[AR] Drammerig, sterk maken...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarjaR

Drammerig, sterk maken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 23:28

Ik heb sinds een paar maanden een jonge fjord die op zich prima voor de wagen loopt. Ze is goed verkeersmak en loopt graag voor de wagen (oortjes naar voren en gaan...).

Bij het optuigen is ze de rust zelve, evenals wanneer je haar onderweg stil zet. Ze kan echt heel goed en rustig ontspannen stilstaan.
Maar zodra ik haar voorwaarts laat gaan kan ze nogal drammerig zijn en zich erg sterk maken. Ze zet dan een ondernek op en "hangt" in mijn handen. Ze gromt/snurkt er zelfs bij. Ze wil eigenlijk alleen maar hard, harder, hardst en probeert door mijn handen heen te lopen. Ik heb echt enorm veel druk in mijn handen... te veel. Soms hou ik haar bijna niet.

Ik rijd afwisselend op de weg en in het weiland.
Op de weg zet ik haar, als de verkeersomstandigheden het toelaten, wel eens een poosje stil als ze zo drammerig is... tot de rust is weergekeerd. Dat helpt dan wel even.
Als ik in de wei rijd, dan train ik meestal dressuurmatig. Als ze dan te hard wil, dan zet ik haar op een redelijk kleine volte of ik ga slangenvoltes rijden met veel bochten. Daarmee krijg ik wel meer controle over het tempo en komt er na verloop van tijd meer ontspanning en laat ze de ondernek los. Maar zodra we dan weer langere stukken rechtdoor gaan, dan begint ze weer.

Ze wil eigenlijk gewoon veel te graag (hard) lopen en ik heb aldoor moeite om haar bij me te houden.

Ik rijd met een 3-gaats liverpool met pompwerking en heb in principe de leidsels in het bovenste gat. Heel soms doe ik ze een gaatje lager en dat helpt dan wel wat. Maar ik ben bang dat dat na verloop van tijd gaat "wennen" en dat ze er dan weer net zo hard doorheen probeert te lopen.

Iemand tips om de drammerigheid te doorbreken?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 00:10

Misschien toch even iets scherper inspannen (ketting gaatje strakker, bit ietsje lager hangen) en dan werken met duidelijke ophoudingen, maar ook duidelijk weer loslaten/ontspannen in je hand na je ophouding, dus niet tegen blijven houden als 'ie sterk wordt.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 00:20

De oplossing is net zo simpel als dat ie lastig is; Loslaten zodat ie niet kan gaan hangen...
Is het zo nodig dat je hem tegen houdt bij het vertrekken?

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 00:34

Ik zou haar zeker niet direct strenger inspannen!
Als je de mogelijkheid hebt om, zoals je schrijft, ook op het weiland (= veilige omgeving) te oefenen zou ik daar eerst even blijven totdat je haar goed bij je kunt houden.
Ze moet leren dat 'ho' ook echt 'ho' is en dat ze daar niet doorheen mag banjeren. Precies hetzelfde als met rijden eigenlijk.
Je schrijft dat het een jong dier is, kan ze haar energie voldoende kwijt? Misschien kan het helpen om iemand naast haar te laten lopen die haar kan corrigeren? Of haar voor het mennen haar energie kwijt te laten raken door te longeren of freestyle oefeningen te doen met haar?

Als je een ophouding geeft en ze reageert ook maar een heel klein beetje: direct loslaten en uitgebreid belonen. Zo kun je het steeds een stapje verder brengen. Als jij hier heel consequent in bent zal het kwartje snel genoeg vallen.

