[AR] Welk van deze tuigen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

power1997Jarig

Welk van deze tuigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 19:15

power1997Jarig

Re: Welk van deze tuigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 20:58

iemand?

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:13

Ik kan je niet echt helpen, maar zou eerder gaan voor leer dan voor kunststof. Maar dat is persoonlijke smaak.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:14

Jenkins zegt dan wel dat ze je niet kan helpen maar heeft wel het beste punt. ;) Absoluut voor een lederen gaan. :)

power1997Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 21:15

Ik heb nu een lederen, zo'n touwstrengen ding, maar dat vind ik helemaal niet fijn in onderhoud, ben een beetje.. euh... leu
Soviezo omdat het voor tijdelijk is

lein82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:19

Ik zou het toch bij leer houden, veel fijner.
Ik heb voor mijn fjord een tweedehands leren tuig gekocht voor €100,-.
Even goed schoongemaakt en ingevet en het gaat prima.

Ik rij ondertussen en spaar rustig verder voor een nieuw tuig (maar voorlopig doet deze het prima)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:20

power1997 schreef:
Ik heb nu een lederen, zo'n touwstrengen ding, maar dat vind ik helemaal niet fijn in onderhoud, ben een beetje.. euh... leu

Dan ben je tegen jezelf ;) Kunstof en Nylon is in mijn ogen echt niet fijner, moet je net zo goed onderhouden.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 16:34

KBTP schreef:
power1997 schreef:

Dan ben je tegen jezelf ;) Kunstof en Nylon is in mijn ogen echt niet fijner, moet je net zo goed onderhouden.

Kunststof is wel degelijk onderhoudsvrij. Ik heb momenteel een Zilco Classic tuig, wat dus kunststof is. Het tuig is ongelofelijk fijn, voelt soepel aan, gedaan met invetten, gewoon in een bak met water steken, doek erover en klaar.
Dit doe ik zelfs niet na iedere rit, meestal ga ik gewoon over het tuig met een vochtige doek zodat het grootste vuil eraf is. Een kennis van me doet zelfs dit niet. Hij poetst het tuig(ook Zilco Classic) enkel vóór een wedstrijd, zelfs niet erna, hij poetst het dus meestal 1 keer per week. (trainen doet hij dagelijks)
Voor "luie mensen" (zoals ik :o ) is het een super tuig, en ik vind het nog mooi ook.
Maar dat is zoals Jenkins zegt: ieder zijn smaak.

Voordat ik dit tuig kocht had ik een leren tuig, en dat vond ik verschrikkelijk. Het voelde heel vettig aan, was nogal stug en bovendien erg zwaar.

@ ts: Ik heb net hetzelfde gedaan als jij: ik heb eerst een tuig van 250 euro gekocht om mijn pony te beleren voor de wagen, als er dan iets mis zou lopen zou het al geen ramp zijn als het tuig kapot was. Een dik half jaar later heb ik de Zilco Classic gekocht.
Het oude tuig heb ik weer verkocht aan iemand die dezelfde bedoeling had als ik (het gebruiken als "beleertuig wat kapot mag gaan")
Voor het kopen van het "tijdelijk" tuig zou ik alsnog kritisch zijn. Je kan misschien eens kijken naar een tweedehands marathontuig, die zijn vaak nog beter dan die tuigen die nieuw onder 100 euro kosten.

Maar ik heb dus geen ervaring met de tuigen die jij noemt, dus kan ik niet echt je vraag beantwoorden.
Veel succes in ieder geval! ;)

power1997Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 18:11

Ik heb net op mp wat afgestruind , en daar zag ik een lederen tuig
Hij ziet er erg grijs uit, maar ze zegt dat hij alleen een likje vet nodig heeft

Die kost 75 euro

ZOu ik dat doen of niet?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 18:13

goedkoop is vaak duurkoop ;) ik zou even door sparen voor meteen een goed tuig :D

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 18:13

ik zou zeker niet voor nylon gaan!! dat spul schuurt heel erg.
ik zou eerder voor ideal tuig of zilco tuig, dat is heel goed tuig.

Annie_tuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 15:47

nylon tuig is echt niks dat gaat rafelen en al dus dan zou ik dat kunstof nog liever hebben maar je kan natuurlijk ook gewoon sparen voor een goed tuig want dit is denk ik zonde van je geld.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:35

Ik zeg altijd: Je materiaal moet gewoon goed zijn of je nou net begint of al ver gevorderd bent. Materiaal kost geld en als je dat niet hebt moet je er nog niet aan beginnen.

