Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Citaat:Eindelijk gedaan met al dat sleuren aan het halster, wat is dat beestje sterk..Graag zou ik hem binnen een jaar of 2 voor de sulky willen mennen.
) hij heeft zich te gedragen en eigenlijk moet je denken: zeker als hengst heeft hij zich te gedragen. Mennen is voor een heel groot deel net als onder de man pure opvoeding dus ik zou zeggen, begin daarmee. Netjes met je meelopen aan los touwtje. Leren luisteren naar stemcommando's voorwaarts, draf, halt, blijf, easy enz. Kun je hem allemaal leren door 2x per week een half uurtje serieus met hem te gaan wandelen. Verkeersmak maken enz. Hoef je geen bit voor in te doen, niet te longeren of te slepen. Laat hem ook zo los naast je lopen, dat hij voorop loopt en jij er dus half naast. Zo kun je je oefeningetjes steeds meer uitbreiden. Maar vooral , ook al is hij zo klein, hij is wel een paard en moet luisteren. Het is anders straks geen leuk pony'tje meer maar een monster
Neffesh schreef:Maar ik wil het graag zelf doen

FriesWytske schreef:Als je geen ervaring hebt met beleren. Weg brengen naar iemand die dat wel heeft.
. Ronnie25 schreef:FriesWytske schreef:Als je geen ervaring hebt met beleren. Weg brengen naar iemand die dat wel heeft.
Nou dit vind ik een beetje kort door de bocht, ben het er niet mee eens.
Als je geen ervaring heb kan je het ook zelf doen, maar zorg dan wel dat je hulp bij je heb als je gaat oefenen. Iemand die wel verstand heeft van mennen. Zodat je het zelf ook leer.