Verzet menpaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ben_Hur
Berichten: 76
Geregistreerd: 11-06-10

Re: Verzet menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 00:09

Eén van mijn paarden heeft die gedeeltelijke kleppen. Ik rij enkelspan marathon met die en zo ziet hij toch net even iets meer.
Maar vaak zie je dat oogkleppen niet goed staan afgesteld. En daardoor hebben veel menners en paarden er problemen mee.

Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 00:12

je zou evt een happy mouth kunnen proberen of latex/zeem om je bit wikkelen, dat is ook zachter...

of anders een (dubbel) gebroken liverpool proberen en dan de leidsels in de bril, dan is de werking ongeveer gelijk aan je gewone trensje...

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 00:13

Heb je het wel eens op enkelspan geprobeerd?
Corrigeren in tweespan kan namelijk heel lastig zijn weet ik uit eigen ervaring. ;)
Een vierringtrens zou misschien een goede optie zijn.
Liverpools zijn in alle vormen van trenzen te koop (sprenger maakt ook naar wens, helaas erg duur, maar misschien de kosten waard).
Verder kan het rijtechtnisch nog veel meer oorzaken hebben. Maar ja, dat is hier zo ook niet te beoordelen.

gaellehtc

Berichten: 351
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Belgie dichtbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 00:23

Ben inmiddels stille meelezer. Heb constant de neiging om iets te zeggen, maar houd nog even mijn mond. Staan zeker erg nuttige tips tussen. Ben zelf al 30 jaar actief menner/ trainer en heb al heel veel paarden voor de kar gehad, van groot tot klein. Het blijft soms een questie van proberen.... Maar hier lijkt het toch een mondprobleem. Mijn ervaring heeft mij geleerd dat paarden die het bit vastpakken ergens bang voor zijn. Pijn? Het feit dat een gebroken trens wel geaccepteerd wordt door het paard en een stang niet....

Het probleem oplossen... proberen....

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Verzet menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 01:16

klinkt voor een deel erg bekend... ik heb zelf twee ponies die niet de makkelijksten zijn met bitten/ hoofdstellen. de ene is gebaat bij een hoofdstel zonder oogkleppen en een mylerbitje (gewoon rijbitje, trensje MB04), heel simpel, in haar geval is minder dus juist meer...

de andere pony (zie onderschrift) loopt 'gewoon' met kleppen, geen probleem, maar hij had wel ook érg moeite met de bitten, ik heb er een héleboel verschillende uitgeprobeerd, en het beste resultaat kreeg ik met een hard plastic voorbrengbitje (let op stukjes afkauwen --->scherpe randen), welke ik dun gevijld had en het model van de MB04 myler gegeven had, voor zover dat ging. daarmee ging het verbazingwekkend goed, maar met dat bitje durfde ik écht niet te mennen, ivm breken van het mondstuk. overigens gebruik ik het nog wel, voor eigenlijk alles behalve wanneer hij ingespannen wordt...

maar goed, ik heb toen dat plastic mondstuk weer nagemaakt in een argentaan liverpoolstang, welke ik bekleed heb met zeem (bleek dat hij zowiezo een hekel heeft aan direct contact met metaal in zijn mond). dat ging al aardig goed. inmiddels heb ik dat nog iets verder uitgebouwd, omdat ik vond dat het nog beter moest kunnen... dus heb ik nog een liverpool gekocht, het mondstuk eraf geslepen en een staafje RVS in de oven van de hoefsmid gegooid (haha!). deze heb ik in model gebracht (volgens de myler MB04 dus, alleen dan uit één staafje) en om de scharen van de liverpool vastgezet. vervolgens twee lagen naturel leer eromheen genaaid, en voilá! mijn pony doet het daar erg goed op, en is superfijn te rijden zo.
bij hem was het metaal op zich een probleem, en hij heeft een goede tongvrijheid nodig, welke ook voorál niet te hoog mag zijn ivm het gehemelte. bij hem was het beslist geen etterigheid, wel overduidelijk irritatie, misschien zelfs wel pijn.

de symptomen die hij liet zien:

niet aan het bit durven komen
het bit niet in willen laten doen
het bit spastisch uitdoen
tong uitsteken
mond openen
tong over het bit gooien

mn dat laatste was een echt probleem, want als ik ging werken (hij liep toen niet voor de wagen vanwege het probleem, dat ik éérst opgelost wilde hebben) en hij deed zijn tong over het bit, dan wilde ik niet meer aan de lijnen zitten ivm pijn. pas toen er een bitje was waarmee hij dit niet deed hebben we hem ingespannen en gewoon gereden.
in mijn onderschrift kan je zien hoe hij het nu, met mijn zelfgemaakte liverpoolstang doet! ik ben iig erg tevreden!

