[AR] Zilco tuig, maar welk type

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eefielover

Zilco tuig, maar welk type

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 11:17

Na lang twijfelen ga ik denk ik toch maar over op een zilco kunstof tuig. Het is bedoeld voor mijn shetlander en als ik de site van zilco goed bekijk, kom ik uit op SL versie.

Maar deze heb je met gewone borst en met de empathie borst. De empathie is anatomischer en staat wel stoer, maar heeft het ook nog nadelen? Las wel al eerder dat het te grof is voor een shet..?
Foto's van beide op vergelijkbare shetten(1 m) is ook fijn.

Ik zit namelijk ook nog te twijfelen of ik het uit engeland over laat komen. Dat scheelt weer wat geld, maar dan moet ik wel zeker weten dat ik juiste maten koop.

Wie heeft ervaringen met beide en kan me daar meer over adviseren. En waarom heb je juist voor de gewone of juist voor de empathie gekozen?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 15:00

De SL met empatie is zeker niet te grof voor een shetlander. Ik vind de normale borstbladen overigens iets te smal.
Het SL tuig was voor mijn shetlanders te klein (1,08 m in sportconditie wat betreft bouw)
Afbeelding
Broek en borst te kort. Singel ed op het grootste gaatje
Hoofdstel zat echter wel prima, qua maatje hoofd hebben ze meestal maat pony
Afbeelding

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 15:17

inderdaad, ze vallen erg klein. mijn paardjes hebben maat mini-shet. maat shet is hun over het algemeen echt te groot.
ik ben juist voor zilco gegaan omdat het een ramp is om een kwalitatief goed tuig te vinden in maat mini-shet

Afbeelding

eefielover

Re: Zilco tuig, maar welk type

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 17:42

Bedankt voor jullie reactie:

Napie: welke type heb je nu dan? En heb je ook daar een foto van? Of heb je deze maar dan een maat groter en met empathie?

Ik vind alleen de ophanging van de broek, of hoe zeg ik dat netjes?, dat driehoekje vind ik niet zo mooi. Verder vind ik het wel ideaal vanwege het kunstof. Arden en kieffer is helemaal prachtig maar dan ook nog net weer even wat duurder.. helaas

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 21:57

Ik heb voor mijn tweespan ook het Zilco SL tuig, met empathy collars :)
Erg fijn in gebruik.
Mijn merrie is 93 cm :) smal type :)
Afbeelding
Afbeelding

Als je erop zit zie je dat driehoekje niet hoor :+

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 22:47

Ik ga ook een zilco sl sport kopen voor mijn erg smalle shet. Voort mijn 'luxe shet en dubbelspan weet ik het nog niet.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 01:38

Ik heb nu een imperial riding kunststof tuig. Lijkt op dat van Arden en Kieffer. Ik moet een maat pony hebben en dus werd het anders een zilco classic. Die was twee keer zo duus als de SL De IR heb ik op maat laten maken door een tuigenmaker, er moest het 1 of andere aan verkleint worden. Eigenlijk alleen omdat de maat shet net de korte borstbladen hadden (zijn 105 cm in het dubbelspan terwijl ik 115 nodig had. De maat pony kwam op 120 cm dus moest er weer wat af)
Ik had er graag de empaty borst willen hebben maar helaas...

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 09:44

persoonlijk vind ik dat de empathy op de bevenstaande foto's niet het effect heeft wat je er van verwacht. het schoudergewricht ligt alsnog onder het borstblad en de onderste rand (in het boogje onder de hals) staat los van het lichaam, dus hij trekt op de bovenste rand.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:00

xElienx schreef:
persoonlijk vind ik dat de empathy op de bevenstaande foto's niet het effect heeft wat je er van verwacht. het schoudergewricht ligt alsnog onder het borstblad en de onderste rand (in het boogje onder de hals) staat los van het lichaam, dus hij trekt op de bovenste rand.

Het tuig is vandaag door een tuigmaker nagekeken op ligging e.d. en die vond hem perfect liggen :) Ik ga van het oordeel van de profs uit :) dus ga er dan ook vanuit dat mijn borsttuig goed ligt :)

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 22:30

Evelli: Haha ja dat snap ik maar ik vind het gewoon minder mooi.. :+

Napie: Mag ik vragen wat dat gekost heeft dan? En wat zou een shetmaat kosten? Heb je er ook een foto van? En waar heb je het tuig gekocht als ik vragen mag?

Zilco1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 20:29

xElienx schreef:

Bij een Empathy borst van Zilco is het belangrijk om de martingaal goed aan te trekken. Hangt die te los dan zal de borst omhoog gaan staan en niet
mooi hangen. Martingaal gebruiken dus. Zilco Importeur NL.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 20:40

Haa kijk ;-) dat was dus de prof ;-)
Ik lees even mee, ben ook wat aan het rondkijken qua tuigen etc.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 20:43

Martingaal? Op een tuig? Of bedoel je de springriem

Zilco1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 21:33

Napie schreef:
Martingaal? Op een tuig? Of bedoel je de springriem

Wij noemen het martingaal of springriem. Correct ja.
Bij een normale borst minder belangrijk, maar nogmaals bij de Empathy wel.
Goed afhangen van de hele borst is zeer belangrijk. Dus ook halsriemen etc.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 21:34

maar is dat niet symptoombestrijding? als je paard vol in de borst komt, komen de stengen strak, maar de springriem komt toch niet evenredig strakker? dus dan zou theoretisch gezien de drukverdeling niet optimaal zijn.
daarnaast is het ook nit prettig als de singel naar voren wordt getrokken.

ik kan dit verkeerd zien hoor.

EdwinStok73

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 18:28

Als je de afstelling goed hebt dan word er natuurlijk niet aan de springriem getrokken, deze zal er alleen voor zorgen dat hij mooi op de juiste plaats blijft liggen.
De marge die je met een Empathy hebt is wat minder groot als bij een normale borst.

En voor de mensen die eens willen kijken hoe het echtwerkt,

Maak een afspraak en rij een keer met ons mee!

MvG,
Edwin Stok
Zilcotuigen