Beleertopic, wie is er mee bezig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Patrick_
Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-04-07

Re: Beleertopic, wie is er mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 13:35

De eerste paar keren heb ik het met het monty robberts halster gedaan.
Om hem even te laten wennen, heb nu ook al een paar keer met bit gedaan en dat gaat ook goed.

Maar als hij straks verder beleerd gaat worden(volgend jaar)dan wel alleen met bit hoor.
Vind dat toch veiliger met een bit voor de kar.

Lottejulia

Berichten: 1800
Geregistreerd: 23-12-05
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:00

Mijn pony zal de komende tijd onder handen genomen worden door Edwin van der Graaf. Hij loopt al (dressuurmatig) onder het zadel en zelf doe ik al geruime tijd dubbele longe werk met hem en heeft hij op stal ook eens de bak gesleept. Vandaag is Edwin voor het eerst met hem bezig geweest, aan de dubbele longe en met sleep. Beer was nog wel onwennig vanwege de vreemde locatie en voor het eerst oogkleppen, maar hij deed het erg braaf! Volgende week weer voor de sleep en als het goed gaat kan de tweewieler er dan misschien al achter. :D

Afbeelding

robinweiden
Berichten: 10
Geregistreerd: 23-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 00:25

wij zijn bezig met een 8 en een 5 jarige KWPN te beleren voor de kar;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Beleertopic, wie is er mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 00:29

Nou wij hebben vandaag eigenlijk gewoon het wagentje er maar es achter gehangen. Had al een vermoeden dat het geen probleem zou zijn. (Alles gaat met respect en vertrouwen) en mevrouw (goed het is "maar" een shet maar toch) vond het eigenlijk wel prima. Dus lekker een rondje buiten wezen doen en veel lol gehad. Zo, nu mag ze ook beleerd voor de wagen heten. :P

Tinker11
Berichten: 173
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:53

Wij zijn bexig onze 6 jarig tinker voor de kar te beleren.
Ze is heel braaf in het tuig.
Ze kan goed stilstaan en sturen nog beetje slingerig maar gaat best goed.
We hebben geoefend met draaiende trekker en met wapperend plastic maar dat alles geen probleem.
Longeren met tuig aan dubbele longeerlijn ook geen probleem.
Volgende stap is voor de kar.
In september gaat ze naar "onder de kastanje" om verder beleerd te worden..
Ben benieuwd! en kan niet wachten totdat we lekker stukjes kunnen gaan mennen.

_Patrick_
Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-04-07

Re: Beleertopic, wie is er mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:24


Charaz

Berichten: 24374
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Beleertopic, wie is er mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:05

Beleren jullie zelf of hebben jullie ze ergens in training staan?

rockie

Berichten: 265
Geregistreerd: 27-11-08
Woonplaats: Havert

Re: Beleertopic, wie is er mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:10

ik ben mijne zelf aan het beleren.
vorige week de 2 wieler voorzichtig eraan gedaan om te passen.
hij liet het gewoon doen, bleek de burry iets te smal ( ondertussen wat uitgebogen) hij liep er gewoon mee weg alsof hij dat al jaren doet.

germie

Berichten: 26102
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 13:07

Charaz schreef:
Beleren jullie zelf of hebben jullie ze ergens in training staan?

Ik doe het zelf. Ik was van plan om mijn jonge paard eerst voro de wagen te beleren en dan pas onder het zadel omdat je dus al met een twenter mag beginnen met mennen. Maar ik heb nu besloten om toch eerst zadelmak te maken en dan voor de wagen. Dati s ook de volgorde die ik altijd gehanteerd heb (ik ben handiger in het beleren onder het zadel dan in het beleren voor de wagen).
En dus staat alles nu even stil.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Beleertopic, wie is er mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:14

Wie zegt dat je met een twenter mag mennen?

Afbeelding

Mijn 3-jarige voor de tweede keer voor de wagen. Maandje terug heb ik hem er voor het eerst voorgebonden. Nu was hij al wat rustiger, wagen en het trekken vindt hij niet eng maar hij is nog niet goed aan het bit dus ik loop ernaast met een touw naar de neusriem. Dan heeft ie mooi veel steun aan mij :)

Biancacoo
Berichten: 1080
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:25

Sappos, wat een vreselijk geweldig paardje heb je daar !!!!!
Super zeg ! <3
Daar ben je zeker wel heeeel erg trots op . :7

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Beleertopic, wie is er mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:49

Wijs ding is het hè?! 6 maanden geleden kon hij nog voor jaarling door zoveel pup als ie was. nu is ie groot en stoer (en vet)

_Patrick_
Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-04-07

Re: Beleertopic, wie is er mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:30

Stoere pony!!!

BarbaLala

Berichten: 9621
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 17:12

Leuke foto Sappos!
Ik meld me ook weer als dat mag.

