[AR] Het ideale tweespan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Het ideale tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 21:26

Tja, hoe kom je daaraan? Dat is dus de vraag.
Wij hebben twee mogelijkheden om een tweespannetje samen te stellen.
A. Een ervaren mini-pony plus ? Pony in kwestie heeft flink wat ervaring in enkelspan, niet in tweespan. Zou je dan een pony erbij moeten doen die tweespan ervaring heeft? Of is dat toch per tweespan weer zo verschillend dat die ervaring niet zoveel uitmaakt?
B. Een licht betuigde pony plus ? Pony heeft nu aantal keren prima voor wagen gelopen, al vaker voor sulky, allemaal enkelspan. Moet daar dan een goed beleerde enkel/tweespan pony naast? Of kan dat ook een andere jonge pony zijn?

Het lastige is dat ik al een paar maanden aan het kijken ben naar een ideaal tweespanmaatje en dat ik elke keer of op te weinig ervaring kom of dat het qua maat / kleur niet klopt of beide.... (of dat als je er een denkt te hebben gevonden hij uit de wei wordt gemept maar daar hebben we het niet meer over >;) :x )
Ik denk zelf bij optie A dat het ook een jonge pony kan zijn omdat die pony zoveel ervaring heeft in het tuig dat hij de rust en ervaring wel overbrengt op die anderen, afgezien van het feit dat het dan tweespan is.
Bij B denk ik dat het een ervaren pony moet zijn maar daar deze pony gewoon heel makkelijk is tot nu toe denk ik als ik een jonge relaxte pony erbij zou doen dat het ook goed zou gaan...

Ik hoor graag ervaringen van hoe jullie aan het ideale tweespan zijn gekomen :list:

JoyCiej007

Re: Het ideale tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:20

Bij A zou idd wellicht ook een jonge, nog niet zo heel ervaren pony kunnen. Tenminste; zo gaat het hier ook v/h zomer gebeuren als het goed is.

Ot heb ik al jáaaaren zeer intensief in enkelspan lopen; heeft nog nooit in 2span gelopen maar is zeer ervaren en super bomproof. Haar (inmiddels gecastreerde) nu 5 jarige zoon Cup wil ik v/h zomer verder beleren voor de kar; vorig jaar zomer al beetje lange lijnen en dubbele longe gedaan e.d. maar nog niet ingespannen.
Plan is om Cup 1 of een aantal keren in enkelspan te zetten voor 'het gevoel' en dan meteen in 2span met Ot, zodat hij verder kan leren en km's kan maken. Natuurlijk ook beiden afzonderlijk in enkelspan trainen, dat is altijd belangrijk.

En hopelijk heb ik dan ook over een tijdje een leuk 2span dat prima bij elkaar past :)

2 lichtbetuigde, jonge pony's zonder 2span ervaring naast elkaar knuppen zal vast ook wel gedaan worden, maar dat zou mijn persoonlijke keuze niet zijn; dan zou ik voor een wat ervarener spanmaatje gaan.
Maarja, ze moeten het toch een kéer leren.....

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 05:55

Mijn enigste eis aan het tweespanmaatje voor Hero was dat hij zwart was (Nick kleurt nogal snel bruin, op papier is hij zwart maar daar blijft het ook bij), dat het een werker is (Nick doet het liefst het werk alleen en Hero vind dat prima, ik dus niet), dat hij ruime passen heeft (Nick heeft aan de hand ieniminie shettenpasjes vergeleken met Hero, in het tuig merk je geen verschil) en dat ze qua karakter gelijk zijn (Hero is constant van karakter, gewoon altijd lief en braaf in het tuig. Nick is een duveltje, bijt graag, komt soms zomaar ineens omhoog, kan moeilijk stilstaan maar een andere keer weer prima, onvoorspelbaar, eigenwijs en koppig)
Zo lijkt het een vreselijk span maar uiteindelijk vullen ze elkaar best aan. Hero geniet al een beetje van zijn oude dag in het span en Nick werkt gewoon iets harder. Nick houd het tempo erin en Hero de rust. Dressuurmatig kan het redelijk samenwerken (we zijn afgelopen jaar clubkampioen geweest terwijl ik in het hele jaar misschien 2 keer een dressuurproef had gereden) maar dressuur is niet echt mijn ding.
Nickey was zo groen als gras. Heerlijk. Kon ik het zelf opleiden en naast de ervaren Hero ook geen probleem.
Mijn eerste span bestond uit Hero en Jimmy. Hero was ervaren in enkelspan, Jimmy net beleerd in het enkelspan en ze zijn toen beide onervaren in dubbelspan gegaan. Leverde weinig problemen op. Ze pikken dat vrij snel op zolang ze weten hoe ze in enkelspan moeten lopen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 19:56