VanHuisUit

Berichten: 6689
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:16

En de instructeurs die je erbij hebt gehad kunnen haar wel makkelijk(er) krijgen?

Als ze zo werklustig is en je houdt haar vast zonder dat je nagevelijk bent (jij dus, niet het paard) wordt ze nog veel feller en sterker enz zit je in zo'n vicieuze cirkel... Je zegt dat het niet aan jouw mennen ligt dus misschien vind je dit geen toevoeging op de andere tips maar mijn tip zou, nu nadat ik alles van je heb gelezen, zijn: ga samen met je instructeurs aan de slag en leer loslaten/nagevelijk mennen.
Zie [AR] Drammerig, sterk maken...
Vaak is het makkelijker te denken dat het aan een bit ligt ipv aan de menner / ruiter.

Over bokt is het lastig dit soort dingen te beoordelen.

Iedereen leeft wel met je mee in ieder geval. Hoop dat je er toch uit gaat komen met je paard.

sndy
Berichten: 44
Geregistreerd: 27-11-06
Woonplaats: Heerlen

Re: Verzet menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 16:41

Nou heel veel tips.

Ze wordt elke week enkelspan gereden en hier vertoond ze hetzelfde helaas. Maar zelf ben ik wel aan het denken om te gaan rijden met vierringstrens en dan zonder oogkleppen. Eerst het andere proberen natuurlijk anders weten we niet waar het aan ligt.

latex hebben we ook al eens geprobeerd maar dat wil ook niet werken. Op dit moment ligt er een gladde stang in zonder ribbels. Zodra ik haar een bit inhang wat een zachte werking heeft loopt ze compleet door mijn hand heen.

Wij zelf denken ook aan een bitprobleem maar we hebben al zoveel geprobeerd. Een tandarts laten komen die de kiezen rond heeft gevijld zodat het bit er netjes tegen aan ligt, de dierenarts die het overtollige weefsel heeft weg gesneden. Nu zondag komt een vrouwtje die gaat kijken naar de spieren en botten of ze daar nergens last van heeft. Wie weet, wie weet.

Het kan best aan mij liggen daar niet van maar we hebben eens gewisseld tijdens het rijden onder het zadel. Ze liep toen perfect op een trens maar toen we er het menhoofdstel hebben ingehangen was ze hetzelfde als in de koets. Daarom denk ik eerlijk gezegt dat het aan het bit ligt of aan de oogkleppen. Maar het probleem is als ik de trens inhang in de koets dan is ze zo fel. Ik maak dan ophouding maar zodra ik der losser laat dan gaat ze ervan door. Dan is het moeilijk om mijn hand na te geven.

De instructeurs hebben ook vanalles geprobeerd. Neusriem vast en dan weer losser, de kinketting losser/vaster, vergespen noem maar op.

Waar ik bang voor ben als ik een gebroken liverpoolstang ga gebruiken is het noten kraak effect. Je ziet toch vaak dat dit prikt in het gehemelte. Dan kan ik beter een dubbel gebroken proberen.

sndy
Berichten: 44
Geregistreerd: 27-11-06
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 16:46

Ben_Hur schreef:
Versluis is toch die van de bittenbank? Misschien kun je hem es mailen.
Heb je een gladde stang, of eentje met ribbels?


Had ik ook aan gedacht. Ik denk dat ik dat ook eens ga doen.

Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 20:32

heb je al eens zonder oogkleppen geprobeerd?
liverpools heb je ook dubbelgebroken, lijkt me ook prettiger dan enkel inderdaad...

lastig probleem, geen enkele instructeur die jullie er verder mee kan helpen?

sndy
Berichten: 44
Geregistreerd: 27-11-06
Woonplaats: Heerlen

Re: Verzet menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 22:23

nee, heb het nog niet geprobeerd. Ik ben vandaag geopereerd dus moet nog eventjes wachten en dan ga ik het meteen proberen.

