[AR] En toen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kasty

En toen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 19:50

Hallo

Hier ben ik weer eens in het mentopic.. heeft een hele tijd geduurd maar ik had het beleren voor de kar met Tetsje ( fries net 4) op een laat pitje gezet..

Even geschiedenisje en daarna probleempje..

Tet kon vorig jaar keurig grote band slepen, links rechts, draf. stilstaan.. geen probleem. Heeft voor de 2 wieler gestaan in de kleine bak.. Heeft voor de marathon wagen gestaan in de kleine bak, en toen over naar de grote bak.
Helaas is ze daar geschrokken van de rammelende kar en heeft ze een sprintje getrokken.. na haar sprintje, weer rustig aan het touwtje nog 10 rondes door de bak gegaan. Wel gespannen maar keurig braaf mee ..
Volgende dag wilde ik slepen voor de band.. helaas heeft ze zich toen omgedraaid en hing ze in de strengen.. Wel erg rustig en zonder gekke problemen.
Het beleren op een laag pitje gezet ( misschien niet zo slim..) eerst verder beleerd onder het zadel.

Nu heb ik haar na een dik half jaar weer opgepakt met het mennen. Slepen etc loopt ze zo weer mee weg.. geen probleem zelfs stabieler als eerst. Keurig bochten, slepen remmen, stil staan.. wachten.. strengen tegen de benen, tussen de benen.. no problemo..

Maar nu het probleem... ze durft niet meer tussen het lamoen te staan.
Zodra ze de stokken voelt.. ist mis.. dan schiet ze weg.. baal baal..

Ben haar nu weer rustig aan het leren stil te staan voor het lamoen.. dus nog niks met de kar.. Lamoen weer langzaam omhoog en voelen op de kont.. erg belonen als ze stil blijft staan.. etc etc..

Volgens de stal eigenaar moet ik haar vast zetten bij de kop en de kar erachteraan zetten... hier ben ik totaal niet van gediend, want volgens mij wordt dat bij Tet een groot drama, paniek en een nog groter trauma..

Wat is jullie idee hier over.. hoe kan ik het het beste aanpakken...

Ik zit er over na te denken om haar weg te brengen.. maar ben schijt benauwd dat ik haar verpest terug krijg als dat ook met dwang gaat..

Dus tips? Meningen? Help!

Groetjes hennie

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 22:39

Ik ga toch mee met je staleigenaar.
Met het hoofd voor de muur (met een halsriem vastzetten) en zorgen voor een breed en stevig lamoen.
Op tweespan is ook een optie maar daarmee los je de angst voor het lamoen nog niet op.
Wel jammer trouwens dat je een half jaar terug niet doorgezet hebt.

Kasty

Re: En toen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 23:30

Zeker jammer dat ik vorig jaar niet doorgezet heb, dat zie ik nu ook in.. baal baal ...

Tweespan heb ik zelf ook al gedacht... dan heb je wel een langboom is natuurlijk iets anders.. maar idd daarvoor moet ze wel eerst weer stil staan.. en vertrouwd in kunnen worden gespand. We hebben momenteel wel 1 paard welke er bij zou kunnen lopen, wat wel vertrouwd is..
Maar misschien dan toch maar aan de muur proberen.. ik vind het alleen een doodeng idee..

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 01:03

Wanneer je het doodeng vind moet je er niet aan beginnen.
Beleren is een kwestie van stapje voor stapje. Je gaat pas naar de volgende als je daar vooraf een goed gevoel bij hebt. Ga zelf eerst eens meer met het dier aan de slag zodat je voelt dat je controle/vertrouwen krijgt. Pas als jij zelf zeker weet dat je het paard er voor kunt knopen zonder dat ze wat doen zal wat je zelf niet beheersen kunt zet je haar er voor.
Zo niet moet je er iemand anders voor vragen waar je wel vertrouwen in hebt.

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 09:49

Stapje voor stapje ben ik druk mee bezig, ik weet zeer goed waar ik mee bezig ben.
Controle en vertrouwen is er genoeg... we zijn ook toe aan de volgende stap..
Alleen mis ik zo nu en dan de ballen om door te pakken.
Heb ook hulp van iemand die wel ballen heeft ( ervaring met friese dekhengsten voor de kar etc), roep ook vaak genoeg van breng maar weg... maar volgens hem kunnen we het zelf.. en dat kunnen we ook..
Misschien moet hij het gewoon eens doen wanneer ik er gewoon niet ben haha.. dat is handiger..
Zodra ze er eenmaal voor staat heb ik er geen enkele problemen mee...

Ik zal eens in overleg met hem om het toch op de manier van hem te doen..

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:09

Ik ga ook mee met je staleigenaar. Ik heb ook wel eens een paard gekent die bang was voor het lamoen. Die hebben we in de stalgang gezet met rechts en links het hoofd vast en daarna de kar erachter. Het paard gewoon een half uurtje laten staan, af en toe een snoepje en aaitje en er daarna weer af. Paar keer herhaald, werd veel beter. Nadeel met een tweespan is dat ze in de wendingen veel sneller tegen de langboom lopen.
Is je lamoen breed genoeg? Des te breder bij de achterhand des te beter.

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 21:43

Ik kan het lamoen zelf verstellen, dus kan hem wel iets wijder zetten dan nodig.. dan heeft ze iets meer ruimte...
Ik denk dat ik idd dan maar de stoute schoenen aan moet trekken en samen met de staleigenaar een poging moet wagen.
Ik weet dat als ze er doorheen is, dat het klaar is.. want het slepen met de band is een piece of cake.. dan kijkt ze niet op of om.