[AR] mentuig shet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

petra8

mentuig shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 13:18

Ik ben op zoek naar een mentuig voor mijn shet van 90 cm.

Zijn er speciale dingen waar ik op moet letten?
Ik zag dat ze er in leer en nylon zijn, met touw en zonder touw.
En hoe meet ik de juiste maat?
Meet ik dan zijn buikomtrek en kijk ik in de winkel of dat gaat passen?

Ik hoop dat jullie allemaal tips en adviezen voor mij hebben zodat ik eindelijk eens iets kan gaan doen met mijn shet. Hij heeft wel een zadeltje en hoofdstelletje wat hij helemaal geweldig vind, alleen niemand om op te rijden. En omdat hij zo graag aan het werk wil (alleen al voor de aandacht en de beloning) ga ik me maar eens orienteren op het mennen. Ook omdat ik helemaal enthousiast werd van de foto's hier in de sneeuw met de slee, dat wil ik ook komende winter!

Hopelijk kunnen jullie mij goed verder helpen.

groetjes van Petra

MyWup

Re: mentuig shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 13:19

ik heb hier nog een compleet leren mentuig voor een shet liggen :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 13:36

Ik TEM eventjes, dit hoort volgens mij gewoon op AR.

Persoonlijk ben ik bepaald geen fan van die goedkope touwstrengentuigjes, die je nieuw al voor 90 euro koopt:
Afbeelding

Meeste mensen die zoiets aanschaffen, gebruiken het gelukkig alleen voor het beleren en misschien nog een klein poosje daarna. Kwaliteit v/h leer vind ik persoonlijk bagger; hard, en net karton/baksteen. Ook de stiksels zouden veel beter kunnen. Maargoed, voor die prijs kan je ook niet heel veel verwachten.

Ook dit tuigje zou ik je eigenlijk niet aanraden; is een vrij goedkoop nylon tuigje:
Afbeelding
Ervaringen met dit tuig zijn over het algemeen niet al te goed; het pluist snel, en de ringetjes die om de gaatjes heen zitten laten ook snel los. Ik zou voor een degelijk, stevig leren tuigje gaan. Tegenwoordig kan je ook vaak 2dehands heel mooi stevig tuig kopen, soms ook van bekende en goede merken als Ideal of Clever.

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 13:43

Ik heb even getemt.

JoyCiej007 heeft toch wel gelijkt ;)

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 14:41

Bedankt voor de reacties.

Ik was nog niet op de hoogte van AR maar ik heb het nu gevonden en zal daar ook wat vaker gaan kijken. Omdat het mijn eerste shet is zoek ik alle info met betrekking tot shetlanders meestal hier.

JoyCie007; fijn dat je mijn vermoeden bevestigd hebt. Ik kom deze tuigjes steeds tegen in de paardenwinkels en had daar als leek al geen goed gevoel bij. Nu is het dus verder zoeken naar een ander soort tuig wat nog wel betaalbaar is. Tweedehands is dan inderdaad een optie. Hier in Belgie heb ik tot dusver weinig gevonden voor shets in paardenwinkels dus misschien moet ik maar eens een dagje Nederland gaan doen.

Iemand suggensties voor paardenwinkels in Brabant waar goed shetlanderspullen te krijgen zijn?

groetjes van Petra

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 15:00

Als je het toch over Brabant en Nederland en mennen hebt.....

Kom in oktober dan naar Paard & Koets; een gigantische beurs/evenement waar echt alles te vinden is mbt. het mennen; tuigen, wagens, alles. Zo'n beetje alle tuigen en wagendealers zijn daar wel vertegenwoordigd, je kan op je gemak rondsnuffelen, je orienteren en dingen vergelijken.