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 09:52

Ik denk ook dat die oogkleppen een groot verschil zullen maken.
Pony van mijn stalgenoot was ook altijd erg drammerig en kijkerig met kleppen. Niet willen stilstaan en lastig met inspannen.
Toen die kleppen eraf ging een wereld van verschil, je kon haast de pony neerzetten en zo inspannen. Ook met rijden op de weg is de pony veel rustiger.

Voor de veiligheid zou je het eerst onder het zadel kunnen proberen.

ElsB

Berichten: 937
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:56

sndy schreef:
nee, heb het nog niet geprobeerd. Ik ben vandaag geopereerd dus moet nog eventjes wachten en dan ga ik het meteen proberen.

Ik heb in stilte meegelezen, omdat ik geen zinnige, nieuwe tips over dit onderwerp had. Maar ik ben wel benieuwd. Laat je ons weten hoe het verder gaat?

caspertjeP

Berichten: 73
Geregistreerd: 29-03-10
Woonplaats: malleret-boussac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:30

wat je kan proberen een lap zeemleer om je bit wikkelen (gewoon van sorbo, maar dan wel echt leer en ff vastzetten met naald en draad) heb ik zelf ook en dan wordt het net wat zachter maar je hebt toch nog wat te vertellen

oefen je ook wel eens zonder wagen? dus gewoon met schoftje, hoofdstel, leidsels en dan erachter lopen (ook goed voor je eigen conditie). en dan vooral het commando HO (stilstaan) en als je erachter loopt kan je hem/haar makkelijker belonen met een klopje op zn bil. mijn friesje gaat dan xtra zn best doen en zodra hij stil staat doet hij zn staart iets opzij alsof hij wil zeggen: kom maar met dat klopje want dat heb ik wel verdient!

ik hoop dat je er wat aan hebt

Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:36

ik zat ook net te denken aan dubbele longe met tuighoofdstel of inderdaad er achter lopen, kijken hoe dat gaat en of met of zonder oogkleppen verschil maakt...

sndy
Berichten: 44
Geregistreerd: 27-11-06
Woonplaats: Heerlen

Re: Verzet menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 18:10

Hehe, Gisteren geprobeerd zonder oogkleppen maar dat was
totaal geen succes. Er was geen houden aan. Snel gewisseld en hebben we haar eens een bit ingehangen met hoge tong vrijheid zonder ribbels en met het sperriempje dat het bit een beetje optilde. Hier is het verzet al minder. Ze bleef al meer op een tempo lopen als ik haar los liet. Dus ik denk dat ik het in ieder geval in het bit moet zoeken. Ik heb eens gekeken naar haar tong en ze heeft wel een heel dikke tong omdat het in feite een koudbloed is. Want het lijkt me logisch dat niet die hele tong in die tongvrijheid past dus ik ga deze week eens kijken voor een dubbel gebroken bit.

Yv0tjuH
Berichten: 90
Geregistreerd: 02-11-09
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 21:20

Opzich komt dit mij wel bekend voor. Onze pony wordt ook ontzettend zenuwachtig op stang, etc. Hebben alles geprobeerd, van hefboom tot gewoon bitje, dit hielp allemaal niet.
Wij hebben er iemand naar laten kijken en waarschijnlijk zit er iets onder haar tandvlees wat niet weg te halen valt, maar waar ze wel druk op voelt. Wij hebben nu een soort van spons-achtig iets om haar bitje heen en hier reageerd ze goed op.
Wat je eventueel ook zou kunnen proberen is zo'n bitje met appel smaak, misschien word ze daar rustiger van?

sndy
Berichten: 44
Geregistreerd: 27-11-06
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 23:24

Yv0tjuH schreef:
Opzich komt dit mij wel bekend voor. Onze pony wordt ook ontzettend zenuwachtig op stang, etc. Hebben alles geprobeerd, van hefboom tot gewoon bitje, dit hielp allemaal niet.
Wij hebben er iemand naar laten kijken en waarschijnlijk zit er iets onder haar tandvlees wat niet weg te halen valt, maar waar ze wel druk op voelt. Wij hebben nu een soort van spons-achtig iets om haar bitje heen en hier reageerd ze goed op.
Wat je eventueel ook zou kunnen proberen is zo'n bitje met appel smaak, misschien word ze daar rustiger van?


En hoe kom je hier achter als ze iets onder haar tandvlees heeft? :o Morgen komt een
vrouwtje die alles kan zien bij een paard van verzuuring in de spieren tot gevoelens van een paard en allergische reacties. Dit gaat ze doen via een scan dus misschien rolt hier iets uit.