Ik heb Abe (mini, 3 jaar en 2 maanden) nu zover aan de lange lijnen dat hij vloeiend reageerd op mijn stemcommando's en hulpen, hij is steeds geconcentreerder.
Meneer draait nu met gemak achtjes en volte's, heeft een regelmatig tempo.
En ook stelling aannemen gaat al goed, rechte lijnen zijn ook steeds rechter.
Hij word ook eindelijk steeds wat stoerder, deinst niet meer zo terug voor enge dingen in de bak en op de weg.
Verkeersmak was 'ie al, maar voor een plukje gras oid kon hij nog wel schrikken. :+

Nu alleen nog een tuigje aanschaffen en dan bedenken hoe ik een sleepje kan maken.

Tot nu toe verloopt alles precies zoals gehoopt dus :)
We doen gewoon lekker rustig aan een paar keer in de week even oefenen, als hij het goed doet stoppen, werpt wel vruchten af; hij vind het leuk!
Ben trots op mn baby :D

Anna_Joy

Berichten: 162
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 11:38

Mijn haflinger is op 3/4 jarige leeftijd professioneel beleerd (bij de vorige eigenaar). Vorig jaar hebben we dit weer opgepakt, eerst weer er achter lopen in compleet tuig dit samen met een ervaren menner. Hij snapte alles en luisterde ook braaf.

Omdat het allemaal zo goed ging is de kar erachter komen. Dit leverde helaas wel problemen op, hij wilde niet ertussen staan en werd er zelfs gespannen van. Met de hulp van twee andere ervaren mannen is het uiteindelijk toen wel gelukt om hem in te spannen maar hij staakte soms op de weg. (dat ligt waarschijnlijk aan dat hij het moeilijk vind om voorop te lopen buiten).

Nu ben ik deze zomer weer begonnen in de rijbak met lange lijnen. Hij vind dat allemaal heel leuk en oortjes gaan erop. Wat is nu de beste stap om te nemen? Lees dat er bij het beleren druk op de strengen wordt gegeven? En dat langzaam wordt opgebouwd?

Wat wordt daar precies mee bedoeld, hoe gaat dat in zijn werk?

soniep
Berichten: 343
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Den ilp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:38

Ik ben in het begin van de zomer begonnen met mijn 4-jarige shet beleren.
Eerst aan de longe om stemhulpen te bevestigen en toen in het tuig. Dit doet ze prima ik kan als ik er achter loop heel netjes figuren vragen en dit doet ze heel braaf. Ook al er achter lopend na buiten geweest een stukje en dit doet ze ook erg goed!(Wel met iemand erbij met een longe eraan.)
Nou heb ik deze week voor het eerst een bandje er aan gedaan in de bak eerst in stap heel braaf en daarna klein stukje draven dit deed ze ook heel braaf. Geen probleem eigenlijk even later ging ze aan de kletter en konden we haar niet houden.
Tijdje geduurd om er terug te krijgen. Gelukkig!! alles nog heel zowel pony als tuig. Nou heb ik er vandaag weer voor het bandje gedaan, eerst in stap heel braaf niks aan de hand en toen later ging ze weer aan de kletter dit keer in stap, konden haar nu wel houden maar ze was erg in paniek. Toen wat rondjes los gestapt en toen weer na het bandje gegaan deze was nu erg eng. Strengen tegen haar benen in de bochten etc. vind ze geen probleem en ik heb dan ook geen rede kunnen vinden voor dit gedrag. Van het een op het andere moment raakt ze compleet in paniek en gaat ze rennen. Heeft iemand nog tips? Die kan ik namelijk wel gebruiken. Nu maar weer even er achter lopen en afentoe even kennis laten maken met het bandje en heel rustig de tijd ervoor nemen.
Hopen dat ze het gaat accepteren en oké gaat vinden.

germie

Berichten: 26102
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Beleertopic, wie is er mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 14:58

Zet ik nu zulke grote paarden voor de wagen? Ik zie alleen pony's voorbij komen :P
Ik heb dus een merrie van 1.72 m. en een ruin van 1.67m (nog in de groei).

ilse_89

Berichten: 2093
Geregistreerd: 06-01-07
Woonplaats: Den bosch

Re: Beleertopic, wie is er mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 17:31

Ik ben momenteel ook bezig om mijn pony te beleren voor de kar.
Het is een 4-jarige fjorden ruin van 1.40,5 groot.
Sinds een maandje loopt hij in de lange lijnen en sinds vandaag in het tuig met een autoband er achter.
Hij doet het tot nu toe SUPER goed, net alsof hij het al jaren doet.
19 september komt m'n kar! :d

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 20:11

3Mijn man is ook bezig om onze 5 jarige NF ruin te beleren voor de wagen, hij is ingereden en dat scheelt al een jas, hiervoor hadden we ze zo uit het land, dat is een lastiger klusje gebleken....
In eerste instantie thuis in de paddock met lange lijnen, daarna een bandje erachter en na een week of 4 eerste keer voor de wagen.
Doordat hij al ingereden was en verkeersmak, ging dat heel soepel, zijn karakter is ook relaxt, vind niet zoveel eng.
We hebben er een volleerde bij gekocht, die pony is 11, heeft klasse 4 gelopen met goede resultaten, maar was overcompleet, daar hopen wij ons voordeel mee te gaan doen.

