[AR] goedkoop met duurder tuigen 'mengen'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

goedkoop met duurder tuigen 'mengen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 16:50

Ik heb nu een tuigje gekocht voornamelijk voor het beleren, maar straks word het bijv misschien overstappen op een hoofdstel met oogkleppen. Maar dan wil ik het meteen definitief goed doen en dus een ideal hoofdstel kopen.

Maar wat als ik straks nog andere delen, bijv een schoft of een staartriem van Ideal wil kopen? Kan ik dat gewoon normaal vastmaken aan elkaar (want ik zie dat ze bijv ook apart buitensingels enz verkopen) of niet?

Ik wil niet in 1 keer een duur webtech tuig aanschaffen, dat is gewoon te veel voor me. Maar ik vind het niet erg om geleidelijk het goedkopere materiaal te vervangen voor wat steviger. Maar dan wil ik natuurlijk wel zeker weten dat het kan!

belle_boef

Re: goedkoop met duurder tuigen 'mengen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 16:53

Als het past zie ik niet in waarom je het niet door elkaar zou kunnen gebruiken.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 17:01

Alle onderdelen van Ideal zijn los te koop. Dus in principe kun je gewoon een tuig bij elkaar sparen, door steeds een nieuw onderdeel te kopen.
Nu is WebTech nog de goedkoopste variant, en ook de minst mooie :D. Een tuig is prima aan elkaar te maken, zolang je maar van hetzelfde 'model', en van dezelfde uitvoering koopt. Dus bijvoorbeeld: Webtech-onderdelen bij elkaar, en 1-span onderdelen bij elkaar.
Bij een combinatie-tuig zal het net wat anders liggen, maar daar kun je naar informeren.

Op zich moeten verschillende merken wel met elkaar te mengen zijn, zolang het een enkelspantuig betreft. Een borsttuig is los, een schoftje ook (en dat koop je toch compleet met singels/lichtogen), een broek is veelal ook gewoon te bevestigen (de WebTech heeft een musketong aan de rugriem zitten, maar elk schoftje moet toch een oog hebben om zo'n riem doorheen te halen, dus een musketon kan daar ook aangeklikt worden), hoofdstel en leidsels zijn ook los..... dat moet dus geen problemen opleveren.

Wel kosten de losse onderdelen uiteindelijk meer bij elkaar opgeteld dan in 1 koop een tuig kopen.
En je moet even opletten hoe je de strengen aan de wagen bevestigd. Als je nu alleen stroppen aan je zweng kan bevestigen, en je koopt ineens een borsttuig met een ring (voor snelsluitingen) aan het einde, dan kan het wel eens zijn dat je kar hier niet geschikt voor is.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 17:11

Mooi! Zo een antwoord zocht ik :D Dan weet ik ook een beetje waar ik aan toe ben, en waar ik rekening mee zou moeten houden.

Op zich hoeft niet alles in 1 keer vervangen te worden enz. Maar ik wil een beetje een basis met spullen hebben en vanuit daar dus gaan werken, dus dan wat meer schammele dingen gaan vervangen.

:D Bedankt voor de antwoorden!

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 17:12

Ik heb hetzelfde plan als jij.
Heb een goedkoop maar degelijk tuigje gekocht, hoofstel paste niet, dan maar een Ideal hoofdstel (zwaar marathon) gekocht.

Ik denk dat losse onderdelen kopen geen probleem zal zijn qua passen omdat het toch allemaal vrij onafhankelijk van elkaar vast wordt gemaakt.

hafjelingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 17:17

Dat doe ik ook met Zorro's tuig. Ik heb nu een merkloze, die goed stevig is maar ik vind hem niet zo mooi :o . Ik heb nu al het hoofdstel, van Imperial Riding. Zo ga ik gewoon verder sparen :j
Bij mij lukt het tot nu toe, maar ik heb dan ook alleen nog maar het hoofdstel :+

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 17:22

Hier ook een spaarder ;)
Heb tuig van Alwyn destijds gewoon overgenomen, maar zit geen mooi schoftje bij...
Schofttuigje van Ideal erbij en nieuw hoofdstelletje en het ziet er keurig uit.
Bij het webtuig van Ideal zitten geen hoofdstellen, die moet je er toch los bij kopen. Dus zo'n nieuw hoofdstel is nooit weg.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 17:24

Past zo een ideal hoofdstel goed op mini-shetjes? ik zie shet formaat maar tijger heeft een behoorlijk dun hoofd...

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 17:27

Mijn mini heeft ook een klein hoofdje. Hoofdstel bij mijn tuig was echt niet goed passend te maken. De Ideal in maat mini-shetlander past hem echt perfect, zelfs geen gaatjes bij moeten maken en het is heel goed verstelbaar (neusriem, oogkleppen,... waren allemaal problemen waar ik tegenaan liep met dat goedkope hoofstelletje).

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:55

Is er een internetsite waar deze onderdelen van Ideal los te koop zijn ?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 22:57