[AR] Hoofdstel, oogkleppen, bit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Charr_x

Hoofdstel, oogkleppen, bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 14:57

Hallo!

Ik ben bezig met mijn minishet opnieuw voor de kar te zetten.
Hij is al beleerd, wil het graag weer oppakken. Mijn voorkeur lag tot hiertoe vooral bij het rijden (niet op hem uiteraard :Y) ), maar meneer vind het zo heerlijk om te werken, dus dan doen we dat ook!
Natuurlijk is het dan wel belangrijk dat alles verantwoord verloopt.
Nu kan je van een foto natuurlijk niet alles zien, maar ik wou toch graag even jullie advies. :)

Het paardenbeest en hoofstel in kwestie:
Afbeelding

Afbeelding

1. De neusriem zit te hoog. Maar dus wel op de daartoe bedoelde plek. Zag een ander meisje hier op bokt die hetzelfde tuig heeft en hetzelfde probleem. Is er een oplossing?

2. De oogkleppen. Hoe vinden jullie ze zitten?
Ik vind ze persoonlijk iets te laag, maar het lijkt hem niet te hinderen (hij is welliswaar geen oogkleppen gewend).

3. Het bit (http://www.horseshopinternational.nl/im ... angen2.jpg). Ik twijfel of hij te groot is. Hij heeft hem pas 2x in gehad en aanvaard hem al aardig (vroeger liep hij op een trensje).
Bitringen nodig?
Bovendien heeft het bit 2 kanten. Ik wou liever een volledig gladde maar wel van dit materiaal omdat mijn ervaring leert dat ze dat makkelijker aanvaarden. Hoe om kan ik hem het beste leggen?

Het zijn veel vragen, maar alvast bedankt aan degene die antwoorden! :)

edit: die lange riempjes aan de zijkant moeten er nog even afgeknipt worden, heb aardig wat gaatjes bij moeten maken namelijk!

capopjekop

Re: Hoofdstel, oogkleppen, bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:24

Het bit mag wel wat lager zo te zien, hij heeft nu gewoon een glimlach op zijn gezicht daardoor. De oogkleppen mogen wel wat hoger. Het bit vindt ik lastig te zeggen, er steekt wel een stuk uit, maar een maat kleiner is mss weer te krap?

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:27

De gladde kant van het bit hoort in de mondhoeken te liggen zeg maar, de ribbel kant is veel te scherp.

Het bit mag lager idd en de neusriem kun je beter ff van de zijkant een foto maken hoe dat nu zit,....

Oogkleppen horen 2/3 onder het oog en 1/3 erboven, zouden dus ietsjes omhoog kunnen,....

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 16:32

Probleem is dat ik niet zou weten hoe ik ze omhoog moet krijgen.

Bit had ik eerst een gaatje lager, maar dan gaf hij duidelijk aan dat hij het niet lekker vond zitten. Nu zit hij zo dat ik 1 rimpeltje zie en dat als ik hem naar beneden trek dat het glad is (zoals ik het bij de rijpaarden ook heb). Toch een gaatje lager doen?

Hij steekt inderdaad aan beide kanten een beetje uit en maat kleiner gaat zijn velletje er tussen zitten vrees ik, bitringen misschien?

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:48

Bit maar vind ik niet storend groot. Denk dat die wel goed, kun je eens foto;s van de zijkant van hara hoofd maken met hoofdstel om?

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 17:20

Zal ik morgen doen!
Ik zal hem dan meteen ook een gaatje lager doen, even kijken hoe het er dan uit ziet.

En het is een echte vent! :P

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:09

Ik zou wel de onderste sleuven van het bit afslijpen, anders heeft hij van die slagtanden. De stang is erg lang (3 sleuven?)
Oogkleppen omhoog maar wellicht kan je ze niet hoger krijgen omdat er geen gaatjes meer over zijn. Even naar een tuigenmaker. Ik vind de windriemen wat vreemd zitten, het frontdeel wordt helemaal omhoog gedrukt. Misschien kan je tuigenmaker daar ook wat aan doen. Net als de neusriem trouwens
By the way: met een kleiner bit komt die wat lager. En met kleiner bedoel ik niet het mondstuk maar een kleinere stang. Deze is al met al erg groot. Het mondstuk van het bit is wel goed van maat, kan zeker geen cm korter. Eventueel kan je bitringen gebruiken

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:14

Sluit aan bij de anderen en zou gewoon een nieuw stangetje kopen met twee sleuven. Voor die hele kleintjes moet je toch vaak wat dingen (laten) aanpassen. Goede tuigenmaker is daarbij ideaal. Ik ben voor onze uk ook al regelmatig naar de tuigenmaker geweest voordat het helemaal goed zat...