Laat je niet verleiden tegen die nek in te gaan trekken. Een trekspelletje verlies je hoe dan ook en bovendien is dat niet de manier waarop je wil wil werken. Plus dat je, zoals je zelf aan aangeeft, grote kans hebt dat ze steeds ongevoeliger gaat worden.

merrieveulen

Re: Drammerig, sterk maken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 01:03

wat zegt de instructie ervan? vaak komt trekken door de menner zelf, trekken komt nl altijd van twee kanten. mijn inmiddels 7 jarige was kort na het beleren ook weleens drammerig, kilo's n de handen niet normaal. ik had overigens wel direct les, en vroeg ook al snel aan m'n instructeur toendertijd waar 'm dat nou in zat. het kwam erop neer dat ik zelf teveel vasthield, en meer 'spelend' door de wendingen moest rijden, min of meer met korte ophoudinkjes en op het buitenleidsel. buiten ook, als ze niet direct terugkomt op een normale hulp zoals je 't graag hebben wilt, direct ietsje duidelijker zijn, zodat er ook geen misverstand over ontstaat wat nou eigenlijk de bedoeling is. dwz, korte (halve) ophoudinkjes en dan gelijk weer los. ook bij terugkomen in tempo of correct reageren op de hulpen, altijd gelijk los.

verder ook in het dressuurmatig trainen continue blijven loswerken, steeds opletten wat de mond en jouw hand doen. éérst het paard lekker los hebben, en dán pas een keer gaan, en correct gedrag en goede reacties op de hulpen ook duidelijk en oprecht belonen. maak het verschil tussen een goede reactie en een niet-goede reactie tamelijk groot, en wees vooral heel duidelijk. het paard moet voor 100% zeker je hulp (kunnen) begrijpen, zodat een evt. correctie óók te begrijpen is.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:39

Ik volg dit even, dit doet mijn haflinger ook (die is dan wel al 16 en heeft ervaring).
Die doet dit onder het zadel overigens ook en accepteert weinig teugeldruk. Daar is loslaten inderdaad de oplossing voor de onderhals en er tegenin gaan, maar niet voor het tempo :')
Ze gaat er gewoon doorheen, ze is té enthousiast en kan ook niet normaal stappen (alleen dribbelen) en draf is hard, harder, hardst. Stilstaan kan ze idd wel en op halthouden reageert ze prima.
Onder het zadel kan ik het opvangen met zit en zelf rustig blijven en dat overbrengen etc, maar met mennen krijg ik dat niet voor elkaar.

Ik ga nu wat experimenteren met bitjes want ik merk dat ze een gewone stang niet fijn vind. Ik rij onder het zadel met een myler level 2, met een lichte tongboog. Dus ik ga nu een liverpool met tongboog proberen. Wilde eigenlijk een Bstangetje met tongboog, maar die zijn moeilijker te vinden voor een leuke prijs :=

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 09:49

BlackDevils schreef:
De oplossing is net zo simpel als dat ie lastig is; Loslaten zodat ie niet kan gaan hangen...
Is het zo nodig dat je hem tegen houdt bij het vertrekken?

Nou, ze "ontploft" zo'n beetje bij het voorwaarts gaan. Vanuit stilstand zou ze zomaar wegracen. En dat is natuurlijk lang niet altijd de bedoeling en kan zelfs gevaarlijk zijn.

Maar je hebt gelijk, en andere posters ook: loslaten en loswerken zal de oplossing wel zijn, in combinatie met belonen van goed, gewenst gedrag.

Ik heb wel menles. Niet echt wekelijks, maar wel regelmatig. En uit die lessen komt ook de aanpak van veel bochten en voltes te rijden. Op het buitenleidsel met ophoudinkjes op het binnenleidsel. Op die manier krijgt ze gewoon minder ruimte om voluit te "gaan" en ontspant ze na verloop van tijd ook wel meer.

De pony is net 4 en is ongeveer een jaar beleerd. Er is voordat ik haar kreeg voornamelijk mee op de weg gereden, en daarbij werd er vooral gedraafd. Rustig stappen heeft ze eigenlijk niet geleerd en dat vindt ze duidelijk ook heel moeilijk. Ze wil continu aandraven.

Moeilijk hoor... het voelt tegenstrijdig: de pony wil hard lopen en doet dat ook als ze de ruimte krijgt. En in plaats van haar continu tegenhouden moet ik proberen los te laten.

We hebben samen nog veel te leren....