Leuk om deze ideeen / zaken van jullie te horen.
Citaat:
Ze pikken dat vrij snel op zolang ze weten hoe ze in enkelspan moeten lopen.

Dat idee had ik ook, alleen moeten ze het dan met z'n tweetjes doen. Merk je ook dat ze veranderen in hun doen en laten in enkelspan als je ze in tweespan rijdt? Meer of minder ijverig of zoiets, dapperder of juist niet?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 20:01

Ik lees even mee. Heb 2x een span gehad wat geen succes werd.
In het 1e span was 1 pony bang voor de ander en ging rennen (waardoor die ander volgde en die ander nog harder weg probeerde te rennen). Die liepen in het tandem wel super zolang de onderdanige achter liep. Beide waren al goed enkelspan betuigd.
En in het 2e span vond 1 pony het veel te druk. Die schoot in de stress van het op mij moeten letten en op de pony naast haar. Ze deed het wel, maar je zag aan alles dat ze het verschrikkelijk vond. Met 2 mensen haar poetsen vind ze ook al te druk. Na een paar keer proberen was het nog zo, dus heb dat idee maar laten varen.

Komende zomer nieuwe poging, moeder(die in beide boven staande spannen de brave stabiele pony was) en dochter. Ik ben dus benieuwd.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 20:44

Bedankt Dennis!
Citaat:
Beide waren al goed enkelspan betuigd.
Weer een hele andere ervaring ...

En dan zal het ene tweespan ook weer het andere tweespan niet zijn.
Zou het ook helpen als je ze voordat ze in tweespan zet of als afwisseling naast elkaar laat wandelen of zoiets? Doe dat nu ook wel met mijn pony's, twee tegelijk links of rechts van me en dan aan de wandel.

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 21:30

Mijn eerste tweespan waren twee pony's die ervaren waren in enkelspan, maar nog nooit in tweespan hadden gelopen.
De andere pony's die we beleerd hebben hebben we eerst een paar keer in het enkelspan gereden en dan in het tweespan naast een ervaren pony gezet. Maar het schijnt dat je een pony ook heel goed in een tweespan kan beleren, dus na het slepen meteen in het tweespan naast een ervaren paardje, maar ik heb dit nooit een eerste keer uitgeprobeerd.
Ik vind wel dat pony's in het tweespan meer durven en het loopt ook stabieler, als er één schrikt en de ander loopt door gebeurt er niks.
Mijn ervaring is ook dat een span echt moet groeien, we hebben nu 10 pony's staan, maar geen span is hetzelfde. Alles heeft ervaring in enkel- twee- en vierspan en ze lopen dag en nacht samen en toch als ik er twee naast elkaar zet moet het altijd even wennen voor het lekker loopt.
Ik denk dat je gewoon moet kijken wat je gevoel zegt. In principe is in het tweespan lopen voor een pony makkelijker en minder spannend dan in het enkelspan. Ik denk dat twee jonge pony's in het tweespan prima naast elkaar kunnen, wissel ze dan wel regelmatig van plek zodat ze niet scheef worden en ook aan beide kanten leren lopen. Maar een ervaren pony naast een jonge pony kan natuurlijk ook altijd.
Ik hoop dat je een leuk spanmaatje vind. Ik blijf twee pony's met dezelfde kleur en hetzelfde uiterlijk ook het mooiste vinden, maar zo is het bij mij ook niet altijd geworden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 07:11

