[AR] Paarden laten eten tijdens rustpauze?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

megahaf

Paarden laten eten tijdens rustpauze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 00:11

Na wat blessureleed (gelukkig niets ernstigs, maar vervelend genoeg om weer een tijdje aan de kant te staan) zijn we zondag eindelijk weer gaan mennen. Voor het eerst langs een nieuw, onbekend parcours, en met wat kilometers extra om er een leuk dagje uit van te maken.
Nu onze "Dames" het zo goed doen, is het de bedoeling om steeds langere ritten te maken, op termijn misschien zelfs dagtochten. Tijdens onze rustpauzes zondag vroeg ik me af hoelang je met je paarden onderweg mag zijn vooraleer ze terug moeten eten. Bij warm weer lijkt het me logisch dat ze wat te drinken krijgen om uitdroging tegen te gaan. Maar hoe zit dat met eten (bij endurance krijgen de paarden tussendoor te eten, om de darmfunctie op gang te houden)?
Onze paarden staan 24u/dag op de weide, ze gaan dus niet met een lege maag aan het werk. Onze ritten zijn nog niet extreem lang, dus ze kunnen de rit ook aan zonder onderweg te drinken (bij normale weersomstandigheden) - bij thuiskomst gaan ze meteen terug de weide op.
Maar hoe zit dat met koetsentochten (30 km) of langer? En laat je de paarden dan aangespannen (is dat handig, eten met een bit in) of span je de paarden beter uit? En hoelang moet je dan wachten om de rit verder te zetten (lopen met "een volle maag")? Of kunnen ze gerust een dagje werken om dan achteraf thuis beloond te worden met eten?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Paarden laten eten tijdens rustpauze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 00:13

Ik ga regelmatig weg, ook gerust wat jij zegt 30 km. Ik laat ze toch wel even eten (is trouwens ohz en aangespannen) dat houd idd toch de darmen op gang en van bv een beetje gras overkomen ze niks. Ik heb alle tijd dus span dan wel even lekker uit. Met bit in kan, maar moet je het daarna wel goed schoonmaken, niet erg handig als gras de boel blokkeert en je daar pas in galop ofzo achterkomt.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:09

Mijn pony's krijgen alleen in de tweede klasse mendurance (50 km)tussendoor te eten in de vetgate. Ze moeten dan voor de keuring geheel worden uitgespannen en er staat dan een menu voor ze klaar van vooral vochtig eten (wortels, appels, slobber, hooi en natuurlijk water) Ze drinken echter maar een paar slokjes. Op trainingen en in de klasse 1 (25-30 km) krijgen ze tussendoor geen eten. Ik bied wel drinken aan maar ze spoelen alleen de mond gezien ik het bit wel in hou.Op wedstrijden zorg ik echter wel voor voldoende darmvulling voor de start. Onbeperkt ruwvoer (dat houd vocht vast en houd de darmen in beweging) en drie uur voor de start laatste portie krachtvoer. Ook dan voldoende vochtige voeding omdat ze op de trailer al veel vocht verliezen.

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 14:20

Ok, hier kan ik wel wat mee. Dus koetsentochten en uitstapjes tot 30 km (eigen tempo) kunnen we gerust doen zonder eten tussendoor (ze komen recht van de weide dus ze hebben dan al voldoende gegeten en gedronken). Het is me trouwens opgevallen dat de andere menners uit de naburige dorpen die we tegenkwamen hun paarden ook niet lieten eten of drinken, dus dat kan best.

Voor langere tochten kan ik een hooinet meenemen en eventueel wat wortels. Zulke tochten zou ik sowieso op voorhand voorbereiden, want het lijkt me niet verstandig om de paarden eender waar uit te spannen. De paarden laten grazen terwijl ze nog voor de kar staan is geen optie; ze hebben geleerd om netjes stil te staan en te wachten, geen denken aan dat ze dan gaan grazen (ze weten best dat "hoofdstel af" = vrij, dat wil ik zo houden). Ik zou dan opteren om bij vrienden-paardeneigenaars en/of maneges halt te houden, zodat ze uitgespannen kunnen worden om te eten of eventjes te grazen (zeker als ze hooi krijgen, lijkt me moeilijk eten met een bit in).
En intussen kunnen menner en groom zich ook wat innerlijk versterken ;) .

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 21:56

Bij de stalhouderij krijgen ze als ze een paar uur of bijna hele dag op pad zijn ook geen eten tussendoor. Heb niet het idee dat de paarden er onder lijden, want ze zien er prima uit en hebben altijd zin om te vertrekken. Na afloop krijgen ze wel direct wat drinken en dan de vrachtwagen op en naar huis (wat wel altijd dichtbij is, als het ver rijden zou zijn ben ik wel voorstander van een goed gevuld hooinet). Denk dat het belangrijker is dat je zelf goed eet en drinkt ;) Met mendurance rijden ze over het algemeen een forser tempo en door zwaarder terrein dan wanneer je denk ik een dagtocht maakt waarbij je denk ik dan ook vrij veel over de weg gaat en niet door allerlei zware bospaden. Plus dat je toch vaak ook nog een poosje stopt tussendoor waardoor ze weer goed op adem kunnen komen.

Gewoon leren dat ze als jij stopt, zij zich maar moeten gedragen en netjes voor de wagen stil moeten staan. Laten grazen voor de wagen zou ik echt ook nooit doen, als ze dat eenmaal in de gaten krijgen heb je van die vervelende paarden als je ergens langere tijd wilt halthouden. Zit je niet op te wachten natuurlijk.

sanenson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 06:02

wij rijden ook langere ritten met onze shetten van 30 a' 40 km en tussendoor tijdens de pauze krijgen ze van ons: of 1 stukje appel maar meestal een gewoon suikerklontje waar ze al heel tevreden mee zijn en ze weer voldoende energie uithalen.
snelle suikers zijn met grote inspanningen zeer belangrijk vind ik.
na de rit als ze zijn uitgespannen, afgesponst, en verder verzorgt zijn kunnen ze meerdere malen beetjes drinken en gaan ze de trailer op waar ze dan als beloning een appeltje met een gevuld hooinet staat te wachten voor tijdens de terugreis.
dan krijgen ze s'avonds meestal nog als extraatje een halve vitaminekoek of slobber met hooi.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 14:37

Snelle suikers zijn bedoelt bij krachtexplosies bijv het sprinten in een marathon. Bij langdurige inspanning heb je koolhydraten nodig die langzame afgifte hebben zoals olie. Een scheutje olie over het krachtvoer bijv.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 14:41

Wij rijden meestal door het bos, tijdens een langere rit spannen we uit, paard halstertje om en grazen maar. We zoeken dan als pauzeplek uiteraard een plekkie met veel gras. Verder laten we de paarden niet aan bomen oid eten, dat vindt de boswachter niet leuk.