VanHuisUit

Berichten: 6689
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 07:49

Je hebt paarden met meer 'puntige' of hoe kan ik dat zeggen, scherpere kaakbotten en paarden met meer afgeronde kaakbotten. Net als je dat bij mensen ook hebt, sommige hebben hele puntige knieen en ellebogen bijv en andere weer minder. Vaak wordt gezegd dat paarden met meer bloed dus dat puntige meer hebben dan paarden met minder bloed. Dat dat ook een van de redenen is dat warmbloeds vaak met wat minder zware / scherpe bitten gereden kunnen worden dan warmbloeds.

Voordat ik heel bokt over me heen krijgt, dit geldt in het algemeen, er zijn natuurlijk uitzonderingen, zowel op het puntig/platter als daarmee in combi zwaar/scherp en zachter ;)

Ik denk dat als je je DA er al bij hebt gehad, ze al is geopereerd aan haar lagen, dat ze toch wel moeten hebben kunnen zien hoe dat bij haar zit. Het paard waar ik van vertelde die allergisch was voor nikkel had daarbij ook hele smalle scherpe kaken. Dus dan werkt het ook nog eens dubbel op.

Wat me wel opvalt is dat ze dus volgens jouw verhaal voor de wagen echt overal doorheen loopt. Ik vraag me onderhand af of dit paard, als ook je instructeurs het niet op kunnen lossen (wat ik niet zo direct van je hoor maar wel zo begrijp?), uberhaupt, al dan niet in combinatie met jou of de menner, wel geschikt is voor voor de wagen. Ze moet toch ook op stem (enigszins) terug kunnen komen, niet alleen op druk van het bit? Waardoor je op het moment dat ze op je stem terugkomt, je leidsels minder druk kunt geven, paard beloont wordt voor het terugkomen, en dan in principe daar weer rustiger van wordt enz.

sndy
Berichten: 44
Geregistreerd: 27-11-06
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 14:08

VanHuisUit schreef:
Je hebt paarden met meer 'puntige' of hoe kan ik dat zeggen, scherpere kaakbotten en paarden met meer afgeronde kaakbotten. Net als je dat bij mensen ook hebt, sommige hebben hele puntige knieen en ellebogen bijv en andere weer minder. Vaak wordt gezegd dat paarden met meer bloed dus dat puntige meer hebben dan paarden met minder bloed. Dat dat ook een van de redenen is dat warmbloeds vaak met wat minder zware / scherpe bitten gereden kunnen worden dan warmbloeds.

Voordat ik heel bokt over me heen krijgt, dit geldt in het algemeen, er zijn natuurlijk uitzonderingen, zowel op het puntig/platter als daarmee in combi zwaar/scherp en zachter ;)

Ik denk dat als je je DA er al bij hebt gehad, ze al is geopereerd aan haar lagen, dat ze toch wel moeten hebben kunnen zien hoe dat bij haar zit. Het paard waar ik van vertelde die allergisch was voor nikkel had daarbij ook hele smalle scherpe kaken. Dus dan werkt het ook nog eens dubbel op.

Wat me wel opvalt is dat ze dus volgens jouw verhaal voor de wagen echt overal doorheen loopt. Ik vraag me onderhand af of dit paard, als ook je instructeurs het niet op kunnen lossen (wat ik niet zo direct van je hoor maar wel zo begrijp?), uberhaupt, al dan niet in combinatie met jou of de menner, wel geschikt is voor voor de wagen. Ze moet toch ook op stem (enigszins) terug kunnen komen, niet alleen op druk van het bit? Waardoor je op het moment dat ze op je stem terugkomt, je leidsels minder druk kunt geven, paard beloont wordt voor het terugkomen, en dan in principe daar weer rustiger van wordt enz.


