[AR] hoe corrigeren in tweespan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

magicmist

hoe corrigeren in tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 09:41

ik heb een probleem met mijn jonge pony.
in enkel loopt ze super. netjes aan de teugel en houd ze haar eigen balans.

in dubbel loopt ze echter links gesteld. richting mijn andere pony.
waardoor het maken van bochten zeer moeizaam gaat.

hoe kan ik dit corrigeren zonder de andere pony er mee te belasten?

sumic

Re: hoe corrigeren in tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 11:59

Leidsels verstellen. Linker leidsel langer maken. Waarschijnlijk haal je daar het probleem al mee weg. Gewoon meteen een paar gaatjes verstellen en kijken of er wat veranderd. (ik ga ervan uit dat je met kruisleidsels rijd) succes!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 17:04

Daar ben ik het niet mee eens.
Een kruisleidsel moet voor pony's een verschil in binnen- en buitenleidsel hebben van ca 10 cm. Dit is essentieel om een goed blok te kunnen vinden en de juiste aanleuning. Wat stelling betreft zal het waarschijnlijk gewoon een beetje bang zijn voor de boom die tegen het achterbeen aan komt.
In de wendingen zorgen dat je contact houdt op het buitenleidsel, de buitenpony er ook bij en met het binnenleidsel zachtjes blijven vragen.
Is er wel voldoende ruimte op de disselriem?

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:05

Ik speel heel veel met de leidsels als de pony's scheef lopen. Ik heb wel het idee dat dit goed werkt. In het enkelspan rijd ik ze netjes op 2 leidsels met evenveel/weinig druk zodat ik zeker weet dat ze recht kunnen lopen. Ik meet mijn tweespan leidsels ook regelmatig na soms kan het ene leidsels behoorlijk opgerekt zijn en de ander niet. Dit kan zomaar centimeters schelen, waardoor een pony ook scheef kan gaan lopen.
genoeg ruimte op de disselriem is inderdaad ook een goede tip!

Ben_Hur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 22:23

Je kan ze ook eens andersom inspannen. Wie weet werkt het.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:32

Gevoelsmatig zou ik toch het rechterleidsel een gaatje terug nemen en het linkerleidsel een gaatje erbij. Omspannen. Is de pony moeilijk te buigen op rechts? Hoe gaat dat bijvoorbeeld aan de longe op de rechterhand? Eventueel kan je ook naast het dubbelspanleidsel een enkelspanleidsel aan het bit hangen en een helper op de bok met die laten mennen. Het gaat er dan om dat het enkelspan leidsel alleen ingrijpt om te corriceren.