[AR] sportmogelijkheden met mennen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ClauH

sportmogelijkheden met mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 13:05

Hallo allemaal,

Ik heb op dit moment een kwpn-er met tuigbloed. Ik rijd op dit moment dressuur met hem maar op de één of andere manier voel ik me al een tijdje aangetrokken tot het aangespannen rijden.
Voordat ik een hoop overhoop ga halen aan lessen, paard beleren enz. vroeg ik me af wat precies de mogelijkheden zijn. Ik ken het dressuurwerk tussen de kegeltjes, en ik heb ook wel eens een marathon gezien, maar hoe gaat dit in zijn werk ? Ben je altijd een heel weekend op concours waarbij beide onderdelen verreden moeten worden, kan je ook voor één onderdeel kiezen, zijn er nog andere "wedstrijd"mogelijkheden ?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:10

Je mixt 2 dingen een beetje door elkaar ;) 'tussen de kegeltjes', oftewel vaardigheid, vergt idd een goede dressuurmatige training, maar is anders als dressuur.

SGMW bestaat uit 3 onderdelen: dressuur, vaardigheid en de marathon. Dressuur is ook echt een dressuurproef, eigenlijk min of meer net zoals dat je ohz. rijdt; ook figuren, wendingen, overgangen e.d.
Als je SGMW rijdt en dan officiele wedstrijden, dus met startkaart, zijn dat haast altijd meerdaagse wedstrijden; soms 2 en soms 3 dagen. Je hebt ook wel zgn. 'oefenmarathons', dan start je niet officieel en deze wedstrijden bevatten vaak ook alle 3 de onderdelen, maar die rijdt je dan vaak in 1 dag. En dan ligt het er per wedstrijd aan; er zijn wel wedstrijden waar je zelf de te rijden onderdelen mag kiezen, (soms zit daar ook speel-uw-spel bij, een soort van vaardigheid) maar dat je zelf mag kiezen komt volgens mij niet zo héel veel voor.

Als je geen SGMW wil rijden, kun je ook kiezen om enkel dressuur/vaardigheid te starten, dus zonder marathon. Ook daar heb je weer speciale wedstrijden voor.

En dan is er nog de mendurence, een sport die steeds meer in opkomst is.

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:12

Aangespannen heb je zo ongeveer dezelfde verschillen als je onder het zadel ook hebt.

Je kunt dressuur- en vaardigheidwedstrijdjes rijden, je kunt ook SGMW rijden, samengesteld, dus met marathon.
Op samengestelde wedstrijden is het nauwelijks mogelijk om alleen dressuur en vaardigheid te rijden. Tenminste, dat ben ik nog niet tegen gekomen. Dus als je samengesteld wilt starten ben je idd vaak een heel weekend weg.

Wat wij hier in de buurt wel veel hebben is 'wilde' westrijdjes georganiseerd door plaatselijke verenigingen, daar start je dan alleen vaardigheid en marathon. Maar hoe dat aan de andere kant van het land is, weet ik niet :)

Andere wedstrijdmogelijkheden: Je zou ook mendurence kunnen starten als je dat wilt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:38

Je mag tegenwoordig hobbyklasse starten en in overleg met de organisatie kiezen voor alleen dresuur/vaardigheid of alle drie de onderdelen.
Zie het reglement.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 13:49

oke, dat is duidelijk allemaal. Een heel weekend op stap vind ik toch wat lang, maar er zijn dus andere opties.
Ik ga er eens over nadenken :Y)

Chestnut89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 17:00

Er zijn ook heel wat 1 daagse SGM wedstrijden. Dan ben je dus óf de hele zondag óf de hele zaterdag in touw.