Ze heeft een tijd gehad dat we boven de 200 reden in de dressuur proeven dus het kan wel ;) . In de marathon is het overigens een super paard. Je kunt geen beter paard hebben echter is het op het moment wanneer je stelling en buiging van haar vraagt. Dan begint ze het bit weg te gooien en wordt ze drammerig. Ze wil steeds harder lopen. Maar er is vandaag een vrouwtje geweest met een scan dat wil ik even posten daar is vanalles komen uitrollen.

sndy
Berichten: 44
Geregistreerd: 27-11-06
Woonplaats: Heerlen

Re: Verzet menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 14:24

Ja zoals ik al aangegeven had zou vandaag een vrouwtje komen die een scan zou maken van mijn paarden. Ik geloof dat het elektro-akupunktuur heet. We kregen dit aanbovelen van een kennis van ons. Ze komt dan met een muis en een laptop bij het paard staan en legt de muis op de nek van het paard. Er wordt dan een soort scan gemaakt van het paard. Hieruit kun je dan aflezen hoe het met de spieren, botten, emoties enz gaat. Vandaag hebben we dit ook laten doen bij dit paard.

Ze zag op de scan dat een ruggenwervel van dit paard heel erg vast zat. Deze ruggenwervel drukte op een zenuw wat voor veel pijn zorgde. Dus waarschijnlijk is het zo, als ik een ophouding maakte dan ging haar neus naar haar borst toe wat zorgde voor die drukking op die zenuw. Ze wilde deze pijn ontlopen door haar neus omhoog te gooien en weg te lopen. (Snappen jullie het een beetje? Het zit in mijn hoofd maar is moeilijk uit te leggen?) Dus morgen meteen afspraak maken voor de kraker. Verder zag ze dat pijn had in haar botten en spieren. Dit komt doordat ze niet goed koolhydraten haalt uit haar voeding. Dit zorgt ervoor dat ze weinig energie binnen krijgt wat resulteerd in de pijn in haar botten en spieren. Hier kan het niet ontspannen lopen vandaan komen. Steeds kleinere pasjes maken zodat de pijn verlicht wordt. Ze krijgt hier tabletten voor zodat dit gestimuleerd wordt. Voor de rest zag het er allemaal prima uit. Het schijnt dat je binnen vier weken resultaat ziet. Dus even afwachten of het dan beter wordt. Maar ik raad het wel iedereen aan. Het is echt de moeite waard om het eens te laten doen! Het is namelijk zo dat we sinds 4 maanden een nieuw paard erbij hebben. Deze valt eigenlijk een beetje buiten de boot omdat die andere twee al jaren bij elkaar zijn. Zonder dat we iets hadden gezegt kon ze van de scan afleiden dat dit paard niet blij was. Hij wilde heel erg graag ergens bij horen maar dit lukte hem niet. Echt heel erg raar maar wel de moeite waard. We gaan werken aan ons huiswerk en we zullen zien wat het zal brengen. Ik hou jullie op de hoogte.

P.S. Sorry, voor de vele spelfouten maar het is heel erg snel getypt.

VanHuisUit

Berichten: 6689
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 14:38

Citaat:
echter is het op het moment wanneer je stelling en buiging van haar vraagt. Dan begint ze het bit weg te gooien en wordt ze drammerig.


Citaat:
Ze zag op de scan dat een ruggenwervel van dit paard heel erg vast zat. Deze ruggenwervel drukte op een zenuw wat voor veel pijn zorgde. Dus waarschijnlijk is het zo, als ik een ophouding maakte dan ging haar neus naar haar borst toe wat zorgde voor die drukking op die zenuw. Ze wilde deze pijn ontlopen door haar neus omhoog te gooien en weg te lopen.


Klinkt bijna als 1 + 1 is twee. Hoop voor je dat je het euvel hebt gevonden. Maar dat van de stelling/buiging had je niet eerder gepost. En het blijft dan wel merkwaardig dat dit gedrag er niet was onder het zadel? Hoop dus voor je dat het geen wishfull thinking is maar dat je er echt mee geholpen wordt / je paard dan bedoel ik.

Heb wonderbaarlijke resultaten bij paarden gezien na accupunctuur/kraken etc. dus geloof wel degelijk dat dat kan helpen maar omdat je onder het zadel deze problemen niet had vind ik dat dus nogal vreemd.

sndy
Berichten: 44
Geregistreerd: 27-11-06
Woonplaats: Heerlen

Re: Verzet menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 16:09

ja dat klopt ook. Het is moeilijk om alles te beschrijven zo via internet. Ja inderdaad het is raar dat het wel onder het zadel wel gebeurdt maar voor de koets niet. Misschien omdat ze onder het zadel misschien meer voorwaarts neerwaarts wordt gereden dan voor de koets omdat ze hier moet trekken en dit moeilijker gaat? We zullen zien en gaan het in ieder geval proberen.