat je liever hebt en wat jou fijner lijkt denk dat het gewoon persoonlijk is wat fijner en beter is want wij hadden ze alle 2.succes en hoop dat je veel plezier gaat hebben met je paard
9jinte9 schreef:
Hoi TS.
Ik denk dat het heel erg verstandig is om de voor en nadelen tegen elkaar op te schrijven. En dan bedoel ik die van een tweewieler ten opzichte van een lichte vierwieler. Waarom begin ik over een vierwieler? Omdat ik uit eigen ervaring heb gemerkt dat een tweewieler ook niet heilig is en je daarmee ook wel degelijk over de kop kunt gaan.

Ik weet niet wat voor zwaardere vierwielige wagen je hebt gehad. Maar degene die ik ken verschillen toch wel met de wat modernere marathon wagens. Vaak hebben die wat zwaardere wagens kleinere dikkere wielen, liggen de wielen wat dichter bij elkaar en is de wagen vaak hoger.

De modernere marathon wagens zijn licht, hebben stevige wielen met die wat wijder uit elkaar liggen. De wagens zijn lager en je zit als bestuurder meer wat "tussen" de voorste wielen i.p.v. echt ver boven deze wielen. hierdoor hebben ze een goede wegligging. Ze zijn wel iets duurder maar als je voor een degelijke goede sulky gaat zoals op de foto van Wereld, kom je al aardig in de buurt van de aanschaffing van een leuke tweedehands modernere marathon wagen.

Zelf heb ik met beide gereden en had ik voor mijn A welshje een degelijke stevige twee wieler gekocht bij een wagenmaker. Een als op de foto van wereld. Op zich was ik hier heel erg tevereden over maar zo'n tweewieler zit niet zo prettig als een vierwieler. In draf en galop wiebel je toch wel erg heen en weer en sla je een beetje met je rug tegen de achterzitting. Dit komt omdat de tweewieler de bewegingen van het paard meer volgt. Een voordeel van de tweewieler vond ik dat ik mijzelf erg goed kon redden. Hij was ligt en wendbaar en nam weinig ruimte in.

Dan een "modernere" marathon wagen. Deze zitten stevig en veilig voor de bestuurder door de "stoel" op de bok. Hierdoor blijf je goed zitten en sla je niet tegen de achterkant van de zitting aan. de meeste stoelen zijn ook nog geveert. Het fijne is dat je meerdere mensen mee kunt nemen en je je vaak beter kunt redden in de natuur (off road ;) ). Bij een twee wieler stuiter je soms namelijk in de berm of in het bos heel erg op en neer. Nadeel van een vierwieler is dat deze weer meer ruimte inneemt en je jezelf wat minder goed kunt redden.

Als ik het opnieuw zou doen kocht ik ondanks de grote tevredenheid over mijn tweewieler toch een lichtere marathonwagen. Ze liggen wat steviger/stabieler op de weg en je neemt makkelijker iemand mee. Uiteindelijk voel ik mij veiliger op een moderne vierwieler. Overigens op die zwaardere vierwielers voel ik mij helemaal niet veilig. Als ik tussen die en een tweewieler moet kiezen dan ga ik toch weer voor de tweewieler.

Als laatste nog een tip. Mocht je besluiten een tweewieler te kopen. Koop dan echt een degelijke en niet een wat goedkopere uit China. Die zijn namelijk helemaal niet stevig en zo kapot. En dan word het een gevalletje, goedkoop is duurkoop!

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 18:48

Bedankt voor de reacties. Ik had een steviger recreatiewagen met autobanden.
Ik vond deze ook iets te lomp eigenlijk voor mijn paard. Aangezien ik mennen leuk vind voor erbij wil ik niet voor een moderne marathonwagen gaan. Mij lijkt het persoonlijk heel fijn ook een klein karretje te hebben.

Dus ik snap je punt, maar ik wil gewoon liever niet een 4wieler.

Ik verwacht er dan ook niet heel veel van, maar ik ben snel tevreden.

Tuurlijk vaak hoe duurder hoe beter maar het ligt er ook aan hoe snel je zelf tevreden bent.