We hebben het spul naast elkaar gezet deze week, alleen het inspannen is al prettig, de volleerde vindt alles best, daardoor kan ik me bezighouden met de jonge, maar ook dat gaat prima.
De 1e keer was het onwennig, hebben we bewust op de straat gereden, dan had de jonge goede aanleuning met de berm, op gras was het moeilijker sturen.

Vandaag de 3e keer in 2 span en we hebben een bosrondje gedaan, ging erg goed, de volleerde zet er lekker zijn billen in als het heuvelop gaat, de jonge volgt daarin, we hebben dus goede moed dat dit het wel gaat worden, we genieten ons suf i.i.g.

De eerste dressuur wedstrijd is opgegeven, of dat haalbaar is, is afwachten, duurt nog een maand, en anders pakken we enkelspan, Melle doet dat met 2 vingers in zijn neus.......

VanHuisUit

Berichten: 6691
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 23:22

Wat leuk je belevenissen met in tweespan beleren.

We hebben onze Alwyn in maart voor het eerst 'los' voor de wagen gezet (zonder begeleiding ernaast)
[AR-ITP] Alwyn voor het eerst zelf 'voorop'
Daarna hebben we hem eens in de week / twee weken voor de wagen of de tweewieler gehad. En ik moet zeggen dat afgelopen zondag had ik zoiets van ja, nu vind ik dat we een beleerde pony voor de wagen hebben. Hij heeft voor het eerst dik een uur lekker gelopen (we mennen altijd langs de weg, soms stukje op trainingsveldje, maar dus vooral 'buiten'), voor de tweewieler in dit geval, lekker draven, voorwaarts, vrijwel nergens van opgekeken, veilig gevoel als je aan het mennen was.

Nu gaan we opbouwen naar een proefje mennen deze winter en... om hem dus in tweespan te zetten met onze andere pony.
Dus dan begint het beleren weer opnieuw, maar dan met twee pony's naast elkaar. Toch weer anders. Onze andere pony is ook een zeer ervaren pony, net als bij jullie. HEeft ook tweespan/tandem en vierspan gelopen. Dus wij hebben ook iets ervarens en minder ervarens naast elkaar. Alleen.... ben ik totaal niet ervaren :o mijn instructeur gelukkig wel :D

Als jullie beleren in tweespan heb je er dan een hulp bij of twee?

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 23:48

Hoi VHU,
Mijn man heeft met het beleren van de jonge pony veel zelf gedaan, hert moment van de 1e keer voor de wagen hebben we hulp gehad van een andere menner.
We zijn naar een groot terrein gegaan, waar weinig echt mis kon gaan, de pony was daar ook echt braaf,alleen de leidsels gingen een keer tussen zijn billen, dat vereiste een keer stevig ingrijpen, was even paniek......

Het 2 span beleren hebben we samen gedaan, ik als manusje van alles, pony vasthouden en mee lopen het eerste stukje, het ging vrijwel direct goed, nu hebben we dat 3 keer gedaan en lopen ze al mooi gelijk op, Melle loopt gewoon ruimer, maar dat is een kwestie van sterker worden van de jonge, veel kilometers maken en vooral veel enkelspan blijven trainen, op eigen benen leren lopen.

Gelukkig is mijn man heel geduldig en gedreven, we hebben hiervoor een NF span gehad wat echt te heet was, daar ook weer van geleerd,dan weet je pas wat je wel of niet wilt, nu we dit setje hebben, het gaat zo relaxt allemaal, echt een fijn stel.....

Hij heeft normaal 2 keer per maand les, nu in de winter iedere week,daar leer je veel van,ook goed voor de jonge om op vreemd terrein te rijden, beetje voorbereiden op het indoor seizoen.
De winter staat voor dressuur en vaardigheid wedstrijden, zo hopen we ze klaar te stomen voor het outdoor seizoen volgend jaar.

claudiadvx

Berichten: 2799
Geregistreerd: 11-01-14
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 14:58

hallo iedereen, ik wil met mijn merrie gaan mennen. ik ga dit weekend beginnen met lange lijnen, hoe kan ik dit het beste aanpakken?

alvast bedankt
groetjes claudia

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Beleertopic, wie is er mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:39

Ik ben mij momenteel aan het rienteren, waar ik mijn ruin van 150 cm heen ga brengen om te laten beleren!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30677
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Beleertopic, wie is er mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:53