[AR] Passen tuig en wagen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Charr_x

Passen tuig en wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 15:46

Hoi hoi!

Geen idee hoe ik de titel moest formuleren, maar het komt er op neer dat ik graag jullie kritisch oog naar mijn aanspanning wil laten kijken. Ik weet natuurlijk dat niet alles te zien is van een scherm, maar het zijn vooral de dingen die wel zichtbaar zijn waar ik wil dat door nog iemand naar gekeken wordt (na mijn eigen mening en die van mijn vader).

- hoogte van de lamoen
- borsttuig
- broek

Andere op- of aanmerkingen mogen uiteraard ook!

Afbeelding

Afbeelding

ps: VHU, ben heel blij met het wagentje! ;)

Pluttersput

Re: Passen tuig en wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:50

Hoe het borsttuigje zit, dat ziet er op zich heel goed uit, maar vaak tijdens het trekken zie je dat pas.
Ik heb het idee dat de scharen van je bit scheef staan? Of lijkt dat op de foto maar zo?
Je sulky lijkt me wat naar voren te neigen, maar dat kan je denk ik het beste zelf ervaren. Als hij in evenwicht is, is het goed, hij mag eigenlijk niet teveel op de lichtogen leunen.

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 15:54

Pluttersput schreef:
Hoe het borsttuigje zit, dat ziet er op zich heel goed uit, maar vaak tijdens het trekken zie je dat pas.
Ik heb het idee dat de scharen van je bit scheef staan? Of lijkt dat op de foto maar zo?
Je sulky lijkt me wat naar voren te neigen, maar dat kan je denk ik het beste zelf ervaren. Als hij in evenwicht is, is het goed, hij mag eigenlijk niet teveel op de lichtogen leunen.

Mmm, dat van die scharen lijkt denk ik door de foto zo. Ziet er inderdaad wat vreemd uit.
Ik heb hem al wat versteld omdat hij hiervoor meer naar voren leek te neigen en inderdaad in de lichtogen steunde, maar ik geloof dat hij nu helemaal recht is (maar niet achterover). Ik zal morgen nog eens goed opletten hoe het voelt.
Dankje voor je reactie.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:18

Scharen steken naar voren, en volgens mij omdat de kinketting los zit?

Pony vind ik wel erg lang in de strengen staan; die zou een stuk korter mogen staan. Probleem; dan is 't lamoen te lang. Oplossing; lamoen inkorten :)
Lijkt ook alsof je de strengen hebt verlengd? Zie halverwege de strengen ook een stukje losbungelen?

Broek en borstje vind ik wel goed zitten eigenlijk :)

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 16:24

JoyCiej007 schreef:
Scharen steken naar voren, en volgens mij omdat de kinketting los zit?

Pony vind ik wel erg lang in de strengen staan; die zou een stuk korter mogen staan. Probleem; dan is 't lamoen te lang. Oplossing; lamoen inkorten :)
Lijkt ook alsof je de strengen hebt verlengd? Zie halverwege de strengen ook een stukje losbungelen?

Broek en borstje vind ik wel goed zitten eigenlijk :)

Kinketting zit niet los hoor, is gewoon wat lang.
Hij zit ook niet heel strak, daarom dat de scharen naar voren steken denk ik, maar ik rij hem voorlopig op de bril.

Ja, ik vind ook dat hij wat ver van de kar staat, wat zijn daar de nadelen van?

De stengen moesten juist korter en ik heb op die plaats gaatjes bij gemaakt ipv op de plek waar ze aan de borst zijn vastgemaakt.
Moet alleen nog de lange stukken even vast maken met een elastiekje.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:32

Ik denk dat je strengen nog korter moeten. Zo kort dat ze niet in een boogje hangen als je stil staat zoals op de foto's.

Ik ben zelf eens achterover geklapt met zo'n zelfde wagentje omdat mijn strengen wat te lang waren en het lamoen daardoor uit de lichtogen kon schieten.

Als je strengen netjes recht zijn (zonder meteen op spanning te staan) als het lamoen goed in de lichtogen hangt bij een stilstaand wagentje, dan kan dat niet gebeuren.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:38

Strengen kunnen idd nog korter, verder zou ik een nieuwe foto maken die echt van de zijkant is. Dan is ook goed de hoogte van de broek ed te zien ;)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:38

Strengen korter

Bit: in ieder geval een stuk van de kinketting afhalen. Ik zou de onderste sleuf er ook afslijpen. Bit lijkt ook wat te breed. Ik ben er sowieso geen voorstander van om een liverpool in de bril te rijden. Heeft nauwelijks werking. Beter is op de bovenste sleuf of een bokkebit in de onderste ring.