Dat eerste span scheet die ene pony gewoon bagger, was niet dat die ander zo dominant was, maar dat die ander zo (zinloos) bang was, in het land konden ze het prima vinden. Pony is nu verkocht, dus klaar.
Die ander is 16 en pas op haar 13e bereden en betuigd wat ze super doet. Maar ze heeft echt een hekel aan drukte, dat kan ze niet verwerken.
En Roos, die doet alles wel en baggerd wel door. Die mag van de zomer naast haar dochter. Die is niet zo kwa karakter.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 14:06

ik heb 2 onervaren 2-span pony's in 2-span gezet, gaat best goed, behalve dat de ene nogal gaat hangen aan de lamoenboom, dus hij hangt naar buiten.
De ander pony doet het ideaal, maar ............heeft een achterbeen met een zwakkere knie, dus.....weet ik nog niet of ik daar mee blijf mennen.

Dus: ik had 2 pony's die goed bij elkaar pasten, en nu heb ik misschien nog maar een tweespanpony, en kan dus weer op zoek naar een maatje : BAH ! waar vind je nu een kleintje die bij mijn ukkie past !! :o

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 16:34

Dat hangen kan je oplossen door ze om te spannen. Waarschijnlijk zit de pony aan 1 kant nogal vast. Daar kan je aan werken aan de longe.
Wat is een zwakke knie? Ik heb een pony met een losse knie of de knie op slot. Door de achterhand te (blijven) trainen heeft hij daar weinig last van. Zodra hij een keer een maandje stilstaat (zelfs al 2 dagen op stal) dan zit zijn knie weer vast. Met die pony rij ik mendurance dus geen probleem mee

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 16:49

Die met die zwakke knie: Zij draaid haar hele achterbeen vanuit de knie van het achterbeen met de hak naar buiten ( is dat duidelijk omschreven ? )
En die knie die maakt vaak zo'n knakkend geluid zeg maar, soms wel , soms niet.
Ze is in een half jaar tijd een stuk sterker geworden, maar ik longeer haar niet, want dan word het erger, ik doe wel buigoefeningen aan de lange lijnen in stap, dan krijgt ze geen last, en leert ze ook beter en soepeler te lopen.

Gelukkig men ik elke week op les, en daar krijg ik hetzelfde advies als nu van jouw napie, dus we zijn in ieder gevan met de neus in de goede richting aan het gaan.
Die andere die gaat hangen, doe ik nu sinds kort idd longeren en buigen met dubbele longe en word nu soepeler idd.
Hij laat zich makkelijk de wending doorvallen i.p.v. mooi rechtop door de wending heen te lopen.
Omspannen doen we regelmatig, tot nu toe elke week, ongeveer 2 a 3x mennen en dan span ik ze weer om.
Die gaat hangen die houd het tempo zo hoog, dat er voor die andere niets meer aan is om te trekken, zo hard loopt hij.
Met name in wendingen wil hij dan naar galop aanspringen, omdat hij nog stijf is.
We zijn daar nu mee aan het werk om dat dus beter te maken.

Maar ze zijn nog maar een "jong" span hoor, hebben pas 20x in tweespan gelopen denk ik, ze moeten nog helemaal groeien.
In het weekeinde ga ik lekker met ze naar het bos, gewoon recht toe recht aan samen draven, dan zie je het ook qua samenwerking en gelijk opgaan beter worden.