Je wilt gewoon niet hebben dat wanneer je groene paard opzij springt voor een eend je goedkope tuig breekt.
Om maar te zwijgen van de frustraties als je het niet makkelijk vast en los krijgt.

Kijk eens op MP voor een leren tuig van de merken Ideal, BR, Imperial Riding, Kieffer. 2e hands zijn ze zo rond de 300 euro en dan heb je een prima tuig.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:12

@ Cowgirl: dat leren tuig wat ik voor 150 euro had gekocht viel niet bijna uit elkaar, het was zeker nog sterk genoeg. In het begin was ik zelfs bang met mijn nieuwe Zilco tuig, de strengen zijn bijvoorbeeld véél dunner dan die van mijn oude tuig.
Ik heb eerst een goedkoop 2e handstuig gekocht omdat ik gewoon niet wou dat een tuig van 1200 euro kapot ging als mijn groene pony opzij sprong voor een eend en hierdoor een ongeluk veroorzaakte. Gelukkig is mijn pony niet zo een bang ding, het enige waar hij bang voor was, waren plassen. Ik vond dat oude tuig een perfect tuig om een groene pony te beleren.
Ik had wel degelijk het geld om een duurder tuig te kopen, maar het zou gewoon zonde zijn als er iets zou mis lopen. Uiteraard kan er nu nog steeds iets misgaan, maar mijn pony is wel aardig bevestigd voor de wagen, hij schrikt niet en loopt slapend door alle plassen. Een 3-jarig kind zou zo met hem kunnen wegrijden, zo braaf is hij en zo gevoelig in de mond.

Maar Cowgirl, je tip over een tweedehands tuig te kopen van Ideal, BR, IR of Kieffer vind ik zeker goed. Dit zou ik ook aanraden. Een nieuw tuig van 100 euro is gegarandeerd niets waard. Ik moet toegeven dat mijn oude tuig niet meer erg goed was, de gespen waren verroest en het leer was ook heel stug en vettig. Maar het was wel stevig genoeg, dat was hetgeen wat telde. En het was een 2e handstuig, door verschillende mensen gebruikt, dus het was lang niet nieuw meer, dus op zich was 150 euro wel een schappelijke prijs.
TS, wees dus zeer kritisch bij de aankoop van een tuig. Denk in de eerste plaats aan de veiligheid van je paard!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:14

Ikzelf ga straks een kunststof tuig van Zilco kopen. Tot het zover is rijd ik met een goedkoop leren tuigje. Ik heb voor leer gekozen, omdat ik bang ben dat het comfort bij de kunststof tuig uit de lagere prijsklassen toch wat minder is. Of dit echt zo is weet ik niet, dit zegt mijn gevoel.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:15

Voor een paar tientjes meer heb je een goed basis lederen tuig.

Ik vind dat goedkope nylon/kunststof helemaal niks.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:38

@ capopjekop: dat ga je je zeker niet beklagen om een kunststof tuig van Zilco te kopen. Geweldige dingen zijn het.
Ik volg je redenering ook helemaal, mijn gevoel zegt hetzelfde :+
Als je een goed kunststof tuig wilt, moet je er ook wat geld aan uitgeven, anders heb je maar prul.

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 19:36

ik zou een leren kopen, maar dat is meer smaak. Als ik uit deze 2 zou moeten kiezen zou ik de onderste nemen!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 07:21

Als je van jezelf weet dat je niet van poetsen en invetten houdt, zou ik ook voor kunststof gaan.

demenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:02

Als je nog eventjes geduld hebt komt Ideal met een prachtig leatherlook tuig.
Komt in augustus op de markt. Prijs nog niet bekend
Dit tuig lijkt dus op leer, is echter van beresterk kunststof. Dan vang je 2 vliegen in 1 klap: minder onderhoud en toch mooi om te zien!

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 01:15

Die kunststof tuigen die bovenaan staan zou ik niet doen.....
Die rijdt je met 3 keer kapot.
Weet ook niet voor welke maar je wilt gaan, maar wij hebben het bij een B-pony gehad (om te proberen), maar het was zo stuk.
Er zijn ook lederen nieuwe tuigen vanaf 150 euro (beetje afhankelijk van de maat), zou daar naar gaan kijken, of 2de hands, of gewoon even goed door sparen, dan heb je vanaf 300 a 400 euro een goed marathontuig.