Broekriem heeft geen effect. Als je remt, remt hij niet op de broek. Oogje op het lamoen waar de broekriem door heen gaat moet veel verder naar voren.
Hoogte van borst en broek lijkt wel goed.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:54

Wat leuk dat je hem er voor hebt staan, zie mijn 'oude' sulky terug ;)
Sluit me bij de anderen aan vwb borsttuig /broek / liverpool / strengen. Op zich schiet het geheel niet zo snel uit de ligtogen want het lamoentje is aan de voorkant behoorlijk gebogen met nog een stopje erop.
Te ver van de wagen staan is meer iets dat je daardoor lastiger kunt sturen, immers, in verhouding heb je meer leidsel nodig.
Denk dat je pony iets korter is dan Simba, die stond er voor mijn gevoel wat dichterbij. Bij hem zat de broek ook beter, die werkte bij hem wel degelijk.
Vind hem al aardig in evenwicht hangen om zo te zien. Veel plezier met de sulky en natuurlijk de pony!

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 09:49

Okee, ik ga er mee aan de slag, bedankt voor de tips!

Nog een vraagje: iemand die ervaring heeft met inkorten van de lamoen van dergelijke sulky? Is het een kwestie van afzagen en opnieuw vastzetten of is er meer werk aan?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 19:07

Charr_x schreef:
Okee, ik ga er mee aan de slag, bedankt voor de tips!

Nog een vraagje: iemand die ervaring heeft met inkorten van de lamoen van dergelijke sulky? Is het een kwestie van afzagen en opnieuw vastzetten of is er meer werk aan?

Nou.... een lamoen heeft altijd een bepaalde vorm; van achteren hoort hij goed breed te lopen, liefst eigenlijk net zo breed als de wagen; dan heeft de pony ruimte om (letterlijk) zijn kont te kunnen keren bij wendingen en bochtjes. Dat is dus heel belangrijk ;)
Van voren komen de bomen v/h lamoen weer dichter bij elkaar, omdat ze aan de lichtogen vastgemaakt moeten worden.

Meestal kort je het lamoen dus van voren in; dat is idd een kwestie van afzagen en veilig mooi rond afwerken, evt. een dop erop maken en afronden.
Maar..... de stophaken en de ogen voor de broekriempjes zullen ook verplaatst moeten worden (naar achteren dus), en die buiging die het lamoen maakt + de vorm aan de voorkant, moeten er weer ingemaakt worden.

Dan zal je denken; waarom geen stuk aan de achterkant eraf halen, en dan weer aan elkaar lassen? Dit wordt meestal niet gedaan omdat je dan lelijke plekken op je lamoen krijgt, maar ook omdat dat altijd een relatief zwak punt zal blijven.

Je zou het ook door een wagenbouwer kunnen laten doen; die zijn daar heel vakkundig in. Je kan altijd informeren natuurlijk.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 19:24

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 10:45

Bedankt voor de tip VHU!
15 cm, dat is toch niet een heel groot verschil of zou het wel voldoende zijn?
Zie net op de site dat ze ook bestaan in 1.20m, dan zou hij er 30cm dichterbij komen of is dat dan weer te krap?
Misschien dat daar de ogen voor de broekriempjes ook beter geplaatst zijn in verhouding tot zijn lengte.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 19:17

Het lamoentje van mijn pirouette is 1.35, moet je even in het topic kijken Simba voor de sulky, zie je hem ervoor staan. Sim is dus 86 cm, maar denk ietsje 'langer' dan jouw pony.
Je kunt de voorstukken er zo afhalen, via de schroefjes aan de onderkant. Anders even de pony er zo voorzetten als je denkt dat het beste is, opmeten hoeveel lamoen je nodig zou hebben.
Te kort ervoor is ook niet goed, kunnen ze met hun voeten / benen tegen de wagen komen in galop / uitgestrekte draf. Voor de HCA sulky's staan ze er korter op, maar dat is een hele andere constructie, want dat is een 'echte' sulky geen tweewieler.