Napie

Re: sportmogelijkheden met mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 18:56

Er zijn ook vaak oefenmarathons zonder dressuur en dan is de vaardigheid in een hindernis verwerkt. je bent dan hooguit een paar uurtjes aan het verkennen en 2-3 uur aan het rijden/inspannen.
Mendurance is ook een leuke invulling van je zaterdag of zondag.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:30

Een totaal ander mogelijkheid is mendurance. Dat is niet zo iets als endurance onder de man, maar dan uiteraad met een aanspanning. Meer infor hierover vind je op http://www.deronline.nl/

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 14:37

Leuk dat de mendurance zo'n 6 keer wordt genoemt terwijl er maar een handjevol mensen zich er daadwerkelijk mee bezig houden.
Ik kan wel wat vrouwen gebruiken in de mendurance. Ik ben de enigste vrouw in de klasse 2

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 14:44

Napie schreef:
Leuk dat de mendurance zo'n 6 keer wordt genoemt terwijl er maar een handjevol mensen zich er daadwerkelijk mee bezig houden.
Ik kan wel wat vrouwen gebruiken in de mendurance. Ik ben de enigste vrouw in de klasse 2

Het is nou eenmaal een tak v/d mensport in opkoming.... het lijkt mij ook zeer zeker wat, niet alleen voor mij maar ook voor m'n pony, dat is er juist meer 1 van de lange afstandsritten dan van korte, snelle sprintjes. Alleen wordt er volgens mij niet zomaar hier iets in de buurt georganiseerd, en denk wel eerlijk gezegd dat het 'nogal wat gedoe' met zich mee brengt.
Is het trouwens wel te doen voor een enkelspan Shet, of heb je dan eigenlijk toch wel echt minimaal een 2span Shetten nodig?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 14:59

Wat is in de buurt? Hier in de buurt maar 1 maar die organiseer ik zelf. Voor jou ligt er meer in de buurt als voor mij. Kootwijkerbroek, Renkum en Zelhem zijn allemaal op redelijke afstand van Deventer. Zelf rij ik 1,5 tot 3 uur met de trailer om op een wedstrijd te komen. Is nog te overzien, helemaal in de klasse 1. Voor de klasse 2 ga ik een dag eerder heen.
Met een enkelspan shet is het wel te doen. De afstand blijft hetzelfde of je nu met 1 of twee rijd. je moet alleen wel een niet al te zware wagen meenemen. In Onstwedde en Vaassen heb ik wel eens een enkelspan shet/ welsh A voorbij zien komen.
'Nadeel' et een tweespan is dat je twee pony's zo optimaal mogelijk moet rond zien te rijden. Zit er 1 wat minder in zijn vel dan is het hele span afgekeurd. We moeten dus in vrij korte tijd samen twee pony's groomen, voeden, koelen, drenken enz. Zou met 1 pony makkelijker zijn

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 09:22

Napie schreef:

wat ik zelf niet goed begrijp aan het hele endurance is dat je met een shet van 80 cm een minimale gemiddelde snelheid moet halen van 9 km/p uur en dat dat met een groot paard wat grote passen maakt net zo is.
Ik snap niet waarom daar niet enig onderscheid in is gemaakt.
Moet eerlijk toegeven dat ik me niet heb verdiept in hoe snel of langzaam 9km p uur gemiddeld is overigens.
Je rijd altijd voor jezelf vind ik persoonlijk, als je met een pony tussen de paarden start rijd je ook gewoon voor jezelf. Het enige nadeel is hoogstens dat een pony misschien minder ruime gangen heeft.
In de endurance zou het voor mij een doel zijn om het gewoon te halen, maar je krijgt overal punten voor en dan denk ik: waar is dat nog op gebasseerd? Voor een shet is de prestatie van 9 km p/u gemiddeld veel beter dan voor een groot paard in feite..

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 13:01

Dit klopt niet. In de endurance is het minimum inderdaad 8 km/u in de klasse 1. In de mendurance voor pony's 7 km/u en voor paarden 8 km/u. Ik heb met mijn shetten nog nooit onder de 10 km/u gereden, meestal tussen de 10 en 12. Ik heb ooit een shet enkelspan zien rijden met 5 km/u (in Onstweede) maar die hadden er een soort picknicktocht van gemaakt.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 15:42

dan heb ik het regelement verkeerd begrepen!

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 08:48

Nou, hij heeft afgelopen vrijdag al in het tuig gelopen hoor ! Zonder broek en aan de dubbele longe. De oogkleppen vond hij wat vreemd, maar verder ging het super (dankzij een ervaren stalgenootje). Van de week weer eens oppakken en dan kijken of het ook met broek gaat (hij kent al het longeren met passoa, dus hij is wel het een en ander gewend). Ik ga er serieus over nadenken om hem te laten beleren !

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:25

Wat leuk zeg! Ben erg benieuwd, houd je ons op de hoogte???