Ik hoop dat het helemaal goed komt, maar zie het met het knieprobleem nog wat somber in, omdat er bij de vereniging nogal moeilijk over gedaan werd, en daar kan ik nog niet zo makkelijk afstand van nemen, zoiets trek ik me dan aan. (stom :o )

En ja .........zo valt het nog niet altijd mee om een tweespan te vormen, maar het gaat best goed verder, en zit verbetering in, dus eigenlijk mag ik nog niet klagen volgens mij ?! ;)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 17:54

Hero draaide dat hij nog wat slap en jong was ook erg met zijn achterbenen. Soms zag je het kniegewricht helemaal naar buiten staan en dan zat hij op slot hij het optillen. Ook na het rijden. Nu heeft hij het dus alleen maar bij stilstaan en niet rijden. Hij heeft nu zijn hoefstand zo, dat hij er prettig op loopt. Wel enorm scheve hoeven achter.
Afbeelding
Als je dat zo ziet dan denk je dat hij er niet normaal mee kan lopen. menig dierenarts heeft zich ook al achter de oren gekrabd bij de lokomotie van de mendurance maar ze hebben nooit iets kunnen ontdekken.

Gewoon doorgaan eerst dus, eventueel een keer overleg met je vee arts, maar ik ben ervan overtuigd dat zodra zijn achterhand sterker wordt het knieprobleem geen probleem meer zal zijn

Maar goed, we gaan een beetje off topic..... sorry

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 18:02

@ Napie: er zijn heel veel meer pony's die (iets) zo staan, maar kom ze ook nog wel erger tegen. Mijn Roos heeft het ook ietsje maar heeft haar knieen nooit op slot gehad oid.
Ik kan me bij deze goed voor stellen dat als je hem binnendoor wil zetten om z'n knieen te ontlasten dat hij juist last krijgt. Lekker buitenover laten staan dus.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 18:46

Ben wel blij met jouw foto Napie, zo ziet Sims hoef er ook uit als hij net bekapt is ... Als de hoefjes net zijn bijgewerkt valt het wel weer mee, maar na een week of 4, 5 ziet het er niet meer uit eerlijk gezegd. Hij is niet onregelmatig en zet ze ook niet op slot, dus je zou zeggen er is niets mee aan de hand. Maar zou hij gekeurd moeten worden voor mendurance dan zou het hele leger DA's hem komen 'bewonderen' vrees ik...

Eueueue...en dan zo maar weer on-topic :o

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 19:07

Sorry vanhuisuit voor het offtopic gaan.

Als je 2 paardjes hebt die beide goed lopen in enkelspan zou ik gewoon proberen die 2 samen (met een groom erbij) daar een team van te maken , of schrijf ik nu heel iets geks.
Ik heb dat zelf ook gedaan, ze waren beide onervaren in tweespan, en ze doen het erg goed. *D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 19:54

Jazeker met groom :j

Weet je wat het is, ik zie vaker jonge pony's staan die in de buurt kunnen komen van een leuk tweespanmaatje dan ervaren beleerde pony's. Daarbij heb ik er totaal geen haast mee dus mij maakt het niet uit of ik een jaar of langer bezig ben nr 2 goed in enkelspan / later in tweespan te krijgen. Dus dan is het misschien gewoon wat jij zegt, zet ze bij elkaar en kijk hoe het gaat / ga aan de slag.

Uiteindelijk vind ik het wel erg belangrijk dat het er ook echt goed uitziet, het span zeg maar. Daarom wil ik ook heel graag bij Sim een appaloosa'tje, als hij een maatje zou krijgen en bij Alwyn een schimmeltje mocht hij degene worden met het maatje. En dan natuurlijk ook nog plm zelfde maat, postuur en gangen :~ :z

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 20:33

Als ik jou was zou ik gewoon aan de gang gaan, ik heb 2 totaal ongelijke paardjes qua schofthoogte, lengte van lichaamsbouw, maar toch vullen ze elkaar mooi aan hoor.
Dat moet groeien. *D
Komt vast wel goed met je tweespannetje ;)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:14

Ik ga samen met Dennis (die hier al gereageerd heeft) mijn merries deze zomer in het tweespan zetten :) ben erg benieuwd hoe het uit gaat pakken :D