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:08

Prijs je gelukkig dat iedereen die een voorwaarts paard heeft met dit probleem krijgt te kampen.
De uiteindelijke oplossing komt zodra het paard het zowel fysiek als mentaal beter aan kan. Tot die tijd proberen op rust en ontspanning te trainen. Je doelen per keer dat je rijdt heel laag stellen zodat die voor jou en je paard haalbaar zijn zonder dat je hoeft te vechten. Één of twee weken alleen maar stappen voor de kar en voltes draaien geeft ook rust. Rechtuit gaan is nog veel moeilijker voor zo'n dier. Heel veel afwisselen (links, rechts, halt, voorwaarts) is een goede oefening. Wanneer dat in stap goed gaat probeer je af en toe een sukkeldrafje te pakken zonder dat hij sterk wordt.

sndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 17:13

BrittKitt schreef:
Ik volg dit even, dit doet mijn haflinger ook (die is dan wel al 16 en heeft ervaring).
Die doet dit onder het zadel overigens ook en accepteert weinig teugeldruk. Daar is loslaten inderdaad de oplossing voor de onderhals en er tegenin gaan, maar niet voor het tempo :')
Ze gaat er gewoon doorheen, ze is té enthousiast en kan ook niet normaal stappen (alleen dribbelen) en draf is hard, harder, hardst. Stilstaan kan ze idd wel en op halthouden reageert ze prima.
Onder het zadel kan ik het opvangen met zit en zelf rustig blijven en dat overbrengen etc, maar met mennen krijg ik dat niet voor elkaar.

Ik ga nu wat experimenteren met bitjes want ik merk dat ze een gewone stang niet fijn vind. Ik rij onder het zadel met een myler level 2, met een lichte tongboog. Dus ik ga nu een liverpool met tongboog proberen. Wilde eigenlijk een Bstangetje met tongboog, maar die zijn moeilijker te vinden voor een leuke prijs :=

Dit verhaal komt me zo bekent voor. Ik volg dit topic ook even.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 23:43

Vanavond weer menles gehad en vooral met de drammerigheid bezig geweest. We hebben het leidsel toch tijdelijk een gaatje lager gezet en steeds als ze ging drammen moest ik een behoorlijk ferme ophouding maken en haar stil zetten. Dan even blijven staan om haar "na te laten denken" en dan weer wegstappen / -draven.

Na verloop van tijd drong de boodschap toch wel door en ging het veel beter. Naderhand zijn we heel losjes en ontspannen naar huis gereden, zonder overtollige druk op de leidsels.

Nu is de drammerigheid natuurlijk niet in een uurtje ontstaan, dus we zijn het met een enkel uurtje les uiteraard ook niet helemaal kwijt.
Maar ik weet nu wel beter wat ik eraan kan doen. De aanpak van vanavond had duidelijk effect. Nu nog consequent volhouden (en m'n geduld bewaren).

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:03

Groot gelijk hoor, met loslaten red je het met die stampers niet. Ik heb er ook zo 1 staan. Ik heb 2 maanden met de leidsels in het 2de gat gereden en sinds vorige week in t bovenste gat. Niet elk paard is hetzelfde! Let er wel op dat je hulpen steeds kleiner worden, in het lesuur. Als je met dezelfde "grove" ophouding eindigt als waar je mee bent begonnen, dan gaat er iets niet goed. Maar ja, als het ooit makkelijk word dat mennen met fjorden :P

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:22

Fijn dat het helpt! Idd wat hierboven ook al gezegd wordt, zorgen dat het steeds kleiner kan met snellere reactie.

Mijn pony wordt dan gewoon echt boos als ik dat soort dingen veel achter elkaar doe. Die gaat dan staan stampen en draaien en springen op de plek (onder het zadel dan). Die is zo ongeduldig, die wil gáán. Rustig wegstappen is er dan ook niet, die spurt naar voren als ik haar dan veel stil zet. Maar goed, die loopt ook tot ze er bij neervalt, die zal niet snel rustig gaan stappen, hoe moe en oververhit ze ook is 8)7

lg_binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 14:02

je zou haar misschien eerst ff kunnen longeren ofzo zodat ze rustiger wordt & wat energie kwijt raakt?