Zou ook even goed kijken hoe makkelijk of moeilijk je het hoofdstelletje als je alle riempjes vast hebt eventueel van het hoofd af kunt krijgen. Daar heb ik me bij onze mini behoorlijk in vergist, waardoor hij, gelukkig was ik nog niet op pad, een keer zomaar het hoofdstelletje afschudde... Sinds die tijd heb ik een elastiekje om keelriem/neusriem gedaan (valt dan zeg maar in de keelgroef), zodat dat nooit meer kan gebeuren. Met die kleine oortjes en dan ook nog een bos manen / vlecht heb je maar zo dat het er zo afschuift :+

Veel plezier met je pony! En met de sulky ;)

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 20:02

Het is bitje heeft maar 2 leidselsleuven! Hij heeft maar een heel klein bekkie (kort). Ben voorlopig best tevreden over het bit.
Klopt wat jullie zeggen, ik zal eens op zoek gaan naar een tuigmaker in de buurt!
Voorlopig kan het wel even zo of is het niet aan te raden?

@vhu: hij heeft af en toe al even flink geschud en hij blijft netjes zitten. :)

edit: zie net dat mijn zadelmaker ook tuigen herstelt/op maat maakt.
Ik probeer van de week nog eens bij hem langs te gaan!

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 22:35

Het lijkt me dat als hij bij een gaatje lager duidelijk aangeeft dat hij het niet fijn vind zitten, je het niet alsnog moet doen terwijl hij nu voor hem goed zit ;)

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:51

Wil de tuigenmaker niet bij jou langskomen? Dan kan hij zelf zien hoe het tuig op je pony ligt. Een goede tuigenmaker doet dat wel...

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 16:20

Hij zal best langs willen komen, doet hij voor zadels ook.
Ik denk dat ik het eerst zo ga proberen, bespaart me toch weer de voorrijkosten. Als hij er zo niet uit komt kan ik hem nog altijd eens langs laten komen. :)
De rest van het tuig ligt helemaal goed (zal aan jullie kritisch oog worden onderworpen als hij voor de sulky komt ;) ).

Nieuwe vraag: voorlopig zijn we bezig met lange lijnen (de sulky kan nog wel even wachten) en ik heb de leidsels aan de bril. Ik wil de kinketting er graag aan laten zitten voor het geval ik hem toch besluit in de eerste leidselgleuf te doen.
Hoe los/strak kan/mag hij dan zitten?

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:21

De scharen moeten een hoek van 45 graden maken met de mondspleet van je pony.

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 16:26

Dat weet ik, maar ook als ik op de bril rij?
Want dan heb je toch eigenlijk niet eens de kinketting nodig?

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:20

Gewoon vastmaken zoals gewoonlijk. Als je op de bril rijdt, kan het bit nog altijd iets kantelen maar normaal gezien kom je niet aan die 45 graden. Losser doen is dus niet nuttig; vaster ook niet, aangezien je het bit toch niet kunt doen doorslaan met het leidsel aan de bril.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:00

Als je toch op de bril rijd zou je ook wel met een bokkebitje toe kunnen of een ongebroken bustrens.
Ik vind het wel veel bit voor zo'n kleine pony.

Idem met de oogkleppen als hij gewend zonder is zou ik ze afhalen.

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 06:26

Hij aanvaard het bitje goed, dus voorlopig ga ik niet veranderen. Voorlopig zijn we nog aan het lange lijnen in de bak en door rustige bossen. Als we laten drukkere paden gaan betreden en andere paarden kunnen tegen komen overweeg ik het wel om in de 1e leidselgleuf te doen om wat meer te zeggen te hebben.

Ben bij de tuigmaker geweest, hij kon me niet helpen of het zou meer gaan kosten dan een nieuw hoofdstel, niet de moeite.
Ik heb 2 opties: de oogkleppen er af snijden of een nieuw hoofdstelletje, ik denk er nog even over na!

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 15:55

Het is een nieuw hoofdstel geworden, van Ideal.
Nog een klein beetje sleutelen hier en daar (oogkleppen nog net iets anders, neusriem iets lager) en dan is hij helemaal goed! :)

Tada! (baggerkwaliteit want met de gsm gemaakt)
Afbeelding

Afbeelding