Ik heb 5 jaar geleden een mooi mentuig gekocht, nieuw, met nylon versterkt, rvs gespen, veiligheidslichtogen, enz. Ik heb mijn merrie hier mee beleerd voor de wagen, en nu ben ik met mijn jonge paard bezig. Mijn merrie heeft nooit problemen gehad met de staartriem, de culeron. Maar mijn jonge paard heeft gewoon schuurplekken van de culeron die hij nu net 2 dagen achter elkaar voor het eerst omgehad heeft. De staartriem is goed afgesteld. Maar ik ben nu bang dat ik dus toch op zoek moet naar een andere culeron. Maar waar koop je die en wat kosten die los?
Ik zou natuurlijk zonder staartriem kunnen mennen. Maar de reden waarom ik toch met staartriem wil mennen is omdat m'n jonge paard heel kriebelig is bij z'n staart en z'n kont. Hij heeft letterlijk losse achterbenen als hem iets niet zint in die buurt. De staartriem accepteert hij nu prima gelukkig, maar het is niet de bedoeling dat z'n huid kapot schuurt.
Ik heb uiteraard een lederen. Mijn merrie heeft er nooit last van gehad. Ik kan ook geen scherpe randen ontdekken of wat dan ook. Ik zal hem nog eens in de olie zetten. Maar hij is niet hard of wat dan ook. En hij zit ook gewoon goed.
Nouvel
Geplaatst: 08-06-10 22:17
gaatje losser of gaatje strakker geprobeerd?
lastig hoor...
eva92
Geplaatst: 09-06-10 22:04
bontje erom heen doen
germie
Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-10 08:47
shelltje schreef:
bontje erom heen doen
Heb jij hier ervaring mee? Ik kan er wel een bontje omdoen, maar hoe blijft dit bontje schoon? Of valt dat wel mee?
ik heb om mijn staartriem ook een bontje. is eigenlijk voor de neusriem en past precies om het deel wat onder de staart zit. wel even opletten dat het klitteband naar beneden zit anders gaat dta schuren. wel moet je het af en toe wassen. maar er komt geen mest ofzo aan.
BlackDevils
Geplaatst: 10-06-10 10:21
Ik denk dat het probleem er meer in zit dat het paard de staart nog knijpt door onwennigheid. Probeer het maar eens een poosje zonder (rugriem goed vastmaken aan de lenderiemen van de broek zodat het niet opzij kan schuiven).
Gisteren heeft hij voor het eerst een broek en het borststuk met bungelende strengen omgehad (alles wel zo dat er niets kon gebeuren natuurlijk). De staartriem heeft niet geschuurd. Dit was nu de 4e keer dat hij een staartriem (en schoftstuk) omgehad heeft. Gisteren was hij heel relaxed. Anderen waren aan het rijden en wij liepen gewoon door de bak. Het is waar, hij kneep enorm aan, mepte gericht de eerste keer. Maar de tweede keer was dat al over. Ik heb de staartriem wel telkens ingevet, en schoongehouden. Lengte is verder goed. Ik ga het nog even aanzien, anders moet er maar een bontje om. Gisteren leek het immers goed. Nog even met het lopend mennen de rem er wat beter opzetten, en dan is hij klaar voor het autobandje (hij loopt vaak nog 5 meter scheef naar achteren als ik vraag om halt te houden. Of hij stapt na een halve seconde gewoon weer weg). Links en rechts, en voorwaarts in stap en draf zit er nu netjes op. Gaat best snel als je erover nadenkt .