Nog een extra tip; probeer zoveel mogelijk tuigen te voelen; ik koop eigenlijk nooit een tuig zonder het gevoeld te hebben. Pas in het echt kan je de kwaliteit leer goed voelen, en kan je zien en voelen hoe de stiksels zijn; als de stiksels bovenóp het leer liggen, geeft dit al aan dat het niet zo geweldig stevig is. Zijn de stiksels in het leer verwerkt, dan is dat al een stuk steviger.
Kijk ook goed naar de meest essentiele, belangrijke delen van het tuig; strengen moeten goed stevig zijn; van marathontuigen zijn de strengen vaak een stuk breder dan van showtuigjes, maar het is bijv. wel belangrijk dat ze goed verstevigd zijn, en niet enkel van een dun reepje leer zijn gemaakt. Meestal zijn ze van binnen nog verstevigd met nylon er tussen.

Heb afgelopen herfst een nieuw 2span tuig gekocht; prachtig notenbruin met koperkleurige gespen, precies wat ik zocht. Op de foto kon ik al redelijk goed oordelen dat het leer er mooi uitzag en van goede kwaliteit zou zijn. Toch ben ik eerst naar de betreffende man afgereisd om het tuig te voelen en in het echt te zien; pas toen heb ik het echt gekocht en meegenomen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 16:15

Ik heb vorig jaar een IDEAL tuig gekocht voor mijn shets en beide pony's meegenomen naar de leverancier en daar gepast.
Daar zijn toen ook nog wat kleine dingen veranderd die niet goed waren.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 18:28

SMP -> AR

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 09:53

ik weet niet waar je in Belgie woont maar ik heb mijn tuig bij kanorakoetsen gekocht. Een zilco tuig. Ze hebben daar ook nylon tuig van en dat is wel goede kwaliteit en ook niet mega duur.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 19:46

JoyCiej007 schreef:
Als je het toch over Brabant en Nederland en mennen hebt.....

Kom in oktober dan naar Paard & Koets; een gigantische beurs/evenement waar echt alles te vinden is mbt. het mennen; tuigen, wagens, alles. Zo'n beetje alle tuigen en wagendealers zijn daar wel vertegenwoordigd, je kan op je gemak rondsnuffelen, je orienteren en dingen vergelijken.

.

Ik ben daar een tijdje geleden ook geweest, en heel veel geleerd van de demonstratie;s en veel gezien van tuig en karren enzo!
Echt een aanrader! ;)

Liset1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 00:14

Zeker als je begint kan ik me goed voorstellen dat je niet gelijk het duurste tuig wil kopen. Het 1ste tuigje voor mijn b-pony'tje heb ik op http://www.Ebay.de gekocht en daar ruim 2 jaar met veel plezier intensief (rij gemiddeld 3x per week) mee gemend (ik heb dit later ingeruild voor een luxer tuig, niet omdat het niet goed was, maar omdat ik van sulky naar marathonwagen ging en daarvoor ook een zwaarder tuig wilde). Als je het zeker in het begin maar wel direct goed onderhoud, dat is naar mijn mening heel belangrijk (ik ken genoeg menners met het mooiste tuig maar schoonmaken en oliën/ vetten ho maar en dan word het net zo goed karton ;) ).
Ik wil mijn kleine shetje nu ook voor de sulky beleren en heb vorige week weer op http://www.Ebay.de voor nog geen 100 euro een prima tuigje gekocht.
Mijn shetje is 86cm en ik heb voor een "minishetty" tuigje gekozen en het past (op her en der een gaatje erbij maken) prima, is echt de goeie maat, zelfs het hoofdstelletje zit uit de kunst :).
Wat ik maar zeggen wil is dat er ook voor minder geld leuke en prima veilige tuigjes te koop zijn waar je veel plezier van kunt hebben :D .
Afbeelding

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:52

ik heb goede ervaringen met het goedkope leren tuigje .dit was mijn eerste tuig en ik gebruikte het ook niet iedere dag ik heb dit gebruikt bij een shet met een sulky.om mee te beginnen heb ik er dus absoluut niks op aan te merken.nu heb ik pony's die een leren tuig hebben merk weet ik zo niet en een nylon 2 span tuig van ideal heel tevreden over al mijn tuigen.succes

Bonique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:54

Kijk anders eens op de site www.demenner.nl. Deze webwinkel verkoopt veel menspullen voor kleine pony's.